vystuzene zemne konstrukcie na stavbe d1 dubna skala turany
Galรฉria(13)

Vystuลพenรฉ zemnรฉ konลกtrukcie na stavbe D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany

Partneri sekcie:

Systรฉmy vystuลพovania zemรญn geosyntetikou sa pomerne ฤasto pouลพรญvajรบ pri konลกtrukciรกch opornรฝch mรบrov aย nรกsypov. Prรญspevok opisuje systรฉm vystuลพovania zemรญn pohฤพadovรฝmi betรณnovรฝmi prefabrikรกtmi aย geopรกsmi aย podrobnejลกie sa venuje tomuto systรฉmu na stavbe diaฤพnice D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany.

07 maccaferri big image
03 maccaferri big image
09 maccaferri big image
08 maccaferri big image
vystuzene zemne konstrukcie na stavbe d1 dubna skala turany 7203 big image
02 maccaferri big image
05 maccaferri big image
06 maccaferri big image
Diaฤพnica D1 vย รบseku Dubnรก Skala โ€“ Turany je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu SR vย smere zรกpad โ€“ vรฝchod aย je situovanรก na trase multimodรกlneho koridoru ฤ. Vย (vetva A) Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Poprad โ€“ Koลกice โ€“ Uลพgorod โ€“ ฤฝvov celoeurรณpskej cestnej siete, ako aj eurรณpskej cesty E 50. Zรกkladnรฝm cieฤพom vรฝstavby je presmerovaลฅ tranzitnรบ dopravu zย preลฅaลพenej, technickรฝmi parametrami aย stavebno-technickรฝm stavom zaostรกvajรบcej cesty I/18. รšsek diaฤพnice realizuje spoloฤnosลฅ Vรกhostav โ€“ SK, a. s, hlavnรฝm projektantom je spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s.Stavba diaฤพnice sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC, ktorรก umoลพลˆuje zhotovovateฤพovi optimalizovaลฅ jednotlivรฉ konลกtrukcie zย hฤพadiska efektรญvnosti finanฤnรฝch aย ฤasovรฝch nรกrokov realizรกcie stavby. Zรกkladnรฉ parametre, technickรฉ aย kvalitatรญvne poลพiadavky sรบ danรฉ sรบลฅaลพnรฝmi podmienkami objednรกvateฤพa stavby Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s., aย prijatou ponukou zhotovovateฤพa stavby. ลฝltรก kniha dovolila zhotovovateฤพovi รบpravy parametrov aย konลกtrukciรญ mostnรฝch objektov, opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov, technolรณgiรญ budovania zemnรฝch telies aย konลกtrukciรญ, ako aj viacerรฝch konลกtrukciรญ aย detailov vย rรกmci ostatnรฝch objektov stavby.

Na predmetnom รบseku sa nachรกdza sedem opornรฝch mรบrov (235-00, 236-00, 237-00,
238-00, 239-00, 240-00 aย 243-00), ktorรฉ sa vย pรดvodnej dokumentรกcii rieลกili ako gravitaฤnรฉ, prรญpadne uholnรญkovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ mรบry. Na zรกklade porovnania efektรญvnosti finanฤnรฝch aย ฤasovรฝch nรกrokov moลพnรฝch alternatรญvnych variantov pri zachovanรญ poลพiadaviek na bezpeฤnosลฅ aย funkฤnosลฅ navrhnutรฉho rieลกenia sa ako najvhodnejลกรญ systรฉm zvolila vystuลพenรก zemnรก konลกtrukcia zย betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov sย geosyntetickou vรฝstuลพou โ€“ systรฉm MacRES.Okrem opornรฝch konลกtrukciรญ sa tรฝmto systรฉmom nahradili aj opory dvoch mostnรฝch objektov 207-00 aย 209-00 aย mostnรฉ krรญdla siedmich objektov 204-00, 211-00, 219-00, 220-00, 221-00, 222-00 aย 226-00. Spolu je na tomto รบseku diaฤพnice zo systรฉmu MacRes navrhnutรฝch 16 objektov. Zย tohto poฤtu sa kย dneลกnรฉmu dลˆu zrealizovalo devรคลฅ objektov (207-00, 209-00, 219-00, 22-00, 236-00, 237-00, 238-00, 239-00 aย 240-00) aย vย procese vรฝstavby sรบ ฤalลกie tri objekty (211-00, 235-00 aย 243-00).

Opis systรฉmu MacRES

Konลกtrukฤnรฝ systรฉm MacRes funguje na zรกkladnom princรญpe trenia medzi vรฝstuลพovรฝmi
geopรกsmi aย zeminou, ktorรก ho priลฅaลพuje. Geopรกsy prenรกลกajรบ ลฅahovรบ zloลพku napรคtia, ktoยญrรก vย nich vznikรก od zemnรฝch tlakov, na lรญcovรฉ prefabrikรกty. Materiรกl telesa nรกsypu aย vรฝstuลพ tvoria hlavnรบ ฤasลฅ systรฉmu aย ฤelnรฉ prefabrikovanรฉ panely slรบลพia na ochranu konลกtrukcie pred erรณziou, aย dรกvajรบ konลกtrukcii atraktรญvny vzhฤพad. Podฤพa STN EN 14475 je mรบr klasifikovanรฝ ako zvislรก opornรก konลกtrukcia sย tuhรฝm lรญcovรฝm prvkom aย kฤบbovรฝm usporiadanรญm. Systรฉm je ideรกlny na konลกtrukcie vertikรกlnych mรบrov, ktorรฉ majรบ odolรกvaลฅ vysokรฉmu zaลฅaลพeniu, alebo tam, kde je poลพiadavka architekta na ลกpecifickรบ povrchovรบ รบpravu lรญca steny. Konลกtrukciu nรกsypu tvorรญ kombinรกcia zรกsypovรฉho materiรกlu aย vรฝstuลพnรฝch geopรกsov na bรกze geosyntetiky (obr. 1). Systรฉm sa vyznaฤuje suchรฝm procesom vรฝstavby, priฤom sa prefabrikรกty vyrรกbajรบ mimo staveniska. Je finanฤne nenรกroฤnรฝ aย vรฝhodnรฝ zย hฤพadiska jednoduchรฉho zakladania, rรฝchlej vรฝstavby aย architektonickรฉho vzhฤพadu.


Obr. 1ย  Schematickรฝ rez konลกtrukciou

Pohฤพadovรฉ lรญcovรฉ panely
Betรณnovรฉ prefabrikovanรฉ panely ortogonรกlneho tvaru sรบ odliate vย ลกpeciรกlnych formรกch, trieda betรณnu minimรกlne C 30/37. Zรกkladnรฝ rozmer je 1,5 ร— 1,5 ร— 0,14ย m. Pod pohฤพadovรฝmi panelmi treba na mieste zrealizovaลฅ vyrovnรกvaciu vrstvu zย prostรฉho betรณnu, ktorรก slรบลพi na sprรกvne vรฝลกkovรฉ aย smerovรฉ osadenie panelov. Betรณnovรฉ panely nemajรบ statickรบ funkciu, len ochrannรบ aย estetickรบ. Ich povrchovรก รบprava zรกvisรญ od poลพiadavky projektu aย investora, pri odlievanรญ sa mรดลพu do foriem vloลพiลฅ matrice, prรญpadne kamennรฝ obklad.

Geosyntetickรก vรฝstuลพ
Hlavnรฝm rozdielom tohto systรฉmu oproti inรฝm konลกtrukciรกm na bรกze vystuลพenรฝch zemรญn je prรกve geosyntetickรก vรฝstuลพ, kde sa namiesto ploลกnรฝch geomreลพรญ pouลพรญvajรบ lineรกrne prvky โ€“ geopรกsy ParaWeb, skladajรบce sa zย vysokopevnostnรฝch polyesterovรฝch vlรกken chrรกnenรฝch vrstvou polyetylรฉnu. Vย snahe vyhovieลฅ aย optimalizovaลฅ jednotlivรฉ konลกtrukcie sa geopรกsy vyrรกbajรบ sย rรดznymi ลกรญrkami, ktorรฝm zodpovedajรบ rรดzne รบnosnosti. ลคahovรฉ pevnosti jednotlivรฝch geopรกsov sa pohybujรบ vย rozpรคtรญ 20 aลพ 100 kN. ล รญrka mรดลพe byลฅ 45 aลพ 90 mm, dฤบลพka kotรบฤov je 100 m. Geopรกsy sa vyrรกbajรบ vย rรดznych vyhotoveniach, ktorรฝch geometria aย povrchovรก รบprava zรกvisia najmรค od typu zรกsypovรฉho materiรกlu.

Spoj panel โ€“ vรฝstuลพ
Na rubovรบ stranu prefabrikovanรฝch panelov sa pri vรฝrobe osadia polymรฉrovรฉ spojovacie prvky ParaLoop vย poฤte aย umiestnenรญ zรกvislom od konkrรฉtneho statickรฉho nรกvrhu. Spoj medzi lรญcovรฝmi panelmi aย vรฝstuลพou je vytvorenรฝ prevleฤenรญm geopรกsov cez รบchyty. Poฤet รบchytov je spolu sย typom aย dฤบลพkou geosyntetickej vรฝstuลพe veฤพmi dรดleลพitรฝm prvkom sprรกvneho fungovania celej konลกtrukcie.

Vystuลพenรฉ mostnรฉ opory aย vystuลพenรฉ mostnรฉ krรญdla
Opory mostnรฝch objektov 207-00 (obr.ย 2) aย 209-00 (obr.ย 3) sรบ navrhnutรฉ formou opornรฉho vystuลพenรฉho mรบru zย betรณnovรฝch pohฤพadovรฝch prefabrikรกtov. Mรบr je jednostupลˆovรฝ so sklonom lรญca 90ยฐ. Vย jeho korune je umiestnenรก poloprefabrikovanรก rรญmsa. Navrhlo sa hฤบbkovรฉ zaloลพenie รบloลพnรฝch prahov mostov na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 0,88 m, ktorรฉ sรบ od รบrovne prรญrodnรฉho terรฉnu po spodnรบ hranu รบloลพnรฝch prahov opรดr tvorenรฉ stฤบpmi. Po realizรกcii pilรณt sa postupne po vrstvรกch buduje opornรฝ mรบr. Zo statickรฉho hฤพadiska prenรกลกa zaลฅaลพenie od tiaลพe nรกsypu vystuลพenรก mostnรก opora, pilรณty sรบ navrhnutรฉ len na prenos vertikรกlnych aย horizontรกlnych sรญl od mosta.


Obr. 2ย  Mostnรก opora objektu 207-00


Obr. 3ย  Mostnรก opora objektu 209-00

Krรญdla mostnรฝch objektov 204-00, 211-00, 219-00, 220-00, 221-00 aย 222-00 sa takisto budujรบ zo systรฉmu MacRes. Majรบ premenlivรบ vรฝลกku aย sklon lรญca 90ยฐ. Ich skladbu tvorรญ vรคฤลกinou zรกkladnรฝ typ panela 1,5 ร— 1,5 ร— 0,14 m, ale zย dรดvodu ich premenlivรฉho tvaru sa mรบr skladรก aj zย panelov inรฝch rozmerov. Vรฝลกkovรฉ vedenie koruny krรญdel je navrhnutรฉ na zรกklade potreby zabezpeฤenia nรกsypu po oboch stranรกch mostnej konลกtrukcie. Zaloลพenie vลกetkรฝch krรญdel je navrhnutรฉ ploลกne.

Opornรฉ mรบry
Opornรฝ mรบr 235-00 je navrhnutรฝ vย dฤบลพke 760ย m po pravej strane diaฤพnice D1 vย smere od Suฤian (obr. 6 aย 7). Jeho vรฝลกka sa pohybuje vย rozpรคtรญ 4 aลพ 6 m nad terรฉnom. Mรบr sa nachรกdza na rovinatom zรบลพenom รบzemรญ medzi hrรกdzou Vรกhu aย ลพeleznicou. Vย pรดvodnom variante bol mรบr rieลกenรฝ ako gravitaฤnรฝ betรณnovรฝ mรบr so ลกรญrkou drieku aลพ 4,0 m (obr. 4 aย 5). Vย korune vystuลพenรฉho mรบru sa nachรกdza poloprefabrikovanรก rรญmsa ลกirokรก 1,9 m. Na rรญmse je umiestnenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลˆou zachytenia H2 aย protihlukovรก stena sย vรฝลกkou 6,0 m.


Obr. 6ย  Pohฤพad na opornรฝ mรบr 235-00 poฤas realizรกcie


Obr. 7ย  Pohฤพad na rozloลพenรฉ geopรกsy objektu 235-00 a objekty 236-00 aลพ 239-00 v pozadรญ

Opornรฉ mรบry 236-00, 237-00 sย dฤบลพkou 86,0 m aย 238-00, 239-00 sย dฤบลพkou 67,0 m sรบ obojstranne vystuลพenรฉ aย majรบ charakter โ€žback to backโ€œ. Opornรฉ mรบry tvoria rampy prรญstupovej cesty 142-00, ktorรก prechรกdza ponad diaฤพnicu D1 mostom 212-00. Prรญstupovรก cesta prebieha pozdฤบลพ diaฤพnice aย pri nรกbehoch na most by nรกsyp cestnรฉho telesa kolidoval sย telesom diaฤพnice aย ลพelezniฤnou traลฅou. Rampy sรบ situovanรฉ na oboch stranรกch mostnej konลกtrukcie. Opornรฉ mรบry dosahujรบ maximรกlnu vรฝลกku 12,0 m, vย korune sa nachรกdza poloprefabrikovanรก rรญmsa. Na rรญmse je umiestnenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลˆou zachytenia H2. Vzhฤพadom na malรบ ลกรญrku prรญstupovej komunikรกcie sรบ panely oproti sebe stojacich mรบrov navzรกjom prepojenรฉ geopรกsmi ParaWeb. Opornรฉ mรบry tvoria krรญdla opory mostnรฉho objektu 212-00. Oporu mosta tvoria tri ลพelezobetรณnovรฉ rebrรก, priestor medzi nimi je takisยญto vyplnenรฝ vystuลพenou zeminou (obr.ย 8,ย 9 aย 10).


Obr. 8ย  Pohฤพad na obojstranne vystuลพenรฝ mรบr 236-00 a 237-00


Obr. 9ย  Pohฤพad na obojstranne vystuลพenรฝ mรบr 238-00 a 239-00


Obr. 10ย  Pohฤพad na obojstranne vystuลพenรฝ mรบr 238-00

Mรบry na oboch stranรกch mosta sรบ postavenรฉ, momentรกlne sa dokonฤuje realizรกcia poloprefabrikovanej rรญmsy aย budovanie mostovky priฤพahlรฉho mostnรฉho objektu. Opornรฝ mรบr 240-00 zachytรกva cestnรฝ nรกsyp SO 146-00 Preloลพka prรญstupovej cesty kย objektu Prefa Suฤany, รบsek ฤ. 2, aย to zย toho dรดvodu, aby cestnรฝ nรกsyp nezasahoval do oplotenia ลกtrkovne pri zariadenรญ. Oproti predchรกdzajรบcemu nรกvrhu sa zmenil konลกtrukฤnรฝ systรฉm opornรฉho mรบru aย rรญmsy: gravitaฤnรฝ opornรฝ mรบr sa nahradil opornรฝm vystuลพenรฝm mรบrom zย betรณnovรฝch prefabrikรกtov. Na rรญmse mรบru je navrhnutรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo, รบroveลˆ zachytenia H2. Maximรกlna vรฝลกka mรบru je 2,5 m, ลกรญrka drieku mรบru vย prรญpade gravitaฤnรฉho variantu dosahovala 1,6 m.ย  Dฤบลพka konลกtrukcie je 56 m. Vย priestore รบpรคtia svahov Sklabinskรฉho podhoria je teleso diaฤพnice D1 situovanรฉ vย prieฤne ฤlenitom terรฉne, priฤom prieฤny rez na pravej strane tvorรญ zรกrez aย na ฤพavej strane vznikรก vysokรฝ nรกsyp. รšฤelom vystuลพenรฉho opornรฉho mรบru 243-00 je zachytiลฅ ฤพavรฝ vysokรฝ nรกsyp sย maximรกlnou vรฝลกkou 17,7 m. Dฤบลพka mรบru je 485 m. Vย najvyลกลกom mieste je trojstupลˆovรฝ so sklonom lรญca 90ยฐ sย nadnรกsypom. Momentรกlne prebieha vรฝstavba druhรฉho stupยญลˆa (obr.ย 11) aย realizรกcia rรญmsy prvรฉho stupลˆa.


Obr. 11ย  Pohฤพad na objekt 243-00, druhรฝ stupeลˆ v realizรกcii

Hlavnรฉ prรญnosy zย hฤพadiska realizรกcie
Konลกtrukฤnรฝ systรฉm opornรฝch mรบrov MacRes
pozostรกva zย troch hlavnรฝch komponentov, aย to obkladovรฝch prefabrikovanรฝch panelov, geopรกsov aย vhodnej zรกsypovej zeminy sย poลพadovanรฝmi parametrami. Spotreba materiรกlov potrebnรฝch na budovanie konลกtrukcie (betรณn, vรฝstuลพ, debnenie atฤ.) je oproti tradiฤnรฝm gravitaฤnรฝm aย uholnรญkovรฝm mรบrom minimรกlna. Na rozdiel od klasickรฝch konลกtrukciรญ, kde je nutnรฉ vykonรกvaลฅ mokrรฉ procesy, sa tento typ konลกtrukcie mรดลพe budovaลฅ vย podstate celoroฤne โ€“ aj pri niลพลกรญch teplotรกch. Sย vรฝstavbou opornej konลกtrukcie sa sรบbeลพne buduje priฤพahlรฝ nรกsyp cestnรฉho telesa aย netreยญba ฤakaลฅ na dobudovanie celej konลกtrukcie, ฤo prinรกลกa pomerne znaฤnรฉ ฤasovรฉ รบspory. Zย doterajลกรญch skรบsenostรญ sย vรฝstavbou jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov vychรกdza dennรก produktivita pribliลพne 50ย m2 pohฤพadovej plochy mรบru aย mรบr sa realizuje postupne jednou pracovnou skupinou tvorenou ลกiestimi aลพ รดsmimi pracovnรญkmi. Vย prรญpade realizรกcie porovnateฤพnej plochy pri klasickรฝch gravitaฤnรฝch konลกtrukciรกch by bolo nutnรฉ nasadiลฅ minimรกlne ฤalลกie dve pracovnรฉ skupiny sย kompletnรฝm technologickรฝm vybavenรญm (stroje, debnenia aย podobne).

Zรกver
Od zaฤiatku 70. rokov minulรฉho storoฤia sa vo svete postavilo veฤพa vystuลพenรฝch konลกtrukciรญ sย vertikรกlnym betรณnovรฝm ฤelom aย vystuลพenรฝmi geopรกsmi. Kย dispozรญciรญ je mnoลพstvo referenฤnรฝch stavieb, ktorรฉ poukazujรบ na dobrรฉ fungovanie systรฉmu MacRes. Je poteลกujรบce, ลพe jednou zย vรฝznamnรฝch referenciรญ sa stรกva aj stavba D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany, na ktorej mรก tento systรฉm vรฝznamnรฉ zastรบpenie. Zรญskal si ho na zรกklade viacerรฝch faktorov, najmรค vฤaka vรฝznamnej finanฤnej aย ฤasovej รบspore pri zachovanรญ poลพiadaviek na bezpeฤnosลฅ aย funkฤnosลฅ navrhnutรฉho rieลกenia.

TEXT: Ing. Jaroslav Adamec, Ing. Richard Pรบฤek
FOTO: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE

Jaroslav Adamec je projektovรฝm manaลพรฉrom spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
Richard Pรบฤek je riaditeฤพom sekcie dopravnรฝch stavieb spoloฤnosti Vรกhostav โ€“ SK, a. s.

Literatรบra
1.ย ย ย  Balderson, T.: Durability of reinforced polyester reinforced webbing aย 28 years real time case history โ€“ Linear Composites Ltd, Anglicko.
2.ย ย ย  Adamec, J., Pรบฤek R.: Vystuลพenรฉ zemnรฉ konลกtrukcie na stavbe D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany. In: Zbornรญk konferencie Geosyntetika vย stavebnรญctve, ลฝilina
12. โ€“ 13. 2. 2013.
3.ย ย ย  Sลˆahniฤan, J.: Geopรกsy vย prefabrikovanom vystuลพenom mรบre. In: Inลพinierske stavby, Bratislava: JAGA, 2012, ฤ. 6.
4.ย ย ย  BS 8006: Code of practice for strengthened/reinforced soils and other fills. London: British Standards Institution, 1995.
5.ย ย ย  www.maccaferri.sk

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤaqsopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie