Vysรบvanie a montรกลพ oceฤพobetรณnovej konลกtrukcie mosta pri obci Skalitรฉ
Galรฉria(3)

Vysรบvanie a montรกลพ oceฤพobetรณnovej konลกtrukcie mosta pri obci Skalitรฉ

Partneri sekcie:

Jednou z moลพnostรญ pri vรฝstavbe mosta je vyuลพitie metรณdy spriahnutia oceฤพovej konลกtrukcie so ลพelezobetรณnovou. Kombinรกcia oboch materiรกlov (oceฤพ aj betรณn) poskytuje z technickรฉho hฤพadiska dostatoฤnรบ variabilitu nielen pri nรกvrhu projektanta, ale aj pri samotnej realizรกcii. Tento princรญp sa vyuลพil aj pri realizรกcii mosta D-203 pri obci Skalitรฉ.



Charakteristika stavby

Stavba je sรบฤasลฅou trasy diaฤพnice D3 ลฝilina โ€“ Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ. Na tomto รบseku sa nachรกdzajรบ 4 mostnรฉ objekty spriahnutej oceฤพobetรณnovej konลกtrukcie v celkovej dฤบลพke 1 352 m. รšzemie je situovanรฉ severne nad obcou Skalitรฉ smerom na hraniฤnรฝ priechod s Poฤพskou republikou.

Dokonฤenรฝ mostnรฝ objekt D-203 v svahovom รบzemรญ mรก dฤบลพku 270 m. Celkovรก ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 15,78 m a dopravnรก ลกรญrka mosta medzi zvodidlami je 13 m. Mostnรฝ objekt je hฤบbkovo zaloลพenรฝ na injektovanรฝch mikropilรณtach, ktorรฉ sรบ vzhฤพadom na uhliฤitanovรบ agresivitu prostredia izolovanรฉ dvojitou protikorรณznou ochranou. Ich dฤบลพka je 7 aลพ 12 m a sรบ injektovanรฉ po celej dฤบลพke mosta. Opory ลกirokรฉ 15,06 m pozostรกvajรบ z รบloลพnรฉho prahu hrubรฉho 3,7 m, zรกverovรฉho mรบrika hrubรฉho 0,8 m a dvoch rovnobeลพnรฝch krรญdel. Na รบloลพnom prahu sรบ navrhnutรฉ รบloลพnรฉ bloky loลพรญsk po ฤastiach konลกtantnej vรฝลกky. Zรกkladovรฉ pรคtky hrubรฉ 2,5 m majรบ obdฤบลพnikovรฝ tvar. Drieky pilierov majรบ komorovรฝ prieฤny rez a zakonฤenรฉ sรบ hlavou, ktorรก sa smerom hore rozลกiruje. Na kaลพdej hlave, ktorej vรฝลกka je 7,4 m, sรบ umiestnenรฉ dva loลพiskovรฉ bloky.

Hrncovรฉ loลพiskรก sa smerovo a vรฝลกkovo nastavili aลพ po celkovom dokonฤenรญ prรกc. Vรฝmena sa uskutoฤnila poฤas prevรกdzky mosta pomocou ลกtvorice prepojenรฝch hydraulickรฝch valcov, osadenรฝch pod stojinami oceฤพovรฉho prierezu.

Nosnรก konลกtrukcia

Hlavnรบ nosnรบ konลกtrukciu mosta tvoria dva oceฤพovรฉ monolitickรฉ nosnรญky 2,55 ร— 1,2 ร— 12โ€‰m (v ร— ลก ร— d) uloลพenรฉ v osovej vzdialenosti 8,4โ€‰m, ktorรฉ sรบ navzรกjom spojenรฉ montรกลพnymi priehradovรฝmi prieฤnikmi. Nadpodporovรฉ zvรกranรฉ prieฤniky v tvare I, vysokรฉ 978 mm, sรบ pripojenรฉ vysokopevnostnรฝmi skrutkami k hlavnรฉmu nosnรญku. V dฤบลพke pribliลพne 4,5 m sรบ doplnenรฉ spriahovacรญmi tล•ลˆmi, ktorรฝmi sa prieฤnik spรกja s doskou mostovky. Medziฤพahlรฉ montรกลพne prieฤniky sรบ priehradovรฉ vรฝลกky 1 080โ€‰mm, pripojenรฉ v mieste diafragiem takisto pomocou vysokopevnostnรฝch skrutiek. Prvรฝ a poslednรฝ dielec mostnej konลกtrukcie s koncovou รบpravou na uloลพenie ลพelezobetรณnovรฉho prahu pre dilataฤnรฉ konลกtrukcie majรบ dฤบลพku 16 m. Oceฤพovรฉ konลกtrukcie so ลพelezobetรณnovou doskou mostovky sรบ spriahnutรฉ pomocou spriahovacรญch tล•ลˆov a koncovรฝch zarรกลพok.

Oceฤพovรก konลกtrukcia mosta

Oceฤพovรก nosnรก konลกtrukcia mosta je z materiรกlu, ktorรฝ mรก hutnรฉ osvedฤenie a poลพadovanรฉ skรบลกky. Jej celkovรก hmotnosลฅ je 785 t. Zvary oceฤพovej nosnej konลกtrukcie boli vyhotovenรฉ buฤ ruฤne, alebo poloautomatovรฝm zvรกranรญm metรณdou MAG. Rezanie plechov sa robilo technolรณgiou rezania plazmou, ฤรญm nedochรกdzalo k okysliฤovaniu a prehriatiu povrchovรฝch vrstiev materiรกlu. Oznaฤenรฉ dielenskรฉ zvary RTG sa skontrolovali rรถntgenom a ostatnรฉ ultrazvukovou skรบลกkou.

Nรกterovรฝ systรฉm oceฤพovej konลกtrukcie mosta je ลกtvorvrstvovรฝ. Na vonkajลกie plochy mosta (zdrsnenรฉ a odmastenรฉ) sa poยญuลพil zรกkladnรฝ nรกter hrubรฝ 50 ยตm, podkladovรฝ nรกter farbou hrubรฝ 2 ร— 100 ยตm a vrchnรฝ nรกter farbou hrubรฝ 60 ยตm.

Montรกลพ a vysรบvanie

Montรกลพ oceฤพovรฝch nosnรญkov sa realizovala postupnรฝm vysรบvanรญm spred opory mosta proti jeho smeru staniฤenia. Vysรบvacia drรกha na podpernej konลกtrukcii sa vytvorila z dvoch dvojรญc vzรกjomne zvarenรฝch pozdฤบลพnych nosnรญkov s privarenรฝmi vodiacimi koฤพajnicami, po ktorรฝch sa pohybovali zasรบvanรฉ dielce. Na pripravenรฉ vozรญky sa postupne ukladali jednotlivรฉ 12โ€‰m dlhรฉ montรกลพne dielce konลกtrukcie mosta, ktorรฉ sa po zvarenรญ boฤnรฝch stien, spodnej a hornej pรกsnice pomocou dvojice ลกpeciรกlne upravenรฝch lisov a konลกtrukcie prispรดsobenej na ลฅahanie lรกn posunuli do poลพadovanรฉho smeru a polohy.

Vo fรกze, keฤ sa podpernรก konลกtrukcia posรบvala na piliere, bola sรบฤasne zdvรญhanรก lismi a zasรบvanรก na oceฤพovรบ konลกtrukciu vybavenรบ dvojicou valฤekovรฝch stolรญc a smerovรฝm vedenรญm. Postupnรฝm vysรบvanรญm sa konลกtrukcia dostala aลพ do polovice rozpรคtia poฤพa vybavenรฉho doฤasnรฝm podpornรฝm systรฉmom, kde sa pod zvislรฝmi stenami oceฤพovรฝch ลกkatuฤพovรฝch nosnรญkov umiestnili valฤekovรฉ stolice.

Poฤas vysรบvania sa celรก oceฤพovรก konลกtrukcia nevyhla doฤasnรฉmu pretvarovaniu spรดsobenรฉmu striedanรญm noฤnรฝch a dennรฝch teplรดt, keฤ teplotnรฝ rozdiel dosahoval aลพ 20 ยฐC. Na zรกver sa konลกtrukcia osadila na loลพiskรก a zamerala sa jej koneฤnรก projektovanรก poloha.

Betonรกลพ mostovky

V tejto fรกze vรฝstavby sa postupne poยญdฤพa technologickรฉho postupu uskutoฤลˆovala betonรกลพ mostovky v betรณnovacรญch krokoch dlhรฝch 12 m. Vysรบvanรก konลกtrukcia postupovala po montรกลพnych valฤekovรฝch stoliciach na urฤenรฉ miesto betรณnovanรฉho bloku, kde sa spustila na pripravenรฉ kรณnickรฉ pรคtky, poloลพenรฉ na hornรฝch pรกsniciach oceฤพovรฝch ลกkatuฤพovรฝch nosnรญkov. Na konลกtrukciu vozรญka sa pomocou ลฅahadiel vyvesili debniace dielce konzol aj stredu mostovky, ktorรฉ sa vรฝลกkovo a smerovo zrektifikovali.

Do debnenia sa osadila betonรกrska vรฝstuลพ a potom prebehla samotnรก betonรกลพ. Po zatvrdnutรญ betรณnu sa konลกtrukcia debniacich dielcov spustila na pomocnรฉ konzolovรฉ ฤasti debniaceho vozรญka a strednรก ฤasลฅ debnenia sa spustila na pomocnรฉ nosnรญky umiestnenรฉ medzi hlavnรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi. Debniaci vozรญk sa poloลพil na montรกลพne valฤekovรฉ stolice a presunul sa na miesto ฤalลกieho kroku betonรกลพe. Postupne v krokoch prebehla betonรกลพ mostovky po celej dฤบลพke mosta pomocou dvoch betรณnovacรญch vozรญkov.

Realizรกcia monolitickej spriahovacej dosky musela prebiehaลฅ pri optimรกlnych teplotรกch od 5 do 15 ยฐC z dรดvodu rozdielnej rozลฅaลพnosti ocele a betรณnu. Keฤลพe nulovรก hodnota predstavovala 10 ยฐC, niektorรฉ betonรกลพe sa realizovali v noฤnรฝch hodinรกch.

Po zatvrdnutรญ betรณnu sa odstrรกnili medziฤพahlรฉ doฤasnรฉ podpory. Celรก konลกtrukcia sa spustila pomocou hydraulickรฝch valcov na pilieroch a osadila sa na definitรญvne loลพiskรก. Spustenรญm sa dosiahlo projektovanรฉ predpรคtie v betรณnovej konลกtrukcii mostovky. Konลกtrukcia bola v tejto fรกze pripravenรก na montรกลพ sรบฤastรญ mosta, rรญms, chodnรญkov, izolรกciรญ a samotnรฉ kladenie asfaltovej vozovky.

Zรกver

Nรกvrh a realizรกcia spriahnutรฝch oceฤพobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ mostov sa odporรบฤa z hฤพadiska technickรฉho, pokiaฤพ ide o maximรกlne vyuลพitie a kombinรกciu vlastnostรญ oboch materiรกlov, ale aj z hฤพadiska realizรกcie stavby. Vyuลพรญvanie vรฝhod spriahnutรฝch oceฤพobetรณnovรฝch mostov sa javรญ ako hospodรกrne rieลกenie aj v porovnanรญ s predpรคtรฝmi oceฤพobetรณnovรฝmi mostmi strednรฝch a veฤพkรฝch rozpรคtรญ. Zรกroveลˆ oceฤพobetรณnovรฝ spriahnutรฝ most je pruลพnejลกรญ a ฤพahลกรญ ako betรณnovรฝ, ฤi uลพ predpรคtรฝ monolitickรฝ, alebo prefabrikรกtovรฝ nosnรญkovรฝ, ฤo je dรดleลพitรฉ najmรค v zloลพitejลกรญch geologickรฝch pomeroch a pri existencii seizmicity v danom prostredรญ vรฝstavby.

Ing. Peter Mรกลกa
Foto: Vรกhostav-SK

Autor je projektovรฝm manaลพรฉrom spoloฤnosti Vรกhostav-SK.ย 

Najฤรญtanejลกie