Vรฝstavba tunela Svrฤinovec
Diaฤพniฤnรฝ รบsek Svrฤinovec โ Skalitรฉ je sรบฤasลฅou diaฤพnice D3, ktorรก sa zaฤรญna pri Hriฤovskom Podhradรญ a prepojรญ hlavnรฉ mesto a juhozรกpadnรฉ oblasti so severom Slovenska a kysuckรฝ regiรณn s Poฤพskou republikou.
Stavba sa zaฤรญna tesne pred kriลพovatkou Svrฤinovec, kde pribudne v budรบcnosti รบsek diaฤพnice D3 z ฤadce (Bukov). Zรกroveล sa novรฝ รบsek napojรญ na existujรบcu cestnรบ sieลฅ a motoristi tak budรบ maลฅ zabezpeฤenรฉ prepojenie do troch ลกtรกtov โ Slovenskej republiky, ฤeska a Poฤพskej republiky. Za diaฤพniฤnou kriลพovatkou vstupuje trasa do menลกieho tunela Svrฤinovec, ktorรฝ mรก naplรกnovanรบ dฤบลพku 435 metrov. Z tunela vedie novรก diaฤพnica po svahoch รบdolia ฤierลanky, po okraji zรกstavby obcรญ Svrฤinovec, ฤierne a Skalitรฉ, aลพ sa dostane k druhรฉmu tunelu na tomto รบseku โ k tunelu Poฤพana, ktorรฝ bude maลฅ 898 metrov.
Zlepลกenie stability รบzemia
Z hฤพadiska vรฝstavby tunela Svrฤinovec sรบ dรดleลพitรฉ svahovรฉ deformรกcie, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v oblasti portรกlu tunela. Sรบ spรดsobenรฉ najmรค ลฅaลพbou horniny z lomu na รบpรคtรญ svahu. Na zabezpeฤenie potrebnej stability รบzemia, ktorรฉ je v predmetnom รบseku postihnutรฉ deformรกciami, je v trase diaฤพnice navrhnutรฉ hฤบbkovรฉ odvodnenie zosuvnรฝch svahov horizontรกlnymi vrtmi. Zlepลกenie celkovej stability รบzemia sa rieลกi jeho hฤบbkovรฝm odvodnenรญm pomocou horizontรกlnych odvodลovacรญch vrtov. Sรบ navrhnutรฉ prevaลพne v pรคte zosuvnรฝch svahov za รบฤelom znรญลพenia vztlakovej hladiny podzemnej vody v zosuvoch. Spolu sa odvลta 9โฏvrtov z troch stanovรญลกลฅ s celkovou metrรกลพou 1โฏ170 metrov.
Pri nรกvrhu rozmiestnenia, dฤบลพky a sklonov vrtov, ako aj รบฤinnosti vrtov na stabilitu zosuvnรฝch รบzemรญ sa pri stabilitnรฝch vรฝpoฤtoch uvaลพovalo o 25- a 50-percentnom znรญลพenรญ vztlakov pomocou tรฝchto vrtov. V miestach osadenia mostnรฝch pilierov, mostnรฉho objektu 237-00, sรบ odvodลovacie vrty navrhnutรฉ ako doplลujรบci sanaฤnรฝ prvok. Odvodnenie svahu za rubom zรกrubnรฉho mรบra sa navrhuje pomocou horizontรกlnych odvodลovacรญch vrtov s priemerom 137โฏmm, ktorรฉ budรบ odvลtanรฉ zo spodnej รบrovne svahu (pod diaฤพnicou). Po ukonฤenรญ vrtnรฝch prรกc vyรบstia horizontรกlne vrty do betรณnovรฝch opornรฝch mรบrikov.
Vedenie diaฤพnice
Samostatnรฉ vedenie jazdnรฝch pรกsov bolo navrhnutรฉ v รบsekoch pred tunelmi Svrฤinovec a Poฤพana. V tรฝchto รบsekoch sa smerovรฉ vedenie diaฤพnice rozdelilo na vedenia pravรฉho a ฤพavรฉho jazdnรฉho pรกsu. Takto vstupujรบ jednotlivรฉ jazdnรฉ pรกsy do tunelov, priฤom kaลพdรฝ z nich mรก nezรกvislรฉ smerovรฉ aj vรฝลกkovรฉ vedenie. Nezรกvislรฉ vedenie jazdnรฝch pรกsov zasahuje aj do nadvรคzujรบcich mostnรฝch objektov. Smerovรก os jazdnรฝch pรกsov je v tรฝchto รบsekoch postavenรก do osi jazdnรฝch pruhov. Kaลพdรฝ jazdnรฝ pรกs mรก svoju niveletu umiestnenรบ v osi jazdnรฝch pruhov, priฤom tรกto je na zaฤiatku a konci kaลพdรฉho รบseku odvodenรก z nivelety diaฤพnice. Klopenie jednotlivรฝch jazdnรฝch pรกsov je navrhnutรฉ okolo ich osรญ.
Zรกkladnรฝ prieฤny sklon vozovky diaฤพnice je 2,5 % a maximรกlny prieฤny sklon je 4,5โฏ%. Z dรดvodu splnenia podmienky minimรกlneho vรฝslednรฉho sklonu vo vzostupnicovรฝch a zostupnicovรฝch รบsekoch bolo nevyhnutnรฉ zmeniลฅ spรดsob klopenia na klopenie okolo osi jazdnรฉho pรกsu, v dรดsledku ฤoho sa presunula niveleta z vonkajลกieho okraja vnรบtornรฉho vodiaceho prรบลพku do samostatnej nivelety ฤพavรฉho, resp. pravรฉho jazdnรฉho pรกsu. Tento spรดsob klopenia sa pouลพil okrem samostatnรฝch jazdnรฝch pรกsov tunela Svrฤinovec aj na niektorรฝch รบsekoch novobudovanej diaฤพnice.
Spevnenรฉ plochy
Spevnenรฉ plochy pri portรกli tunela boli navrhnutรฉ tak, aby vyhovovali v prieฤnom sklone podmienkam pre zรกsahovรฉ vozidlรก a vozidlรก รบdrลพby. To znamenรก, ลพe ich prieฤny sklon je maximรกlne 2,5 %. Ich rozmer a sklon zรกvisรญ od smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia samostatnรฝch pruhov, ktorรฉ boli navrhnutรฉ tak, aby plochy vyhovovali aj z hฤพadiska ich odvodnenia.
TEXT: Tomรกลก Halรกn
FOTO: Jozef Mravec, VรHOSTAV – SK, a. s.
Tomรกลก Halรกn je hovorcom spoloฤnosti
VรHOSTAV – SK, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby