Vรฝstavba tunelov Svrฤinovec a Poฤพana
Minulรฝ roku sa rozbehla vรฝstavba diaฤพnice D3 na รบseku Svrฤinovec โ Skalitรฉ, ktorรฝ sa nachรกdza na Kysuciach, priamo na hraniciach Slovenskej republiky, ฤeskej republiky a Poฤพska. Diaฤพnica povedie kopcovitรฝm terรฉnom, takลพe vรฝstavba bude pomerne nรกroฤnรก. รsek mรก dฤบลพku 12,28 km a zahลลa 24 mostov a 2 tunely โ Svrฤinovec a Poฤพana. Trasa รบseku sa zaฤรญna nad obcou Svrฤinovec, kde je navrhnutรก diaฤพniฤnรก kriลพovatka na napojenie na ฤeskรบ republiku, a konฤรญ sa za obcou Skalitรฉ napojenรญm na uลพ zrealizovanรฝ diaฤพniฤnรฝ รบsek D3 Skalitรฉ โ hranica SR/PR.
Pรดvodne sa plรกnovalo budovaลฅ tento diaฤพniฤnรฝ รบsek na plnรฝ profil, ale vzhฤพadom na prognรณzovanรบ (vรฝhฤพadovรบ) intenzitu dopravy sa nakoniec rozhodlo, ลพe sa zrealizuje na celej dฤบลพke v poloviฤnom profile s doฤasnou obojsmernou premรกvkou a neskรดr, keฤ intenzita dopravy prekroฤรญ kapacitu poloviฤnรฉho profilu, sa dobuduje na plnรฝ profil. Na urรฝchlenie zaฤatia vรฝstavby zvolila Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., v prรญpade tohto diaฤพniฤnรฉho รบseku verejnรฉ obstarรกvanie formou zmluvy typu โNaprojektuj โ Postavโ (ลพltรฝ FIDIC), kde sa budรบci zhotovovateฤพ okrem reaยญlizรกcie samotnej vรฝstavby zaviazal aj zmeniลฅ dokumentรกciu podฤพa poลพiadaviek obstarรกvateฤพa a vybaviลฅ zmenu platnรฉho stavebnรฉho povolenia vydanรฉho na plnรฝ profil diaฤพnice. Spoloฤnosลฅ Basler & Hofmann Slovakia s.โr.โo. projektuje stavebnรฉ ฤasti tunelov Svrฤinovec a Poฤพana. V tomto ฤlรกnku opรญลกeme ich technickรฝ nรกvrh.
Projektovรฉ rieลกenie tunelov
Oba tunely sรบ kategรณrie 2T โ 8,0 s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 80 km/h s doฤasnou obojsmernou premรกvkou v pravej tunelovej rรบre. Funkciu chrรกnenej รบnikovej cesty zabezpeฤรญ sรบbeลพnรก รบnikovรก ลกtรดlลa vedenรก v profile budรบcej ฤพavej tunelovej rรบry.
Tunel Svrฤinovec
Tunel Svrฤinovec sa skladรก z hlavnรฉho cestnรฉho dvojpruhovรฉho tunela a รบnikovej ลกtรดlne, ktorรก je s tunelom spojenรก jednรฝm prieฤnym prepojenรญm. Trasa vedie v dvoch pravotoฤivรฝch oblรบkoch prepojenรฝch prechodnicou. Vรฝลกkovo trasa stรบpa po celej dฤบลพke zo zรกpadu na vรฝchod v sklone 1,44โฏ%. Prieฤny sklon vozovky je 2,5 % po celej dฤบลพke. Podฤพa nariadenia vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 344/2006 je hlavnรฝ tunel dlhรฝ 409,66 m.
Identifikaฤnรฉ รบdaje stavby: Nรกzov stavby: Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ Investor stavby: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ (ฤlenovia zdruลพenia: VรHOSTAV โ SK, a. s., ลฝilina; Doprastav, a. s., Bratislava; STRABAG, s. r. o., Bratislava; Metrostav, a. s., Praha) Projektant tunelov: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o., Bratislava Stavebnรฝ dozor: skupina v zloลพenรญ: BUNG Slovensko, s. r. o., Bratislava; Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Bratislava; INFRAPROJEKT, s. r. o., Bratislava |
Tunel Poฤพana
Tunel Poฤพana sa tieลพ skladรก z hlavnรฉho cestnรฉho dvojpruhovรฉho tunela a รบnikovej ลกtรดlne, ktorรก je s tunelom spojenรก tromi prieฤnymi prepojeniami. V tuneli sรบ navrhnutรฉ dva jednostrannรฉ nรบdzovรฉ zรกlivy, jeden pre kaลพdรฝ smer jazdy. Trasa vedie v tvare pรญsmena S, zaฤรญna sa pravotoฤivรฝm oblรบkom, pokraฤuje preklopenรญm v prechodniciach a konฤรญ sa ฤพavostrannรฝm oblรบkom. Vรฝลกkovo trasa stรบpa zo zรกpadu na vรฝchod v sklone 2,0 %, ale do portรกlov zasahuje รบdolnicovรฝ a vrcholovรฝ oblรบk. Prieฤny sklon vozovky sa menรญ z 3,0 % preklopenรญm na 3,0 % โ v zรกvislosti od smerovรฉho vedenia. Podฤพa nariadenia vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 344/2006 je hlavnรฝ tunel dlhรฝ 893,04 m.
