image 79259 25 v1
Galรฉria(6)

Vรฝstavba tunela Svrฤinovec

Partneri sekcie:

Diaฤพniฤnรฝ รบsek Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ je sรบฤasลฅou diaฤพnice D3, ktorรก sa zaฤรญna pri Hriฤovskom Podhradรญ a prepojรญ hlavnรฉ mesto a juhozรกpadnรฉ oblasti so severom Slovenska a kysuckรฝ regiรณn s Poฤพskou republikou.

01 J Mravec
02 J Mravec
03 J Mravec
04 J Mravec
05 J Mravec

Stavba sa zaฤรญna tesne pred kriลพovatkou Svrฤinovec, kde pribudne v budรบcnosti รบsek diaฤพnice D3 z ฤŒadce (Bukov). Zรกroveลˆ sa novรฝ รบsek napojรญ na existujรบcu cestnรบ sieลฅ a motoristi tak budรบ maลฅ zabezpeฤenรฉ prepojenie do troch ลกtรกtov โ€“ Slovenskej republiky, ฤŒeska a Poฤพskej republiky. Za diaฤพniฤnou kriลพovatkou vstupuje trasa do menลกieho tunela Svrฤinovec, ktorรฝ mรก naplรกnovanรบ dฤบลพku 435 metrov. Z tunela vedie novรก diaฤพnica po svahoch รบdolia ฤŒierลˆanky, po okraji zรกstavby obcรญ Svrฤinovec, ฤŒierne a Skalitรฉ, aลพ sa dostane k druhรฉmu tunelu na tomto รบseku โ€“ k tunelu Poฤพana, ktorรฝ bude maลฅ 898 metrov.

Zlepลกenie stability รบzemia

Z hฤพadiska vรฝstavby tunela Svrฤinovec sรบ dรดleลพitรฉ svahovรฉ deformรกcie, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v oblasti portรกlu tunela. Sรบ spรดsobenรฉ najmรค ลฅaลพbou horniny z lomu na รบpรคtรญ svahu. Na zabezpeฤenie potrebnej stability รบzemia, ktorรฉ je v predmetnom รบseku postihnutรฉ deformรกciami, je v trase diaฤพnice navrhnutรฉ hฤบbkovรฉ odvodnenie zosuvnรฝch svahov horizontรกlnymi vrtmi. Zlepลกenie celkovej stability รบzemia sa rieลกi jeho hฤบbkovรฝm odvodnenรญm pomocou horizontรกlnych odvodลˆovacรญch vrtov. Sรบ navrhnutรฉ prevaลพne v pรคte zosuvnรฝch svahov za รบฤelom znรญลพenia vztlakovej hladiny podzemnej vody v zosuvoch. Spolu sa odvล•ta 9โ€ฏvrtov z troch stanovรญลกลฅ s celkovou metrรกลพou 1โ€ฏ170 metrov.

Pri nรกvrhu rozmiestnenia, dฤบลพky a sklonov vrtov, ako aj รบฤinnosti vrtov na stabilitu zosuvnรฝch รบzemรญ sa pri stabilitnรฝch vรฝpoฤtoch uvaลพovalo o 25- a 50-percentnom znรญลพenรญ vztlakov pomocou tรฝchto vrtov. V miestach osadenia mostnรฝch pilierov, mostnรฉho objektu 237-00, sรบ odvodลˆovacie vrty navrhnutรฉ ako doplลˆujรบci sanaฤnรฝ prvok. Odvodnenie svahu za rubom zรกrubnรฉho mรบra sa navrhuje pomocou horizontรกlnych odvodลˆovacรญch vrtov s priemerom 137โ€ฏmm, ktorรฉ budรบ odvล•tanรฉ zo spodnej รบrovne svahu (pod diaฤพnicou). Po ukonฤenรญ vrtnรฝch prรกc vyรบstia horizontรกlne vrty do betรณnovรฝch opornรฝch mรบrikov.

Vedenie diaฤพnice

Samostatnรฉ vedenie jazdnรฝch pรกsov bolo navrhnutรฉ v รบsekoch pred tunelmi Svrฤinovec a Poฤพana. V tรฝchto รบsekoch sa smerovรฉ vedenie diaฤพnice rozdelilo na vedenia pravรฉho a ฤพavรฉho jazdnรฉho pรกsu. Takto vstupujรบ jednotlivรฉ jazdnรฉ pรกsy do tunelov, priฤom kaลพdรฝ z nich mรก nezรกvislรฉ smerovรฉ aj vรฝลกkovรฉ vedenie. Nezรกvislรฉ vedenie jazdnรฝch pรกsov zasahuje aj do nadvรคzujรบcich mostnรฝch objektov. Smerovรก os jazdnรฝch pรกsov je v tรฝchto รบsekoch postavenรก do osi jazdnรฝch pruhov. Kaลพdรฝ jazdnรฝ pรกs mรก svoju niveletu umiestnenรบ v osi jazdnรฝch pruhov, priฤom tรกto je na zaฤiatku a konci kaลพdรฉho รบseku odvodenรก z nivelety diaฤพnice. Klopenie jednotlivรฝch jazdnรฝch pรกsov je navrhnutรฉ okolo ich osรญ.

Zรกkladnรฝ prieฤny sklon vozovky diaฤพnice je 2,5 % a maximรกlny prieฤny sklon je 4,5โ€ฏ%. Z dรดvodu splnenia podmienky minimรกlneho vรฝslednรฉho sklonu vo vzostupnicovรฝch a zostupnicovรฝch รบsekoch bolo nevyhnutnรฉ zmeniลฅ spรดsob klopenia na klopenie okolo osi jazdnรฉho pรกsu, v dรดsledku ฤoho sa presunula niveleta z vonkajลกieho okraja vnรบtornรฉho vodiaceho prรบลพku do samostatnej nivelety ฤพavรฉho, resp. pravรฉho jazdnรฉho pรกsu. Tento spรดsob klopenia sa pouลพil okrem samostatnรฝch jazdnรฝch pรกsov tunela Svrฤinovec aj na niektorรฝch รบsekoch novobudovanej diaฤพnice.

Spevnenรฉ plochy

Spevnenรฉ plochy pri portรกli tunela boli navrhnutรฉ tak, aby vyhovovali v prieฤnom sklone podmienkam pre zรกsahovรฉ vozidlรก a vozidlรก รบdrลพby. To znamenรก, ลพe ich prieฤny sklon je maximรกlne 2,5 %. Ich rozmer a sklon zรกvisรญ od smerovรฉho a vรฝลกkovรฉho vedenia samostatnรฝch pruhov, ktorรฉ boli navrhnutรฉ tak, aby plochy vyhovovali aj z hฤพadiska ich odvodnenia.

TEXT: Tomรกลก Halรกn
FOTO: Jozef Mravec, VรHOSTAV – SK, a. s.

Tomรกลก Halรกn je hovorcom spoloฤnosti
VรHOSTAV – SK, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie