Vรฝzvy pre mostรกrov na diaฤพnici D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec
Diaฤพniฤnรฝ รบsek ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3. V kriลพovatke Hriฤovskรฉ Podhradie sa napรกja na diaฤพnicu D1, ktorรก tvorรญ zรกkladnรฝ ลฅah v Slovenskej republike v smere vรฝchod โ zรกpad. Rieลกenรฝ รบsek D3 (obr. 1) dopฤบลa diaฤพniฤnรบ sieลฅ v smere ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ ฤadca โ Skalitรฉ, ฤรญm vytvรกra s รบsekom D1 od Bratislavy jednu zo severojuลพnรฝch dopravnรฝch osรญ Slovenska.
Diaฤพnica D3 vrรกtane jej รบseku ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je sรบฤasลฅou nosnรฉho koridoru ฤ. VI (Gdaลsk โ Grudziadz/Varลกava โ Katovice โ Skalitรฉ โ ฤadca โ ลฝilina). Tento koridor zabezpeฤuje okrem vnรบtroลกtรกtnej prepravy aj vรฝznamnรบ tranzitnรบ medziลกtรกtnu prepravu v severojuลพnom smere s napojenรญm na ฤeskรบ republiku (cez vรฝhฤพadovรบ R5) a Poฤพsko.
V sรบฤasnosti vedie doprava na celom รบseku D3 po existujรบcich cestรกch I/11 a I/12, ktorรฉ sa vyuลพรญvajรบ aj na tranzitnรบ medziลกtรกtnu prepravu. V sledovanom รบseku prechรกdzajรบ tieto komunikรกcie intravilรกnmi mesta ฤadca a obce Svrฤinovec, ฤo vรฝrazne zniลพuje plynulosลฅ a rรฝchlosลฅ dopravy, znehodnocuje ลพivotnรฉ prostredie nadmernรฝm hlukom a exhalรกtmi a ohrozuje bezpeฤnosลฅ a zdravie obyvateฤพov tรฝchto sรญdiel.
Obr. 1 D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec
Obe komunikรกcie vyรบsลฅujรบ na hraniฤnรฝch priechodoch โ cesta I/11 na priechode SR/ฤR โ Svrฤinovec/Mosty u Jablunkova a cesta I/12 na priechode SR/P โ Skalitรฉ/Zwardoล. Samotnรก cesta I/11 je v sรบฤasnosti preลฅaลพovanรก najmรค tranzitnou nรกkladnou dopravou, ktorej poลพiadavkรกm nevyhovuje. V polovici tohto roka sa plรกnuje uviesลฅ do prevรกdzky รบsek D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ, ktorรฝ bezprostredne nadvรคzuje na predmetnรฝ รบsek, takลพe sa predpokladรก ฤalลกรญ nรกrast dopravy na celom dopravnom ลฅahu.
Stavba D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec sa oficiรกlne zaฤala slรกvnostnรฝm poklepanรญm zรกkladnรฉho kameลa 24. januรกra tohto roka.
Geologickรก stavba รบzemia
V etape podrobnรฉho inลพinierskogeologickรฉho a hydrogeologickรฉho prieskumu na trase D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec bolo cieฤพom posรบdiลฅ hydrogeologickรฉ pomery v miestach vybranรฝch stavebnรฝch objektov (mosty, nรกsypy, zรกrezy a zรกrubnรฉ konลกtrukcie).
Geologickรฝmi รบtvarmi podieฤพajรบcimi sa na stavbe รบzemia sรบ horniny paleogรฉnu a kvartรฉrne sedimenty. Hydrogeologickรฉ pomery v zรกujmovom รบzemรญ a v ลกirลกom okolรญ projektovanej trasy diaฤพnice D3 sรบ podmienenรฉ geologickou stavbou รบzemia, tektonickรฝm poruลกenรญm hornรญn, geomorfologickรฝmi, hydrologickรฝmi a klimatickรฝmi pomermi รบzemia.
Podฤพa hydrogeologickej rajonizรกcie Slovenska leลพรญ zรกujmovรฉ รบzemie v hydrogeologickom rajรณne PQ-028 paleogรฉn a kvartรฉr povodia Kysuce s rozฤlenenรญm na dva ฤiastkovรฉ rajรณny โ VH-10 ฤiastkovรฝ rajรณn kvartรฉru a VH-20 ฤiastkovรฝ rajรณn paleogรฉnu.
Podzemnรฉ vody v hodnotenom รบzemรญ sa z geologickรฉho hฤพadiska zaraฤujรบ k hydrogeologickรฝm celkom podzemnรฝch vรดd paleogรฉnu a vรดd kvartรฉrnych sedimentov.
Mostnรฉ objekty
Pribliลพne 40 % z celkovej trasy predmetnรฉho รบseku diaฤพnice tvoria mosty. Na diaฤพnici sa nachรกdza 12 mostov, z toho tri sรบ na mimoรบrovลovรฝch vetvรกch kriลพovatiek a dva sรบ na miestnych komunikรกciรกch nad diaฤพnicou. Na ostatnรฝch cestรกch je eลกte sedem menลกรญch mostov.
Medzi najvรฝznamnejลกie mosty na trase diaฤพnice patrรญ estakรกda Podzรกvoz (SO 205) s dฤบลพkou 832 m, most v kriลพovatke Podzรกvoz (SO 206) s dฤบลพkou 511 m a most Furmanec (SO 209) s dฤบลพkou 477 m. Pri nรกvrhu mostov sa vychรกdzalo najmรค z รบzemnรฝch a inลพinierskogeologickรฝch podmienok.
รzemnรฉ podmienky sรบ zohฤพadnenรฉ pri smerovom a vรฝลกkovom nรกvrhu ciest, na ktorรฝch sa mosty nachรกdzajรบ. Inลพinierskogeologickรฉ podmienky sรบ veฤพmi zloลพitรฉ s mnoลพstvom geodynamickรฝch javov. Spodnรก stavba mostov predstavuje ลกtandardnรฉ rieลกenia, v ktorรฝch sa navrhuje zaloลพenie zรกkladov na pilรณtach.
Pri realizรกcii navrhnutรฝch mostnรฝch objektov v danom รบseku sa poฤรญta s takรฝmito technolรณgiami vรฝstavby nosnรฝch konลกtrukciรญ mostov: predpรคtรฉ, spojitรฉ, resp. rรกmovรฉ, komรดrkovรฉ alebo dvojtrรกmovรฉ konลกtrukcie budovanรฉ na vรฝsuvnej alebo pevnej skruลพi, monolitickรฉ, predpรคtรฉ, spojitรฉ, komรดrkovรฉ konลกtrukcie s premennou vรฝลกkou budovanรฉ letmou betonรกลพou, monolitickรฉ, predpรคtรฉ, spojitรฉ, komรดrkovรฉ konลกtrukcie priamopรกsovรฉ, postupne vysรบvanรฉ, monolitickรฉ, predpรคtรฉ tyฤovรฉ prefabrikรกty s monolitickou ลพelezobetรณnovou spriahajรบcou doskou (tab. 1).
Tab. 1 Struฤnรฝ prehฤพad mostnรฝch objektov D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec v stupni DSP
Najdรดleลพitejลกie mosty na stavbe
205-00 Estakรกda Podzรกvoz v km 39,600 D3 (obr. 2)
Objekt je umiestnenรฝ v k. รบ. ฤadca. Most prevรกdza ลกtvorpruhovรบ, smerovo rozdelenรบ diaฤพnicu D3 kategรณrie D24,5/80 v km 39,150 โ 40,000 cez รบdolie rieky ฤierลanky a ฤadeฤanky, cestu I/11, ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR, miestnu komunikรกciu a prรญstupovรบ komunikรกciu do priemyselnej zรณny ฤadca โ Podzรกvoz. Na mostnom objekte je voฤพnรก ลกรญrka komunikรกcie 11,25 m + 11,25 m.
Mostnรฝ objekt sa ฤlenรญ na tri dilataฤnรฉ celky. Nosnรบ konลกtrukciu prvรฉho dilataฤnรฉho celku tvoria spojitรฉ 4-/3-poฤพovรฉ (ฤฝM/PM) dvojtrรกmovรฉ nosnรญky z predpรคtรฉho betรณnu s rozpรคtiami beลพnรฝch polรญ 45,0โฏm, s celkovรฝmi rozpรคtiami 160,0/115,0โฏm a vรฝลกkou prierezu 2,5 m. Nosnรบ konลกtrukciu druhรฉho dilataฤnรฉho celku tvoria spojitรฉ 5-/6-poฤพovรฉ (ฤฝM/PM) komorovรฉ, letmo budovanรฉ nosnรญky z predpรคtรฉho betรณnu s rozpรคtiami beลพnรฝch polรญ 75,0 m, s celkovรฝmi rozpรคtiami 340,0/395,0 m a vรฝลกkou prierezu 2,5โฏโ 4,5 m.
Nosnรบ konลกtrukciu tretieho dilataฤnรฉho celku tvoria spojitรฉ 6-/6-poฤพovรฉ (ฤฝM/PM) dvojtrรกmovรฉ nosnรญky z predpรคtรฉho betรณnu s rozpรคtiami beลพnรฝch polรญ 45,0 m, s celkovรฝmi rozpรคtiami 250,0/250,0 m a vรฝลกkou prierezu 2,5 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,150 m s vyloลพenรฝmi konzolami so ลกรญrkou 3,05 m.
Zaลฅaลพenie nosnej konลกtrukcie sa prenรกลกa na spodnรบ stavbu pomocou hrncovรฝch loลพรญsk. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica krajnรฝch opรดr. Poฤiatoฤnรก opora mรก predฤบลพenรฉ krรญdla tvorenรฉ uhlovรฝmi mรบrmi (stenami). Medziฤพahlรฉ podpery tvoria v DC 1 a 3 dvojice pilierov s obdฤบลพnikovรฝm prierezom a v DC 2 stenovรฉ piliere s obdฤบลพnikovรฝm prierezom. Most je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1 200 mm. Prรญstup k stavbe mosta bude z existujรบcej cesty I/11.
Obr. 2 Vizualizรกcia mosta 205-00 Estakรกda Podzรกvoz v km 39,600 D3
Parametre mosta
Dฤบลพka premostenia (ฤฝM/PM): 754,0/764,0 m
Dฤบลพka mosta (ฤฝM/PM): 803,0/832,0 m
ล ikmosลฅ mosta: kolmรฝ
ล รญrka medzi obrubnรญkmi (ฤฝM/PM): 11,25/11,25 m
ล รญrka sluลพobnรฉho chodnรญka (ฤฝM/PM): 1,05/1,05 m
ล รญrka medzi zรกbradliami: 27,9 m (medzi PHS)
Vรฝลกka mosta: cca 15,0 m
Stavebnรก vรฝลกka DC 1/2/3: 2,59 m/2,59 โ 4,59 m/2,59 m
Plocha mosta (ฤฝM/PM): 9 764,8 m2/9 893,8 m2
Zaลฅaลพenie mosta: podฤพa STN EN 1991-2
206-00 Most na diaฤพnici v kriลพovatke Podzรกvoz v km 40,415 D3 (obr. 3)
Most sa nachรกdza v extravilรกne k. รบ. ฤadca, na diaฤพnici v km 40,415. Prevรกdza navrhovanรบ ลกtvorpruhovรบ, smerovo rozdelenรบ komunikรกciu D3 kategรณrie D26,5/80 ponad รบdolie a vetvu PB kriลพovatky Podzรกvoz. Na mostnom objekte je voฤพnรก ลกรญrka komunikรกcie 11,25 m + 11,25 m.
Nosnรบ konลกtrukciu mostnรฉho objektu tvorรญ spojitรฝ dvojtrรกm z predpรคtรฉho betรณnu s poฤtom polรญ 11 (ฤพavรฝ most) a 13 (pravรฝ most). Celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je pri ฤพavom moste 457,985 m, pri pravom moste 506,375 m. Rozpรคtie jednotlivรฝch polรญ v osi D3 je 24,0 + 34,0 + 40,0 + 7 ร 44,0 + 40,0 + 40,0 + 25,0 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,15 m, priฤom osovรก vzdialenosลฅ trรกmov je 7,0 m a konzoly prieฤneho rezu sรบ vyloลพenรฉ na dฤบลพku 2,125 m.
Vรฝลกka prierezu nosnej konลกtrukcie je 2,5 m. Hornรก doska mรก premennรบ hrรบbku โ 0,25 m pri voฤพnom okraji konzol, 0,5โฏm v mieste votknutia do stien komory a 0,3 m medzi trรกmami nosnej konลกtrukcie. Zaลฅaลพenie nosnej konลกtrukcie sa prenรกลกa na spodnรบ stavbu pomocou hrncovรฝch loลพรญsk. Spodnรก stavba je navrhnutรก z dvojice krajnรฝch opรดr, ktorรฉ sรบ v pozdฤบลพnom smere navzรกjom od seba odsadenรฉ z dรดvodu rรดznej dฤบลพky ฤพavรฉho a pravรฉho mosta.
Opory sรบ navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu a zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Teleso nรกsypu diaฤพnice v zrkadle medzi oporami je chytenรฉ pomocou ลพelezobetรณnovรฝch krรญdel, zaloลพenรฝch takisto hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Z vonkajลกej strany majรบ opory zavesenรฉ krรญdla. Medziฤพahlรฉ podpery tvoria piliere s elipsovitรฝm tvarom. Piliere sรบ zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Prรญstup k stavbe mosta bude po vopred vybudovanej staveniskovej ceste.
Obr. 3 Vizualizรกcia mosta 206-00 Most na diaฤพnici v kriลพovatke Podzรกvoz v km 40,415 D3
Parametre mosta
Dฤบลพka premostenia (ฤฝM/PM): 454,21 m/503,15 m
Dฤบลพka mosta (ฤฝM/PM): 492,78 m/510,77 m
ล ikmosลฅ mosta: kolmรฝ
ล รญrka medzi obrubnรญkmi: 11,25 + 11,25 m
ล รญrka sluลพobnรฉho chodnรญka: 0,75 + 0,75 m
ล รญrka medzi zรกbradliami: 27,0 m
Vรฝลกka mosta: max. 15,5 m
Stavebnรก vรฝลกka (ฤฝM/PM): 2,68 m/2,78 m
Plocha mosta (ฤฝM/PM): 5 677,7 m2/6 289,4 m2
Zaลฅaลพenie mosta: podฤพa STN EN 1991-2
209-00 Most na diaฤพnici v km 41,065 FURMANEC
Objekt je umiestnenรฝ v k. รบ. ฤadca a Svrฤinovec. Most premosลฅuje dlhรฉ รบdolie a bezmennรฝ potok. Premostenie je rieลกenรฉ jednรฝm dilataฤnรฝm celkom, trรกmovรฝm mostom s komorovรฝm prieฤnym rezom s celkovou dฤบลพkou mosta 476,6 m. Mostnรฝ objekt 209 tvoria dve samostatnรฉ konลกtrukcie s rozdielnou dฤบลพkou, ktorรฉ prevรกdzajรบ celรบ ลกรญrku diaฤพnice.
ฤฝavรฝ most tvorรญ spojitรฝ predpรคtรฝ nosnรญk s รดsmimi poฤพami s rozpรคtiami 40,0 + 6 ร 50,0 + 40,0 m. Pravรฝ most tvorรญ spojitรฝ predpรคtรฝ nosnรญk s deviatimi poฤพami s rozpรคtiami 40,0 + 7 ร 50,0 + 40,0 m. Prieฤny rez mosta tvorรญ komorovรฝ prierez s vyloลพenรฝmi konzolami. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je konลกtantnรก 2,8 m. Pravรฝ most sa od opory 1 po pilier 5 rozลกiruje o 2,0 m, priฤom toto rozลกรญrenie sa odohrรก v konzolรกch.
Krajnรฉ opory tvoria รบloลพnรฉ prahy na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s rovnobeลพnรฝmi krรญdlami a opornรฝmi mรบrmi. Opornรฉ mรบry zachytรกvajรบ svah medzi oporou 1 pravรฉho mosta a oporou 2 ฤพavรฉho mosta. Krรญdlo opory P1 je predฤบลพenรฉ opornรฝm mรบrom, aby sa zmenลกil rozsah zemnรฝch prรกc a zรกberu pre svah objektu diaฤพnice D3. Piliere tvoria stenovรฉ prvky s tvarovanรฝm prierezom.Piliere sรบ uloลพenรฉ na pilรณtovรฝch zรกkladoch.
ล รญrkovรฉ usporiadanie na moste zodpovedรก diaฤพnici kategรณrie D 24,5/80. Voฤพnรก ลกรญrka na moste je 2 ร 11,25 m. Po oboch stranรกch mosta sa nachรกdza sluลพobnรฝ chodnรญk so ลกรญrkou 0,75 m. Spodnรบ stavbu mosta tvoria vnรบtornรฉ piliere a dve krajnรฉ opory. Krajnรฉ opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ prahy s rovnobeลพnรฝmi krรญdlami, doplnenรฉ opornรฝmi mรบrmi medzi oporami P1 a L2. Vnรบtornรฉ piliere tvoria stenovรฉ prvky na zรกkladoch.
Opory a piliere sรบ zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Piliere sรบ zaloลพenรฉ na 16 ks veฤพkopriemerovรฝch pilรณt s priemerom 1 200 mm. Zรกkladovรก doska s rozmermi 8,0 ร 9,5 ร 2,0 m sa zhotovรญ na podkladovรฝ betรณn s hrรบbkou 0,20 m. Zรกklad sa zhotovรญ v otvorenej stavebnej jame. Hornรก plocha zรกkladu bude smerom k okrajom zรกkladov sklonenรก.
Parametre mosta
Dฤบลพka premostenia (ฤฝM/PM): 374,07 m/430,96 m
Dฤบลพka mosta (ฤฝM/PM): 398,85 m/476,59 m
ล ikmosลฅ mosta: kolmรฝ
ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi (ฤฝM/PM): 11,25/11,25 โ 13,25 m
ล รญrka sluลพobnรฝch chodnรญkov: 0,75 + 0,75 m
ล รญrka mosta medzi zรกbradliami (ฤฝM/PM): 12,5/12,5 aลพ 14,5 m
Vรฝลกka mosta: 25,5 m
Stavebnรก vรฝลกka: 3,12 m
Plocha mosta (ฤฝM/PM): 4 674,5 m2/5 862,6 m2
Zaลฅaลพenie mosta: podฤพa STN EN 1991-2
Realizรกcia projekฤnรฉho rieลกenia
Na รบspeลกnรบ aplikรกciu projekฤnรฉho rieลกenia pri vรฝstavbe mostov na predmetnom รบseku diaฤพnice D3 bude treba prijaลฅ tieto opatrenia:
- V miestach zosuvov a zamokrenรฝch รบzemรญ bude treba eลกte v predstihu preklรกdky inลพinierskych sietรญ realizovaลฅ hฤบbkovรฉ odvodnenie รบzemia pomocou horizontรกlnych odvodลovacรญch vrtov alebo sanaฤnรฝch objektov tak, aby sa zabezpeฤila vyลกลกia stabilita รบzemia a aby voda poฤas stavby neprekรกลพala.
- Zakladanie mostov bude ovplyvลovaลฅ hlavne vรฝskyt spodnej vody a jej hladina, zosuvnรฉ a zamokrenรฉ รบzemie, ako aj sklon svahov terรฉnu. Vysokรฉ svahy otvorenรฝch vรฝkopov stavebnรฝch jรกm sa stabilizujรบ torkrรฉtovanรญm a klincovanรญm alebo pouลพitรญm zรกporovรฉho paลพenia. Stavebnรฉ jamy na zakladanie mostov v blรญzkosti tokov a trate ลฝSR sa opatria ลกtetovnicovรฝmi ohrรกdzkami. Tam, kde to geotechnickรฉ podmienky umoลพลujรบ, sรบ navrhnutรฉ otvorenรฉ stavebnรฉ jamy bez stabilizรกcie so sklonom svahov 1 : 1.
- V strmรฝch svahoch treba zabezpeฤiลฅ aj stabilitu nรกsypov prรญpadnรฝch doฤasnรฝch prรญstupovรฝch ciest k stavebnรฝm jamรกm, a to kotvenรญm a klincovanรญm.
- V miestach, kde kriลพujรบ novonavrhovanรฉ komunikรกcie obvod stavebnรฝch jรกm na zakladanie podpier mostov, sa musia tieto podpery mostov zakladaลฅ v predstihu pred budovanรญm telesa prรญstupovej komunikรกcie.
- Nรกsypy pred a za mostom v mieste zosuvov a mรกlo รบnosnรฉho podloลพia sa zabezpeฤia pouลพitรญm vรฝstuลพnรฝch geotextรญliรญ a terรฉn pod nรกsypom sa upravรญ na uloลพenie drenรกลพnej a roznรกลกacej vrstvy. Aลพ po realizรกcii drenรกลพnej a roznรกลกacej vrstvy bude moลพnรฉ dobudovaลฅ nรกsypy pri oporรกch tรฝchto mostov.
- Spodnรก stavba mostov predstavuje ลกtandardnรฉ rieลกenia, zaloลพenie zรกkladov sa bude realizovaลฅ na pilรณtach.
Zรกver
Konfigurรกcia a rozmanitosลฅ รบzemia, ฤlenitosลฅ terรฉnu a niekoฤพko prรญrodnรฝch prekรกลพok na predpokladanej trase diaฤพnice pripravili projektantom mnohรฉ รบskalia, s ktorรฝmi sa museli vyrovnaลฅ. Najvรคฤลกou vรฝzvou na stavbe budรบ okrem mnohรฝch geotechnickรฝch konลกtrukciรญ prรกve mostnรฉ objekty, ktorรฉ svojรญm rozsahom, veฤพkosลฅou, technologickou nรกroฤnosลฅou a dฤบลพkou premostenรญ tvoria vรฝznamnรบ a rozhodujรบcu ฤasลฅ celรฉho projektu. Na รบseku sa budรบ navyลกe nachรกdzaลฅ rozliฤnรฉ typy mostnรฝch objektov v rรดznych priestorovรฝch podmienkach, na zรกklade ฤoho bude treba ku kaลพdรฉmu mostnรฉmu dielu pristupovaลฅ veฤพmi individuรกlne.
V sรบฤasnosti prebiehajรบ optimalizaฤnรฉ nรกvrhy. S ohฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe stavba sa realizuje v zmysle zmluvnรฝch podmienok ลพltej knihy FIDIC, poลพaduje Zdruลพenie zhotoviteฤพov Strabag, Porr, Hochtief od generรกlneho projektanta Amberg Engineering Slovakia, s. r .o., rieลกenia, aby mohli ฤo najlepลกie vyuลพiลฅ svoje technologickรฉ moลพnosti pri zachovanรญ okrajovรฝch podmienok danรฝch sรบลฅaลพnรฝmi podkladmi. Projektantom to v spoluprรกci so zhotoviteฤพmi a objednรกvateฤพom ponรบka dokonalรบ moลพnosลฅ na sebarealizรกciu a poskytuje priestor na prekonรกvanie vรฝziev a prekรกลพok, ktorรฉ ich poฤas realizรกcie stavby eลกte ฤakajรบ.
Stavba D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec, celkovรฝ rozsah stavby v stupni DSP
Celkovรก dฤบลพka รบseku D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec: 5 673 m
ล รญrkovรฉ usporiadanie (kategรณria diaฤพnice): D 24,5/80
Poฤet mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek: 2 (neรบplnรก kriลพovatka Bukov a Podzรกvoz)
Poฤet mostov na diaฤพnici: 7 (dฤบลพka spolu: 2 449 m)
Poฤet mostov v diaฤพniฤnรฝch kriลพovatkรกch: 3 (dฤบลพka spolu: 757 m)
Poฤet mostov nad diaฤพnicou: 2 (dฤบลพka spolu: 119 m)
Poฤet mostov na ostatnรฝch komunikรกciรกch: 7 (dฤบลพka spolu: 238 m)
Poฤet mรบrov na diaฤพnici: 19
Poฤet mรบrov na ostatnรฝch cestรกch: 8
Protihlukovรฉ steny na diaฤพnici: 11 130 m
Privรกdzaฤ Podzรกvoz: 56 m
รprava cesty I. triedy: 368 m
Poฤet preloลพiek a รบprav miestnych a รบฤelovรฝch komunikรกciรญ: 8
Poฤet preloลพiek a รบprav poฤพnรฝch ciest: 2
Poฤet prรญstupovรฝch komunikรกciรญ na stavenisko: 4
Demolรกcie objektov: 33
Challenges for bridge-constructors on motorway D3, ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec
Lot ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec is a part of motorway D3. On the junction Hriฤovskรฉ Podhradie motorway D3 is connected to motorway D1 creating the main line in east โ west direction. Solved part of motorway D3 (Fig. 1) complements motorway network in the direction ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ ฤadca โ Skalitรฉ and therefore with motorway D1 creates one of the main traffic axis from Bratislava south – north direction.
TEXT: Ing. Martin ฤรญลพ, Ing. Jozef ฤรญลพik, PhD., Ing. Martin Bakoลก, PhD.
OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r .o.
Martin ฤรญลพ, Jozef ฤรญลพik a Martin Bakoลก pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r .o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 2/2017.