Vysรบvanie a montรกลพ oceฤพobetรณnovej konลกtrukcie mosta pri obci Skalitรฉ
Jednou z moลพnostรญ pri vรฝstavbe mosta je vyuลพitie metรณdy spriahnutia oceฤพovej konลกtrukcie so ลพelezobetรณnovou. Kombinรกcia oboch materiรกlov (oceฤพ aj betรณn) poskytuje z technickรฉho hฤพadiska dostatoฤnรบ variabilitu nielen pri nรกvrhu projektanta, ale aj pri samotnej realizรกcii. Tento princรญp sa vyuลพil aj pri realizรกcii mosta D-203 pri obci Skalitรฉ.
Charakteristika stavby
Stavba je sรบฤasลฅou trasy diaฤพnice D3 ลฝilina โ Svrฤinovec โ Skalitรฉ. Na tomto รบseku sa nachรกdzajรบ 4 mostnรฉ objekty spriahnutej oceฤพobetรณnovej konลกtrukcie v celkovej dฤบลพke 1 352 m. รzemie je situovanรฉ severne nad obcou Skalitรฉ smerom na hraniฤnรฝ priechod s Poฤพskou republikou.
Dokonฤenรฝ mostnรฝ objekt D-203 v svahovom รบzemรญ mรก dฤบลพku 270 m. Celkovรก ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 15,78 m a dopravnรก ลกรญrka mosta medzi zvodidlami je 13 m. Mostnรฝ objekt je hฤบbkovo zaloลพenรฝ na injektovanรฝch mikropilรณtach, ktorรฉ sรบ vzhฤพadom na uhliฤitanovรบ agresivitu prostredia izolovanรฉ dvojitou protikorรณznou ochranou. Ich dฤบลพka je 7 aลพ 12 m a sรบ injektovanรฉ po celej dฤบลพke mosta. Opory ลกirokรฉ 15,06 m pozostรกvajรบ z รบloลพnรฉho prahu hrubรฉho 3,7 m, zรกverovรฉho mรบrika hrubรฉho 0,8 m a dvoch rovnobeลพnรฝch krรญdel. Na รบloลพnom prahu sรบ navrhnutรฉ รบloลพnรฉ bloky loลพรญsk po ฤastiach konลกtantnej vรฝลกky. Zรกkladovรฉ pรคtky hrubรฉ 2,5 m majรบ obdฤบลพnikovรฝ tvar. Drieky pilierov majรบ komorovรฝ prieฤny rez a zakonฤenรฉ sรบ hlavou, ktorรก sa smerom hore rozลกiruje. Na kaลพdej hlave, ktorej vรฝลกka je 7,4 m, sรบ umiestnenรฉ dva loลพiskovรฉ bloky.
Hrncovรฉ loลพiskรก sa smerovo a vรฝลกkovo nastavili aลพ po celkovom dokonฤenรญ prรกc. Vรฝmena sa uskutoฤnila poฤas prevรกdzky mosta pomocou ลกtvorice prepojenรฝch hydraulickรฝch valcov, osadenรฝch pod stojinami oceฤพovรฉho prierezu.
Nosnรก konลกtrukcia
Hlavnรบ nosnรบ konลกtrukciu mosta tvoria dva oceฤพovรฉ monolitickรฉ nosnรญky 2,55 ร 1,2 ร 12โm (v ร ลก ร d) uloลพenรฉ v osovej vzdialenosti 8,4โm, ktorรฉ sรบ navzรกjom spojenรฉ montรกลพnymi priehradovรฝmi prieฤnikmi. Nadpodporovรฉ zvรกranรฉ prieฤniky v tvare I, vysokรฉ 978 mm, sรบ pripojenรฉ vysokopevnostnรฝmi skrutkami k hlavnรฉmu nosnรญku. V dฤบลพke pribliลพne 4,5 m sรบ doplnenรฉ spriahovacรญmi tลลmi, ktorรฝmi sa prieฤnik spรกja s doskou mostovky. Medziฤพahlรฉ montรกลพne prieฤniky sรบ priehradovรฉ vรฝลกky 1 080โmm, pripojenรฉ v mieste diafragiem takisto pomocou vysokopevnostnรฝch skrutiek. Prvรฝ a poslednรฝ dielec mostnej konลกtrukcie s koncovou รบpravou na uloลพenie ลพelezobetรณnovรฉho prahu pre dilataฤnรฉ konลกtrukcie majรบ dฤบลพku 16 m. Oceฤพovรฉ konลกtrukcie so ลพelezobetรณnovou doskou mostovky sรบ spriahnutรฉ pomocou spriahovacรญch tลลov a koncovรฝch zarรกลพok.
Oceฤพovรก konลกtrukcia mosta
Oceฤพovรก nosnรก konลกtrukcia mosta je z materiรกlu, ktorรฝ mรก hutnรฉ osvedฤenie a poลพadovanรฉ skรบลกky. Jej celkovรก hmotnosลฅ je 785 t. Zvary oceฤพovej nosnej konลกtrukcie boli vyhotovenรฉ buฤ ruฤne, alebo poloautomatovรฝm zvรกranรญm metรณdou MAG. Rezanie plechov sa robilo technolรณgiou rezania plazmou, ฤรญm nedochรกdzalo k okysliฤovaniu a prehriatiu povrchovรฝch vrstiev materiรกlu. Oznaฤenรฉ dielenskรฉ zvary RTG sa skontrolovali rรถntgenom a ostatnรฉ ultrazvukovou skรบลกkou.
Nรกterovรฝ systรฉm oceฤพovej konลกtrukcie mosta je ลกtvorvrstvovรฝ. Na vonkajลกie plochy mosta (zdrsnenรฉ a odmastenรฉ) sa poยญuลพil zรกkladnรฝ nรกter hrubรฝ 50 ยตm, podkladovรฝ nรกter farbou hrubรฝ 2 ร 100 ยตm a vrchnรฝ nรกter farbou hrubรฝ 60 ยตm.
Montรกลพ a vysรบvanie
Montรกลพ oceฤพovรฝch nosnรญkov sa realizovala postupnรฝm vysรบvanรญm spred opory mosta proti jeho smeru staniฤenia. Vysรบvacia drรกha na podpernej konลกtrukcii sa vytvorila z dvoch dvojรญc vzรกjomne zvarenรฝch pozdฤบลพnych nosnรญkov s privarenรฝmi vodiacimi koฤพajnicami, po ktorรฝch sa pohybovali zasรบvanรฉ dielce. Na pripravenรฉ vozรญky sa postupne ukladali jednotlivรฉ 12โm dlhรฉ montรกลพne dielce konลกtrukcie mosta, ktorรฉ sa po zvarenรญ boฤnรฝch stien, spodnej a hornej pรกsnice pomocou dvojice ลกpeciรกlne upravenรฝch lisov a konลกtrukcie prispรดsobenej na ลฅahanie lรกn posunuli do poลพadovanรฉho smeru a polohy.
Vo fรกze, keฤ sa podpernรก konลกtrukcia posรบvala na piliere, bola sรบฤasne zdvรญhanรก lismi a zasรบvanรก na oceฤพovรบ konลกtrukciu vybavenรบ dvojicou valฤekovรฝch stolรญc a smerovรฝm vedenรญm. Postupnรฝm vysรบvanรญm sa konลกtrukcia dostala aลพ do polovice rozpรคtia poฤพa vybavenรฉho doฤasnรฝm podpornรฝm systรฉmom, kde sa pod zvislรฝmi stenami oceฤพovรฝch ลกkatuฤพovรฝch nosnรญkov umiestnili valฤekovรฉ stolice.
Poฤas vysรบvania sa celรก oceฤพovรก konลกtrukcia nevyhla doฤasnรฉmu pretvarovaniu spรดsobenรฉmu striedanรญm noฤnรฝch a dennรฝch teplรดt, keฤ teplotnรฝ rozdiel dosahoval aลพ 20 ยฐC. Na zรกver sa konลกtrukcia osadila na loลพiskรก a zamerala sa jej koneฤnรก projektovanรก poloha.
Betonรกลพ mostovky
V tejto fรกze vรฝstavby sa postupne poยญdฤพa technologickรฉho postupu uskutoฤลovala betonรกลพ mostovky v betรณnovacรญch krokoch dlhรฝch 12 m. Vysรบvanรก konลกtrukcia postupovala po montรกลพnych valฤekovรฝch stoliciach na urฤenรฉ miesto betรณnovanรฉho bloku, kde sa spustila na pripravenรฉ kรณnickรฉ pรคtky, poloลพenรฉ na hornรฝch pรกsniciach oceฤพovรฝch ลกkatuฤพovรฝch nosnรญkov. Na konลกtrukciu vozรญka sa pomocou ลฅahadiel vyvesili debniace dielce konzol aj stredu mostovky, ktorรฉ sa vรฝลกkovo a smerovo zrektifikovali.
Do debnenia sa osadila betonรกrska vรฝstuลพ a potom prebehla samotnรก betonรกลพ. Po zatvrdnutรญ betรณnu sa konลกtrukcia debniacich dielcov spustila na pomocnรฉ konzolovรฉ ฤasti debniaceho vozรญka a strednรก ฤasลฅ debnenia sa spustila na pomocnรฉ nosnรญky umiestnenรฉ medzi hlavnรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi. Debniaci vozรญk sa poloลพil na montรกลพne valฤekovรฉ stolice a presunul sa na miesto ฤalลกieho kroku betonรกลพe. Postupne v krokoch prebehla betonรกลพ mostovky po celej dฤบลพke mosta pomocou dvoch betรณnovacรญch vozรญkov.
Realizรกcia monolitickej spriahovacej dosky musela prebiehaลฅ pri optimรกlnych teplotรกch od 5 do 15 ยฐC z dรดvodu rozdielnej rozลฅaลพnosti ocele a betรณnu. Keฤลพe nulovรก hodnota predstavovala 10 ยฐC, niektorรฉ betonรกลพe sa realizovali v noฤnรฝch hodinรกch.
Po zatvrdnutรญ betรณnu sa odstrรกnili medziฤพahlรฉ doฤasnรฉ podpory. Celรก konลกtrukcia sa spustila pomocou hydraulickรฝch valcov na pilieroch a osadila sa na definitรญvne loลพiskรก. Spustenรญm sa dosiahlo projektovanรฉ predpรคtie v betรณnovej konลกtrukcii mostovky. Konลกtrukcia bola v tejto fรกze pripravenรก na montรกลพ sรบฤastรญ mosta, rรญms, chodnรญkov, izolรกciรญ a samotnรฉ kladenie asfaltovej vozovky.
Zรกver
Nรกvrh a realizรกcia spriahnutรฝch oceฤพobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ mostov sa odporรบฤa z hฤพadiska technickรฉho, pokiaฤพ ide o maximรกlne vyuลพitie a kombinรกciu vlastnostรญ oboch materiรกlov, ale aj z hฤพadiska realizรกcie stavby. Vyuลพรญvanie vรฝhod spriahnutรฝch oceฤพobetรณnovรฝch mostov sa javรญ ako hospodรกrne rieลกenie aj v porovnanรญ s predpรคtรฝmi oceฤพobetรณnovรฝmi mostmi strednรฝch a veฤพkรฝch rozpรคtรญ. Zรกroveล oceฤพobetรณnovรฝ spriahnutรฝ most je pruลพnejลกรญ a ฤพahลกรญ ako betรณnovรฝ, ฤi uลพ predpรคtรฝ monolitickรฝ, alebo prefabrikรกtovรฝ nosnรญkovรฝ, ฤo je dรดleลพitรฉ najmรค v zloลพitejลกรญch geologickรฝch pomeroch a pri existencii seizmicity v danom prostredรญ vรฝstavby.
Ing. Peter Mรกลกa
Foto: Vรกhostav-SK
Autor je projektovรฝm manaลพรฉrom spoloฤnosti Vรกhostav-SK.ย