image 71281 25 v1
Galรฉria(7)

Vรฝstavba tunelov Svrฤinovec a Poฤพana

Partneri sekcie:

Minulรฝ roku sa rozbehla vรฝstavba diaฤพnice D3 na รบseku Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ, ktorรฝ sa nachรกdza na Kysuciach, priamo na hraniciach Slovenskej republiky, ฤŒeskej republiky a Poฤพska. Diaฤพnica povedie kopcovitรฝm terรฉnom, takลพe vรฝstavba bude pomerne nรกroฤnรก. รšsek mรก dฤบลพku 12,28 km a zahล•ลˆa 24 mostov a 2 tunely โ€“ Svrฤinovec a Poฤพana. Trasa รบseku sa zaฤรญna nad obcou Svrฤinovec, kde je navrhnutรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka na napojenie na ฤŒeskรบ republiku, a konฤรญ sa za obcou Skalitรฉ napojenรญm na uลพ zrealizovanรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek D3 Skalitรฉ โ€“ hranica SR/PR.

x
x  1
x  2
x  3
x  4
x  5

Pรดvodne sa plรกnovalo budovaลฅ tento diaฤพniฤnรฝ รบsek na plnรฝ profil, ale vzhฤพadom na prognรณzovanรบ (vรฝhฤพadovรบ) intenzitu dopravy sa nakoniec rozhodlo, ลพe sa zrealizuje na celej dฤบลพke v poloviฤnom profile s doฤasnou obojsmernou premรกvkou a neskรดr, keฤ intenzita dopravy prekroฤรญ kapacitu poloviฤnรฉho profilu, sa dobuduje na plnรฝ profil. Na urรฝchlenie zaฤatia vรฝstavby zvolila Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., v prรญpade tohto diaฤพniฤnรฉho รบseku verejnรฉ obstarรกvanie formou zmluvy typu โ€žNaprojektuj โ€“ Postavโ€œ (ลพltรฝ FIDIC), kde sa budรบci zhotovovateฤพ okrem reaยญlizรกcie samotnej vรฝstavby zaviazal aj zmeniลฅ dokumentรกciu podฤพa poลพiadaviek obstarรกvateฤพa a vybaviลฅ zmenu platnรฉho stavebnรฉho povolenia vydanรฉho na plnรฝ profil diaฤพnice. Spoloฤnosลฅ Basler & Hofmann Slovakia s.โ€‰r.โ€‰o. projektuje stavebnรฉ ฤasti tunelov Svrฤinovec a Poฤพana. V tomto ฤlรกnku opรญลกeme ich technickรฝ nรกvrh.

Projektovรฉ rieลกenie tunelov

Oba tunely sรบ kategรณrie 2T โ€“ 8,0 s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 80 km/h s doฤasnou obojsmernou premรกvkou v pravej tunelovej rรบre. Funkciu chrรกnenej รบnikovej cesty zabezpeฤรญ sรบbeลพnรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa vedenรก v profile budรบcej ฤพavej tunelovej rรบry.

Tunel Svrฤinovec

Tunel Svrฤinovec sa skladรก z hlavnรฉho cestnรฉho dvojpruhovรฉho tunela a รบnikovej ลกtรดlne, ktorรก je s tunelom spojenรก jednรฝm prieฤnym prepojenรญm. Trasa vedie v dvoch pravotoฤivรฝch oblรบkoch prepojenรฝch prechodnicou. Vรฝลกkovo trasa stรบpa po celej dฤบลพke zo zรกpadu na vรฝchod v sklone 1,44โ€ฏ%. Prieฤny sklon vozovky je 2,5 % po celej dฤบลพke. Podฤพa nariadenia vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 344/2006 je hlavnรฝ tunel dlhรฝ 409,66 m.

Identifikaฤnรฉ รบdaje stavby:
Nรกzov stavby: Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ
Investor stavby: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava
Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ (ฤlenovia zdruลพenia: VรHOSTAV โ€“ SK, a. s., ลฝilina; Doprastav, a. s., Bratislava; STRABAG, s. r. o., Bratislava; Metrostav, a. s., Praha)
Projektant tunelov: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o., Bratislava
Stavebnรฝ dozor: skupina v zloลพenรญ: BUNG Slovensko, s. r. o., Bratislava; Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Bratislava; INFRAPROJEKT, s. r. o., Bratislava

Tunel Poฤพana

Tunel Poฤพana sa tieลพ skladรก z hlavnรฉho cestnรฉho dvojpruhovรฉho tunela a รบnikovej ลกtรดlne, ktorรก je s tunelom spojenรก tromi prieฤnymi prepojeniami. V tuneli sรบ navrhnutรฉ dva jednostrannรฉ nรบdzovรฉ zรกlivy, jeden pre kaลพdรฝ smer jazdy. Trasa vedie v tvare pรญsmena S, zaฤรญna sa pravotoฤivรฝm oblรบkom, pokraฤuje preklopenรญm v prechodniciach a konฤรญ sa ฤพavostrannรฝm oblรบkom. Vรฝลกkovo trasa stรบpa zo zรกpadu na vรฝchod v sklone 2,0 %, ale do portรกlov zasahuje รบdolnicovรฝ a vrcholovรฝ oblรบk. Prieฤny sklon vozovky sa menรญ z 3,0 % preklopenรญm na 3,0 % โ€“ v zรกvislosti od smerovรฉho vedenia. Podฤพa nariadenia vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 344/2006 je hlavnรฝ tunel dlhรฝ 893,04 m.

V oboch prรญpadoch sme prieฤne rezy hlavnรฝch tunelov, รบnikovรฝch ลกtรดlnรญ a prieฤnych prepojenรญ zjednotili. Tunely sa budรบ raziลฅ metรณdou NRTM so zabezpeฤenรญm dvomi vrstvami ostenรญ. Medzi primรกrnym a sekundรกrnym ostenรญm je hydroizolaฤnรก fรณlia. V tuneloch sa nachรกdzajรบ dva totoลพnรฉ typy vรฝklenkov. ฤŒistiace vรฝklenky budรบ umiestnenรฉ obojstranne vo vzdialenosti maximรกlne 62,5 m. Druhรฝm typom vรฝklenkov sรบ zdruลพenรฉ vรฝklenky. Do takรฝchto vรฝklenkov sa umiestnia poลพiarny hydrant, SOS hlรกska a ลกachta na ฤistenie drenรกลพe. Tieto vรฝklenky budรบ na pravej strane v smere ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica SR/PR.

Situรกcia tunela Svrฤinovec

Situรกcia tunela Poฤพana

Inลพinierskogeologickรฉ pomery

Na trase diaฤพnice sa v rokoch 2006 โ€“ 2007 vykonal podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum. V roku 2007 sa pre tunel Poฤพana vyrazila prieskumnรก ลกtรดlลˆa s dฤบลพkou pribliลพne 302 m. Zรกujmovรฉ รบzemie trasy patrรญ na zรกklade geomorfologickรฉho ฤlenenia Slovenska do oblasti Zรกpadnรฝch Beskรฝd. Celรฉ รบzemie je sรบฤasลฅou geomorfologickรฉho celku Jablunkovskรฉ medzihorie. V rรกmci geologickรฉho ฤlenenia je รบzemie sรบฤasลฅou Vonkajลกรญch Zรกpadnรฝch Karpรกt. Ich horninovรฝ masรญv je budovanรฝ magurskรฝm prรญkrovom, ktorรฉho vrstvy majรบ hrรบbku 500 โ€“ 1000 m. Vsetรญnske vrstvy, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v รบzemรญ tunelov, sa vyznaฤujรบ prevahou hrubรฝch vrstiev siltovitรฝch รญlovcov s lavicami jemno aลพ strednozrnnรฝch pieskovcov s glaukonitom. V miestach trasy tunelov prevlรกdajรบ v sรบvrstvรญ hnedozelenรฉ, tenkolaminovanรฉ aลพ tenkodoskovitรฉ vรกpnitรฉ รญlovce. Vo vrstvรกch รญlovcov sa vyskytujรบ vrstviฤky jemnozrnnรฝch aลพ siltovitรฝch, laminovanรฝch pieskovcov s muskovitom.

Z hฤพadiska hydrogeologickรฝch pomerov sรบ flyลกovรฉ sรบvrstvia charakteristickรฉ veฤพmi malou puklinovou priepustnosลฅou a malรฝm zvodnenรญm. Litologickรฝ charakter flyลกovรฝch jednotiek nevytvรกra priaznivรฉ podmienky na vรคฤลกiu akumulรกciu a obeh podzemnej vody. Podzemnรก voda mรก povrchovรฝ pรดvod a do horninovรฉho prostredia sa dostรกva infiltrรกciou zrรกลพkovรฝch vรดd. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ technologickej vode, aby zbytoฤne nedochรกdzalo k degradovaniu รญlovcov v masรญve. Vzhฤพadom na tieto geotechnickรฉ podmienky bude razenie tunelov nรกroฤnรฉ, bude treba dรดsledยญne vykonรกvaลฅ geotechnickรฝ monitoring a dbaลฅ na dodrลพiavanie technologickรฝch postupov.

Vzorovรฝ prieฤny rez

Primรกrne ostenie

Primรกrne ostenie tunelov je navrhnutรฉ a budovanรฉ podฤพa zรกsad NRTM. Razenie bude v prรญpade tunela Svrฤinovec prebiehaลฅ dovrchne zo zรกpadnรฉho portรกlu. Na tuneli Poฤพana uลพ razenie prebieha dovrchne zo zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr sa na urรฝchlenie vรฝstavby bude hlavnรฝ tunel raziลฅ aj รบpadne z vรฝchodnรฉho portรกlu. Vรฝlomovรฉ prรกce sa zatiaฤพ realizujรบ len mechanickรฝm rozpojovanรญm, ale v prรญpade, ลพe sa vyskytnรบ bloky zdravรฝch pieskovcov, bude moลพnรฉ pouลพiลฅ aj vrtno-trhavinovรฉ rozpojovanie. V projekte sme pri tuneli Svrฤinovec navrhli 8 a pri tuneli Poฤพana 13 vystrojovacรญch tried vrรกtane tried pre nรบdzovรฉ zรกlivy.

Primรกrne ostenie je tvorenรฉ striekanรฝm betรณnom C 20/25, vystuลพenรฝm oceฤพovรฝmi sieลฅami a priehradovรฝmi nosnรญkmi z ocele B500 B. Hrรบbka ostenia je navrhnutรก od 170 do 300 mm. Na radiรกlne kotvenie tunelov sรบ navrhnutรฉ maltovanรฉ a samozรกvrtnรฉ kotvy s dฤบลพkou 4 aลพ 6 m. Razenie tunelov bude prebiehaลฅ pod vopred hnanou vรฝstuลพou, ktorรก je navrhnutรก pre kaลพdรบ vystrojovaciu triedu, a budรบ ju tvoriลฅ maltovanรฉ alebo samozรกvrtnรฉ ihly. Ako ihly sa pouลพijรบ oceฤพovรฉ betonรกrske vรฝstuลพe s priemerom 25 mm a dฤบลพkou 3 aลพ 4 m alebo samozรกvrtnรฉ ihly s priemerom 51 mm a dฤบลพkou 9 m. Ako injektรกลพna malta sa pouลพije cement. Zaฤiatky razenรญ oboch tunelov na vลกetkรฝch portรกloch budรบ na dฤบลพke 13 m prebiehaลฅ pod mikropilรณtovรฝmi dรกลพdnikmi a aลพ nรกsledne sa prejde na ihlovanie.

ฤŒelba tunela Poฤพana

Hydroizolรกcia

Na ochranu razenรฝch a hฤบbenรฝch ฤastรญ oboch tunelov pred vodou prenikajรบcou z horninovรฉho masรญvu sa navrhla ploลกnรก hydroizolรกcia. Tunely sรบ navrhnutรฉ s dรกลพdnikovou izolรกciou. Spodnรฉ klenby nie sรบ zaizolovanรฉ. Ploลกnรบ hydroizolรกciu tvorรญ vrstva ochrannej a drenรกลพnej geotextรญlie s minimรกlnou hmotnosลฅou 900 g/m2 a vrstva hydroizolaฤnej fรณlie s hrรบbkou minimรกlne 2 mm.

Technickรฉ รบdaje tunela Svrฤinovec
Kategรณria tunela: 2T โ€“ 8,0
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 80 km/h
Dฤบลพkovรก kategรณria tunela: krรกtky
ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi: 8,0 m
ล รญrka jazdnรฉho pruhu: 2 ร— 3,75 m
Prejazdnรก vรฝลกka: 4,8 m
ล รญrka nรบdzovรฉho chodnรญka: 1,0 m
Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝm chodnรญkom: 2,2 m
Dฤบลพka tunelovej rรบry: 409,66 m
(razenรก ฤasลฅ 382,50 m)
Dฤบลพka รบnikovej ลกtรดlne: 443,68 m
(razenรก ฤasลฅ 427,22 m)
Poฤet a dฤบลพka prepojovacรญch chodieb:
1 ร— 22,02 m

Sekundรกrne ostenie

Definitรญvne ostenie tunelovรฝch rรบr je pri oboch tuneloch navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ (vลกetky bloky budรบ vystuลพenรฉ) z betรณnu C 30/37, betรณnovanรฉ do posuvnรฉho debnenia. Hrรบbka ostenia je navrhnutรก na 0,3 m pri beลพnom profile a 0,4 m pri profile nรบdzovรฉho zรกlivu tunela Poฤพana. Ostenie je rozdelenรฉ pracovnou ลกkรกrou na hornรบ klenbu a spodnรบ klenbu alebo zรกkladovรฉ pรกsy. Bloky sรบ podฤพa poลพiadavky objednรกvateฤพa stavby navrhnutรฉ na dฤบลพku 12,5 m.

Odvodnenie tunela

Horninovรก voda zachytenรก medziฤพahlou izolรกciou sa zvedie do rubovej drenรกลพe navrhnutej z perforovanรฝch rรบr PVC DN 250, ktorรก je osadenรก vo filtraฤnom betรณne pri oboch pรคtรกch opรดr tunela v priestore medzi konลกtrukciou primรกrneho a sekundรกrneho ostenia. V รบnikovej ลกtรดlni a prieฤnom prepojenรญ vedie horninovรก voda rozvoฤพnenรฝm horninovรฝm prostredรญm do drenรกลพnej vrstvy pod pochรดdznou plochou do centrรกlnej drenรกลพnej rรบry DN 200, ktorรก je osadenรก v osi รบnikovej ลกtรดlne, resp. prieฤneho prepojenia. Nรกsledne bude voda viesลฅ gravitaฤne smerom k portรกlom, kde budรบ drenรกลพe รบstiลฅ do ลกรกcht na portรกloch, ฤalej sa odvedie cez nรกdrลพe a รบpravne do ORL a recipientu. Z dรดvodu jednoduchej รบdrลพby systรฉmu sรบ v tuneli navrhnutรฉ ฤistiace ลกachty umiestnenรฉ po oboch stranรกch tunelovej rรบry. Vzรกjomnรก osovรก vzdialenosลฅ ฤistiacich ลกรกcht je maximรกlne 62,5 m. ฤŒistiace ลกachty sรบ umiestnenรฉ v miestach ฤistiacich vรฝklenkov, nรบdzovรฝch zรกlivov a prieฤnych prepojenรญ.

Vล•tanie ihiel v kalote, tunel Poฤพana

รšnikovรฉ ลกtรดlne

รšnikovรฉ ลกtรดlne oboch tunelov sรบ navrhnutรฉ len ako doฤasnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sa neskรดr nahradia plnohodnotnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami. Z tohto dรดvodu je v nich navrhnutรฉ len primรกrne ostenie podฤพa zรกsad NRTM. Na razenie sรบ navrhnutรฉ 4 vystrojovacie triedy pri normรกlnom profile a 3 vystrojovacie triedy pri vyhรฝbacรญch zรกlivoch. Primรกrne ostenie je tvorenรฉ striekanรฝm betรณnom C 20/25, vystuลพenรฝm oceฤพovรฝmi sieลฅami a priehradovรฝmi nosnรญkmi z ocele B500 B. Hrรบbka ostenia je navrhnutรก od 120 do 180 mm.

Na zabezpeฤenie poลพadovanej ลพivotnosti minimรกlne 40 rokov sme navrhli na primรกr aplikovaลฅ ochrannรบ vrstvu zo striekanรฉho betรณnu triedy C 25/30 s hrรบbkou 100 mm, ktorรก bude vystuลพenรก rozptรฝlenou nekovovou vรฝstuยญลพou z polypropylรฉnovรฝch (PP) makrovlรกkien. V roku 2007 sa v mieste ฤพavej rรบry tunela Poฤพana robil geotechnickรฝ prieskum, v rรกmci ktorรฉho sa vyrazila prieskumnรก ลกtรดlลˆa. Z nej sa teraz 291 m vyuลพije ako ฤasลฅ รบnikovej ลกtรดlne. Tรกto ฤasลฅ sa nemusรญ nijako reprofilovaลฅ, iba sa upravรญ dno a nastrieka ochrannรก vrstva zo striekanรฉho betรณnu ako v novej ฤasti ลกtรดlne.

Prieฤne prepojenia

Prieฤne prierezy vลกetkรฝch prepojenรญ sรบ totoลพnรฉ s prierezom รบnikovรฝch ลกtรดlnรญ. Keฤลพe sa predpokladรก, ลพe pri budovanรญ druhรฝch rรบr tunelov sa poลกkodรญ ฤasลฅ prieฤnych prepojenรญ, sรบ tieto navrhnutรฉ ako doฤasnรฉ konลกtrukcie โ€“ rovnako ako รบnikovรฉ ลกtรดlne. Razenie a vystrojovacie triedy v prieฤnych prepojeniach sรบ tieลพ totoลพnรฉ s รบnikovรฝmi ลกtรดlลˆami.

Technickรฉ รบdaje tunela Poฤพana
Kategรณria tunela: 2T โ€“ 8,0
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 80 km/h
Dฤบลพkovรก kategรณria tunela: strednรฝ
ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi: 8,0 m
ล รญrka jazdnรฉho pruhu: 2 ร— 3,75 m
Prejazdnรก vรฝลกka: 4,8 m
ล รญrka nรบdzovรฉho chodnรญka: 1,0 m
Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝm chodnรญkom: 2,2 m
Dฤบลพka tunelovej rรบry: 898,1 m
(razenรก ฤasลฅ 860,60 m)
Dฤบลพka รบnikovej ลกtรดlne: 900,31 m
(celkovรก razenรก ฤasลฅ 866,12 m,
teraz razenรก ฤasลฅ 575 m)
Poฤet a dฤบลพka prepojovacรญch chodieb: 3 ร— 24,87 โ€“ 32,72 m
Poฤet a dฤบลพka nรบdzovรฝch zรกlivov:
2 ร— 50 m (jednostrannรฝ ฤพavรฝ a jednostrannรฝ pravรฝ)

Hฤบbenรฉ ฤasti

Tieto ฤasti tunelov sรบ pri tuneli Svrฤinovec aj pri tuneli Poฤพana rieลกenรฉ rovnakรฝm systรฉmom. Hฤบbenรฉ ฤasti hlavnรฉho tunela a รบnikovej ลกtรดlne sa budรบ budovaลฅ v portรกlovรฝch jamรกch. รšseky hฤบbenรฝch ฤastรญ budรบ zaloลพenรฉ na ลพelezobetรณnovej doske. Vnรบtornรฝ profil hornej klenby tunela je totoลพnรฝ s vnรบtornรฝm profilom v razenej ฤasti. Vรฝchodnรก aj zรกpadnรก portรกlovรก jama tunela Svrฤinovec sa zabezpeฤรญ kombinรกciou klincovanej zeminy, striekanรฝm betรณnom s vystuลพenรญm oceฤพovรฝmi sieลฅami a kotevnรฝmi prahmi s doฤasnรฝmi a trvalรฝmi lanovรฝmi kotvami. Koneฤnรฉ terรฉnne รบpravy portรกlov, ako aj zรกsyp hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela sรบ rieลกenรฉ ako kombinรกcia gabionovรฝch zรกrubnรฝch mรบrov a vystuลพenej zeminy s gabionovรฝm obkladom.

Kotvenie portรกlovรฝch jรกm tunela Poฤพana je totoลพnรฉ ako pri tuneli Svrฤinovec. Rozdiel je len v tom, ลพe na zรกpadnom portรกli uลพ bola ฤiastoฤne vyhฤบbenรก jama na razenie prieskumnej ลกtรดlne inลพinierskogeologickรฉho prieskumu. Aj koneฤnรฉ terรฉnne รบpravy sรบ totoลพnรฉ ako pri tuneli Svrฤinovec a budรบ sa rieลกiลฅ vystuลพenou zeminou s gabionovรฝm obkladom. Vลกetky portรกlovรฉ jamy sรบ v rรกmci geotechnickรฉho monitoringu osadenรฉ nivelaฤnรฝmi bodmi na sledovanie pohybov svahu pri hฤบbenรญ jรกm, ako aj pri zaฤatรญ razenia tunelov. Na portรกloch sรบ vzhฤพadom na zlรบ geolรณgiu osadenรฉ inklinometre a realizovali sa aj vrty na sledovanie hladiny podzemnej vody.

Zรกver

V ฤase pรญsania tohto ฤlรกnku uลพ prebiehalo razenie tunela Poฤพana zo zรกpadnรฉho portรกlu, pokraฤovalo sa v razenรญ jeho รบnikovej ลกtรดlne a zaฤalo sa s razenรญm tunela Svrฤinovec. Podฤพa platnej zmluvy by mala byลฅ vรฝstavba oboch tunelov ukonฤenรก do oktรณbra 2016.ยดDรบfame, ลพe vรฝstavba prebehne podฤพa projektu a bez vรคฤลกรญch komplikรกciรญ a vลกetci sa budeme mรดcลฅ v roku 2016 previezลฅ po ฤalลกej novej ฤasti diaฤพnice.

TEXT: Ing. Martin Tomeฤek
FOTO A OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Martin Tomeฤek je projektantom podzemnรฝch stavieb v spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie