image 71587 25 v1
Galรฉria(11)

Vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie s gabionovรฝm lรญcom

Partneri sekcie:

Systรฉmy vystuลพovania hornรญn sa ฤasto pouลพรญvajรบ pri konลกtrukciรกch nรกsypov, opornรฝch mรบrov a mostnรฝch opรดr. Prรญspevok opisuje systรฉm vystuลพovania hornรญn s vertikรกlnym lรญcovรฝm opevnenรญm tvorenรฝm drรดtokamennรฝm koลกom a bliลพลกie sa venuje pouลพitiu tohto systรฉmu vystuลพovania hornรญn na vybranรฝch realizovanรฝch รบsekoch diaฤพnice D1 na Slovensku.

Obr. 4   Levoca 1
Obr. 5   Levoca 2
Obr. 6   PS KR schema
Obr. 7   202 00 pohlad
Obr. 8   Fricove 14A
Obr. 9   Sikkim 1
Obr. 1   Schema VHK
Obr. 10   Sikkim 2

Rozmach pouลพรญvania vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ v dopravnom staviteฤพstve v sรบฤasnosti sรบvisรญ s rozvojom vรฝroby geosyntetickรฝch a oceฤพovรฝch vรฝstuลพรญ v kombinรกcii s rรดznymi systรฉmami lรญcovรฉho opevnenia. Technolรณgia vรฝstavby opornรฝch konลกtrukciรญ a mostnรฝch opรดr z vystuลพenรฝch hornรญn vznikla v polovici 80. rokov minulรฉho storoฤia. Princรญpom bolo nahradiลฅ masรญvne betรณnovรฉ konลกtrukcie zhutnenรฝm zemnรฝm blokom so systรฉmom vรฝstuh zlepลกujรบcich jeho vlastnosti. Vรฝstuhy zemnรฉho bloku prenรกลกajรบ ลกmykovรฉ namรกhanie zeminy a svojou ลฅahovou pevnosลฅou preberajรบ pรดsobiace vodorovnรฉ sily. Vystuลพenรฝ blok tak prenรกลกa zaลฅaลพenie ako homogรฉnne teleso. Vonkajลกie lรญce konลกtrukcie prenรกลกa ฤasลฅ zaลฅaลพenia pรดsobiaceho medzi jednotlivรฝmi vรฝstuhami a slรบลพi najmรค ako ochrana lรญcnej ฤasti vystuลพenej zeminy pred atmosfรฉrickรฝmi vplyvmi, lokรกlnou erรณziou a plnรญ aj estetickรบ funkciu.

Mnohรฉ stavby diaฤพnic sa v sรบฤasnosti realizujรบ podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC, ktorรก umoลพลˆuje zhotovovateฤพovi optimalizovaลฅ jednotlivรฉ konลกtrukcie (mostnรฉ objekty, opornรฉ a zรกrubnรฉ mรบry, technolรณgie budovanie zemnรฝch telies) z hฤพadiska efektรญvnosti finanฤnรฝch a ฤasovรฝch nรกrokov na realizรกciu stavby. Zรกkladnรฉ parametre, technickรฉ a kvalitatรญvne poลพiadavky sรบ danรฉ sรบลฅaลพnรฝmi podmienkami objednรกvateฤพa stavby. Medzi vรฝznamnรฉ typy vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ patria aj konลกtrukcie s drรดtokamennรฝm lรญcovรฝm opevnenรญm. Tieto konลกtrukcie sa dnes stรกvajรบ sรบฤasลฅou vรฝznamnรฝch projektov dopravnej infraลกtruktรบry a venujeme sa im bliลพลกie v tomto ฤlรกnku.

Opis systรฉmu

Konลกtrukcia vystuลพenรฉho opornรฉho mรบru predstavuje systรฉm prefabrikovanej modulรกrnej konลกtrukcie tvorenej lรญcovรฝmi drรดtokamennรฝmi prvkami s integrovanou vรฝstuลพnou sieลฅou โ€“ systรฉm Terramesh (obr. 1). V prรญpade vysokรฝch konลกtrukciรญ sa pohฤพadovรฝ prvok kombinuje s vysokopevnostnรฝmi geomreลพami, ktorรฉ potom plnia funkciu primรกrnej vรฝstuลพe konลกtrukcie. Tieto konลกtrukcie sa oznaฤujรบ aj ako hybridnรฉ, keฤลพe sa v nich kombinuje viacero typov vรฝstuลพnรฝch prvkov โ€“ oceฤพovรก a geosyntetickรก vรฝstuลพ.

Obr. 1 Schรฉma vystuลพenej horninovej konลกtrukcie s drรดtokamennรฝm lรญcovรฝm opevnenรญm โ€“ systรฉm Terramesh

Lรญcovรฉ gabionovรฉ prvky majรบ najฤastejลกie rozmer 2,0 ร— 1,0 (0,5) ร— 0,8 m (ลกรญrka prefabrikรกtu ร— vรฝลกka ร— ลกรญrka gabionu) s vystuลพenรญm formou horizontรกlneho panelu zo ลกesลฅuholnรญkovej dvojzรกkrutovej oceฤพovej siete s typom oka 8 ร— 10 cm, pevne spojenรฉho s koลกom. Panel tvorรญ vรฝstuลพ (kotvenie) v nรกsypovom svahu s dฤบลพkou minimรกlne 3,0 m. Priemer drรดtu siete je 2,7 mm. Vzhฤพadom na nรกvrhovรบ 100-roฤnรบ ลพivotnosลฅ pri diaฤพniฤnรฝch stavbรกch je drรดt siete v zmysle normy STN EN 10223-3 chrรกnenรฝ povrchovou รบpravou Galmac (ZN+AL) s polymรฉrovou ochranou PVC alebo PA6. Gabionovรฝ lรญcovรฝ prvok a horizontรกlna vรฝstuลพ sรบ spojenรฉ uลพ vo vรฝrobnom procese a tvoria ucelenรบ ฤasลฅ systรฉmu.

Ostatnรก ฤasลฅ systรฉmu za ฤelnรฝm prvkom sa plnรญ vhodnรฝm nesรบdrลพnรฝm zrnitรฝm materiรกlom a hutnรญ sa po vrstvรกch. Opornรฝ mรบr sa buduje postupnรฝm ukladanรญm gabionovรฝch koลกov s horizontรกlnou vรฝstuลพou do navrhnutรฝch รบrovnรญ. Vonkajลกia stabilita vystuลพenรฉho mรบru sa zabezpeฤuje pomocou primรกrnej vรฝstuลพe, tvorenej jednoosovรฝmi ohybnรฝmi geomreลพami s ลฅahovรฝmi pevnosลฅami zvyฤajne 100 โ€“ 400 kN s polyesterovรฝm jadrom a polyetylรฉnovรฝm ochrannรฝm plรกลกลฅom. Geomreลพe sรบ s lรญcovรฝm prefabrikรกtom spojenรฉ pomocou presahu, ktorรฉho dฤบลพka musรญ byลฅ minimรกlne 3,0 m.

Konลกtrukciu charakterizujรบ tieto vรฝhody:

  • vรฝrazne znรญลพenie celkovรฝch nรกkladov konลกtrukcie,
  • jednoduchosลฅ a rรฝchlosลฅ vรฝstavby,
  • suchรฝ proces vรฝstavby,
  • poddajnรฝ lรญcovรฝ prvok โ€“ schopnosลฅ prispรดsobiลฅ sa nerovnomernรฉmu sadaniu,
  • nรญzke nรกroky na zakladanie,
  • estetickรฉ zaฤlenenie konลกtrukcie do okolitรฉho prostredia.

Vybranรฉ รบseky diaฤพniฤnรฝch รบsekov vo vรฝstavbe

Diaฤพnica D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany

Diaฤพnica D1 v รบseku Dubnรก Skala โ€“ Turany je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu v Slovenskej republike v smere zรกpad โ€“ vรฝchod. Zรกkladnรฝm cieฤพom vรฝstavby je presmerovaลฅ tranzitnรบ dopravu z preลฅaลพenej, technicky zaostรกvajรบcej cesty I/18. Diaฤพnica sa realizuje podฤพa ลพltej knihy FIDIC spoloฤnosลฅou VรHOSTAV-SK, a. s, hlavnรฝm projektantom je spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s. V kriลพovatke Dubnรก Skala, kde nรกsypovรฉ teleso cesty vetvy ลฝilina zasahuje do cesty 131-00 k penziรณnu Dubnรก Skala, bolo treba vybudovaลฅ opornรฝ mรบr โ€“ obj. 231-00. Vรฝลกka mรบru je premennรก od 1,5 m do 8,5 m, dฤบลพka je 67,5 m.

Vystuลพenรฝ opornรฝ mรบr tvorรญ lรญcovรฉ opevnenie Terramesh v kombinรกcii s vรฝstuลพnรฝmi geomreลพami s krรกtkodobou pevnosลฅou 200 kN/m a dฤบลพkou 8,0 m, umiestnenรฝmi v kaลพdom druhom rade lรญcovรฉho prvku (obr. 2 a 3). V mieste navrhovanรฉho opornรฉho mรบru sa na povrchu terรฉnu nachรกdza vrstva navรกลพky hlinito-kamenitรฝch materiรกlov do hฤบbky 3,80 m. Pod touto vrstvou sรบ strednoplastickรฉ รญly do hฤบbky 7,5 m. Zaloลพenie opornรฉho mรบru sa navrhlo na upravenom podloลพรญ tvorenom zhutnenou vrstvou ลกtrku s frakciou 32 โ€“ 63 mm, s hrรบbkou 0,75 m a vystuลพenom tuhรฝmi dvojosovรฝmi geomreลพami.

Obr. 2 Vzorovรฝ prieฤny rez objektom 231-00

Obr. 3 Pohฤพad na objekt 231-00 vo vรฝstavbe

Diaฤพnica D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek

D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek, mรก dฤบลพku 9,54 km. Sรบฤasลฅou stavby druhรฉho podรบseku bude celkovo 15 mostov, mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Levoฤa, dvojrรบrovรฝ tunel ล ibenik s dฤบลพkou 635 m a veฤพkรฉ odpoฤรญvadlo Levoฤa. Kriลพovatka Levoฤa cez privรกdzaฤ Spiลกskรก Novรก Ves โ€“ Levoฤa prepojรญ diaฤพnicu s cestou I/18. Stavba sa realizuje podฤพa ลพltej knihy FIDIC, zhotovovateฤพom predmetnรฉho รบseku je zdruลพenie spoloฤnostรญ EUROVIA SK, a. s., EUROVIA CS, a. s., a SMS, a. s. Hlavnรฝm projektantom stavby je spoloฤnosลฅ VALBEK, s. r. o.

V km 9,205 โ€“ 9,297 a km 9,574 โ€“ 9,758 sรบ medzi diaฤพnicou a vetvami kriลพovatky Levoฤa navrhnutรฉ vystuลพenรฉ opornรฉ mรบry s gabionovรฝm lรญcom. V km 9,205 โ€“ 9,297 je vystuลพenรฝ opornรฝ mรบr navrhnutรฝ pozdฤบลพ vetvy V3 kriลพovatky Levoฤa, v km 9,574 โ€“ 9,758 je vystuลพenรฝ svah navrhnutรฝ pozdฤบลพ diaฤพnice. Vystuลพenรฝ opornรฝ mรบr pozdฤบลพ vetvy V2 nadvรคzuje na oporu objektu 211-00b tvorenรบ vystuลพenou opornou konลกtrukciou s panelmi z pohฤพadovรฉho betรณnu (obr. 4). Maximรกlna vรฝลกka opornรฝch mรบrov dosahuje 9,0 m.

Lรญcovรฉ opevnenie je tvorenรฉ drรดtokamennรฝm koลกom v sklone 65ยฐ. Kotevnรฉ oceฤพovรฉ vรฝstuลพe sรบ sรบฤasลฅou lรญcovรฝch panelov. Navrhnutรก dฤบลพka horizontรกlnej vรฝstuลพnej siete sa vzhฤพadom na statickรฝ vรฝpoฤet pohybuje od 3,0 do 6,0 m. Vonkajลกia stabilita vystuลพenรฉho mรบru pozdฤบลพ vetvy V3 sa v najvyลกลกej sekcii zabezpeฤuje pomocou jednoosรญch ohybnรฝch geomreลพรญ s krรกtkodobou pevnosลฅou 100/05 a dฤบลพkou 8,0 m. Geomreลพe sรบ s lรญcovรฝm prefabrikรกtom spojenรฉ pomocou presahu, ktorรฉho dฤบลพka musรญ byลฅ minimรกlne 3,0 m.

Obr. 4 Pohฤพad na opornรฝ mรบr Terramesh na D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek

Rรฝchlostnรก cesta R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ

รšsek rรฝchlostnej cesty R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ mรก dฤบลพku 10,375 km. Nadvรคzuje na รบsek R2 Zvolen, vรฝchod โ€“ Pstruลกa. Jeho sรบฤasลฅou sรบ tri mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky (Pstruลกa, Detva a Krivรกลˆ) a dve รบrovลˆovรฉ okruลพnรฉ kriลพovatky (napojenie R2 na cestu I/50). Na trase R2 bude 10 mostov. Stavba sa realizuje podฤพa ฤervenej knihy FIDIC zdruลพenรญm firiem STRABAG, s. r. o., DOPRASTAV, a. s., a VรHOSTAV-SK, a. s. Vypracovanie projektovej dokumentรกcie zastreลกuje spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s.

รšzemie trasy tvoria v prevaลพnej miere intenzรญvne vyuลพรญvanรฉ poฤพnohospodรกrske pozemky a lรบky. Priestorovรฉ vedenie trasy je tak navrhnutรฉ s ohฤพadom na minimalizรกciu zรกberu pozemkov, vylรบฤenie asanรกciรญ jestvujรบcich objektov a optimalizรกciu bilancie zemnรฝch prรกc. Z toho dรดvodu sรบ nรกsypy zemnรฉho telesa rรฝchlostnej cesty rieลกenรฉ ako vystuลพenรฉ strmรฉ svahy tvorenรฉ systรฉmom Green Terramesh โ€“ jednรฝm blokom z dvojzรกkrutovej siete, ktorรฝ v sebe spรกja vรฝstuลพnรบ funkciu a zรกroveลˆ zabezpeฤuje stabilitu a zazelenenie ฤela svahu so sklonom 1 : 1. V miestach s obmedzenรฝm zรกberom sa na pรคte vystuลพenรฝch svahov nachรกdzajรบ vystuลพenรฉ opornรฉ mรบry s drรดtokamennรฝm lรญcom so sklonom 10 : 1 (obr. 6). Celkovรก stabilita vystuลพenรฉho svahu sa zabezpeฤuje pomocou jednoosovรฝch ohybnรฝch geomreลพรญ s premennou dฤบลพkou, ktorรฉ sรบ s lรญcovรฝm prefabrikรกtom spojenรฉ pomocou presahu. Maximรกlna vรฝลกka vystuลพenรฝch strmรฝch svahov je 10 m, vรฝลกka vystuลพenรฉho opornรฉho mรบru v pรคte dosahuje maximรกlne 3,5 m. Celkovรก dฤบลพka vystuลพenรฝch opornรฝch konลกtrukciรญ je pribliลพne 15 km.

Obr. 6 Vzorovรฝ prieฤny rez vystuลพenou opornou konลกtrukciou na R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ

Diaฤพnica D1 Friฤovce โ€“ Svinia

Predmetnรฝ รบsek diaฤพnice sa zaฤรญna v kriลพovatke Friฤovce a konฤรญ sa v kriลพovatke Svinia, kde sa napรกja na รบsek D1 Svinia โ€“ Preลกov, zรกpad. Generรกlnym zhotovovateฤพom sรบ spoloฤnosti DOPRASTAV, a. s., a STRABAG, s. r. o., hlavnรฝm projektantom je spoloฤnosลฅ Alfa 04, s. r. o. Celkovรก dฤบลพka รบseku je pribliลพne 11,2 km. Stavba diaฤพnice sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC. Zhotovovateฤพ si zvolil technolรณgiu vystuลพenรฝch opornรฝch mรบrov s drรดtokamennรฝm lรญcom na 10 objektoch s celkovou dฤบลพkou takmer 1,5 km a maximรกlnou vรฝลกkou 12,0 m.

Tento typ konลกtrukciรญ sa pouลพil v kombinรกcii s mostnรฝmi oporami, vฤaka ฤomu bolo moลพnรฉ optimalizovaลฅ nielen vรฝลกku nรกsypov opรดr, ale hlavne podstatne zmenลกiลฅ dฤบลพku mostnรฝch konลกtrukciรญ (obr. 7). Tieto konลกtrukcie sa pouลพili aj na realizรกciu mostnรฝch krรญdiel, kde nahradili masรญvne ลพelezobetรณnovรฉ uholnรญkovรฉ mรบry s maximรกlnou vรฝลกkou aลพ 12,0 m. Inรฝm typom rieลกenรญ sรบ tradiฤnรฉ opornรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ zachytรกvajรบ teleso nรกsypu vzhฤพadom na obmedzenรฉ trvalรฉ zรกbery, hlavne v oblasti mosta 213-00 v mieste zosuvu S3 (obr. 8).

Obr. 7 Opora ฤ. 5 mostnรฉho objektu vo vรฝstavbe 202-00 na D1 Friฤovce โ€“ Svinia

Obr. 8 VOK zaloลพenรก na kotvenom ลฝB prahu โ€“ รบsek 14A D1 Friฤovce โ€“ Svinia

Letisko Sikkim, India

V zahraniฤรญ sa realizuje nespoฤetnรฉ mnoลพstvo vystuลพenรฝch opornรฝch konลกtrukciรญ s drรดtokamennรฝm lรญcom. Je prรญjemnรฉ konลกtatovaลฅ, ลพe si tieto konลกtrukcie postupne naลกli miesto aj na Slovensku. Medzi odbornou verejnosลฅou sa ฤasto polemizuje o maximรกlnej vรฝลกke vystuลพenรฝch opornรฝch konลกtrukciรญ. Na Slovensku sa dosiaฤพ postavila konลกtrukcia s maximรกlnou vรฝลกkou do 20,0 m. V zahraniฤรญ sรบ znรกme aplikรกcie aj s vyลกลกรญmi opornรฝmi mรบrmi, najvyลกลกou zaznamenanou vystuลพenou opornou konลกtrukciou na svete je opornรฝ mรบr na letisku Sikkim v Indii.

Projekt pozostรกva z koridoru so ลกรญrkou 550 m a dฤบลพkou 1,7 km, v ktorom bude umiestnenรก letiskovรก drรกha vrรกtane letiskovรฝch budov podฤพa poลพiadaviek klienta, Letiskovรฉho รบradu India (AAI). Koridor je zaฤlenenรฝ do horskรฉho masรญvu rozsiahlymi geotechnickรฝmi prรกcami, pouลพitรญm veฤพkรฉho poฤtu zรกrezov a nรกsypov. Tradiฤnรฉ opornรฉ konลกtrukcie s poลพadovanou vรฝลกkou by boli neprimerane finanฤne nรกroฤnรฉ a nemuseli by byลฅ plne funkฤnรฉ pri miestnych seizmickรฝch podmienkach. Z tohto dรดvodu sa na รบฤely ฤo najvรคฤลกieho vyuลพitia predmetnรฉho รบzemia navrhlo pouลพitie vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ.

Hlavnรฝ projektant Mott Macdonald India a investor Punj Lloyd sรญdliaci v Dilรญ zvolili ako najvhodnejลกรญ typ konลกtrukcie hybridnรบ vystuลพenรบ horninovรบ konลกtrukciu Terramesh, tvoriacu spodnรบ ฤasลฅ mรบru, (obr. 9 a 10) a Green Terramesh, umiestnenรบ v hornej ฤasti, v kombinรกcii s vysokopevnostnรฝmi jednoosovรฝmi ohybnรฝmi geomreลพami s ลฅahovรฝmi pevnosลฅami aลพ 400 kN/m. Maximรกlna vรฝลกka vystuลพenej horninovej konลกtrukcie dosiahla 74,0 m a ide tak o najvyลกลกiu vystuลพenรบ horninovรบ konลกtrukciu dosiaฤพ postavenรบ na svete.

Obr. 9 Vystuลพenรก hybridnรก konลกtrukcia s lรญcom Terramesh vo vรฝstavbe โ€“ letisko Sikkim

Obr. 10 Pohฤพad na spodnรบ ฤasลฅ vystuลพenej hybridnej konลกtrukcie s lรญcom Terramesh vo vรฝstavbe โ€“ letisko Sikkim

Zรกver

Skรบsenosti s rieลกeniami vysokรฝch opornรฝch vystuลพenรฝch konลกtrukciรญ s drรดtokamennรฝm lรญcovรฝm opevnenรญm s oceฤพovรฝm vรฝstuลพnรฝm prvkom alebo v podobe hybridnej konลกtrukcie ukรกzali ich efektivitu a vhodnosลฅ v mnohรฝch situรกciรกch. Veฤพmi ฤasto zhotovovatelia pri veฤพkรฝch projektoch prechรกdzajรบ z klasickรฝch betรณnovรฝch, ale aj inรฝch typov vystuลพenรฝch konลกtrukciรญ prรกve na hybridnรฉ rieลกenia, pri ktorรฝch kombinรกcia stabilnรฉho a pohฤพadovรฉho prefabrikovanรฉho lรญca a vysokopevnostnej vรฝstuลพe prinรกลกa viacerรฉ vรฝhody. Hlavnou vรฝhodou je celkovรก รบspora na konลกtrukcii, ฤalลกรญmi dรดleลพitรฝmi aspektmi sรบ vลกak aj znรญลพenรก prรกcnosลฅ a suchรฉ procesy, ktorรฉ v porovnanรญ s klasickรฝmi betรณnovรฝmi konลกtrukciami vystupujรบ do popredia.

Literatรบra

1. Prelovskรฝ B. โ€“ Sลˆahniฤan, J.: Geotechnickรฉ rieลกenia MACCAFERRI v praxi. Inลพinierska geolรณgia, 2012.
2. BS 8006: Code of Practice for Strengthened/Reinforced Soils and Other Fills. London: British Standards Institution, 2010.
3. www.maccaferri.sk.

TEXT: Ing. Jaroslav Adamec
FOTO: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE
_____________________________________________________________________

Jaroslav Adamec je projektovรฝm manaลพรฉrom spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

Najฤรญtanejลกie