vyzva pre jeruzalem podzemna zeleznicna stanica hauma
Galรฉria(6)

Vรฝzva pre Jeruzalem โ€“ podzemnรก ลพelezniฤnรก stanica Hauma

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรก stanica Hauma je novรฝ ukรกลพkovรฝ projekt izraelskรฉho hlavnรฉho mesta. Pri tomto nรกrodnom megaprojekte ide oย centrรกlnu podzemnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu, ktorรก zabezpeฤรญ novรฉ rรฝchlostnรฉ spojenie medzi Tel Avivom aย Jeruzalemom. Je lokalizovanรก na nรกmestรญ medzi jeruzalemskou hlavnou autobusovou aย elektriฤkovou stanicou.

02 doka mg 5441 jpg big image
04 doka img 1833 big image
03b doka img 0229 big image
03a doka mg 4741   copy jpg big image
vyzva pre jeruzalem podzemna zeleznicna stanica hauma 6716 big image
Medzi Tel Avivom aย izraelskรฝm hlavnรฝm mestom Jeruzalem vznikne novรก koneฤnรก zastรกvka expresnej ลพelezniฤnej trate. Stanica pozostรกva zย komplexnรฉho tunelovรฉho systรฉmu, ktorรฝ je pre realizujรบcu spoloฤnosลฅ Ramet Ltd. veฤพkou vรฝzvou. Vรฝraznรก ฤasลฅ prรกc prebieha vย podzemรญ vo veฤพmi stiesnenรฝch priestoroch aย konfrontuje stavebnรฝ tรญm sย pracovnรฝmi podmienkami, sย ktorรฝmi sa doteraz nestretol. Tieto okolnosti, ako aj nedostatok skladovรฝch priestorov priamo na stavbe aย komplikovanรฝ prรญstup vzhฤพadom na hustรบ premรกvku si vyลพadujรบ predovลกetkรฝm logisticky inovatรญvne rieลกenia.

Technickรฝ tรญm zย izraelskej poboฤky spoloฤnosti Doka vyvinul vย spoluprรกci sย jej centrรกlou vย rakรบskom Amstettene pre tento projekt rozsiahly koncept debnenia. Spoloฤnosลฅ Doka dodรกva debniace rieลกenia pre viacerรฉ spojovacie tunely aย inรฉ stavebnรฉ konลกtrukcie. Pri takejto rozsiahlej stavbe slรบลพia produkty spoloฤnosti na zaistenie bezpeฤnรฉho aย hospodรกrneho napredovania vรฝstavby. Ide naprรญklad oย podpernรฝ systรฉm Staxo, nosnรญkovรฉ debnenie Top 50 aย tunelovรฉ debnenie โ€“ podpernรฝ systรฉm SL-1.

Realizรกcia centrรกlnej ลกachty aย priฤพahlรฝch tunelov
Jadro budovy tvorรญ 80โ€ฏm hlbokรก centrรกlna ลกachta sย priemerom 22โ€ฏm. Tรก umoลพลˆuje prรญstup kย nรกstupiลกtiam rรฝchlostnej trate aย obsahuje komplikovanรบ sieลฅ rรดznych spojovacรญch aย vetracรญch tunelov, schodรญsk, eskalรกtorovรฝch aย vรฝลฅahovรฝch systรฉmov. Vertikรกlna ลกachta vznikla vyuลพitรญm ลกpeciรกlneho rieลกenia, aย to nasadenรญm nosnรญkovรฉho debnenia Top 50 vย kombinรกcii sย priehradovรฝm debnenรญm pre jednostrannรฉ steny. Tieto panely debnenia sa na stavbu dodali predmontovanรฉ, pripravenรฉ na okamลพitรฉ nasadenie, aย pomocou premyslenej logistiky sa dopravili priamo do ลกachty.

Kaลพdรฝ betonรกrsky zรกber sย vรฝลกkou 4 m sa realizoval vย noci aย nasledujรบci deลˆ sa mohlo debnenie premiestniลฅ do ฤalลกieho zรกberu. Betonรกลพ prebiehala vย noฤnรฝch hodinรกch, aby sa zabrรกnilo veฤพkรฉmu obmedzeniu dennej premรกvky vย blรญzkom okruhu staveniska.

Poฤetnรฉ tunelovรฉ otvory predstavovali pri betรณnovanรญ jednostrannรฝch stien ฤalลกiu vรฝzvu. Uลพ pri projektovanรญ sa brala do รบvahy poloha vลกetkรฝch tunelovรฝch otvorov aย na zรกklade toho sa vytvorili kotevnรฉ detaily celรฉho debnenia vย tvare kruhu tak, aby sa nemusela meniลฅ pozรญcia debnenia po celej vรฝลกke centrรกlnej ลกachty, odo dna aลพ po รบroveลˆ terรฉnu. Medzistropy aย vnรบtornรฉ steny vย centrรกlnej kruhovej ลกachte sa zhotovili pomocou nosnรญkovรฉho stropnรฉho debnenia Dokaflex 1-2-4 aย ฤพahkรฉho rรกmovรฉho debnenia Frami.

Kaลพdรฝ zย tunelov si vyลพaduje samostatnรฉ technickรฉ rieลกenie. Vetracie tunely spojenรฉ sย centrรกlnou ลกachtou sa realizujรบ prostrednรญctvom tunelovรฉho vozรญka SL-1 vย kombinรกcii sย nosnรญkovรฝm debnenรญm Top 50 vย tvare kruhu. Jednotlivรฉ zรกbery sa betรณnovali vย dvoj- aลพ trojdลˆovรฝch taktoch.

Tunel ฤ. 21 sย priemerom 14 m sa budoval na dne centrรกlnej ลกachty, 80 m pod zemou. Pri tom sa prvรฝkrรกt pouลพila kombinรกcia jednostrannรฝch opornรฝch kรดz Universalย F sย nosnรญkovรฝm debnenรญm Top 50 vย tvare kruhu.
Tรกto atypickรก stavebnรก konลกtrukcia pre vรฝลกku steny pribliลพne 14ย m si vyลพadovala detailnรฉ aย podrobnรฉ statickรฉ plรกnovanie. Napriek vรฝลกke bolo moลพnรฉ opornรฉ kozy rรฝchlo transportovaลฅ do ฤalลกieho zรกberu pomocou integrovanรฉho pojazdnรฉho mechanizmu. Eลกte poฤas prรกc vย podzemnej ฤasti ลพelezniฤnej stanice Hauma sa zaฤali prvรฉ prรกce na vรฝstavbe nadzemnej budovy.

Stavebnรฉ konลกtrukcie nad aย podย zemou Jeruzalema
Staniฤnรฉ aย prevรกdzkovรฉ budovy vytvรกrajรบ impozantnรฝ dojem nad aj pod zemou izraelskรฉho hlavnรฉho mesta. Modernรฉ stavebnรฉ diela obsahujรบ ฤasti zย pohฤพadovรฉho betรณnu, ktorรฉ sa zhotovili pomocou kvalitnรฝch dosiek Xlife. Nadzemnรก ฤasลฅ budovy stanice pozostรกva zย priestrannรฉho vestibulu, administratรญvnej budovy aย vetracej veลพe. Prevรกdzkovรก budova na vรฝchodnej strane areรกlu je zย archiยญtektonickรฝch dรดvodov aย zย dรดvodu ochrany ลพivotnรฉho prostredia ฤiastoฤne podzemnรก.

Kompletnรฉ rieลกenie
Pri vรฝstavbe tunela ลพelezniฤnej stanice Hauma sa nasadil flexibilnรฝ aย vรฝkonnรฝ debniaci systรฉm, aย to podpernรฝ systรฉmu SL-1. Je dimenzovanรฝ na vysokรฉ zaลฅaลพenia aย slรบลพi ako nadmieru รบnosnรก aย tuhรก konลกtrukcia pre
tunelovรฉ debnenie. Modulรกrne konลกtruovanรฝ systรฉm zabezpeฤuje rรฝchly aย hospodรกrny priebeh vรฝstavby nezรกvisle od tvaru aย zaลฅaลพenia. Toto debnenie povoฤพuje len minimรกlne deformรกcie tvaru aย vyznaฤuje sa jemnรฝm aย jednoduchรฝm nastavenรญm do poลพadovanej pozรญcie. Plne prenajรญmateฤพnรฝ debniaci vozรญk moลพno vฤaka plnohydraulickej pojazdnej jednotke za krรกtky ฤas premiestniลฅ. Pri prieฤnom aj pozdฤบลพnom sklone podkladu sa mรดลพe bezpeฤne posรบvaลฅ. Bezpeฤnรฉ sรบ aj integrovanรฉ pracovnรฉ ploลกiny aย rebrรญky XS. Krรกtke ฤasy taktov, ako aj jednoduchรฉ zadebnenie aย oddebnenie boli pre investora rozhodujรบce. Podpernรฝ systรฉm SL-1 je plne kompatibilnรฝ sย veฤพkoploลกnรฝm debnenรญm Top 50. Flexibilnรฝ systรฉm Top 50 sa prispรดsobรญ architektonickรฝm nรกrokom aย vฤaka veฤพkรฝm premiestลˆovanรฝm jednotkรกm ลกetrรญ kapacitu ลพeriava.

ลฝelezniฤnรก stanica Hauma
Miesto: Jeruzalem, Izrael
Realizaฤnรก firma: Ramet Ltd.
Zaฤiatok vรฝstavby: august 2010
Plรกnovanรฉ ukonฤenie vรฝstavby: 2016
Druh stavebnรฉho diela: rรดzne druhy budov aย tunelovรฝch systรฉmov
Nasadenรฉ debnenie: podpernรฝ systรฉm SL-1, nosnรญkovรฉ debnenie Top 50, podpernรฝ systรฉm Staxo 100, opornรฉ kozy, rรกmovรฉ debnenie Framax Xlife; sluลพby โ€“ predmontรกลพ debnenia

TEXT: Zย nemeckรฉho originรกlu preloลพila Ing. Martina Mikloลกovรก
FOTO: Doka

Martina Mikloลกovรก je marketingovรก manaลพรฉrka vย spoloฤnosti DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie