image 97987 25 v4
Galรฉria(4)

Zakladanie mosta SO 212-00 na diaฤพnici nad รบdolรญm v km 42,376 D3

Partneri sekcie:

Diaฤพniฤnรฝ รบsek ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3, ktorรฝ sa v kriลพovatke Hriฤovskรฉ Podhradie napรกja na diaฤพnicu D1, tvoriacu zรกkladnรฝ ลฅah v Slovenskej republike v smere vรฝchod โ€“ zรกpad. Rieลกenรฝ รบsek D3 dopฤบลˆa diaฤพniฤnรบ sieลฅ v smere ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ, ฤรญm vytvรกra s รบsekom D1 od Bratislavy jednu zo severojuลพnรฝch dopravnรฝch osรญ Slovenska. 

Obr.1 1
Obr.2
Obr.3

Vybudovanie tohto รบseku so vลกetkรฝmi potrebnรฝmi napojeniami a dopravnรฝmi rieลกeniami patrรญ momentรกlne na Slovensku k technicky najzaujรญmavejลกรญm a najnรกroฤnejลกรญm projektom.

Na celom รบseku D3 vedie v sรบฤasnosti doprava po existujรบcich cestรกch I/11 a I/12, ktorรฉ sa vyuลพรญvajรบ aj tranzitnou medziลกtรกtnou prepravou. V sledovanom รบseku prechรกdzajรบ tieto komunikรกcie intravilรกnom mesta ฤŒadce a obce Svrฤinovec, ฤo vรฝrazne zniลพuje plynulosลฅ a rรฝchlosลฅ dopravy, znehodnocuje ลพivotnรฉ prostredie nadmernรฝm hlukom a exhalรกtmi a ohrozuje bezpeฤnosลฅ a zdravie ฤพudรญ. Obe komunikรกcie vyรบsลฅujรบ na hraniฤnรฝch priechodoch โ€“ cesta I/11 na priechode SR/ฤŒR โ€“ Svrฤinovec/Mosty u Jablunkova a cesta I/12 na priechode SR/P โ€“ Skalitรฉ/Zwardoล„. Samotnรก cesta I/11 je v sรบฤasnosti preลฅaลพovanรก najmรค tranzitnou nรกkladnou dopravou, ktorej poลพiadavkรกm uลพ nevyhovuje.

Rieลกenรญm nepriaznivej dopravnej situรกcie v รบzemรญ je vybudovaลฅ novรบ sรบbeลพnรบ kapacitnรบ komunikรกciu. Diaฤพnica D3 bude maลฅ vรฝznam aj z hฤพadiska tranzitnej medziลกtรกtnej dopravy. Na zaฤiatku รบseku je napojenie navrhnutรฉ na existujรบcu cestu oznaฤovanรบ ako I/11A, ktorรก sa v budรบcnosti, po postavenรญ ฤalลกรญch รบsekov, zatriedi do diaฤพnice D3. Napojenรญm na konci na pripravovanรฝ รบsek Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ โ€“ hranica SR/P a vyuลพรญvanรญm sรบvisiaceho hraniฤnรฉho priechodu umoลพnรญ diaฤพnica priechod nรกkladnej dopravy v smere do Poฤพska a spรคลฅ.

Zรกsadnรฝ vรฝznam pre naลกu stavbu mรก vลกak vybudovanie plรกnovanej kriลพovatky Svrฤinovec, ktorรก je t. ฤ. zaradenรก do stavby D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ. Tรกto kriลพovatka umoลพnรญ sprevรกdzkovanie rieลกenรฉho รบseku D3 a zรกroveลˆ zabezpeฤรญ dopravnรฉ spojenie s budรบcou R5 smerom na ฤŒeskรบ republiku. V tejto mimoรบrovลˆovej kriลพovatke sa tak vyrieลกi prepojenie diaฤพnice a cesty I/11 vo vลกetkรฝch dopravnรฝch smeroch, ฤรญm sa v tomto bode vytvorรญ moลพnosลฅ prepojenia troch eurรณpskych ลกtรกtov โ€“ Poฤพska, ฤŒeska a Slovenska.

Uplatnenie ลพltรฉho FIDIC-u

Pojem ลพltรฝ FIDIC nie je vo svete v oblasti stavebnรญctva niฤรญm novรฝm. Nรกzov vychรกdza zo skratky Fรฉdรฉration Internationale Des Ingรฉnieurs-Conseils. Zmluvnรฉ podmienky vytvorenรฉ medzinรกrodnou federรกciou konzultaฤnรฝch inลพinierov (FIDIC) upravujรบ vzลฅah medzi objednรกvateฤพom a zhotoviteฤพom na princรญpe vyvรกลพenosti zmluvnรฝch podmienok a pravidiel. FIDIC odporรบฤa aj Eurรณpska komisia pre stavby financovanรฉ z jej zdrojov.

Najviac pouลพรญvanรฉ zmluvnรฉ podmienky FIDIC vo svete sรบ:

  • zmluvy na projektovรฉ prรกce โ€“ FIDIC White Book (biela kniha),
  • zmluvy na vรฝkon stavebnรฉho dozoru (TDI) โ€“ FIDIC White Book (biela kniha),
  • zmluvy na dodรกvku stavebnรฝch prรกc a technolรณgie (bez projektovej dokumentรกcie) โ€“ FIDIC Red Book (ฤervenรก kniha), verzia 1999,
  • zmluvy na dodรกvku stavebnรฝch prรกc a technolรณgie (vrรกtane projektovej dokumentรกcie) โ€“ FIDIC P&DB (Plant and Design-Build) Yellow Book (ลพltรก kniha), verzia 1999.

Vรฝhody pri pouลพitรญ ลพltej knihy FIDIC sรบ:

  • prispรดsobenie technickรฉho rieลกenia priamo zhotoviteฤพovi, zapracovanie skรบsenostรญ a momentรกlnych moลพnostรญ a kapacรญt zhotoviteฤพa do DRS,
  • vzรกjomnรก kooperรกcia medzi projektantom a zhotoviteฤพom a zodpovednosลฅ za nรกvrh a realizรกciu technickรฉho rieลกenia,
  • odsรบhlasovanie projektovej dokumentรกcie, jej viacnรกsobnรก kontrola; projektovรก dokumentรกcia prechรกdza cez zhotoviteฤพa, stavebnรฝ dozor a objednรกvateฤพa,
  • postupnรฉ vypracovanie projektovej dokumentรกcia po ฤastiach alebo po jednotlivรฝch vopred stanovenรฝch celkoch.

Nevรฝhody pri pouลพitรญ ลพltej knihy FIDIC sรบ:

  • eลกte stรกle pretrvรกvajรบci nedostatok skรบsenostรญ vลกetkรฝch รบฤastnรญkov vรฝstavby s takรฝmito zmluvami, 
  • neprispรดsobenie legislatรญvy tรฝmto zmluvnรฝm podmienkam a poลพiadavkรกm na prรกce, 
  • rozsah projektovรฝch prรกc nie je v mnohรฝch prรญpadoch jednoznaฤne definovanรฝ,
  • ฤasovรฉ previazanie medzi projektovรฝmi prรกcami a ich odsรบhlasenรญm objednรกvateฤพom, resp. stavebnรฝm dozorom chรฝba, nie je reรกlne alebo nie sรบ dostatoฤnรฉ termรญny na projektovรฉ prรกce,
  • projektant zodpovedรก za celรฉ technickรฉ rieลกenie projektu, a to nezรกvisle od toho, ลพe podklady boli odsรบhlasenรฉ zadรกvateฤพom.

Zakladanie mostnรฉho objektu 212-00 a vplyv ลพltรฉho FIDIC-u

Mostnรฝ objekt 212-00 predstavujรบ dva samostatnรฉ sรบbeลพnรฉ mosty (ฤพavรฝ a pravรฝ most) pozostรกvajรบce z jednรฉho dilataฤnรฉho celku. Zo statickรฉho hฤพadiska bola navrhnutรก spojitรก ลกtvorpoฤพovรก monolitickรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu.

Obr. 1 Pohฤพad na zabezpeฤenie stavebnej jamy záporovým paลพením

Obr. 1 Pohฤพad na zabezpeฤenie stavebnej jamy zรกporovรฝm paลพenรญm

Rozpรคtia polรญ boli pri ฤพavom aj pravom moste navrhnutรฉ rovnakรฉ: 34,00 + 47,00 + 47,00 + 34,00 m. Prieฤny rez nosnej konลกtrukcie bude komorovรฝ s vyloลพenรฝmi konzolami s konลกtantnou vรฝลกkou 2,60 m. Kaลพdรฝ most bude maลฅ dve opory a tri podpery. V miestach podpier a opรดr bude nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojici loลพรญsk. Zaloลพenie mosta bolo navrhnutรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Most sa bude nachรกdzaลฅ v menลกom รบdolรญ, kde budรบ situovanรฉ a zaloลพenรฉ tri dvojice zรกkladovรฝch dosiek s piliermi s rรดznymi dฤบลพkami.

Zakladanie opรดr mosta bolo navrhnutรฉ ako hฤบbkovรฉ na pilรณtach s priemerom ร˜โ€ฏ=โ€ฏ900 mm. Pri danom geologickom prostredรญ sa predpokladala technolรณgia realizรกcie pilรณt vล•tanรญm s vรฝpaลพnicou s minimรกlnym potrebnรฝm hluchรฝm vล•tanรญm (cez pilotรกลพnu ploลกinu a budรบcu hrรบbku podkladovรฉho betรณnu pribliลพne 350 mm). Zรกkladovรก konลกtrukcia bola navrhnutรก tak, aby zohฤพadลˆovala aj prijateฤพnรฉ kritรฉriรก deformรกcie, ktorรฉ sa pohybovali v rozmedzรญ 10 aลพ 15 mm, a aby diferenciรกlne sadanie neprekroฤilo hodnotu 10โ€ฏmm. Projekt zahล•ลˆal nรกvrh rozmiestnenia, geometrie a vystuลพenia pilรณt, tvar pilรณtovacej spevnenej ploลกiny a vytyฤovacie sรบradnice Xโ€ฏ, Y a H pre kaลพdรบ pilรณtu.

Obr. 2 Keฤลพe na mieste staveniska prebiehala v predstihu realizácia iných súvisiacich objektov, rozdiel medzi zameraným terénom a súฤasným tvarom povrchu bol pomerne výrazný.

Obr. 2 Keฤลพe na mieste staveniska prebiehala v predstihu realizรกcia inรฝch sรบvisiacich objektov, rozdiel medzi zameranรฝm terรฉnom a sรบฤasnรฝm tvarom povrchu bol pomerne vรฝraznรฝ.

Na stavenisku mostnรฉho objektu prebehlo najskรดr vytyฤovanie jednotlivรฝch bodov spodnej stavby, hlรกv pilรณt, hrรกn vรฝkopov, budรบcej paลพiacej konลกtrukcie a prรญstupovรฝch komunikรกciรญ. Keฤลพe na mieste staveniska prebiehala v predstihu realizรกcia inรฝch sรบvisiacich objektov, odvodnenia, poldra na Svrฤinovskom potoku a jeho รบpravy s novรฝm priepustom (obr. 2), rozdiel medzi zameranรฝm terรฉnom a sรบฤasnรฝm tvarom povrchu bol pomerne vรฝraznรฝ. V tejto fรกze bola preto veฤพmi dรดleลพitรก sรบฤinnosลฅ a kooperรกcia zhotoviteฤพa s projektantom, aby bolo moลพnรฉ eliminovaลฅ vzniknutรฉ nezrovnalosti a odliลกnosti od predpokladanรฉho nรกvrhu danรฉho rieลกenรญm v projektovej dokumentรกcii, ktorรฉ by mohli zaprรญฤiniลฅ rozdiely vo vรฝkazoch materiรกlu a nรกslednรฉ finanฤnรฉ rozdiely.

Keฤลพe sa zรกkladovรก ลกkรกra odokryla na jeseลˆ, v stavebnej jame sa nachรกdzalo znaฤnรฉ mnoลพstvo vody a terรฉn bol veฤพmi rozbahnenรฝ. Operatรญvne sa tak po dohode so zhotoviteฤพom pristรบpilo k รบprave svahu poฤพnej cesty, ktorรฝ vykazoval znรกmky mierneho zosuvu (obr. 3). Zรกroveลˆ sa pri zvolenom rieลกenรญ prihliadalo na to, aby sa opรคลฅ nemuselo vstupovaลฅ do procesu ฤasovo nรกroฤnรฉho prejednรกvania. Zhotoviteฤพ teda radลกej pred budovanรญm finanฤne nรกroฤnej pilรณtovej paลพiacej steny uprednostnil รบpravu terรฉnu hrubรฝmi zemnรฝmi prรกcami a zabezpeฤenรญm zostatkovรฉho svahu oceฤพovรฝm zรกporami s drevenou vรฝplลˆou. Projektant sรบฤasne ลพiadal o geodetickรฉ domeranie terรฉnu, aby bol nรกvrh z legislatรญvnej strรกnky dodatoฤnรฝ doloลพenรฝ ako doplnok k stavebnรฉmu rieลกeniu zabezpeฤenia a vรฝkopov pรดvodnej stavebnej jamy.

Obr. 3 Po dohode so zhotoviteฤพom sa pristúpilo k úprave svahu poฤพnej cesty, ktorý vykazoval známky mierneho zosuvu.

Obr. 3 Po dohode so zhotoviteฤพom sa pristรบpilo k รบprave svahu poฤพnej cesty, ktorรฝ vykazoval znรกmky mierneho zosuvu.

ฤŽalลกรญmi z radu vรฝziev, ktorรฉ priamo sรบvisia so spรดsobom prรกce v sรบlade so ลพltรฝm FIDIC-om, sรบ vstupnรฉ รบdaje o konkrรฉtnych dodรกvateฤพoch, pouลพitรฝch vรฝrobkoch a o spรดsobe vรฝstavby. Projektant ฤasto do poslednรฉho momentu tieto informรกcie nepoznรก alebo mรก len ฤiastoฤnรฉ รบdaje, pretoลพe zhotoviteฤพ si poฤas samotnej vรฝstavby hฤพadรก najvhodnejลกieho a ฤasto aj najlacnejลกieho podzhotoviteฤพa.

V prรญpade zakladania mostnรฉho objektu SO 212-00 iลกlo predovลกetkรฝm o spรดsob realizรกcie zaลฅaลพovacej skรบลกky, konkrรฉtne pouลพitie a dฤบลพku zaลฅaลพovacieho mosta, schopnรฉho preniesลฅ navrhnutรฉ zaลฅaลพenie zatlรกฤacรญch lisov a veฤพkostรญ mechanizรกcie. Projektant v sรบฤinnosti so zhotoviteฤพom a jeho podzhotoviteฤพom musel veฤพmi operatรญvne a variabilne poskytnรบลฅ svoju kapacitu a รบsilie na to, aby vรฝsledky a vรฝstupy zo zaลฅaลพovacej skรบลกky mali s ohฤพadom na ich vysokรบ finanยญฤnรบ nรกroฤnosลฅ dostatoฤnรบ vรฝpovednรบ hodnotu a presnosลฅ. Poลพadovanรฉ sily pre zaลฅaลพovaciu skรบลกku boli aj vzhฤพadom na veฤพยญkosลฅ a zloลพitosลฅ zaloลพenia a korelaฤnรฝch sรบฤiniteฤพov pomerne vysokรฉ, pretoลพe dosahovali hodnoty viac ako 5 000 kN, ฤo si vyลพadovalo individuรกlny prรญstup k rieลกeniu. Pri kaลพdej dvojici pilierov sa realizovala jedna nesystรฉmovรก skรบลกka pilรณty, zapretรก o dve dvojice ลฅahanรฝch pilรณt, ktorรฉ sa stanรบ neskรดr trvalou sรบฤasลฅou zรกkladu.

Samotnรฝ projekt mostnรฉho objektu prechรกdzal aj vplyvom predpokladanรฉho spรดsobu realizรกcie a procesu odovzdรกvania a schvaฤพovania ลพltรฝm FIDIC-om rรดznymi fรกzami a zmenami. V projekte DSP bol projekt mosta navrhnutรฝ ako 4-poฤพovรก nosnรก konลกtrukcia zaloลพenรก na mikropilรณtovรฝch zรกkladoch s odskoฤenรฝmi zรกkladovรฝmi ลกkรกrami. Snahou o optimalizรกciu rieลกenia sa do projektu pre ponuku dostal nรกvrh 2-poฤพovej nosnej konลกtrukcie s technicky nรกroฤnejลกรญm, ale zaujรญmavรฝm rieลกenรญm so strednรฝm votknutรฝm vahadlom. V tomto prรญpade odpadla nรกroฤnosลฅ zakladania pilierov vo svahu, pribudli vลกak technicky a inลพiniersky nรกroฤnรฉ statickรฉ vรฝpoฤty a posรบdenia technolรณgie vรฝstavby. Navyลกe, tento spรดsob ponรบkal rieลกenie mostnรฉho objektu bez loลพรญsk na pilieroch, ฤรญm sa vรฝrazne zniลพujรบ nielen poฤiatoฤnรฉ nรกklady na prรญsluลกenstvo, ale aj dodatoฤnรฉ nรกklady na รบdrลพbu a kontrolu. Po vรฝbere zhotoviteฤพa a s prihliadnutรญm na jeho technologickรฉ a odbornรฉ schopnosti a moลพnosti sa nakoniec uprednostnil nรกvrh elegantnej, ลกtรญhlej, funkฤnej a ekonomicky vyvรกลพenej konลกtrukcie, zaloลพenej na troch medziฤพahlรฝch pilieroch, pri nรกroฤnejลกom rieลกenรญ zabezpeฤenia stavebnรฝch jรกm budovanรฝch vo svahu.

Zรกver

Prvรฉ skรบsenosti, ale aj nรกstrahy pri tvorbe projektovej dokumentรกcie, ako aj pri realizรกcii niektorรฝch stavieb s vyuลพitรญm ลพltรฉho FIDIC-u uลพ mรกme za sebou. Postupne aj na stavbe D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec zisลฅujeme, ktorรฉ vรฝhody nรกm tento spรดsob prinรกลกa a ktorรฝch รบskalรญ a problรฉmov by sme sa mali v budรบcnosti vyvarovaลฅ.

Na kaลพdej stavbe je ฤasto nevyhnutnรก urฤitรก รบprava alebo doplnenie projektovej dokumentรกcie poลพiadavkรกm zhotoviteฤพa, resp. prispรดsobenie realite na stavbe s nรกslednรฝm odsรบhlasenรญm stavebnรฝm dozorom. Zhotoviteฤพ hฤพadรก ฤasto rieลกenie, ktorรฉ mu prinรกลกa รบsporu aj za cenu prerรกbania projektovej dokumentรกcie a dotknutรฝch sรบvisiacich objektov.

Preto je pri rieลกenรญ tรฝchto a podobnรฝch situรกciรญ veฤพmi dรดleลพitรก aj vzรกjomnรก zodpovednosลฅ medzi projektantom a zhotoviteฤพom za nรกvrh a realizรกciu technickรฉho rieลกenia, dostatoฤnรก komunikรกcia medzi nimi, ako aj medzi ostatnรฝmi รบฤastnรญkmi vรฝstavby, a v neposlednom rade otvorenosลฅ a vzรกjomnรฝ reลกpekt.

Foundation of bridge 212-00 Bridge on motorway over valley in km 42,376 D3 and yellow FIDIC

The motorway lot ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec is a part of Motorway D3 connecting to the motorway D1 in junction Hriฤovskรฉ Podhradie. Motorwy D1 creating the main line east-west direction. Solved lot D3 complements motorway network in the direction ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ and creates together with motorway D1 one of the major north-west transport axis in Slovakia.
Construction of this lot together with all needed connections and transport solutions is one of the most interesting and the most complicated projects in Slovakia.

 

TEXT: Ing. Roman Kรถnig
FOTO A OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Roman Kรถnig pรดsobรญ v spoloฤnosti Amberg Engineeยญring Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 6/2017.

Najฤรญtanejลกie