Vystuลพenรฉ zemnรฉ konลกtrukcie na stavbe D1 Dubnรก Skala โ Turany
Systรฉmy vystuลพovania zemรญn geosyntetikou sa pomerne ฤasto pouลพรญvajรบ pri konลกtrukciรกch opornรฝch mรบrov aย nรกsypov. Prรญspevok opisuje systรฉm vystuลพovania zemรญn pohฤพadovรฝmi betรณnovรฝmi prefabrikรกtmi aย geopรกsmi aย podrobnejลกie sa venuje tomuto systรฉmu na stavbe diaฤพnice D1 Dubnรก Skala โ Turany.
Diaฤพnica D1 vย รบseku Dubnรก Skala โ Turany je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu SR vย smere zรกpad โ vรฝchod aย je situovanรก na trase multimodรกlneho koridoru ฤ. Vย (vetva A) Bratislava โ ลฝilina โ Poprad โ Koลกice โ Uลพgorod โ ฤฝvov celoeurรณpskej cestnej siete, ako aj eurรณpskej cesty E 50. Zรกkladnรฝm cieฤพom vรฝstavby je presmerovaลฅ tranzitnรบ dopravu zย preลฅaลพenej, technickรฝmi parametrami aย stavebno-technickรฝm stavom zaostรกvajรบcej cesty I/18. รsek diaฤพnice realizuje spoloฤnosลฅ Vรกhostav โ SK, a. s, hlavnรฝm projektantom je spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s.Stavba diaฤพnice sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC, ktorรก umoลพลuje zhotovovateฤพovi optimalizovaลฅ jednotlivรฉ konลกtrukcie zย hฤพadiska efektรญvnosti finanฤnรฝch aย ฤasovรฝch nรกrokov realizรกcie stavby. Zรกkladnรฉ parametre, technickรฉ aย kvalitatรญvne poลพiadavky sรบ danรฉ sรบลฅaลพnรฝmi podmienkami objednรกvateฤพa stavby Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s., aย prijatou ponukou zhotovovateฤพa stavby. ลฝltรก kniha dovolila zhotovovateฤพovi รบpravy parametrov aย konลกtrukciรญ mostnรฝch objektov, opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov, technolรณgiรญ budovania zemnรฝch telies aย konลกtrukciรญ, ako aj viacerรฝch konลกtrukciรญ aย detailov vย rรกmci ostatnรฝch objektov stavby.Na predmetnom รบseku sa nachรกdza sedem opornรฝch mรบrov (235-00, 236-00, 237-00,
238-00, 239-00, 240-00 aย 243-00), ktorรฉ sa vย pรดvodnej dokumentรกcii rieลกili ako gravitaฤnรฉ, prรญpadne uholnรญkovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ mรบry. Na zรกklade porovnania efektรญvnosti finanฤnรฝch aย ฤasovรฝch nรกrokov moลพnรฝch alternatรญvnych variantov pri zachovanรญ poลพiadaviek na bezpeฤnosลฅ aย funkฤnosลฅ navrhnutรฉho rieลกenia sa ako najvhodnejลกรญ systรฉm zvolila vystuลพenรก zemnรก konลกtrukcia zย betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov sย geosyntetickou vรฝstuลพou โ systรฉm MacRES.Okrem opornรฝch konลกtrukciรญ sa tรฝmto systรฉmom nahradili aj opory dvoch mostnรฝch objektov 207-00 aย 209-00 aย mostnรฉ krรญdla siedmich objektov 204-00, 211-00, 219-00, 220-00, 221-00, 222-00 aย 226-00. Spolu je na tomto รบseku diaฤพnice zo systรฉmu MacRes navrhnutรฝch 16 objektov. Zย tohto poฤtu sa kย dneลกnรฉmu dลu zrealizovalo devรคลฅ objektov (207-00, 209-00, 219-00, 22-00, 236-00, 237-00, 238-00, 239-00 aย 240-00) aย vย procese vรฝstavby sรบ ฤalลกie tri objekty (211-00, 235-00 aย 243-00).
