Zabezpeฤenie stability prรญstupovej cesty v Kraฤพovanoch pomocou modulรกrneho systรฉmu ErdoX Terra
V rรกmci komplexnejลกieho zabezpeฤenia stability cesty v telese tzv. Kraฤพovianskeho zosuvu sa realizoval jeden รบsek aj s pouลพitรญm novรฉho stabilizaฤnรฉho systรฉmu, umoลพลujรบceho spรคtnรฉ vyuลพitie materiรกlu in situ. Pรดvodne bola predmetnรก cesta vybudovanรก v prรญpravnej fรกze vรฝstavby diaฤพnice D1 Turany โ Hubovรก (v รบdolnom variante V1 v km 4,7 โ 6,4), ktorej pokraฤovanie bolo zastavenรฉ.
V sรบฤasnosti sa vyuลพรญva obcou Kraฤพovany na poฤพnohospodรกrske รบฤely. Projekt sa rieลกil formou geologickej รบlohy, ktorej cieฤพom bola realizรกcia sanaฤnรฝch opatrenรญ smerujรบcich k zlepลกeniu stabilitnรฝch pomerov svahu poruลกenรฉho aktรญvnymi svahovรฝmi deformรกciami a tรฝm aj k vรฝznamnรฉmu znรญลพeniu zosuvnรฉho hazardu nรกhlymi svahovรฝmi pohybmi v predmetnej oblasti.
V najkritickejลกej ฤasti cesty, v km 5,31 โ 5,41, hrozilo, ลพe vplyvom svahovรฝch deformรกciรญ sa cesta nebude mรดcลฅ vรดbec uลพรญvaลฅ, ฤo viedlo k nรกvrhu a realizรกcii sanaฤnรฝch opatrenรญ formou stabilizรกcie oceฤพovรฝmi priestorovรฝmi prvkami ErdoX Terra.
Inลพinierskogeologickรฉ pomery, charakteristika a vรฝvoj svahovej deformรกcie
Skรบmanรฉ รบzemie je zloลพitรฉ zosuvnรฉ รบzemie s viacerรฝmi generรกciami ploลกnรฝch i prรบdovรฝch zosuvov. Bazรกlne ลกmykovรฉ plochy sa zistili v hฤบbkach 12,7 โ 23,0 m.
Zosuvnรฉ delรบviรก tvoria vo vrchnรฝch polohรกch รญlovito- -kamenitรฉ sutiny s hrรบbkou prevaลพne od 4,0 do 7,8 m, miestami je ich hrรบbka menลกia (minimรกlne 1,8 m vo vrte INK-4), ojedinele vลกak i vรคฤลกia (maximรกlne 13,6 m vo vrte S2/251/31).
Hlbลกie, aลพ po bazรกlne ลกmykovรฉ plochy, sa nachรกdza sรบvrstvie slieลovcov, slienitรฝch vรกpencov a slienitรฝch bridlรญc, silno aลพ รบplne zvetranรฉ, ฤasto s charakterom รญlovito- kamenitej sutiny.
V podloลพรญ svahovej deformรกcie sa nachรกdzajรบ slieลovce a slienitรฉ vรกpence v rรดznych stupลoch zvetrania. Hladiny podzemnej vody sรบ napรคtรฉ.
V รบzemรญ prebehlo odlesnenie a menลกie zemnรฉ รบpravy v sรบvislosti s budovanรญm prรญstupovรฝch ciest k miestam prieskumno-monitorovacรญch objektov, pravdepodobne sa realizovala aj รบprava existujรบcej poฤพnej cesty.
Vรฝraznรฝ zรกsah do รบzemia prinieslo vybudovanie odrezu s dฤบลพkou cca 190 m a vรฝลกkou 1,5 โ 4 m v dolnej ฤasti svahu (pod cestou), ktorรฝ sa zabezpeฤil klincovanรญm a betรณnovรฝm torkrรฉtom.
Odrez sa pravdepodobne plรกnoval len ako doฤasnรฝ โ na vybudovanie zรกrubnรฉho mรบra na kotvenom mikropilรณtovom zรกklade, ktorรฝ sa vลกak nikdy nezrealizoval. Zaฤalo sa sรญce s budovanรญm mikropilรณt a kotiev, no ani tieto prvky sa neukonฤili, a teda neplnia svoju funkciu. K tรฝmto objektom nebola poskytnutรก ani ลพiadna dokumentรกcia.
Po roku 2010 sa v รบzemรญ zaznamenali aktรญvne zรกtrhy (zosuvy) hlavne v oblasti dolnej ฤasti svahu pod cestou a v zaฤiatoฤnej ฤasti รบseku aj v oblasti nad cestou. Poฤas terรฉnnej rekognoskรกcie sme zaznamenali mierny postup zosuvov na รบpรคtรญ svahu smerom do svahu, no tieto zosuvy nemajรบ potenciรกl na ohrozenie pouลพรญvanej cesty.
Aktรญvne zosuvy zaregistrovanรฉ nad cestou sรบ plytkรฉ, miestami nadobรบdajรบ skรดr charakter zliezania svahovรฝch sutรญn. Cesta je na niekoฤพkรฝch miestach zamokrenรก. Problematickรฝ je รบsek s odrezom pozdฤบลพ โmikropilรณtovej stenyโ, ktorรฝ popri odlesnenรญ รบzemia spรดsobil asi najvรฝraznejลกรญ zรกsah do stabilitnรฝch pomerov svahu.
Zabezpeฤenie odrezu klincovanรญm a striekanรฝm betรณnom nie je z dlhodobรฉho hฤพadiska postaฤujรบce. Tento aspekt sa uลพ aj prejavuje na viacerรฝch miestach odrezu, a to predovลกetkรฝm v zรกpadnej ฤasti, kde dochรกdza k poruลกovaniu torkrรฉtu prasklinami, trhlinami a miestami aj jeho odlรบpnutiu.
Nad pรคtou odrezu moลพno na viacerรฝch miestach pozorovaลฅ priesaky aลพ vรฝvery podzemnej vody. K รบplnรฉmu kolapsu odrezu doลกlo na รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 25 โ 30 m, ktorรฝ sa zosunul. Tรฝmto zosuvom sa รบplne zruลกil aj geodetickรฝ bod GM-20.
Technickรฉ rieลกenie geologickej รบlohy
Po zvรกลพenรญ pouลพitia rรดznych rieลกenรญ ochrany komunikรกcie a pozemkov na รบpรคtรญ svahu sa zvolilo zabezpeฤenie stability inลกtalรกciou zรกchytnรฝch oceฤพovรฝch vystuลพenรฝch kotevnรฝch konลกtrukciรญ ErdoX Terra.
Tรกto konลกtrukcia umoลพลuje spรคtnรฉ vyuลพitie odลฅaลพenรฉho materiรกlu, ฤo bolo veฤพkou vรฝhodou v relatรญvne ลฅaลพko prรญstupnom terรฉne s jednostrannรฝm prรญstupom.
Realizovalo sa 43 kusov vertikรกlnej a horizontรกlnej vystuลพenej konลกtrukcie s rozmerom lรญcnej ฤasti 3,1 ร 3,6 m. Konลกtrukcia sa budovala v dvoch radoch (jeden nad cestou a jeden pod cestou), ฤรญm sa zabezpeฤil tvar komunikรกcie a zรญskala sa aj vรคฤลกia priechodnรก ลกรญrka.
Vzhฤพadom na to, ลพe ide o zosuvnรฉ รบzemie, museli sa vรฝkopovรฉ prรกce realizovaลฅ postupne tak, ลพe vรฝkop aj zรกsyp bol moลพnรฝ len v rรกmci dvoch konลกtrukฤnรฝch elementov, t. j. so ลกรญrkou vรฝkopu max. 8 m.
Na vytvorenie stavebnej jamy bolo nevyhnutnรฉ realizovaลฅ odลฅaลพenie pรคty existujรบceho zosuvnรฉho svahu. Odporรบฤa sa postupnรฉ otvรกranie stavebnej jamy, maximรกlne na ลกรญrku dvoch konลกtrukciรญ ErdoX. Vรฝkopovรฉ prรกce sa realizovali z รบrovne pรดvodnรฉho terรฉnu.
Na zรกsyp a budovanie zemnรฉho telesa sa pouลพรญval lokรกlny materiรกl. Na osadenie prvkov sa predpokladรก vytvorenie stavebnej jamy s pribliลพne vodorovnรฝm dnom, na ktorรฉ sa jednotlivรฉ prvky postupne ukladajรบ.
Stavebnรก jama musela byลฅ pritom poฤas vรฝstavby provizรณrne odvodnenรก systรฉmom pozdฤบลพnych a prieฤnych rรฝh zvedenรฝch do rieky Vรกh. Pri spรคtnom zรกsype je dรดleลพitรฉ umiestลovaลฅ ho od kotevnรฉho prvku smerom k ฤelnรฉmu prednรฉmu panelu.
K aktivรกcii jednotlivรฝch prvkov konลกtrukcie dochรกdza pri ich zasรฝpanรญ, jednotlivรฉ vrstvy zรกsypu sa zhutลujรบ vhodnรฝmi zariadeniami.
Po realizรกcii spรคtnรฉho zรกsypu konลกtrukcie moลพno zaฤaลฅ otvรกraลฅ nasledujรบcu stavebnรบ jamu. Postupnou realizรกciou po ฤastiach v rรกmci uvedenรฝch krokov sa vybudovala konลกtrukcia na celรบ poลพadovanรบ dฤบลพku.
Charakteristika konลกtrukcie ErdoX Terra
ErdoX Terra predstavuje prefabrikovanรบ oceฤพovรบ konลกtrukciu, ktorรก prioritne slรบลพi na sanรกciu zosuvov, zabezpeฤenie nestabilnรฝch svahov, vytvรกranie opornรฝch konลกtrukciรญ, realizรกciu protipovodลovรฝch hrรกdzรญ, regulรกciu riek, realizรกciu zรกchytnรฝch systรฉmov, protilavรญnovรบ ochranu a podobne.
Ide o pruลพnรบ, stabilizaฤnรบ a sรบฤasne priepustnรบ konลกtrukciu. Vyznaฤuje sa nรญzkou hmotnosลฅou a jednoduchou manipulรกciou. Konลกtrukcia sa skladรก z prednรฉho panela, rรบrovรฉho tyฤovรฉho prvku, stabilizaฤnรฝch lรกn a kotevnรฉho prvku, pomocou ktorรฉho je ukotvenรก v jednom bode (lanovรก kotva, betรณnovรก doska, oceฤพovรก doska).
Voฤพba ukotvenia zรกvisรญ od geotechnickรฝch podmienok, morfolรณgie, lokality a konkrรฉtneho projektu. Prednรฝ panel sa skladรก z lanovรฉho panelu, dvojzรกkrutovej siete a kovovรฝch nosnรญkov HE120B/HE140B vytvรกrajรบcich krรญลพovรบ konลกtrukciu.
V tab. 1 sรบ uvedenรฉ jednotlivรฉ typy konลกtrukcie ErdoX Terra. V zadnej ฤasti panela je guฤพovรฝ kฤบb, ktorรฝ zabezpeฤuje spojenie medzi rรบrovรฝm tyฤovรฝm prvkom a kotevnรฝm prvkom. Takรฉto spojenie umoลพลuje relatรญvne a torznรฉ pohyby poฤas inลกtalรกcie vo vzลฅahu k morfolรณgii terรฉnu.
Rรบrovรฝ tyฤovรฝ prvok mรก priemer 88,9 mm a dฤบลพku od 3,0 do 6,0 m podฤพa ลกpecifikรกcie v projekte. ฤalลกou ฤasลฅou konลกtrukcie ErdoX sรบ 4/8 oceฤพovรฉ stabilizaฤnรฉ lanรก s priemerom 16 mm.
Konลกtrukcia sa dodรกva na stavbu ako ฤiastoฤne vopred montovanรก sรบprava. Poloviฤnรฉ nosnรญky s moลพnosลฅou otรกฤania umoลพลujรบ jednoduchรบ dopravu a manipulรกciu.
Po vytvorenรญ krรญลพa a upevnenรญ obvodovรฉho lana lanovรฉho panela sa pomocou guฤพovรฉho kฤบbu osadรญ stredovรฝ spojovacรญ rรบrovรฝ prvok, ฤรญm je konลกtrukcia pripravenรก na inลกtalรกciu. Ukotvenie o kotevnรฝ prvok sa realizuje formou skrutky.
Zรกver
Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS), ako sรบฤasnรฝ majiteฤพ pozemkov a pรดvodca antropogรฉnnych zรกsahov, ktorรฉ mali po preruลกenรญ stavebnรฝch prรกc zjavnรฝ negatรญvny vplyv na รบzemie z hฤพadiska stabilitnรฝch pomerov, mรก zรกujem prispieลฅ k zabezpeฤeniu ฤalลกieho vyuลพรญvania รบzemia aj udrลพanรญm zjazdnosti cesty, ktorรฉ je podmienenรฉ predovลกetkรฝm zabezpeฤenรญm stability svahov v jej bezprostrednom okolรญ.
Pouลพitie modulรกrnych oceฤพovรฝch prvkov ErdoX Terra na zabezpeฤenie stability sa v nรกroฤnรฝch podmienkach ukรกzalo ako optimรกlne rieลกenie a umoลพnilo relatรญvne rรฝchle zabezpeฤenie lokรกlnej stability.
Systรฉm je veฤพmi vhodnรฝ naprรญklad aj na okamลพitรฉ zabezpeฤenie zosuvov, havarijnรฝch stavov konลกtrukciรญ, prรญpadne na zaistenie pรคty nรกsypov proti posunutiu a podobne.
Foto a obrรกzky: Geosoul, s. r. o.