Obr. 11 SO 201, SO 213 a gabionovรฝ mรบr SO 102

Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R3 Tvrdoลกรญn โ€“ Niลพnรก nad Oravou napreduje

Partneri sekcie:

Rรฝchlostnรก cesta R3 Tvrdoลกรญn โ€“ Niลพnรก sa napรกja na existujรบci obchvat Trstenej a vedie zvlnenรฝm ฤlenitรฝm terรฉnom, prevaลพne v extravilรกne. Na konci รบseku R3 vedie po vetve kriลพovatky Niลพnรก a prostrednรญctvom rovnomennรฉho privรกdzaฤa sa pripรกja na sรบฤasnรบ cestu I/59 cez okruลพnรบ kriลพovatku pred vjazdom do Niลพnej. รšsek bude postavenรฝ v poloviฤnom profile s รบpravou ลกรญrkovรฝch pomerov na zaฤiatku a na konci รบseku. V km 3,900 โ€“ 4,160 povedie cesta v plnom profile. Za mostom v km 4,160 bude vybudovanรก len pravรก strana rรฝchlostnej cesty, ukonฤenรก v km 4,400 mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou s privรกdzaฤom.

Rรฝchlostnรก cesta odbremenรญ frekventovanรบ dopravnรบ tepnu vย Tvrdoลกรญne. Obchvat mesta prispeje kย bezpeฤnosti aย plynulosti cestnej premรกvky, vodiฤom skrรกti ฤas jazdy aย prinesie รบsporu pohonnรฝch hmรดt. รšsek odฤพahฤรญ aj zvyลกnรฉ obce vย regiรณne Oravy, ktorรฝmi prechรกdza kamiรณnovรก doprava smerujรบca zย Poฤพska.

Dielo mรก celkovรบ dฤบลพku 4 400 m a obsahuje 98 stavebnรฝch objektov, z toho 14 mostov. Protihlukovรฉ steny majรบ celkovรบ dฤบลพkuย  1 862 m, kriลพovatkovรฉ vetvy 480 m a privรกdzaฤ 697 m. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, zhotoviteฤพom konzorcium stavebnรฝch firiem โ€žZdruลพenie R3HTAโ€œ (HOCHTIEF SK, s. r. o., PORR, s. r. o., HYDROEKOL Dolnรฝ Kubรญn, s. r. o.).

Rieลกenรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R3 je navrhovanรฝ ako polovica ลกtvorpruhu, ฤo zodpovedรก pribliลพne kategรณrii R11,5/100. Od kriลพovatky Niลพnรก v km 3,9 bude trasa rieลกenรก uลพ v plnom profile v kategรณrii R24,5/100.

Aktuรกlna rozostavanosลฅ

Obyvatelia Tvrdoลกรญna a okolitรฝch obcรญ, ako aj nรกvลกtevnรญci Oravy spozorovali veฤพkรฝ pokrok vo vรฝstavbe. V ostatnom ฤase sa podarilo ukonฤiลฅ niekoฤพko nosnรฝch konลกtrukciรญ mostov, dokonฤujรบ sa rรญmsy, realizuje sa sypanie prechodovรฝch oblastรญ a prebiehajรบ prรญpravnรฉ prรกce pred ukladanรญm izolaฤnรฉho systรฉmu mosta.

Obr. 1 Situovanie stavby
Obr. 1 Situovanie stavby | Zdroj: PORR

Vรฝstavba mostov bola technologicky aj technicky veฤพmi nรกroฤnรก. V zmysle poลพiadaviek projektu museli byลฅ v jednom zรกbere zabetรณnovanรฉ veฤพkรฉ objemy betรณnu, ฤo bolo veฤพmi nรกroฤnรฉ z hฤพadiska pripravenosti realizรกtora vzhฤพadom na prรญpravu prรญjazdovรฝch komunikรกciรญ pre domieลกavaฤe, spevnenรฝch plรดch pre ฤerpadlรก betรณnovej zmesi, zaistenie dostatoฤnรฉho mnoลพstva pracovnรญkov a hlavne dobrรบ koordinรกciu s vรฝrobcom betรณnu.

Najmรค v zimnรฝch mesiacoch bola potrebnรก stรกla prรญtomnosลฅ zรกstupcov kvality a technolรณga betรณnu zo strany vรฝrobcu, aby sa zaistila kontrola a dodrลพiavanie teploty betรณnu, obsahu vzduchu a ostatnรฝch predpรญsanรฝch parametrov ฤerstvรฉho betรณnu.
Naprรญklad na moste SO 206 predstavoval jeden zรกber objem 1 000 m3, na SO 205 zhruba 1 056 m3 aย na moste SO 202 aลพ 1 980 m3. Ako vidieลฅ na fotografiรกch, v sรบฤasnosti sรบ pred dokonฤenรญm mosty SO 204, SO 205, SO 211, SO 212 a SO 213.

SO 201 Most na R3 v km 0,03 nad vetvou kriลพovatky Tvrdoลกรญn a รบdolรญm Krivรฉho potoka s poฤพnou cestou

Mostnรฝ objekt (obr. 2) premosลฅuje vetvu kriลพovatky Tvrdoลกรญn, poฤพnรบ cestu a Krivรฝ potok v poloviฤnom profile ฤพavรฉho pรกsu komunikรกcie R3. Smerovo vedie trasa v priamej. Pozostรกva z dvoch jazdnรฝch pruhov so ลกรญrkou 3,5 m a z vyraฤovacieho pruhu so ลกรญrkouย  3,5 m. Vฤพavo je navrhnutรก chodnรญkovรก rรญmsa so ลกรญrkou 1,6 m, vpravo 0,9 m. Dฤบลพka mosta je 185,55 m.

Obr. 2 Vรฝstavba SO 201
Obr. 2 Vรฝstavba SO 201 | Zdroj: PORR

SO 202 Most na R3 v km 0,7 nad รบdolรญm

Most (obr. 3) prevรกdza rรฝchlostnรบ cestu R3 ponad รบdolie. Kolmรฝ most tvorรญ jedna samostatnรก spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu v prieฤnom smere trojtrรกmovรฉho prierezu. Nosnรก konลกtrukcia mosta s rozpรคtรญm polรญ v osi nosnej konลกtrukcie 31,0 + 44,0 + 31,0 m s celkovou dฤบลพkou mosta 120,90 m je ukonฤenรก pri oporรกch na nรกsypoch hlavnej trasy s vรฝลกkou pribliลพne 0 aลพ 7,5 m.

Obr. 3 Vรฝstavba SO 202
Obr. 3 Vรฝstavba SO 202 | Zdroj: PORR

SO 203 Most na R3 vย km 1,3 nad รบdolรญm sย bezmennรฝm potokom

Most (obr. 4) je navrhnutรฝ v poloviฤnom profile komunikรกcie R3 (ฤasลฅ stavby 101) cez prekรกลพku (รบdolie, bezmennรฝ potok). Je navrhnutรฝ tak, ลพe opory aย podpery reลกpektujรบ vedenie trasy cesty R3 vย terรฉne aย sรบ navrhnutรฉ ลกikmo na os mosta.

Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก zย predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch ลพelezobetรณnovou doskou. Most je ลกikmรฝ, trojpoฤพovรฝ, sย rozpรคtiami polรญ 17,07 + 24,72 + 17,07 m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 69,13 m. Krajnรฉ polia sรบ rieลกenรฉ skrรกtenรญm dฤบลพky prefabrikรกtov zย 24 na 17 m.

Obr. 4 Vรฝstavba SO 203
Obr. 4 Vรฝstavba SO 203 | Zdroj: PORR

SO 204 Most na R3 v km 2,0 nad รบdolรญm Krรกtkeho potoka a poฤพnou cestou

Most 204 (obr. 5) prevรกdza diaฤพnicu ponad รบdolie s potokom a poฤพnou cestou. Nachรกdza sa v extravilรกne v katastrรกlnom รบzemรญ Tvrdoลกรญn. Trasa rรฝchlostnej cesty R3 je v dฤบลพke premostenia v priamej. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako vyฤพahฤenรก monolitickรก z predpรคtรฉho betรณnu, v prieฤnom smere ju tvoria dva trรกmy spojenรฉ doskou. Ide o 7-poฤพovรฝ spojitรฝ systรฉm โ€“ jeden dilataฤnรฝ celok.

Obr. 5 Vรฝstavba SO 204
Obr. 5 Vรฝstavba SO 204 | Zdroj: PORR

Rozpรคtia jednotlivรฝch polรญ sรบ 25 + 5 ร— 36 + 28 m. Pevnรฉ loลพisko sa nachรกdza na podpere ฤ. 4. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก vลพdy na dvojici loลพรญsk v rรกmci jednej osi uloลพenia. V prieฤnom smere tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu doska a dvojica trรกmov. Vรฝลกka nosnรญka v jeho osi je 2,0 m, ลกรญrka je premennรก โ€“ od 1,40 m v spodnej ฤasti po 1,70 m v hornej ฤasti trรกmu. Osovรก vzdialenosลฅ trรกmov je 7,0 m.

SO 205 Most na R3 v km 3,2 nad รบdolรญm s potokom a poฤพnou cestou

Kolmรฝ most (obr. 6) tvorรญ jedna samostatnรก spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu, v prieฤnom smere ide o dvojtrรกmovรฝ prierez. Nosnรก konลกtrukcia mosta mรก rozpรคtia 30,0 + 43,0 + 43,0 + 43,0 + 30,0 m.

Obr. 6 Vรฝstavba SO 205
Obr. 6 Vรฝstavba SO 205 | Zdroj: PORR

Opora 1 je v kontakte s mรบrom, ktorรฝ je sรบฤasลฅou objektu. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ, opory sรบ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s ร˜ 0,9 m a dฤบลพkou 16,0 m, podpery na mikropilรณtach s dฤบลพkou 12,0 m.

SO 206 Most na R3 v km 4,2 nad รบdolรญm s potokom a poฤพnรฝmi cestami

Cesta R3 sa bude budovaลฅ len v poloviฤnom profile, ฤiลพe realizovaลฅ sa bude len pravรฝ most (obr. 7). Nosnรก konลกtrukcia mosta je z predpรคtรฉho betรณnu, mรก tri polia s rozpรคtiami v osi komunikรกcie 26,0 + 35,0 + 26,0 m.

Obr. 7 Vรฝstavba SO 206
Obr. 7 Vรฝstavba SO 206 | Zdroj: PORR

Prieฤny rez tvorรญ dvojtrรกmovรฝ prierez s vรฝลกkou 2,0 m. Spodnรก stavba zahล•ลˆa dve opory a dve podpery. Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla. Podpery tvoria dvojice pilierov osemuholnรญkovรฉho prierezu uloลพenรฉ na obdฤบลพnikovรฝch zรกkladoch. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach fi 102/16 mm.

SO 210 Most na vetve C v kmย  0,3 nad รบdolรญm s potokomย  a poฤพnou cestou

Nosnรก konลกtrukcia mosta (obr. 8) je z predpรคtรฉho betรณnu, mรก tri polia s rozpรคtiami v osi komunikรกcie 26,0 + 35,0 + 26,0 m. Prieฤny rez tvorรญ jednotrรกmovรฝ prierez s vรฝลกkou 1,75 m. Spodnรก stavba zahล•ลˆa dve opory a dve podpery.

Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla. Podpery tvoria piliere osemuholnรญkovรฉho prierezu uloลพenรฉ na ลกtvorcovรฝch zรกkladoch.ย  Zaloลพenie mosta je navrhnutรฉ ako hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach fi 89/16 mm.

Obr. 8 Vรฝstavba SO 210
Obr. 8 Vรฝstavba SO 210 | Zdroj: PORR

SO 211 Most na privรกdzaฤi Niลพnรก vย km 0,5 cez rieku Oravu

Mostnรฝ objekt (obr. 9) tvorรญ jedna samostatnรก konลกtrukcia. Ide o trรกmovรฝ betรณnovรฝ predpรคtรฝ most s dvoma poฤพami s rozpรคtiami 88,0 + 88,0 m s pozdฤบลพnym nรกbehom. Prieฤny rez mosta tvorรญ jednokomorovรฝ prierez s konzolami podporovanรฝmi vzperami. Vรฝลกka mostovky je premennรก, od 3,2 m v poli po 6,6 m nad vnรบtornรฝm pilierom.

Vรฝstavba mosta je navrhnutรก pomocou letmej betonรกลพe s monolitickรฝmi dobetonรกvkami pri oporรกch.ย  Spodnรก stavba zahล•ลˆa dve opory a jednu podperu. Opory tvoria neodstupลˆovanรฉ รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla.

Obr. 9 Vรฝstavba SO 211 a SO 210
Obr. 9 Vรฝstavba SO 211 a SO 210 | Zdroj: PORR

Pilier je tvorenรฝ stenovรฝm prvkom tvarovanรฉho prierezu, uloลพenรฝ je na obdฤบลพnikovom zรกklade.ย  Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach, pri oporรกch 01 a 03 sรบ navrhnutรฉ mikropilรณty 89/16 a pri pilieri P2 108/16 mm.

SO 212 Most na privรกdzaฤi (vetve A) nad poฤพnou cestou, traลฅou ลฝSR aย sรบฤasnou cestou I/59

Nosnรก konลกtrukcia mosta (obr. 10) je z predpรคtรฉho betรณnu, mรก 5 polรญ s rozpรคtiami v osi komunikรกcie 24,5 + 3 ร— 31,0 + 24,5 m. Prieฤny rez tvorรญ jednotrรกmovรฝ prierez s vรฝลกkou 1,50 m.ย  Spodnรก stavba zahล•ลˆa dve opory a ลกtyri podpery. Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla.

Obr. 10 Vรฝstavba SO 212
Obr. 10 Vรฝstavba SO 212 | Zdroj: PORR

Podpery tvoria piliere osemuholnรญkovรฉho obdฤบลพnikovรฉho prierezu s oblรบkovรฝm vybratรญm na dlhลกej strane a s rozลกรญrenรญm v hlave, uloลพenรฉ na obdฤบลพnikovรฝch zรกkladoch.
Zaloลพenie mosta je navrhnutรฉ ako hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach 108/16 mm.

SO 213 Most na vetve H vย km 0,1 nad รบdolรญm Krivรฉho potoka aย poฤพnou cestou

Most 213 (obr. 11) je trvalรฝ cestnรฝ most, ktorรฝ tvorรญ 7-poฤพovรก konลกtrukcia s hornou mostovkou.ย  Nosnรก konลกtrukcia je rieลกenรก ako jednotrรกmovรฝ monolitickรฝ dodatoฤne predpรคtรฝ nosnรญk, vyฤพahฤenรฝ polystyrรฉnom EPS 100, betรณnovanรฝ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia mosta sรบ 25,0 + 5 ร— 35,0 + 25,0 m. Usporiadanie vnรบtornรฝch podpier reลกpektuje kriลพovanie s prekรกลพkami.

Nosnรก konลกtrukcia je na pilieroch a krajnรฝch oporรกch uloลพenรก na dvojici hrncovรฝch loลพรญsk. Pri krajnรฝch oporรกch sรบ osadenรฉ povrchovรฉ mostnรฉ zรกvery. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

Obr. 11 SO 201, SO 213 a gabionovรฝ mรบr SO 102
Obr. 11 SO 201, SO 213 a gabionovรฝ mรบr SO 102 | Zdroj: PORR

Prechod vo vozovke medzi mostom a telesom prevรกdzanej komunikรกcie je navrhnutรฝ povrchovรฝmi mostnรฝmi zรกvermi.V prechodovรฝch oblastiach za oporami sรบ navrhnutรฉ prechodovรฉ dosky s dฤบลพkou 5,0 m a hrรบbkou 0,25 m.

SO 221 Most na preloลพke poฤพnej cesty SO 120 nad rรฝchlostnou cestou R3 vย km 1,54

Premostenie je rieลกenรฉ trojpoฤพovou spojitou predpรคtou konลกtrukciou s dฤบลพkami polรญ 15,2 + 30,5 + 13,7 m. Prieฤny rez je tvorenรฝ dvojtrรกmom s osovou vzdialenosลฅou trรกmov 3,0 m. Zakladanie je ploลกnรฉ.ย  Nosnรก konลกtrukcia je spojitรฝ predpรคtรฝ nosnรญk budovanรฝ na pevnej skruลพi. Predpรคtie je sรบdrลพnรฉ, injektovanรฉ. Predpรญnanie sa realizuje v jednej etape. Pohฤพadovรฉ plochy sรบ hladkรฉ, hrany sรบ skosenรฉ vloลพenรญm trojhrannej laty do debnenia.

Obr. 12 Vรฝstavba zรกrubnรฉho mรบru SO 236
Obr. 12 Vรฝstavba zรกrubnรฉho mรบru SO 236 | Zdroj: PORR

Vรฝstavba 4 zรกrubnรฝch mรบrov

Prรกce na zรกrubnรฝch mรบroch (obr. 11 aลพ 14), ktorรฉ tvoria podstatnรบ sรบฤasลฅ stavby, plynulo pokraฤujรบ. Na jednotlivรฝch mรบroch v rรดznych stupลˆoch realizรกcie sa aktuรกlne pripravuje podklad pre sekundรกrne ostenie, realizuje sa gabionovรฝ obklad alebo sa ukladรก rovnanina z lomovรฉho kameลˆa.

Obr. 13 Realizรกcia opornรฉho mรบru SO 236
Obr. 13 Realizรกcia opornรฉho mรบru SO 236 | Zdroj: PORR
Obr. 14 Realizรกcia gabionovรฉho mรบru SO 102
Obr. 14 Realizรกcia gabionovรฉho mรบru SO 102 | Zdroj: PORR

Zรกver
Zrealizovanรญm tohto รบseku sa tranzitnรก doprava presmeruje mimo intravilรกnu mesta Tvrdoลกรญn, ฤo vรฝrazne zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ na existujรบcej ceste I/59 aย zlepลกรญ aj ekologickรฉ podmienky vย meste. Tento รบsek rรฝchlostnej cesty sa napojรญ na existujรบcu cestnรบ sieลฅ privรกdzaฤom, ktorรฝ sa vย kriลพovatke Niลพnรก โ€“ sever napojรญ na cestu I/59. Pokraฤovanรญm nasledujรบceho รบseku rรฝchlostnej cesty R3 Niลพnรก โ€“ Dlhรก nad Oravou sa obรญde aj intravilรกn obce Niลพnรก.

TEXT Aย FOTO: PORR

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 3/2024

Najฤรญtanejลกie