Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R3 Tvrdoลกรญn โ Niลพnรก nad Oravou napreduje
Rรฝchlostnรก cesta R3 Tvrdoลกรญn โ Niลพnรก sa napรกja na existujรบci obchvat Trstenej a vedie zvlnenรฝm ฤlenitรฝm terรฉnom, prevaลพne v extravilรกne. Na konci รบseku R3 vedie po vetve kriลพovatky Niลพnรก a prostrednรญctvom rovnomennรฉho privรกdzaฤa sa pripรกja na sรบฤasnรบ cestu I/59 cez okruลพnรบ kriลพovatku pred vjazdom do Niลพnej. รsek bude postavenรฝ v poloviฤnom profile s รบpravou ลกรญrkovรฝch pomerov na zaฤiatku a na konci รบseku. V km 3,900 โ 4,160 povedie cesta v plnom profile. Za mostom v km 4,160 bude vybudovanรก len pravรก strana rรฝchlostnej cesty, ukonฤenรก v km 4,400 mimoรบrovลovou kriลพovatkou s privรกdzaฤom.
Rรฝchlostnรก cesta odbremenรญ frekventovanรบ dopravnรบ tepnu vย Tvrdoลกรญne. Obchvat mesta prispeje kย bezpeฤnosti aย plynulosti cestnej premรกvky, vodiฤom skrรกti ฤas jazdy aย prinesie รบsporu pohonnรฝch hmรดt. รsek odฤพahฤรญ aj zvyลกnรฉ obce vย regiรณne Oravy, ktorรฝmi prechรกdza kamiรณnovรก doprava smerujรบca zย Poฤพska.
Dielo mรก celkovรบ dฤบลพku 4 400 m a obsahuje 98 stavebnรฝch objektov, z toho 14 mostov. Protihlukovรฉ steny majรบ celkovรบ dฤบลพkuย 1 862 m, kriลพovatkovรฉ vetvy 480 m a privรกdzaฤ 697 m. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, zhotoviteฤพom konzorcium stavebnรฝch firiem โZdruลพenie R3HTAโ (HOCHTIEF SK, s. r. o., PORR, s. r. o., HYDROEKOL Dolnรฝ Kubรญn, s. r. o.).
Rieลกenรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R3 je navrhovanรฝ ako polovica ลกtvorpruhu, ฤo zodpovedรก pribliลพne kategรณrii R11,5/100. Od kriลพovatky Niลพnรก v km 3,9 bude trasa rieลกenรก uลพ v plnom profile v kategรณrii R24,5/100.
Aktuรกlna rozostavanosลฅ
Obyvatelia Tvrdoลกรญna a okolitรฝch obcรญ, ako aj nรกvลกtevnรญci Oravy spozorovali veฤพkรฝ pokrok vo vรฝstavbe. V ostatnom ฤase sa podarilo ukonฤiลฅ niekoฤพko nosnรฝch konลกtrukciรญ mostov, dokonฤujรบ sa rรญmsy, realizuje sa sypanie prechodovรฝch oblastรญ a prebiehajรบ prรญpravnรฉ prรกce pred ukladanรญm izolaฤnรฉho systรฉmu mosta.
Vรฝstavba mostov bola technologicky aj technicky veฤพmi nรกroฤnรก. V zmysle poลพiadaviek projektu museli byลฅ v jednom zรกbere zabetรณnovanรฉ veฤพkรฉ objemy betรณnu, ฤo bolo veฤพmi nรกroฤnรฉ z hฤพadiska pripravenosti realizรกtora vzhฤพadom na prรญpravu prรญjazdovรฝch komunikรกciรญ pre domieลกavaฤe, spevnenรฝch plรดch pre ฤerpadlรก betรณnovej zmesi, zaistenie dostatoฤnรฉho mnoลพstva pracovnรญkov a hlavne dobrรบ koordinรกciu s vรฝrobcom betรณnu.
Najmรค v zimnรฝch mesiacoch bola potrebnรก stรกla prรญtomnosลฅ zรกstupcov kvality a technolรณga betรณnu zo strany vรฝrobcu, aby sa zaistila kontrola a dodrลพiavanie teploty betรณnu, obsahu vzduchu a ostatnรฝch predpรญsanรฝch parametrov ฤerstvรฉho betรณnu.
Naprรญklad na moste SO 206 predstavoval jeden zรกber objem 1 000 m3, na SO 205 zhruba 1 056 m3 aย na moste SO 202 aลพ 1 980 m3. Ako vidieลฅ na fotografiรกch, v sรบฤasnosti sรบ pred dokonฤenรญm mosty SO 204, SO 205, SO 211, SO 212 a SO 213.
SO 201 Most na R3 v km 0,03 nad vetvou kriลพovatky Tvrdoลกรญn a รบdolรญm Krivรฉho potoka s poฤพnou cestou
Mostnรฝ objekt (obr. 2) premosลฅuje vetvu kriลพovatky Tvrdoลกรญn, poฤพnรบ cestu a Krivรฝ potok v poloviฤnom profile ฤพavรฉho pรกsu komunikรกcie R3. Smerovo vedie trasa v priamej. Pozostรกva z dvoch jazdnรฝch pruhov so ลกรญrkou 3,5 m a z vyraฤovacieho pruhu so ลกรญrkouย 3,5 m. Vฤพavo je navrhnutรก chodnรญkovรก rรญmsa so ลกรญrkou 1,6 m, vpravo 0,9 m. Dฤบลพka mosta je 185,55 m.
SO 202 Most na R3 v km 0,7 nad รบdolรญm
Most (obr. 3) prevรกdza rรฝchlostnรบ cestu R3 ponad รบdolie. Kolmรฝ most tvorรญ jedna samostatnรก spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu v prieฤnom smere trojtrรกmovรฉho prierezu. Nosnรก konลกtrukcia mosta s rozpรคtรญm polรญ v osi nosnej konลกtrukcie 31,0 + 44,0 + 31,0 m s celkovou dฤบลพkou mosta 120,90 m je ukonฤenรก pri oporรกch na nรกsypoch hlavnej trasy s vรฝลกkou pribliลพne 0 aลพ 7,5 m.
SO 203 Most na R3 vย km 1,3 nad รบdolรญm sย bezmennรฝm potokom
Most (obr. 4) je navrhnutรฝ v poloviฤnom profile komunikรกcie R3 (ฤasลฅ stavby 101) cez prekรกลพku (รบdolie, bezmennรฝ potok). Je navrhnutรฝ tak, ลพe opory aย podpery reลกpektujรบ vedenie trasy cesty R3 vย terรฉne aย sรบ navrhnutรฉ ลกikmo na os mosta.
Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก zย predpรคtรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch ลพelezobetรณnovou doskou. Most je ลกikmรฝ, trojpoฤพovรฝ, sย rozpรคtiami polรญ 17,07 + 24,72 + 17,07 m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 69,13 m. Krajnรฉ polia sรบ rieลกenรฉ skrรกtenรญm dฤบลพky prefabrikรกtov zย 24 na 17 m.
SO 204 Most na R3 v km 2,0 nad รบdolรญm Krรกtkeho potoka a poฤพnou cestou
Most 204 (obr. 5) prevรกdza diaฤพnicu ponad รบdolie s potokom a poฤพnou cestou. Nachรกdza sa v extravilรกne v katastrรกlnom รบzemรญ Tvrdoลกรญn. Trasa rรฝchlostnej cesty R3 je v dฤบลพke premostenia v priamej. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako vyฤพahฤenรก monolitickรก z predpรคtรฉho betรณnu, v prieฤnom smere ju tvoria dva trรกmy spojenรฉ doskou. Ide o 7-poฤพovรฝ spojitรฝ systรฉm โ jeden dilataฤnรฝ celok.
Rozpรคtia jednotlivรฝch polรญ sรบ 25 + 5 ร 36 + 28 m. Pevnรฉ loลพisko sa nachรกdza na podpere ฤ. 4. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก vลพdy na dvojici loลพรญsk v rรกmci jednej osi uloลพenia. V prieฤnom smere tvorรญ nosnรบ konลกtrukciu doska a dvojica trรกmov. Vรฝลกka nosnรญka v jeho osi je 2,0 m, ลกรญrka je premennรก โ od 1,40 m v spodnej ฤasti po 1,70 m v hornej ฤasti trรกmu. Osovรก vzdialenosลฅ trรกmov je 7,0 m.
SO 205 Most na R3 v km 3,2 nad รบdolรญm s potokom a poฤพnou cestou
Kolmรฝ most (obr. 6) tvorรญ jedna samostatnรก spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu, v prieฤnom smere ide o dvojtrรกmovรฝ prierez. Nosnรก konลกtrukcia mosta mรก rozpรคtia 30,0 + 43,0 + 43,0 + 43,0 + 30,0 m.
Opora 1 je v kontakte s mรบrom, ktorรฝ je sรบฤasลฅou objektu. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ, opory sรบ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s ร 0,9 m a dฤบลพkou 16,0 m, podpery na mikropilรณtach s dฤบลพkou 12,0 m.
SO 206 Most na R3 v km 4,2 nad รบdolรญm s potokom a poฤพnรฝmi cestami
Cesta R3 sa bude budovaลฅ len v poloviฤnom profile, ฤiลพe realizovaลฅ sa bude len pravรฝ most (obr. 7). Nosnรก konลกtrukcia mosta je z predpรคtรฉho betรณnu, mรก tri polia s rozpรคtiami v osi komunikรกcie 26,0 + 35,0 + 26,0 m.
Prieฤny rez tvorรญ dvojtrรกmovรฝ prierez s vรฝลกkou 2,0 m. Spodnรก stavba zahลลa dve opory a dve podpery. Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla. Podpery tvoria dvojice pilierov osemuholnรญkovรฉho prierezu uloลพenรฉ na obdฤบลพnikovรฝch zรกkladoch. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach fi 102/16 mm.
SO 210 Most na vetve C v kmย 0,3 nad รบdolรญm s potokomย a poฤพnou cestou
Nosnรก konลกtrukcia mosta (obr. 8) je z predpรคtรฉho betรณnu, mรก tri polia s rozpรคtiami v osi komunikรกcie 26,0 + 35,0 + 26,0 m. Prieฤny rez tvorรญ jednotrรกmovรฝ prierez s vรฝลกkou 1,75 m. Spodnรก stavba zahลลa dve opory a dve podpery.
Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla. Podpery tvoria piliere osemuholnรญkovรฉho prierezu uloลพenรฉ na ลกtvorcovรฝch zรกkladoch.ย Zaloลพenie mosta je navrhnutรฉ ako hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach fi 89/16 mm.
SO 211 Most na privรกdzaฤi Niลพnรก vย km 0,5 cez rieku Oravu
Mostnรฝ objekt (obr. 9) tvorรญ jedna samostatnรก konลกtrukcia. Ide o trรกmovรฝ betรณnovรฝ predpรคtรฝ most s dvoma poฤพami s rozpรคtiami 88,0 + 88,0 m s pozdฤบลพnym nรกbehom. Prieฤny rez mosta tvorรญ jednokomorovรฝ prierez s konzolami podporovanรฝmi vzperami. Vรฝลกka mostovky je premennรก, od 3,2 m v poli po 6,6 m nad vnรบtornรฝm pilierom.
Vรฝstavba mosta je navrhnutรก pomocou letmej betonรกลพe s monolitickรฝmi dobetonรกvkami pri oporรกch.ย Spodnรก stavba zahลลa dve opory a jednu podperu. Opory tvoria neodstupลovanรฉ รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla.
Pilier je tvorenรฝ stenovรฝm prvkom tvarovanรฉho prierezu, uloลพenรฝ je na obdฤบลพnikovom zรกklade.ย Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach, pri oporรกch 01 a 03 sรบ navrhnutรฉ mikropilรณty 89/16 a pri pilieri P2 108/16 mm.
SO 212 Most na privรกdzaฤi (vetve A) nad poฤพnou cestou, traลฅou ลฝSR aย sรบฤasnou cestou I/59
Nosnรก konลกtrukcia mosta (obr. 10) je z predpรคtรฉho betรณnu, mรก 5 polรญ s rozpรคtiami v osi komunikรกcie 24,5 + 3 ร 31,0 + 24,5 m. Prieฤny rez tvorรญ jednotrรกmovรฝ prierez s vรฝลกkou 1,50 m.ย Spodnรก stavba zahลลa dve opory a ลกtyri podpery. Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy, driek, zรกklady a rovnobeลพnรฉ krรญdla.
Podpery tvoria piliere osemuholnรญkovรฉho obdฤบลพnikovรฉho prierezu s oblรบkovรฝm vybratรญm na dlhลกej strane a s rozลกรญrenรญm v hlave, uloลพenรฉ na obdฤบลพnikovรฝch zรกkladoch.
Zaloลพenie mosta je navrhnutรฉ ako hฤบbkovรฉ na mikropilรณtach 108/16 mm.
SO 213 Most na vetve H vย km 0,1 nad รบdolรญm Krivรฉho potoka aย poฤพnou cestou
Most 213 (obr. 11) je trvalรฝ cestnรฝ most, ktorรฝ tvorรญ 7-poฤพovรก konลกtrukcia s hornou mostovkou.ย Nosnรก konลกtrukcia je rieลกenรก ako jednotrรกmovรฝ monolitickรฝ dodatoฤne predpรคtรฝ nosnรญk, vyฤพahฤenรฝ polystyrรฉnom EPS 100, betรณnovanรฝ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia mosta sรบ 25,0 + 5 ร 35,0 + 25,0 m. Usporiadanie vnรบtornรฝch podpier reลกpektuje kriลพovanie s prekรกลพkami.
Nosnรก konลกtrukcia je na pilieroch a krajnรฝch oporรกch uloลพenรก na dvojici hrncovรฝch loลพรญsk. Pri krajnรฝch oporรกch sรบ osadenรฉ povrchovรฉ mostnรฉ zรกvery. Zaloลพenie mosta je hฤบbkovรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Prechod vo vozovke medzi mostom a telesom prevรกdzanej komunikรกcie je navrhnutรฝ povrchovรฝmi mostnรฝmi zรกvermi.V prechodovรฝch oblastiach za oporami sรบ navrhnutรฉ prechodovรฉ dosky s dฤบลพkou 5,0 m a hrรบbkou 0,25 m.
SO 221 Most na preloลพke poฤพnej cesty SO 120 nad rรฝchlostnou cestou R3 vย km 1,54
Premostenie je rieลกenรฉ trojpoฤพovou spojitou predpรคtou konลกtrukciou s dฤบลพkami polรญ 15,2 + 30,5 + 13,7 m. Prieฤny rez je tvorenรฝ dvojtrรกmom s osovou vzdialenosลฅou trรกmov 3,0 m. Zakladanie je ploลกnรฉ.ย Nosnรก konลกtrukcia je spojitรฝ predpรคtรฝ nosnรญk budovanรฝ na pevnej skruลพi. Predpรคtie je sรบdrลพnรฉ, injektovanรฉ. Predpรญnanie sa realizuje v jednej etape. Pohฤพadovรฉ plochy sรบ hladkรฉ, hrany sรบ skosenรฉ vloลพenรญm trojhrannej laty do debnenia.
Vรฝstavba 4 zรกrubnรฝch mรบrov
Prรกce na zรกrubnรฝch mรบroch (obr. 11 aลพ 14), ktorรฉ tvoria podstatnรบ sรบฤasลฅ stavby, plynulo pokraฤujรบ. Na jednotlivรฝch mรบroch v rรดznych stupลoch realizรกcie sa aktuรกlne pripravuje podklad pre sekundรกrne ostenie, realizuje sa gabionovรฝ obklad alebo sa ukladรก rovnanina z lomovรฉho kameลa.
Zรกver
Zrealizovanรญm tohto รบseku sa tranzitnรก doprava presmeruje mimo intravilรกnu mesta Tvrdoลกรญn, ฤo vรฝrazne zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ na existujรบcej ceste I/59 aย zlepลกรญ aj ekologickรฉ podmienky vย meste. Tento รบsek rรฝchlostnej cesty sa napojรญ na existujรบcu cestnรบ sieลฅ privรกdzaฤom, ktorรฝ sa vย kriลพovatke Niลพnรก โ sever napojรญ na cestu I/59. Pokraฤovanรญm nasledujรบceho รบseku rรฝchlostnej cesty R3 Niลพnรก โ Dlhรก nad Oravou sa obรญde aj intravilรกn obce Niลพnรก.
TEXT Aย FOTO: PORR