Vรฝzva pre Jeruzalem โ podzemnรก ลพelezniฤnรก stanica Hauma
ลฝelezniฤnรก stanica Hauma je novรฝ ukรกลพkovรฝ projekt izraelskรฉho hlavnรฉho mesta. Pri tomto nรกrodnom megaprojekte ide oย centrรกlnu podzemnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu, ktorรก zabezpeฤรญ novรฉ rรฝchlostnรฉ spojenie medzi Tel Avivom aย Jeruzalemom. Je lokalizovanรก na nรกmestรญ medzi jeruzalemskou hlavnou autobusovou aย elektriฤkovou stanicou.
Medzi Tel Avivom aย izraelskรฝm hlavnรฝm mestom Jeruzalem vznikne novรก koneฤnรก zastรกvka expresnej ลพelezniฤnej trate. Stanica pozostรกva zย komplexnรฉho tunelovรฉho systรฉmu, ktorรฝ je pre realizujรบcu spoloฤnosลฅ Ramet Ltd. veฤพkou vรฝzvou. Vรฝraznรก ฤasลฅ prรกc prebieha vย podzemรญ vo veฤพmi stiesnenรฝch priestoroch aย konfrontuje stavebnรฝ tรญm sย pracovnรฝmi podmienkami, sย ktorรฝmi sa doteraz nestretol. Tieto okolnosti, ako aj nedostatok skladovรฝch priestorov priamo na stavbe aย komplikovanรฝ prรญstup vzhฤพadom na hustรบ premรกvku si vyลพadujรบ predovลกetkรฝm logisticky inovatรญvne rieลกenia.Technickรฝ tรญm zย izraelskej poboฤky spoloฤnosti Doka vyvinul vย spoluprรกci sย jej centrรกlou vย rakรบskom Amstettene pre tento projekt rozsiahly koncept debnenia. Spoloฤnosลฅ Doka dodรกva debniace rieลกenia pre viacerรฉ spojovacie tunely aย inรฉ stavebnรฉ konลกtrukcie. Pri takejto rozsiahlej stavbe slรบลพia produkty spoloฤnosti na zaistenie bezpeฤnรฉho aย hospodรกrneho napredovania vรฝstavby. Ide naprรญklad oย podpernรฝ systรฉm Staxo, nosnรญkovรฉ debnenie Top 50 aย tunelovรฉ debnenie โ podpernรฝ systรฉm SL-1.
Realizรกcia centrรกlnej ลกachty aย priฤพahlรฝch tunelov
Jadro budovy tvorรญ 80โฏm hlbokรก centrรกlna ลกachta sย priemerom 22โฏm. Tรก umoลพลuje prรญstup kย nรกstupiลกtiam rรฝchlostnej trate aย obsahuje komplikovanรบ sieลฅ rรดznych spojovacรญch aย vetracรญch tunelov, schodรญsk, eskalรกtorovรฝch aย vรฝลฅahovรฝch systรฉmov. Vertikรกlna ลกachta vznikla vyuลพitรญm ลกpeciรกlneho rieลกenia, aย to nasadenรญm nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 vย kombinรกcii sย priehradovรฝm debnenรญm pre jednostrannรฉ steny. Tieto panely debnenia sa na stavbu dodali predmontovanรฉ, pripravenรฉ na okamลพitรฉ nasadenie, aย pomocou premyslenej logistiky sa dopravili priamo do ลกachty.
Kaลพdรฝ betonรกrsky zรกber sย vรฝลกkou 4 m sa realizoval vย noci aย nasledujรบci deล sa mohlo debnenie premiestniลฅ do ฤalลกieho zรกberu. Betonรกลพ prebiehala vย noฤnรฝch hodinรกch, aby sa zabrรกnilo veฤพkรฉmu obmedzeniu dennej premรกvky vย blรญzkom okruhu staveniska.
Poฤetnรฉ tunelovรฉ otvory predstavovali pri betรณnovanรญ jednostrannรฝch stien ฤalลกiu vรฝzvu. Uลพ pri projektovanรญ sa brala do รบvahy poloha vลกetkรฝch tunelovรฝch otvorov aย na zรกklade toho sa vytvorili kotevnรฉ detaily celรฉho debnenia vย tvare kruhu tak, aby sa nemusela meniลฅ pozรญcia debnenia po celej vรฝลกke centrรกlnej ลกachty, odo dna aลพ po รบroveล terรฉnu. Medzistropy aย vnรบtornรฉ steny vย centrรกlnej kruhovej ลกachte sa zhotovili pomocou nosnรญkovรฉho stropnรฉho debnenia Dokaflex 1-2-4 aย ฤพahkรฉho rรกmovรฉho debnenia Frami.
Kaลพdรฝ zย tunelov si vyลพaduje samostatnรฉ technickรฉ rieลกenie. Vetracie tunely spojenรฉ sย centrรกlnou ลกachtou sa realizujรบ prostrednรญctvom tunelovรฉho vozรญka SL-1 vย kombinรกcii sย nosnรญkovรฝm debnenรญm Top 50 vย tvare kruhu. Jednotlivรฉ zรกbery sa betรณnovali vย dvoj- aลพ trojdลovรฝch taktoch.
Tunel ฤ. 21 sย priemerom 14 m sa budoval na dne centrรกlnej ลกachty, 80 m pod zemou. Pri tom sa prvรฝkrรกt pouลพila kombinรกcia jednostrannรฝch opornรฝch kรดz Universalย F sย nosnรญkovรฝm debnenรญm Top 50 vย tvare kruhu.
Tรกto atypickรก stavebnรก konลกtrukcia pre vรฝลกku steny pribliลพne 14ย m si vyลพadovala detailnรฉ aย podrobnรฉ statickรฉ plรกnovanie. Napriek vรฝลกke bolo moลพnรฉ opornรฉ kozy rรฝchlo transportovaลฅ do ฤalลกieho zรกberu pomocou integrovanรฉho pojazdnรฉho mechanizmu. Eลกte poฤas prรกc vย podzemnej ฤasti ลพelezniฤnej stanice Hauma sa zaฤali prvรฉ prรกce na vรฝstavbe nadzemnej budovy.
Stavebnรฉ konลกtrukcie nad aย podย zemou Jeruzalema
Staniฤnรฉ aย prevรกdzkovรฉ budovy vytvรกrajรบ impozantnรฝ dojem nad aj pod zemou izraelskรฉho hlavnรฉho mesta. Modernรฉ stavebnรฉ diela obsahujรบ ฤasti zย pohฤพadovรฉho betรณnu, ktorรฉ sa zhotovili pomocou kvalitnรฝch dosiek Xlife. Nadzemnรก ฤasลฅ budovy stanice pozostรกva zย priestrannรฉho vestibulu, administratรญvnej budovy aย vetracej veลพe. Prevรกdzkovรก budova na vรฝchodnej strane areรกlu je zย archiยญtektonickรฝch dรดvodov aย zย dรดvodu ochrany ลพivotnรฉho prostredia ฤiastoฤne podzemnรก.
Kompletnรฉ rieลกenie
Pri vรฝstavbe tunela ลพelezniฤnej stanice Hauma sa nasadil flexibilnรฝ aย vรฝkonnรฝ debniaci systรฉm, aย to podpernรฝ systรฉmu SL-1. Je dimenzovanรฝ na vysokรฉ zaลฅaลพenia aย slรบลพi ako nadmieru รบnosnรก aย tuhรก konลกtrukcia pre
tunelovรฉ debnenie. Modulรกrne konลกtruovanรฝ systรฉm zabezpeฤuje rรฝchly aย hospodรกrny priebeh vรฝstavby nezรกvisle od tvaru aย zaลฅaลพenia. Toto debnenie povoฤพuje len minimรกlne deformรกcie tvaru aย vyznaฤuje sa jemnรฝm aย jednoduchรฝm nastavenรญm do poลพadovanej pozรญcie. Plne prenajรญmateฤพnรฝ debniaci vozรญk moลพno vฤaka plnohydraulickej pojazdnej jednotke za krรกtky ฤas premiestniลฅ. Pri prieฤnom aj pozdฤบลพnom sklone podkladu sa mรดลพe bezpeฤne posรบvaลฅ. Bezpeฤnรฉ sรบ aj integrovanรฉ pracovnรฉ ploลกiny aย rebrรญky XS. Krรกtke ฤasy taktov, ako aj jednoduchรฉ zadebnenie aย oddebnenie boli pre investora rozhodujรบce. Podpernรฝ systรฉm SL-1 je plne kompatibilnรฝ sย veฤพkoploลกnรฝm debnenรญm Top 50. Flexibilnรฝ systรฉm Top 50 sa prispรดsobรญ architektonickรฝm nรกrokom aย vฤaka veฤพkรฝm premiestลovanรฝm jednotkรกm ลกetrรญ kapacitu ลพeriava.
ลฝelezniฤnรก stanica Hauma Miesto: Jeruzalem, Izrael Realizaฤnรก firma: Ramet Ltd. Zaฤiatok vรฝstavby: august 2010 Plรกnovanรฉ ukonฤenie vรฝstavby: 2016 Druh stavebnรฉho diela: rรดzne druhy budov aย tunelovรฝch systรฉmov Nasadenรฉ debnenie: podpernรฝ systรฉm SL-1, nosnรญkovรฉ debnenie Top 50, podpernรฝ systรฉm Staxo 100, opornรฉ kozy, rรกmovรฉ debnenie Framax Xlife; sluลพby โ predmontรกลพ debnenia |
TEXT: Zย nemeckรฉho originรกlu preloลพila Ing. Martina Mikloลกovรก
FOTO: Doka
Martina Mikloลกovรก je marketingovรก manaลพรฉrka vย spoloฤnosti DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.