Vรฝstavba tunela Preลกov
Stavebnรฉ prรกce na zรกpadnom diaฤพniฤnom obchvate mesta Preลกov sรบ v plnom prรบde. Sรบฤasลฅou tejto rozsiahlej dopravnej stavby sรบ aj dve rรบry rovnomennรฉho tunela. Kaลพdรก mรก dฤบลพku presahujรบcu 2 km, navzรกjom sรบ prepojenรฉ รดsmimi prepojeniami. Tunel sa zaฤal raziลฅ v jรบni minulรฉho roka, prรกce realizuje spoloฤnosลฅ Metrostav, a. s., v spoluprรกci s firmou TuCon, a. s.
V sรบฤasnosti sรบ obe rรบry prerazenรฉ na รบrovni kalot a stupลov, priฤom prebieha razenie dna a vykonรกvajรบ sa prรกce na definitรญvnom ostenรญ tunela. ฤlรกnok pribliลพuje samotnรบ konลกtrukciu tunela, stav vykonanรฝch prรกc a vรฝhฤพad budรบcich prรกc.
Mesto Preลกov je dรดleลพitou kriลพovatkou cestnรฝch komunikรกciรญ kriลพujรบcich Slovensko ako zรกpadno-vรฝchodnรฝm (ลฝilina โ Uลพhorod), tak severojuลพnรฝm (Krosno โ Koลกice) smerom.
Vย sรบฤasnosti prechรกdza celรฝ objem dopravy vย zรกujmovom รบzemรญ po komunikaฤnom systรฉme mesta Preลกov, ฤo so sebou prinรกลกa vลกetky negatรญvne vplyvy na ลพivotnรฉ prostredie aย obmedzenie komfortu miestneho obyvateฤพstva.
Mesto Preลกov nemรก vย sรบฤasnosti vybudovanรฉ komunikรกcie nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry situovanรฉ mimo zastavanรฉho รบzemia mesta. Sรบฤasลฅou tejto nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry budรบ diaฤพnica D1 aย rรฝchlostnรก cesta R4.
Diaฤพnica D1 bude tvoriลฅ โzรกpadnรฝโ obchvat mesta aย rรฝchlostnรก cesta R4 bude tvoriลฅ โsevernรฝโ ochvat. Tieto komunikรกcie sรบ navzรกjom prepojenรฉ vย mimoรบrovลovej kriลพovatke Preลกov zรกpad, priฤom jednou zย ich funkciรญ je previesลฅ najmรค tranzitnรบ dopravu mimo zastavanรฉho รบzemia mesta.
Lรญniovรก stavba zรกpadnรฉho obchvatu vย kategรณrii D 26,5/100 dosahuje dฤบลพku 7,870 km, priฤom zahลลa spolu tri mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, osemnรกsลฅ mostnรฝch objektov, viac ako 6 km protihlukovรฝch stien aย uลพ spomenutรฉ tunelovรฉ objekty.
Zรกkladnรฉ รบdaje oย tuneli Preลกov
Tunel Preลกov je dvojrรบrovรฝ tunel sย jednosmernou premรกvkou vย kaลพdej rรบre. Dฤบลพka severnej tunelovej rรบry je 2 230,5 m, juลพnej tunelovej rรบry 2 244 m. Oba tunely sรบ na prevaลพnej dฤบลพke razenรฉ, vย prรญportรกlovรฝch oblastiach sรบ hฤบbenรฉ.
Smerovo vedie trasa vย tvare predฤบลพenรฉho pรญsmena โSโ, zloลพenรฉho zย kruhovรฝch oblรบkov sย prechodnicami aย zย priamej vย strednej ฤasti tunela. Tvar trasy umoลพลuje vhodnรฉ situovanie portรกlov vo vzลฅahu kย morfolรณgii terรฉnu aย tieลพ vhodnรฉ svetelnรฉ pomery pri vjazde aย vรฝjazde zย tunela.
Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ osรญ tunelovรฝch rรบr je premenlivรก, priฤom minimรกlne hodnoty sรบ (osovo) 29, resp. 30 m na oboch portรกloch, maximรกlna vzdialenosลฅ je 40 m vย strednej ฤasti trasy tunela. Trasa stรบpa vย konลกtantnom spรกde 2,8 % od vรฝchodnรฉho portรกlu smerom kย zรกpadnรฉmu.
ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi je 7,5 m, ลกรญrka chodnรญkov 2 ร 1 m, vรฝลกka prejazdnรฉho prierezu tunela je 4,8 m aย svetlรก vรฝลกka nad chodnรญkmi 2,2 m. Kaลพdรก tunelovรก rรบra mรก dva nรบdzovรฉ zรกlivy sย dฤบลพkou 52โฏm. Tunely budรบ prepojenรฉ รดsmimi prieฤnymi prepojeniami.
Dva zย nich sรบ umiestnenรฉ vย nรบdzovรฝch zรกlivoch aย slรบลพia ako prejazdnรฉ prepojenia pre zรกchrannรฉ zloลพky (PP-ZJ). Zostรกvajรบcich ลกesลฅ je priechodnรฝch.
Vย troch zย nich je sรบฤasne umiestnenรก miestnosลฅ pre technologickรฉ vybavenie tunela (PP-CHT), vย jednom sรบ umiestnenรฉ miestnosti na redukciu tlaku poลพiarneho vodovodu (PP-CH4) aย dve prieฤne prepojenia sรบ urฤenรฉ len na รบnik osรดb (PP-CH).
Inลพinierskogeologickรฉ aย hydrogeologickรฉ รบdaje
Zย inลพinierskogeologickรฉho hฤพadiska patrรญ รบzemie do regiรณnu karpatskรฉho flyลกu, oblasti flyลกovรฝch vrchovรญn (ล ariลกskej vrchoviny) aย do regiรณnu neogรฉnnych tektonickรฝch vkleslรญn, oblasti vnรบtrohorskรฝch kotlรญn โ Koลกickej kotliny.
Na geologickej stavbe dotknutรฉho รบzemia sa podieฤพajรบ predkvartรฉrne paleogรฉnne horniny, ฤalej horniny paleogรฉn-neogรฉnneho veku aย neogรฉnne horniny. Tieto horniny sรบ lokรกlne prekrytรฉ kvartรฉrnymi sedimentmi.
Paleogรฉnne horniny vnรบtrokarpatskรฉho paleogรฉnu sรบ zastรบpenรฉ hutianskym sรบvrstvรญm, ktorรฉ obsahuje รญlovce aลพ prachovce hnedej aลพ sivej farby prevaลพne sย laminovanou vrstevnatosลฅou, lokรกlne tenkodoskovitou. รlovce aลพ prachovce sรบ prevlรกdajรบcim litologickรฝm typom vย sรบvrstvรญ.
Vย sรบvrstvรญ sรบ ojedinele aj polohy pieskovcov hnedej aลพ sivohnedej farby, ktorรฉ sรบ jemno- aลพ strednozrnnรฉ, vรกpnitรฉ. Zastihnutรฉ je aj zubereckรฉ รญlovcovo-pieskovcovรฉ sรบvrstvie, ktorรฉ mรก charakteristickรฝ flyลกoidnรฝ vรฝvoj.
Je zastรบpenรฉ รญlovcami aลพ prachovcami hnedosivej, sivej, tmavosivej aลพ ฤiernej farby sย laminovanou tenkodoskovitou vrstevnatosลฅou aย pieskovcami, ktorรฉ sรบ sivรฉ aลพ sivohnedรฉ, jemno- aลพ strednozrnnรฉ, premenlivo vรกpnitรฉ aย sฤพudnatรฉ, vย zdravรฝch polohรกch aลพ sย doskovitou vrstevnatosลฅou.
Povrchovรก vrstva รญlovcov je รบplne zvetranรก, รญlovce majรบ extrรฉmne nรญzku pevnosลฅ (R6), smerom do hฤบbky sรบ silno zvetranรฉ, sย veฤพmi nรญzkou pevnosลฅou (R5), ojedinele sย nรญzkou pevnosลฅou (R4), hlbลกie sรบ horniny stredne zvetranรฉ.
Vย blรญzkosti tektonickรฝch lรญniรญ sรบ horniny tektonicky poruลกenรฉ aย ich pevnostnรฉ charakteristiky sรบ vรฝrazne zhorลกenรฉ. Pieskovce sรบ zastรบpene kremitรฝmi, ฤasto glaukonitickรฝmi pieskovcami svetlosivej aย tmavosivej farby.
Sรบ jemnozrnnรฉ aลพ strednozrnnรฉ, miestami tenkodoskovitรฉ aลพ doskovitรฉ, rรดzne zvetranรฉ aย tektonicky poruลกenรฉ. Kremitรฉ pieskovce majรบ strednรบ aลพ vysokรบ pevnosลฅ (R3 โ R2).
Prรญprava tunelovรฝch portรกlov
Stavebnรฉ prรกce na vรฝchodnom portรกli sa zaฤali vย oktรณbri roku 2017, poฤas nich sa odลฅaลพilo viac ako 20 000 m3 horniny. Portรกlovรก jama sa hฤบbila po etรกลพach aย postupne zabezpeฤovala striekanรฝm betรณnom C 20/25 sย hrรบbkou 200 mm, vystuลพenรฝm dvomi vrstvami siete ร 8-100/ร 8-100.
Svah ฤelnej steny portรกlu sa ฤalej vystuลพoval klincami aย lanovรฝmi kotvami. Prvรฉ sa realizovali klince vย etรกลพach 1,25 m, po dosiahnutรญ รบrovne lanovรฝch kotiev sa realizovali vrty pre lanรก, ktorรฉ sa kotvili do roznรกลกacรญch vodorovnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch prahov zo ลพelezobetรณnu C 25/30.
Na vรฝchodnom portรกli sa realizovalo spolu ลกesลฅ kotevnรฝch รบrovnรญ nad juลพnou tunelovou rรบrou aย osem kotevnรฝch รบrovnรญ nad severnou tunelovou rรบrou. Spolu sa na svah pouลพilo 1 116 zemnรฝch klincov sย dฤบลพkou 12 m aย 136 trojpramencovรฝch lanovรฝch kotiev sย premennou dฤบลพkou od 12 do 25 m sย predpรญnacou silou 400 kN.
Portรกlovรก stena je vย dรดsledku morfolรณgie terรฉnu pรดdorysne lomenรก, priฤom obe tunelovรฉ rรบry sรบ na portรกli vzรกjomne posunutรฉ. Zรกpadnรฝ portรกl sa realizoval rovnakรฝm spรดsobom ako vรฝchodnรฝ portรกl.
Vย tomto prรญpade sa presรบvalo spolu 23 000 m3 horniny. Pouลพilo sa 727 zemnรฝch klincov aย 74 lanovรฝch kotiev sย predpรญnacou silou 350 kN.
Raziฤskรฉ prรกce
Razenie sa vykonรกvalo sรบฤasne zo ลกtyroch ฤelieb โ zย dvoch zย vรฝchodnรฉho portรกlu aย zย dvoch zo zรกpadnรฉho.
Prebiehalo podฤพa princรญpov Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy, ktorรก je charakteristickรก tรฝm, ลพe sa prispรดsobuje aktuรกlne zastihnutรฝm geologickรฝm aย hydrogeologickรฝm podmienkam, aย to spรดsobom rozpรกjania (strojovรฉ, trhacie prรกce, dฤบลพka aย ฤlenenie zรกberu) aj spรดsobom vystrojovania (striekanรฝ betรณn, oceฤพovรก vรฝstuลพ, kotvenie, predstihovรฉ opatrenia).
Vย rรกmci tunela Preลกov bolo projekฤne pripravenรฝch spolu ลกesลฅ vystrojovacรญch tried โ trieda 3, 4, 5a, 5b, 6 aย 7.
Poฤiatoฤnรฉ รบseky tunelov vย portรกlovรฝch oblastiach sa realizovali vo vystrojovacej triede 7.
Charakterizovalo ju predstihovรฉ zaistenie ฤelby vย podobe mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika, ktorรฝ tvorilo 45 ks mikropilรณt sย ร 89โฏmm aย sย dฤบลพkou 15 m. Dฤบลพka zรกberu vย kalote bola 1โฏm. Vรฝrub sa zabezpeฤoval kombinรกciou striekanรฉho betรณnu C 25/30 sย hrรบbkou 250โฏmm, oceฤพovรฝch priehradovรฝch nosnรญkov aย oceฤพovรฝch sietรญ.
Radiรกlne kotvenie tvorili kotvy IBO sย dฤบลพkou 6 m. Bezodkladne za ฤelbou sa razil stupeล, nรกsledne sa celรฝ vรฝrub uzavrel protiklenbou zo striekanรฉho betรณnu. Po prekonanรญ portรกlovรฝch oblastรญ preลกlo razenie na zรกpadnom portรกli do vystrojovacej triedy 6.
Tรก sa vyznaฤovala strojnรฝm rozpรกjanรญm kaloty na dฤบลพku 1,3 m. Vo vrchole kaloty sa vykonรกvalo ihlovanie pomocou oceฤพovรฝch ihiel sย dฤบลพkou 4 m a s priemerom 25 mm. Vรฝrub sa zabezpeฤoval striekanรฝm betรณnom C 25/30 sย hrรบbkou 300โฏmm, dvomi vrstvami oceฤพovรฝch sietรญ aย priehradovรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi.
Radiรกlne kotvy boli maltovanรฉ (SN) na dฤบลพke 4 aลพ 6 m. Zlepลกujรบce sa geologickรฉ podmienky vzรกpรคtรญ dovolili prechod do vystrojovacej triedy 5b. Pri razenรญ zย vรฝchodnรฉho portรกlu bolo moลพnรฉ prejsลฅ do vystrojovacej triedy 5b vย kalote ihneฤ po prekonanรญ prรญportรกlovรฉho รบseku.
Vย triede 5b sa vรฝrub rozpojoval pomocou trhacรญch prรกc na maximรกlnu dฤบลพku zรกberu 1,7โฏm. Vรฝrub sa takisto predstihovo zabezpeฤoval pomocou oceฤพovรฝch ihiel, vย poฤte do 31โฏks na zรกber.
Zaistenie vรฝrubu sa uskutoฤลovalo striekanรฝm betรณnom C 25/30 sย hrรบbkou 250 mm, oceฤพovรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi aย dvomi vrstvami oceฤพovรฝch sietรญ. Radiรกlne sa kotvilo pomocou maltovanรฝch SN kotiev. Pracovnรฉ cykly bolo nevyhnutnรฉ prispรดsobovaลฅ obmedzeniu trhacรญch prรกc, ktorรฉ boli zakรกzanรฉ medzi 22:00 aย 7:00 h.
Napriek tomu bolo moลพnรฉ dosahovaลฅ rรฝchlosลฅ dva aลพ tri zรกbery za 24 h. Sย odstupom pribliลพne 100 m sa razil stupeล tunela. Striedavo na ฤพavej aย na pravej strane, priฤom vลพdy na opaฤnej strane sa ponechala zjazdnรก rampa tak, aby razenรญm stupลa nebolo dotknutรฉ razenie kaloty.
Navyลกe, keฤ to podmienky dovolili, otvรกralo sa vย sรบbehu sย postupom razenia aj pracovisko na prepojeniach. Pomerne stรกle geologickรฉ podmienky, bez vรฝraznรฝch aย zรกsadnรฝch zmien aย navyลกe bez vรฝraznejลกรญch prรญtokov podzemnej vody, dovolili vykonรกvanie prรกc vย pravidelnom rytme bez veฤพkรฝch zmien, ฤo sa priaznivo prejavilo vย rรฝchlosti postupu razenia.
Vย polovici jรบna tohto roka tak obe protismerne razenรฉ ฤelby dospeli kย vzรกjomnรฉmu prerazeniu. Vย severnej tunelovej rรบre nastal tento okamih 13. 6. 2019 aย sprevรกdzala ho aj prรญtomnosลฅ ministra dopravy รrpรกda รrseka ฤi preลกovskej primรกtorky Andrey Turฤanovej.
Obaja hostia sa pred prรญtomnรฝmi novinรกrmi vyjadrovali oย prรกcach pochvalne, pretoลพe raziฤom sa podarilo skrรกtiลฅ ฤas oproti plรกnovanรฉmu harmonogramu aลพ oย tri mesiace. Juลพnรก tunelovรก rรบra bola vย รบrovni kaloty prerazenรก 18. 6. 2019.
Zhruba sย tรฝลพdennรฝmi odstupmi boli obe tunelovรฉ rรบry prerazenรฉ aj na รบrovni stupลa. Nรกsledne sa zaฤalo sย razenรญm dna, ktorรฉ sa razรญ do klenbovรฉho tvaru, prรญpadne sa tvarovo prispรดsobuje zastihnutรฝm geologickรฝm podmienkam.
Postupne, po blokoch sย dฤบลพkou 12 m (bloky zodpovedajรบ blokom hornej klenby definitรญvneho ostenia), sa dno vypฤบลa betรณnom triedy C 16/20. Dno sa pritom realizovalo vย sรบbehu na viacerรฝch pracoviskรกch sย tรฝm, ลพe vลพdy musela byลฅ zachovanรก prejazdnosลฅ cez tunely zย vรฝchodnรฉho na zรกpadnรฝ portรกl.
Sekundรกrne ostenie tunela
Realizรกcia dna znamenรก prelom raziฤskรฝch prรกc vย prรกci na definitรญvnom ostenรญ. Vย takte blokov dna sa vykonรกva betonรกลพ zรกkladovรฝch pรกsov, ktorรฉ sรบ zย armovanรฉho betรณnu triedy C 30/37. Vย miestach vรฝklenkov aย krฤkov prepojenรญ sรบ sรบฤasลฅou zรกkladovรฝch pรกsov aj drenรกลพne ลกachty.
Mimo zรกkladovรฝch pรกsov je umiestnenรฉ drenรกลพne potrubie, ktorรฉ je obetรณnovanรฉ do obojstrannรฝch kynet. Vrch drenรกลพneho potrubia je zakrytรฝ spรกdovanรฝm filter betรณnom. Pozdฤบลพne drenรกลพe sรบ sรบฤasลฅou ochrany tunela pred podzemnou vodou.
Druhรฝm prvkom ochrany je hydroizolรกcia, ktorรก pokrรฝva lรญc primรกrneho ostenia klenby tunela. Izolรกcia je zvedenรก do priestoru drenรกลพรญ, celรฝ systรฉm tak vytvรกra tzv. โdรกลพdnik“. Na ochrannรบ geotextรญliu sa kladie fรณliovรก izolรกcia sย hrรบbkou 2โฏmm.
Po zrealizovanรญ hydroizolรกcie, tlakovรฝch skรบลกok zvรกranรฝch spojov aย po prevzatรญ zรกstupcami TDI je klenba po jednotlivรฝch blokoch pripravenรก na ukladanie armatรบry hornej klenby.
Poฤas vรฝstavby sa oproti zadรกvacej dokumentรกcii pre verejnรฉ obstarรกvanie zistilo, ลพe prรญtoky podzemnej vody sรบ oproti predpokladom na รบrovni zhruba 20 %. Zย tohto dรดvodu sa po konzultรกcii sย investorom preprojektovalo odvodnenie tunela.
Vypustila sa stredovรก kanalizรกcia DN 400 aย znรญลพili sa dimenzie boฤnรฝch drenรกลพรญ zย DN 300 na DNโฏ250. Nรกsledne priลกlo na rad betรณnovanie hornej klenby po jednotlivรฝch blokoch.
Pri tuneli Preลกov sa obstarali dva debniace vozy (kaลพdรฝ pre jednu tunelovรบ rรบru) vyrobenรฉ rakรบskou firmou รstu Sttetin. Betรณn sekundรกrneho ostenia klenby je vย prvรฝch 600 m tunela triedy C 30/37, XF4, XC3, vย ostatnรฝch ฤastiach ide potom oย triedu C 30/37, XF2, XC3.
Skรบsenosti zย priebehu vรฝstavby
Poฤas razenia sa zhotoviteฤพ stretol sย relatรญvne horลกou kvalitou geologickej stavby horninovรฉho masรญvu, priฤom bolo nevyhnutnรฉ inลกtalovaลฅ vรคฤลกรญ poฤet vystrojovacรญch prvkov. Takisto bolo nutnรฉ realizovaลฅ razenie vo vรคฤลกom rozsahu vย horลกรญch vystrojovacรญch triedach, neลพ sa predpokladalo.
Aj napriek tomu vลกak razenie prebiehalo natoฤพko efektรญvne, ลพe zhotoviteฤพ prerรกลพal obe tunelovรฉ rรบry zhruba sย trojmesaฤnรฝm predstihom oproti harmonogramu vรฝstavby. Problรฉmom, ktorรฝ vyvolala horลกia skladba horninovรฉho masรญvu, boli najmรค jednostrannรฉ prieฤne konvergencie, ktorรฉ dosahovali aลพ 40 mm.
Tieto deformรกcie neprebiehali skokovo pri razenรญ stupลa alebo dna, ako sme vรคฤลกinou zvyknutรญ, ale prebiehali dlho po dokonฤenรญ stupลa vย miestach, kde nebol predpoklad nรกslednรฉho uzatvรกrania protiklenby.
Pri dosiahnutรญ limitnรฝch deformรกciรญ bolo nakoniec nevyhnutnรฉ zachytiลฅ prieฤne posuny uzavretรญm celรฉho razenรฉho profilu protiklenbou zo striekanรฉho betรณnu vystuลพenou sieลฅovinou. Vย sรบฤasnosti sa realizuje definitรญvne ostenie dvomi debniacimi vozmi, priฤom vย kaลพdej tunelovej rรบre je nasadenรฝ jeden takรฝto voz.
Zรกver
Razenia tunela Preลกov vย pieskovcovom aย รญlovcovom sรบvrstvรญ flyลกovรฉho pรกsma ukรกzali vysokรบ profesionalitu oboch zรบฤastnenรฝch firiem (Metrostav, a. s., aย TuCon, a. s.). Vฤaka nej boli raziฤskรฉ prรกce dokonฤenรฉ sย predstihom troch mesiacov oproti plรกnovanรฉmu harmonogramu.
Vย sรบฤasnosti prebiehajรบ prรกce na definitรญvnom ostenรญ. Tunely, rovnako ako celรฝ zรกpadnรฝ obchvat Preลกova, by mali byลฅ sprevรกdzkovanรฉ vย roku 2021.
Foto: Metrostav, a. s.