Opis systรฉmu MacRES
Konลกtrukฤnรฝ systรฉm MacRes funguje na zรกkladnom princรญpe trenia medzi vรฝstuลพovรฝmi
geopรกsmi aย zeminou, ktorรก ho priลฅaลพuje. Geopรกsy prenรกลกajรบ ลฅahovรบ zloลพku napรคtia, ktoยญrรก vย nich vznikรก od zemnรฝch tlakov, na lรญcovรฉ prefabrikรกty. Materiรกl telesa nรกsypu aย vรฝstuลพ tvoria hlavnรบ ฤasลฅ systรฉmu aย ฤelnรฉ prefabrikovanรฉ panely slรบลพia na ochranu konลกtrukcie pred erรณziou, aย dรกvajรบ konลกtrukcii atraktรญvny vzhฤพad. Podฤพa STN EN 14475 je mรบr klasifikovanรฝ ako zvislรก opornรก konลกtrukcia sย tuhรฝm lรญcovรฝm prvkom aย kฤบbovรฝm usporiadanรญm. Systรฉm je ideรกlny na konลกtrukcie vertikรกlnych mรบrov, ktorรฉ majรบ odolรกvaลฅ vysokรฉmu zaลฅaลพeniu, alebo tam, kde je poลพiadavka architekta na ลกpecifickรบ povrchovรบ รบpravu lรญca steny. Konลกtrukciu nรกsypu tvorรญ kombinรกcia zรกsypovรฉho materiรกlu aย vรฝstuลพnรฝch geopรกsov na bรกze geosyntetiky (obr. 1). Systรฉm sa vyznaฤuje suchรฝm procesom vรฝstavby, priฤom sa prefabrikรกty vyrรกbajรบ mimo staveniska. Je finanฤne nenรกroฤnรฝ aย vรฝhodnรฝ zย hฤพadiska jednoduchรฉho zakladania, rรฝchlej vรฝstavby aย architektonickรฉho vzhฤพadu.
Obr. 1ย Schematickรฝ rez konลกtrukciou
Pohฤพadovรฉ lรญcovรฉ panely
Betรณnovรฉ prefabrikovanรฉ panely ortogonรกlneho tvaru sรบ odliate vย ลกpeciรกlnych formรกch, trieda betรณnu minimรกlne C 30/37. Zรกkladnรฝ rozmer je 1,5 ร 1,5 ร 0,14ย m. Pod pohฤพadovรฝmi panelmi treba na mieste zrealizovaลฅ vyrovnรกvaciu vrstvu zย prostรฉho betรณnu, ktorรก slรบลพi na sprรกvne vรฝลกkovรฉ aย smerovรฉ osadenie panelov. Betรณnovรฉ panely nemajรบ statickรบ funkciu, len ochrannรบ aย estetickรบ. Ich povrchovรก รบprava zรกvisรญ od poลพiadavky projektu aย investora, pri odlievanรญ sa mรดลพu do foriem vloลพiลฅ matrice, prรญpadne kamennรฝ obklad.
Geosyntetickรก vรฝstuลพ
Hlavnรฝm rozdielom tohto systรฉmu oproti inรฝm konลกtrukciรกm na bรกze vystuลพenรฝch zemรญn je prรกve geosyntetickรก vรฝstuลพ, kde sa namiesto ploลกnรฝch geomreลพรญ pouลพรญvajรบ lineรกrne prvky โ geopรกsy ParaWeb, skladajรบce sa zย vysokopevnostnรฝch polyesterovรฝch vlรกken chrรกnenรฝch vrstvou polyetylรฉnu. Vย snahe vyhovieลฅ aย optimalizovaลฅ jednotlivรฉ konลกtrukcie sa geopรกsy vyrรกbajรบ sย rรดznymi ลกรญrkami, ktorรฝm zodpovedajรบ rรดzne รบnosnosti. ลคahovรฉ pevnosti jednotlivรฝch geopรกsov sa pohybujรบ vย rozpรคtรญ 20 aลพ 100 kN. ล รญrka mรดลพe byลฅ 45 aลพ 90 mm, dฤบลพka kotรบฤov je 100 m. Geopรกsy sa vyrรกbajรบ vย rรดznych vyhotoveniach, ktorรฝch geometria aย povrchovรก รบprava zรกvisia najmรค od typu zรกsypovรฉho materiรกlu.
Spoj panel โ vรฝstuลพ
Na rubovรบ stranu prefabrikovanรฝch panelov sa pri vรฝrobe osadia polymรฉrovรฉ spojovacie prvky ParaLoop vย poฤte aย umiestnenรญ zรกvislom od konkrรฉtneho statickรฉho nรกvrhu. Spoj medzi lรญcovรฝmi panelmi aย vรฝstuลพou je vytvorenรฝ prevleฤenรญm geopรกsov cez รบchyty. Poฤet รบchytov je spolu sย typom aย dฤบลพkou geosyntetickej vรฝstuลพe veฤพmi dรดleลพitรฝm prvkom sprรกvneho fungovania celej konลกtrukcie.
Vystuลพenรฉ mostnรฉ opory aย vystuลพenรฉ mostnรฉ krรญdla
Opory mostnรฝch objektov 207-00 (obr.ย 2) aย 209-00 (obr.ย 3) sรบ navrhnutรฉ formou opornรฉho vystuลพenรฉho mรบru zย betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov. Mรบr je jednostupลovรฝ so sklonom lรญca 90ยฐ. Vย jeho korune je umiestnenรก poloprefabrikovanรก rรญmsa. Navrhlo sa hฤบbkovรฉ zaloลพenie รบloลพnรฝch prahov mostov na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 0,88 m, ktorรฉ sรบ od รบrovne prรญrodnรฉho terรฉnu po spodnรบ hranu รบloลพnรฝch prahov opรดr tvorenรฉ stฤบpmi. Po realizรกcii pilรณt sa postupne po vrstvรกch buduje opornรฝ mรบr. Zo statickรฉho hฤพadiska prenรกลกa zaลฅaลพenie od tiaลพe nรกsypu vystuลพenรก mostnรก opora, pilรณty sรบ navrhnutรฉ len na prenos vertikรกlnych aย horizontรกlnych sรญl od mosta.
Obr. 2ย Mostnรก opora objektu 207-00
Obr. 3ย Mostnรก opora objektu 209-00
Krรญdla mostnรฝch objektov 204-00, 211-00, 219-00, 220-00, 221-00 aย 222-00 sa takisto budujรบ zo systรฉmu MacRes. Majรบ premenlivรบ vรฝลกku aย sklon lรญca 90ยฐ. Ich skladbu tvorรญ vรคฤลกinou zรกkladnรฝ typ panela 1,5 ร 1,5 ร 0,14 m, ale zย dรดvodu ich premenlivรฉho tvaru sa mรบr skladรก aj zย panelov inรฝch rozmerov. Vรฝลกkovรฉ vedenie koruny krรญdel je navrhnutรฉ na zรกklade potreby zabezpeฤenia nรกsypu po oboch stranรกch mostnej konลกtrukcie. Zaloลพenie vลกetkรฝch krรญdel je navrhnutรฉ ploลกne.
Opornรฉ mรบry
Opornรฝ mรบr 235-00 je navrhnutรฝ vย dฤบลพke 760ย m po pravej strane diaฤพnice D1 vย smere od Suฤian (obr. 6 aย 7). Jeho vรฝลกka sa pohybuje vย rozpรคtรญ 4 aลพ 6 m nad terรฉnom. Mรบr sa nachรกdza na rovinatom zรบลพenom รบzemรญ medzi hrรกdzou Vรกhu aย ลพeleznicou. Vย pรดvodnom variante bol mรบr rieลกenรฝ ako gravitaฤnรฝ betรณnovรฝ mรบr so ลกรญrkou drieku aลพ 4,0 m (obr. 4 aย 5). Vย korune vystuลพenรฉho mรบru sa nachรกdza poloprefabrikovanรก rรญmsa ลกirokรก 1,9 m. Na rรญmse je umiestnenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลou zachytenia H2 aย protihlukovรก stena sย vรฝลกkou 6,0 m.
Obr. 6ย Pohฤพad na opornรฝ mรบr 235-00 poฤas realizรกcie
Obr. 7ย Pohฤพad na rozloลพenรฉ geopรกsy objektu 235-00 a objekty 236-00 aลพ 239-00 v pozadรญ
Opornรฉ mรบry 236-00, 237-00 sย dฤบลพkou 86,0 m aย 238-00, 239-00 sย dฤบลพkou 67,0 m sรบ obojstranne vystuลพenรฉ aย majรบ charakter โback to backโ. Opornรฉ mรบry tvoria rampy prรญstupovej cesty 142-00, ktorรก prechรกdza ponad diaฤพnicu D1 mostom 212-00. Prรญstupovรก cesta prebieha pozdฤบลพ diaฤพnice aย pri nรกbehoch na most by nรกsyp cestnรฉho telesa kolidoval sย telesom diaฤพnice aย ลพelezniฤnou traลฅou. Rampy sรบ situovanรฉ na oboch stranรกch mostnej konลกtrukcie. Opornรฉ mรบry dosahujรบ maximรกlnu vรฝลกku 12,0 m, vย korune sa nachรกdza poloprefabrikovanรก rรญmsa. Na rรญmse je umiestnenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลou zachytenia H2. Vzhฤพadom na malรบ ลกรญrku prรญstupovej komunikรกcie sรบ panely oproti sebe stojacich mรบrov navzรกjom prepojenรฉ geopรกsmi ParaWeb. Opornรฉ mรบry tvoria krรญdla opory mostnรฉho objektu 212-00. Oporu mosta tvoria tri ลพelezobetรณnovรฉ rebrรก, priestor medzi nimi je takisยญto vyplnenรฝ vystuลพenou zeminou (obr.ย 8,ย 9 aย 10).
Obr. 8ย Pohฤพad na obojstranne vystuลพenรฝ mรบr 236-00 a 237-00
Obr. 9ย Pohฤพad na obojstranne vystuลพenรฝ mรบr 238-00 a 239-00
Obr. 10ย Pohฤพad na obojstranne vystuลพenรฝ mรบr 238-00
Mรบry na oboch stranรกch mosta sรบ postavenรฉ, momentรกlne sa dokonฤuje realizรกcia poloprefabrikovanej rรญmsy aย budovanie mostovky priฤพahlรฉho mostnรฉho objektu. Opornรฝ mรบr 240-00 zachytรกva cestnรฝ nรกsyp SO 146-00 Preloลพka prรญstupovej cesty kย objektu Prefa Suฤany, รบsek ฤ. 2, aย to zย toho dรดvodu, aby cestnรฝ nรกsyp nezasahoval do oplotenia ลกtrkovne pri zariadenรญ. Oproti predchรกdzajรบcemu nรกvrhu sa zmenil konลกtrukฤnรฝ systรฉm opornรฉho mรบru aย rรญmsy: gravitaฤnรฝ opornรฝ mรบr sa nahradil opornรฝm vystuลพenรฝm mรบrom zย betรณnovรฝch prefabrikรกtov. Na rรญmse mรบru je navrhnutรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo, รบroveล zachytenia H2. Maximรกlna vรฝลกka mรบru je 2,5 m, ลกรญrka drieku mรบru vย prรญpade gravitaฤnรฉho variantu dosahovala 1,6 m.ย Dฤบลพka konลกtrukcie je 56 m. Vย priestore รบpรคtia svahov Sklabinskรฉho podhoria je teleso diaฤพnice D1 situovanรฉ vย prieฤne ฤlenitom terรฉne, priฤom prieฤny rez na pravej strane tvorรญ zรกrez aย na ฤพavej strane vznikรก vysokรฝ nรกsyp. รฤelom vystuลพenรฉho opornรฉho mรบru 243-00 je zachytiลฅ ฤพavรฝ vysokรฝ nรกsyp sย maximรกlnou vรฝลกkou 17,7 m. Dฤบลพka mรบru je 485 m. Vย najvyลกลกom mieste je trojstupลovรฝ so sklonom lรญca 90ยฐ sย nadnรกsypom. Momentรกlne prebieha vรฝstavba druhรฉho stupยญลa (obr.ย 11) aย realizรกcia rรญmsy prvรฉho stupลa.
Obr. 11ย Pohฤพad na objekt 243-00, druhรฝ stupeล v realizรกcii
Hlavnรฉ prรญnosy zย hฤพadiska realizรกcie
Konลกtrukฤnรฝ systรฉm opornรฝch mรบrov MacRes
pozostรกva zย troch hlavnรฝch komponentov, aย to obkladovรฝch prefabrikovanรฝch panelov, geopรกsov aย vhodnej zรกsypovej zeminy sย poลพadovanรฝmi parametrami. Spotreba materiรกlov potrebnรฝch na budovanie konลกtrukcie (betรณn, vรฝstuลพ, debnenie atฤ.) je oproti tradiฤnรฝm gravitaฤnรฝm aย uholnรญkovรฝm mรบrom minimรกlna. Na rozdiel od klasickรฝch konลกtrukciรญ, kde je nutnรฉ vykonรกvaลฅ mokrรฉ procesy, sa tento typ konลกtrukcie mรดลพe budovaลฅ vย podstate celoroฤne โ aj pri niลพลกรญch teplotรกch. Sย vรฝstavbou opornej konลกtrukcie sa sรบbeลพne buduje priฤพahlรฝ nรกsyp cestnรฉho telesa aย netreยญba ฤakaลฅ na dobudovanie celej konลกtrukcie, ฤo prinรกลกa pomerne znaฤnรฉ ฤasovรฉ รบspory. Zย doterajลกรญch skรบsenostรญ sย vรฝstavbou jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov vychรกdza dennรก produktivita pribliลพne 50ย m2 pohฤพadovej plochy mรบru aย mรบr sa realizuje postupne jednou pracovnou skupinou tvorenou ลกiestimi aลพ รดsmimi pracovnรญkmi. Vย prรญpade realizรกcie porovnateฤพnej plochy pri klasickรฝch gravitaฤnรฝch konลกtrukciรกch by bolo nutnรฉ nasadiลฅ minimรกlne ฤalลกie dve pracovnรฉ skupiny sย kompletnรฝm technologickรฝm vybavenรญm (stroje, debnenia aย podobne).
Zรกver
Od zaฤiatku 70. rokov minulรฉho storoฤia sa vo svete postavilo veฤพa vystuลพenรฝch konลกtrukciรญ sย vertikรกlnym betรณnovรฝm ฤelom aย vystuลพenรฝmi geopรกsmi. Kย dispozรญciรญ je mnoลพstvo referenฤnรฝch stavieb, ktorรฉ poukazujรบ na dobrรฉ fungovanie systรฉmu MacRes. Je poteลกujรบce, ลพe jednou zย vรฝznamnรฝch referenciรญ sa stรกva aj stavba D1 Dubnรก Skala โ Turany, na ktorej mรก tento systรฉm vรฝznamnรฉ zastรบpenie. Zรญskal si ho na zรกklade viacerรฝch faktorov, najmรค vฤaka vรฝznamnej finanฤnej aย ฤasovej รบspore pri zachovanรญ poลพiadaviek na bezpeฤnosลฅ aย funkฤnosลฅ navrhnutรฉho rieลกenia.
TEXT: Ing. Jaroslav Adamec, Ing. Richard Pรบฤek
FOTO: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE
Jaroslav Adamec je projektovรฝm manaลพรฉrom spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
Richard Pรบฤek je riaditeฤพom sekcie dopravnรฝch stavieb spoloฤnosti Vรกhostav โ SK, a. s.
Literatรบra
1.ย ย ย Balderson, T.: Durability of reinforced polyester reinforced webbing aย 28 years real time case history โ Linear Composites Ltd, Anglicko.
2.ย ย ย Adamec, J., Pรบฤek R.: Vystuลพenรฉ zemnรฉ konลกtrukcie na stavbe D1 Dubnรก Skala โ Turany. In: Zbornรญk konferencie Geosyntetika vย stavebnรญctve, ลฝilina
12. โ 13. 2. 2013.
3.ย ย ย Sลahniฤan, J.: Geopรกsy vย prefabrikovanom vystuลพenom mรบre. In: Inลพinierske stavby, Bratislava: JAGA, 2012, ฤ. 6.
4.ย ย ย BS 8006: Code of practice for strengthened/reinforced soils and other fills. London: British Standards Institution, 1995.
5.ย ย ย www.maccaferri.sk
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤaqsopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby