Inลกtalรกcia konลกtrukcie ErdoX Terra
Galรฉria(7)

Zabezpeฤenie stability prรญstupovej cesty v Kraฤพovanoch pomocou modulรกrneho systรฉmu ErdoX Terra

Partneri sekcie:

V rรกmci komplexnejลกieho zabezpeฤenia stability cesty v telese tzv. Kraฤพovianskeho zosuvu sa realizoval jeden รบsek aj s pouลพitรญm novรฉho stabilizaฤnรฉho systรฉmu, umoลพลˆujรบceho spรคtnรฉ vyuลพitie materiรกlu in situ. Pรดvodne bola predmetnรก cesta vybudovanรก v prรญpravnej fรกze vรฝstavby diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก (v รบdolnom variante V1 v km 4,7 โ€“ 6,4), ktorej pokraฤovanie bolo zastavenรฉ.

V sรบฤasnosti sa vyuลพรญva obcou Kraฤพovany na poฤพnohospodรกrske รบฤely. Projekt sa rieลกil formou geologickej รบlohy, ktorej cieฤพom bola realizรกcia sanaฤnรฝch opatrenรญ smerujรบcich k zlepลกeniu stabilitnรฝch pomerov svahu poruลกenรฉho aktรญvnymi svahovรฝmi deformรกciami a tรฝm aj k vรฝznamnรฉmu znรญลพeniu zosuvnรฉho hazardu nรกhlymi svahovรฝmi pohybmi v predmetnej oblasti.

V najkritickejลกej ฤasti cesty, v km 5,31 โ€“ 5,41, hrozilo, ลพe vplyvom svahovรฝch deformรกciรญ sa cesta nebude mรดcลฅ vรดbec uลพรญvaลฅ, ฤo viedlo k nรกvrhu a realizรกcii sanaฤnรฝch opatrenรญ formou stabilizรกcie oceฤพovรฝmi priestorovรฝmi prvkami ErdoX Terra.

Konลกtrukcia ErdoX Terra
Typy kotevnรฝch prvkov
Inลกtalรกcia konลกtrukcie ErdoX Terra
Finรกlna konลกtrukcia ErdoX Terra
Dodanie konลกtrukcie ErdoX Terra na stavenisko
Tab. 1 Typy konลกtrukcie ErdoX Terra

Inลพinierskogeologickรฉ pomery, charakteristika a vรฝvoj svahovej deformรกcie

Skรบmanรฉ รบzemie je zloลพitรฉ zosuvnรฉ รบzemie s viacerรฝmi generรกciami ploลกnรฝch i prรบdovรฝch zosuvov. Bazรกlne ลกmykovรฉ plochy sa zistili v hฤบbkach 12,7 โ€“ 23,0 m.

Zosuvnรฉ delรบviรก tvoria vo vrchnรฝch polohรกch รญlovito- -kamenitรฉ sutiny s hrรบbkou prevaลพne od 4,0 do 7,8 m, miestami je ich hrรบbka menลกia (minimรกlne 1,8 m vo vrte INK-4), ojedinele vลกak i vรคฤลกia (maximรกlne 13,6 m vo vrte S2/251/31).

Hlbลกie, aลพ po bazรกlne ลกmykovรฉ plochy, sa nachรกdza sรบvrstvie slieลˆovcov, slienitรฝch vรกpencov a slienitรฝch bridlรญc, silno aลพ รบplne zvetranรฉ, ฤasto s charakterom รญlovito- kamenitej sutiny.

V podloลพรญ svahovej deformรกcie sa nachรกdzajรบ slieลˆovce a slienitรฉ vรกpence v rรดznych stupลˆoch zvetrania. Hladiny podzemnej vody sรบ napรคtรฉ.

V รบzemรญ prebehlo odlesnenie a menลกie zemnรฉ รบpravy v sรบvislosti s budovanรญm prรญstupovรฝch ciest k miestam prieskumno-monitorovacรญch objektov, pravdepodobne sa realizovala aj รบprava existujรบcej poฤพnej cesty.

Vรฝraznรฝ zรกsah do รบzemia prinieslo vybudovanie odrezu s dฤบลพkou cca 190 m a vรฝลกkou 1,5 โ€“ 4 m v dolnej ฤasti svahu (pod cestou), ktorรฝ sa zabezpeฤil klincovanรญm a betรณnovรฝm torkrรฉtom.

Odrez sa pravdepodobne plรกnoval len ako doฤasnรฝ โ€“ na vybudovanie zรกrubnรฉho mรบra na kotvenom mikropilรณtovom zรกklade, ktorรฝ sa vลกak nikdy nezrealizoval. Zaฤalo sa sรญce s budovanรญm mikropilรณt a kotiev, no ani tieto prvky sa neukonฤili, a teda neplnia svoju funkciu. K tรฝmto objektom nebola poskytnutรก ani ลพiadna dokumentรกcia.

Po roku 2010 sa v รบzemรญ zaznamenali aktรญvne zรกtrhy (zosuvy) hlavne v oblasti dolnej ฤasti svahu pod cestou a v zaฤiatoฤnej ฤasti รบseku aj v oblasti nad cestou. Poฤas terรฉnnej rekognoskรกcie sme zaznamenali mierny postup zosuvov na รบpรคtรญ svahu smerom do svahu, no tieto zosuvy nemajรบ potenciรกl na ohrozenie pouลพรญvanej cesty.

Aktรญvne zosuvy zaregistrovanรฉ nad cestou sรบ plytkรฉ, miestami nadobรบdajรบ skรดr charakter zliezania svahovรฝch sutรญn. Cesta je na niekoฤพkรฝch miestach zamokrenรก. Problematickรฝ je รบsek s odrezom pozdฤบลพ โ€žmikropilรณtovej stenyโ€œ, ktorรฝ popri odlesnenรญ รบzemia spรดsobil asi najvรฝraznejลกรญ zรกsah do stabilitnรฝch pomerov svahu.

Zabezpeฤenie odrezu klincovanรญm a striekanรฝm betรณnom nie je z dlhodobรฉho hฤพadiska postaฤujรบce. Tento aspekt sa uลพ aj prejavuje na viacerรฝch miestach odrezu, a to predovลกetkรฝm v zรกpadnej ฤasti, kde dochรกdza k poruลกovaniu torkrรฉtu prasklinami, trhlinami a miestami aj jeho odlรบpnutiu.

Nad pรคtou odrezu moลพno na viacerรฝch miestach pozorovaลฅ priesaky aลพ vรฝvery podzemnej vody. K รบplnรฉmu kolapsu odrezu doลกlo na รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 25 โ€“ 30 m, ktorรฝ sa zosunul. Tรฝmto zosuvom sa รบplne zruลกil aj geodetickรฝ bod GM-20.

Finรกlna konลกtrukcia ErdoX Terra
Finรกlna konลกtrukcia ErdoX Terra |

Technickรฉ rieลกenie geologickej รบlohy

Po zvรกลพenรญ pouลพitia rรดznych rieลกenรญ ochrany komunikรกcie a pozemkov na รบpรคtรญ svahu sa zvolilo zabezpeฤenie stability inลกtalรกciou zรกchytnรฝch oceฤพovรฝch vystuลพenรฝch kotevnรฝch konลกtrukciรญ ErdoX Terra.

Tรกto konลกtrukcia umoลพลˆuje spรคtnรฉ vyuลพitie odลฅaลพenรฉho materiรกlu, ฤo bolo veฤพkou vรฝhodou v relatรญvne ลฅaลพko prรญstupnom terรฉne s jednostrannรฝm prรญstupom.

Realizovalo sa 43 kusov vertikรกlnej a horizontรกlnej vystuลพenej konลกtrukcie s rozmerom lรญcnej ฤasti 3,1 ร— 3,6 m. Konลกtrukcia sa budovala v dvoch radoch (jeden nad cestou a jeden pod cestou), ฤรญm sa zabezpeฤil tvar komunikรกcie a zรญskala sa aj vรคฤลกia priechodnรก ลกรญrka.

Vzhฤพadom na to, ลพe ide o zosuvnรฉ รบzemie, museli sa vรฝkopovรฉ prรกce realizovaลฅ postupne tak, ลพe vรฝkop aj zรกsyp bol moลพnรฝ len v rรกmci dvoch konลกtrukฤnรฝch elementov, t. j. so ลกรญrkou vรฝkopu max. 8 m.

Na vytvorenie stavebnej jamy bolo nevyhnutnรฉ realizovaลฅ odลฅaลพenie pรคty existujรบceho zosuvnรฉho svahu. Odporรบฤa sa postupnรฉ otvรกranie stavebnej jamy, maximรกlne na ลกรญrku dvoch konลกtrukciรญ ErdoX. Vรฝkopovรฉ prรกce sa realizovali z รบrovne pรดvodnรฉho terรฉnu.

Na zรกsyp a budovanie zemnรฉho telesa sa pouลพรญval lokรกlny materiรกl. Na osadenie prvkov sa predpokladรก vytvorenie stavebnej jamy s pribliลพne vodorovnรฝm dnom, na ktorรฉ sa jednotlivรฉ prvky postupne ukladajรบ.

Stavebnรก jama musela byลฅ pritom poฤas vรฝstavby provizรณrne odvodnenรก systรฉmom pozdฤบลพnych a prieฤnych rรฝh zvedenรฝch do rieky Vรกh. Pri spรคtnom zรกsype je dรดleลพitรฉ umiestลˆovaลฅ ho od kotevnรฉho prvku smerom k ฤelnรฉmu prednรฉmu panelu.

K aktivรกcii jednotlivรฝch prvkov konลกtrukcie dochรกdza pri ich zasรฝpanรญ, jednotlivรฉ vrstvy zรกsypu sa zhutลˆujรบ vhodnรฝmi zariadeniami.

Po realizรกcii spรคtnรฉho zรกsypu konลกtrukcie moลพno zaฤaลฅ otvรกraลฅ nasledujรบcu stavebnรบ jamu. Postupnou realizรกciou po ฤastiach v rรกmci uvedenรฝch krokov sa vybudovala konลกtrukcia na celรบ poลพadovanรบ dฤบลพku.

Dodanie konลกtrukcie ErdoX Terra na stavenisko
Dodanie konลกtrukcie ErdoX Terra na stavenisko |

Charakteristika konลกtrukcie ErdoX Terra

ErdoX Terra predstavuje prefabrikovanรบ oceฤพovรบ konลกtrukciu, ktorรก prioritne slรบลพi na sanรกciu zosuvov, zabezpeฤenie nestabilnรฝch svahov, vytvรกranie opornรฝch konลกtrukciรญ, realizรกciu protipovodลˆovรฝch hrรกdzรญ, regulรกciu riek, realizรกciu zรกchytnรฝch systรฉmov, protilavรญnovรบ ochranu a podobne.

Ide o pruลพnรบ, stabilizaฤnรบ a sรบฤasne priepustnรบ konลกtrukciu. Vyznaฤuje sa nรญzkou hmotnosลฅou a jednoduchou manipulรกciou. Konลกtrukcia sa skladรก z prednรฉho panela, rรบrovรฉho tyฤovรฉho prvku, stabilizaฤnรฝch lรกn a kotevnรฉho prvku, pomocou ktorรฉho je ukotvenรก v jednom bode (lanovรก kotva, betรณnovรก doska, oceฤพovรก doska).

Voฤพba ukotvenia zรกvisรญ od geotechnickรฝch podmienok, morfolรณgie, lokality a konkrรฉtneho projektu. Prednรฝ panel sa skladรก z lanovรฉho panelu, dvojzรกkrutovej siete a kovovรฝch nosnรญkov HE120B/HE140B vytvรกrajรบcich krรญลพovรบ konลกtrukciu.

V tab. 1 sรบ uvedenรฉ jednotlivรฉ typy konลกtrukcie ErdoX Terra. V zadnej ฤasti panela je guฤพovรฝ kฤบb, ktorรฝ zabezpeฤuje spojenie medzi rรบrovรฝm tyฤovรฝm prvkom a kotevnรฝm prvkom. Takรฉto spojenie umoลพลˆuje relatรญvne a torznรฉ pohyby poฤas inลกtalรกcie vo vzลฅahu k morfolรณgii terรฉnu.

Rรบrovรฝ tyฤovรฝ prvok mรก priemer 88,9 mm a dฤบลพku od 3,0 do 6,0 m podฤพa ลกpecifikรกcie v projekte. ฤŽalลกou ฤasลฅou konลกtrukcie ErdoX sรบ 4/8 oceฤพovรฉ stabilizaฤnรฉ lanรก s priemerom 16 mm.

Konลกtrukcia sa dodรกva na stavbu ako ฤiastoฤne vopred montovanรก sรบprava. Poloviฤnรฉ nosnรญky s moลพnosลฅou otรกฤania umoลพลˆujรบ jednoduchรบ dopravu a manipulรกciu.

Po vytvorenรญ krรญลพa a upevnenรญ obvodovรฉho lana lanovรฉho panela sa pomocou guฤพovรฉho kฤบbu osadรญ stredovรฝ spojovacรญ rรบrovรฝ prvok, ฤรญm je konลกtrukcia pripravenรก na inลกtalรกciu. Ukotvenie o kotevnรฝ prvok sa realizuje formou skrutky.

Konลกtrukcia ErdoX Terra
Konลกtrukcia ErdoX Terra |

Zรกver

Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (NDS), ako sรบฤasnรฝ majiteฤพ pozemkov a pรดvodca antropogรฉnnych zรกsahov, ktorรฉ mali po preruลกenรญ stavebnรฝch prรกc zjavnรฝ negatรญvny vplyv na รบzemie z hฤพadiska stabilitnรฝch pomerov, mรก zรกujem prispieลฅ k zabezpeฤeniu ฤalลกieho vyuลพรญvania รบzemia aj udrลพanรญm zjazdnosti cesty, ktorรฉ je podmienenรฉ predovลกetkรฝm zabezpeฤenรญm stability svahov v jej bezprostrednom okolรญ.

Pouลพitie modulรกrnych oceฤพovรฝch prvkov ErdoX Terra na zabezpeฤenie stability sa v nรกroฤnรฝch podmienkach ukรกzalo ako optimรกlne rieลกenie a umoลพnilo relatรญvne rรฝchle zabezpeฤenie lokรกlnej stability.

Systรฉm je veฤพmi vhodnรฝ naprรญklad aj na okamลพitรฉ zabezpeฤenie zosuvov, havarijnรฝch stavov konลกtrukciรญ, prรญpadne na zaistenie pรคty nรกsypov proti posunutiu a podobne.

Text: Branislav Prelovskรฝ, Jozef Sลˆahniฤan
Foto a obrรกzky: Geosoul, s. r. o.
Branislav Prelovskรฝ a Jozef Sลˆahniฤan pรดsobia v spoloฤnosti Geosoul, s. r. o.
Najฤรญtanejลกie