V oboch prรญpadoch sme prieฤne rezy hlavnรฝch tunelov, รบnikovรฝch ลกtรดlnรญ a prieฤnych prepojenรญ zjednotili. Tunely sa budรบ raziลฅ metรณdou NRTM so zabezpeฤenรญm dvomi vrstvami ostenรญ. Medzi primรกrnym a sekundรกrnym ostenรญm je hydroizolaฤnรก fรณlia. V tuneloch sa nachรกdzajรบ dva totoลพnรฉ typy vรฝklenkov. ฤistiace vรฝklenky budรบ umiestnenรฉ obojstranne vo vzdialenosti maximรกlne 62,5 m. Druhรฝm typom vรฝklenkov sรบ zdruลพenรฉ vรฝklenky. Do takรฝchto vรฝklenkov sa umiestnia poลพiarny hydrant, SOS hlรกska a ลกachta na ฤistenie drenรกลพe. Tieto vรฝklenky budรบ na pravej strane v smere ฤadca โ ลกtรกtna hranica SR/PR.
Situรกcia tunela Svrฤinovec
Situรกcia tunela Poฤพana
Inลพinierskogeologickรฉ pomery
Na trase diaฤพnice sa v rokoch 2006 โ 2007 vykonal podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum. V roku 2007 sa pre tunel Poฤพana vyrazila prieskumnรก ลกtรดlลa s dฤบลพkou pribliลพne 302 m. Zรกujmovรฉ รบzemie trasy patrรญ na zรกklade geomorfologickรฉho ฤlenenia Slovenska do oblasti Zรกpadnรฝch Beskรฝd. Celรฉ รบzemie je sรบฤasลฅou geomorfologickรฉho celku Jablunkovskรฉ medzihorie. V rรกmci geologickรฉho ฤlenenia je รบzemie sรบฤasลฅou Vonkajลกรญch Zรกpadnรฝch Karpรกt. Ich horninovรฝ masรญv je budovanรฝ magurskรฝm prรญkrovom, ktorรฉho vrstvy majรบ hrรบbku 500 โ 1000 m. Vsetรญnske vrstvy, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v รบzemรญ tunelov, sa vyznaฤujรบ prevahou hrubรฝch vrstiev siltovitรฝch รญlovcov s lavicami jemno aลพ strednozrnnรฝch pieskovcov s glaukonitom. V miestach trasy tunelov prevlรกdajรบ v sรบvrstvรญ hnedozelenรฉ, tenkolaminovanรฉ aลพ tenkodoskovitรฉ vรกpnitรฉ รญlovce. Vo vrstvรกch รญlovcov sa vyskytujรบ vrstviฤky jemnozrnnรฝch aลพ siltovitรฝch, laminovanรฝch pieskovcov s muskovitom.
Z hฤพadiska hydrogeologickรฝch pomerov sรบ flyลกovรฉ sรบvrstvia charakteristickรฉ veฤพmi malou puklinovou priepustnosลฅou a malรฝm zvodnenรญm. Litologickรฝ charakter flyลกovรฝch jednotiek nevytvรกra priaznivรฉ podmienky na vรคฤลกiu akumulรกciu a obeh podzemnej vody. Podzemnรก voda mรก povrchovรฝ pรดvod a do horninovรฉho prostredia sa dostรกva infiltrรกciou zrรกลพkovรฝch vรดd. Zvรฝลกenรบ pozornosลฅ treba venovaลฅ technologickej vode, aby zbytoฤne nedochรกdzalo k degradovaniu รญlovcov v masรญve. Vzhฤพadom na tieto geotechnickรฉ podmienky bude razenie tunelov nรกroฤnรฉ, bude treba dรดsledยญne vykonรกvaลฅ geotechnickรฝ monitoring a dbaลฅ na dodrลพiavanie technologickรฝch postupov.
Vzorovรฝ prieฤny rez
Primรกrne ostenie
Primรกrne ostenie tunelov je navrhnutรฉ a budovanรฉ podฤพa zรกsad NRTM. Razenie bude v prรญpade tunela Svrฤinovec prebiehaลฅ dovrchne zo zรกpadnรฉho portรกlu. Na tuneli Poฤพana uลพ razenie prebieha dovrchne zo zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr sa na urรฝchlenie vรฝstavby bude hlavnรฝ tunel raziลฅ aj รบpadne z vรฝchodnรฉho portรกlu. Vรฝlomovรฉ prรกce sa zatiaฤพ realizujรบ len mechanickรฝm rozpojovanรญm, ale v prรญpade, ลพe sa vyskytnรบ bloky zdravรฝch pieskovcov, bude moลพnรฉ pouลพiลฅ aj vrtno-trhavinovรฉ rozpojovanie. V projekte sme pri tuneli Svrฤinovec navrhli 8 a pri tuneli Poฤพana 13 vystrojovacรญch tried vrรกtane tried pre nรบdzovรฉ zรกlivy.
Primรกrne ostenie je tvorenรฉ striekanรฝm betรณnom C 20/25, vystuลพenรฝm oceฤพovรฝmi sieลฅami a priehradovรฝmi nosnรญkmi z ocele B500 B. Hrรบbka ostenia je navrhnutรก od 170 do 300 mm. Na radiรกlne kotvenie tunelov sรบ navrhnutรฉ maltovanรฉ a samozรกvrtnรฉ kotvy s dฤบลพkou 4 aลพ 6 m. Razenie tunelov bude prebiehaลฅ pod vopred hnanou vรฝstuลพou, ktorรก je navrhnutรก pre kaลพdรบ vystrojovaciu triedu, a budรบ ju tvoriลฅ maltovanรฉ alebo samozรกvrtnรฉ ihly. Ako ihly sa pouลพijรบ oceฤพovรฉ betonรกrske vรฝstuลพe s priemerom 25 mm a dฤบลพkou 3 aลพ 4 m alebo samozรกvrtnรฉ ihly s priemerom 51 mm a dฤบลพkou 9 m. Ako injektรกลพna malta sa pouลพije cement. Zaฤiatky razenรญ oboch tunelov na vลกetkรฝch portรกloch budรบ na dฤบลพke 13 m prebiehaลฅ pod mikropilรณtovรฝmi dรกลพdnikmi a aลพ nรกsledne sa prejde na ihlovanie.
ฤelba tunela Poฤพana
Hydroizolรกcia
Na ochranu razenรฝch a hฤบbenรฝch ฤastรญ oboch tunelov pred vodou prenikajรบcou z horninovรฉho masรญvu sa navrhla ploลกnรก hydroizolรกcia. Tunely sรบ navrhnutรฉ s dรกลพdnikovou izolรกciou. Spodnรฉ klenby nie sรบ zaizolovanรฉ. Ploลกnรบ hydroizolรกciu tvorรญ vrstva ochrannej a drenรกลพnej geotextรญlie s minimรกlnou hmotnosลฅou 900 g/m2 a vrstva hydroizolaฤnej fรณlie s hrรบbkou minimรกlne 2 mm.
Technickรฉ รบdaje tunela Svrฤinovec Kategรณria tunela: 2T โ 8,0 Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 80 km/h Dฤบลพkovรก kategรณria tunela: krรกtky ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi: 8,0 m ล รญrka jazdnรฉho pruhu: 2 ร 3,75 m Prejazdnรก vรฝลกka: 4,8 m ล รญrka nรบdzovรฉho chodnรญka: 1,0 m Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝm chodnรญkom: 2,2 m Dฤบลพka tunelovej rรบry: 409,66 m (razenรก ฤasลฅ 382,50 m) Dฤบลพka รบnikovej ลกtรดlne: 443,68 m (razenรก ฤasลฅ 427,22 m) Poฤet a dฤบลพka prepojovacรญch chodieb: 1 ร 22,02 m |
Sekundรกrne ostenie
Definitรญvne ostenie tunelovรฝch rรบr je pri oboch tuneloch navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ (vลกetky bloky budรบ vystuลพenรฉ) z betรณnu C 30/37, betรณnovanรฉ do posuvnรฉho debnenia. Hrรบbka ostenia je navrhnutรก na 0,3 m pri beลพnom profile a 0,4 m pri profile nรบdzovรฉho zรกlivu tunela Poฤพana. Ostenie je rozdelenรฉ pracovnou ลกkรกrou na hornรบ klenbu a spodnรบ klenbu alebo zรกkladovรฉ pรกsy. Bloky sรบ podฤพa poลพiadavky objednรกvateฤพa stavby navrhnutรฉ na dฤบลพku 12,5 m.
Odvodnenie tunela
Horninovรก voda zachytenรก medziฤพahlou izolรกciou sa zvedie do rubovej drenรกลพe navrhnutej z perforovanรฝch rรบr PVC DN 250, ktorรก je osadenรก vo filtraฤnom betรณne pri oboch pรคtรกch opรดr tunela v priestore medzi konลกtrukciou primรกrneho a sekundรกrneho ostenia. V รบnikovej ลกtรดlni a prieฤnom prepojenรญ vedie horninovรก voda rozvoฤพnenรฝm horninovรฝm prostredรญm do drenรกลพnej vrstvy pod pochรดdznou plochou do centrรกlnej drenรกลพnej rรบry DN 200, ktorรก je osadenรก v osi รบnikovej ลกtรดlne, resp. prieฤneho prepojenia. Nรกsledne bude voda viesลฅ gravitaฤne smerom k portรกlom, kde budรบ drenรกลพe รบstiลฅ do ลกรกcht na portรกloch, ฤalej sa odvedie cez nรกdrลพe a รบpravne do ORL a recipientu. Z dรดvodu jednoduchej รบdrลพby systรฉmu sรบ v tuneli navrhnutรฉ ฤistiace ลกachty umiestnenรฉ po oboch stranรกch tunelovej rรบry. Vzรกjomnรก osovรก vzdialenosลฅ ฤistiacich ลกรกcht je maximรกlne 62,5 m. ฤistiace ลกachty sรบ umiestnenรฉ v miestach ฤistiacich vรฝklenkov, nรบdzovรฝch zรกlivov a prieฤnych prepojenรญ.
Vลtanie ihiel v kalote, tunel Poฤพana
รnikovรฉ ลกtรดlne
รnikovรฉ ลกtรดlne oboch tunelov sรบ navrhnutรฉ len ako doฤasnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ sa neskรดr nahradia plnohodnotnรฝmi tunelovรฝmi rรบrami. Z tohto dรดvodu je v nich navrhnutรฉ len primรกrne ostenie podฤพa zรกsad NRTM. Na razenie sรบ navrhnutรฉ 4 vystrojovacie triedy pri normรกlnom profile a 3 vystrojovacie triedy pri vyhรฝbacรญch zรกlivoch. Primรกrne ostenie je tvorenรฉ striekanรฝm betรณnom C 20/25, vystuลพenรฝm oceฤพovรฝmi sieลฅami a priehradovรฝmi nosnรญkmi z ocele B500 B. Hrรบbka ostenia je navrhnutรก od 120 do 180 mm.
Na zabezpeฤenie poลพadovanej ลพivotnosti minimรกlne 40 rokov sme navrhli na primรกr aplikovaลฅ ochrannรบ vrstvu zo striekanรฉho betรณnu triedy C 25/30 s hrรบbkou 100 mm, ktorรก bude vystuลพenรก rozptรฝlenou nekovovou vรฝstuยญลพou z polypropylรฉnovรฝch (PP) makrovlรกkien. V roku 2007 sa v mieste ฤพavej rรบry tunela Poฤพana robil geotechnickรฝ prieskum, v rรกmci ktorรฉho sa vyrazila prieskumnรก ลกtรดlลa. Z nej sa teraz 291 m vyuลพije ako ฤasลฅ รบnikovej ลกtรดlne. Tรกto ฤasลฅ sa nemusรญ nijako reprofilovaลฅ, iba sa upravรญ dno a nastrieka ochrannรก vrstva zo striekanรฉho betรณnu ako v novej ฤasti ลกtรดlne.
Prieฤne prepojenia
Prieฤne prierezy vลกetkรฝch prepojenรญ sรบ totoลพnรฉ s prierezom รบnikovรฝch ลกtรดlnรญ. Keฤลพe sa predpokladรก, ลพe pri budovanรญ druhรฝch rรบr tunelov sa poลกkodรญ ฤasลฅ prieฤnych prepojenรญ, sรบ tieto navrhnutรฉ ako doฤasnรฉ konลกtrukcie โ rovnako ako รบnikovรฉ ลกtรดlne. Razenie a vystrojovacie triedy v prieฤnych prepojeniach sรบ tieลพ totoลพnรฉ s รบnikovรฝmi ลกtรดlลami.
Technickรฉ รบdaje tunela Poฤพana Kategรณria tunela: 2T โ 8,0 Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 80 km/h Dฤบลพkovรก kategรณria tunela: strednรฝ ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi: 8,0 m ล รญrka jazdnรฉho pruhu: 2 ร 3,75 m Prejazdnรก vรฝลกka: 4,8 m ล รญrka nรบdzovรฉho chodnรญka: 1,0 m Vรฝลกka priechodnรฉho priestoru nad nรบdzovรฝm chodnรญkom: 2,2 m Dฤบลพka tunelovej rรบry: 898,1 m (razenรก ฤasลฅ 860,60 m) Dฤบลพka รบnikovej ลกtรดlne: 900,31 m (celkovรก razenรก ฤasลฅ 866,12 m, teraz razenรก ฤasลฅ 575 m) Poฤet a dฤบลพka prepojovacรญch chodieb: 3 ร 24,87 โ 32,72 m Poฤet a dฤบลพka nรบdzovรฝch zรกlivov: 2 ร 50 m (jednostrannรฝ ฤพavรฝ a jednostrannรฝ pravรฝ) |
Hฤบbenรฉ ฤasti
Tieto ฤasti tunelov sรบ pri tuneli Svrฤinovec aj pri tuneli Poฤพana rieลกenรฉ rovnakรฝm systรฉmom. Hฤบbenรฉ ฤasti hlavnรฉho tunela a รบnikovej ลกtรดlne sa budรบ budovaลฅ v portรกlovรฝch jamรกch. รseky hฤบbenรฝch ฤastรญ budรบ zaloลพenรฉ na ลพelezobetรณnovej doske. Vnรบtornรฝ profil hornej klenby tunela je totoลพnรฝ s vnรบtornรฝm profilom v razenej ฤasti. Vรฝchodnรก aj zรกpadnรก portรกlovรก jama tunela Svrฤinovec sa zabezpeฤรญ kombinรกciou klincovanej zeminy, striekanรฝm betรณnom s vystuลพenรญm oceฤพovรฝmi sieลฅami a kotevnรฝmi prahmi s doฤasnรฝmi a trvalรฝmi lanovรฝmi kotvami. Koneฤnรฉ terรฉnne รบpravy portรกlov, ako aj zรกsyp hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela sรบ rieลกenรฉ ako kombinรกcia gabionovรฝch zรกrubnรฝch mรบrov a vystuลพenej zeminy s gabionovรฝm obkladom.
Kotvenie portรกlovรฝch jรกm tunela Poฤพana je totoลพnรฉ ako pri tuneli Svrฤinovec. Rozdiel je len v tom, ลพe na zรกpadnom portรกli uลพ bola ฤiastoฤne vyhฤบbenรก jama na razenie prieskumnej ลกtรดlne inลพinierskogeologickรฉho prieskumu. Aj koneฤnรฉ terรฉnne รบpravy sรบ totoลพnรฉ ako pri tuneli Svrฤinovec a budรบ sa rieลกiลฅ vystuลพenou zeminou s gabionovรฝm obkladom. Vลกetky portรกlovรฉ jamy sรบ v rรกmci geotechnickรฉho monitoringu osadenรฉ nivelaฤnรฝmi bodmi na sledovanie pohybov svahu pri hฤบbenรญ jรกm, ako aj pri zaฤatรญ razenia tunelov. Na portรกloch sรบ vzhฤพadom na zlรบ geolรณgiu osadenรฉ inklinometre a realizovali sa aj vrty na sledovanie hladiny podzemnej vody.
Zรกver
V ฤase pรญsania tohto ฤlรกnku uลพ prebiehalo razenie tunela Poฤพana zo zรกpadnรฉho portรกlu, pokraฤovalo sa v razenรญ jeho รบnikovej ลกtรดlne a zaฤalo sa s razenรญm tunela Svrฤinovec. Podฤพa platnej zmluvy by mala byลฅ vรฝstavba oboch tunelov ukonฤenรก do oktรณbra 2016.ยดDรบfame, ลพe vรฝstavba prebehne podฤพa projektu a bez vรคฤลกรญch komplikรกciรญ a vลกetci sa budeme mรดcลฅ v roku 2016 previezลฅ po ฤalลกej novej ฤasti diaฤพnice.
TEXT: Ing. Martin Tomeฤek
FOTO A OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.
Martin Tomeฤek je projektantom podzemnรฝch stavieb v spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby