Zakladanie mosta SO 212-00 na diaฤพnici nad รบdolรญm v km 42,376 D3
Diaฤพniฤnรฝ รบsek ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3, ktorรฝ sa v kriลพovatke Hriฤovskรฉ Podhradie napรกja na diaฤพnicu D1, tvoriacu zรกkladnรฝ ลฅah v Slovenskej republike v smere vรฝchod โ zรกpad. Rieลกenรฝ รบsek D3 dopฤบลa diaฤพniฤnรบ sieลฅ v smere ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ ฤadca โ Skalitรฉ, ฤรญm vytvรกra s รบsekom D1 od Bratislavy jednu zo severojuลพnรฝch dopravnรฝch osรญ Slovenska.
Vybudovanie tohto รบseku so vลกetkรฝmi potrebnรฝmi napojeniami a dopravnรฝmi rieลกeniami patrรญ momentรกlne na Slovensku k technicky najzaujรญmavejลกรญm a najnรกroฤnejลกรญm projektom.
Na celom รบseku D3 vedie v sรบฤasnosti doprava po existujรบcich cestรกch I/11 a I/12, ktorรฉ sa vyuลพรญvajรบ aj tranzitnou medziลกtรกtnou prepravou. V sledovanom รบseku prechรกdzajรบ tieto komunikรกcie intravilรกnom mesta ฤadce a obce Svrฤinovec, ฤo vรฝrazne zniลพuje plynulosลฅ a rรฝchlosลฅ dopravy, znehodnocuje ลพivotnรฉ prostredie nadmernรฝm hlukom a exhalรกtmi a ohrozuje bezpeฤnosลฅ a zdravie ฤพudรญ. Obe komunikรกcie vyรบsลฅujรบ na hraniฤnรฝch priechodoch โ cesta I/11 na priechode SR/ฤR โ Svrฤinovec/Mosty u Jablunkova a cesta I/12 na priechode SR/P โ Skalitรฉ/Zwardoล. Samotnรก cesta I/11 je v sรบฤasnosti preลฅaลพovanรก najmรค tranzitnou nรกkladnou dopravou, ktorej poลพiadavkรกm uลพ nevyhovuje.
Rieลกenรญm nepriaznivej dopravnej situรกcie v รบzemรญ je vybudovaลฅ novรบ sรบbeลพnรบ kapacitnรบ komunikรกciu. Diaฤพnica D3 bude maลฅ vรฝznam aj z hฤพadiska tranzitnej medziลกtรกtnej dopravy. Na zaฤiatku รบseku je napojenie navrhnutรฉ na existujรบcu cestu oznaฤovanรบ ako I/11A, ktorรก sa v budรบcnosti, po postavenรญ ฤalลกรญch รบsekov, zatriedi do diaฤพnice D3. Napojenรญm na konci na pripravovanรฝ รบsek Svrฤinovec โ Skalitรฉ โ hranica SR/P a vyuลพรญvanรญm sรบvisiaceho hraniฤnรฉho priechodu umoลพnรญ diaฤพnica priechod nรกkladnej dopravy v smere do Poฤพska a spรคลฅ.
Zรกsadnรฝ vรฝznam pre naลกu stavbu mรก vลกak vybudovanie plรกnovanej kriลพovatky Svrฤinovec, ktorรก je t. ฤ. zaradenรก do stavby D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ. Tรกto kriลพovatka umoลพnรญ sprevรกdzkovanie rieลกenรฉho รบseku D3 a zรกroveล zabezpeฤรญ dopravnรฉ spojenie s budรบcou R5 smerom na ฤeskรบ republiku. V tejto mimoรบrovลovej kriลพovatke sa tak vyrieลกi prepojenie diaฤพnice a cesty I/11 vo vลกetkรฝch dopravnรฝch smeroch, ฤรญm sa v tomto bode vytvorรญ moลพnosลฅ prepojenia troch eurรณpskych ลกtรกtov โ Poฤพska, ฤeska a Slovenska.
Uplatnenie ลพltรฉho FIDIC-u
Pojem ลพltรฝ FIDIC nie je vo svete v oblasti stavebnรญctva niฤรญm novรฝm. Nรกzov vychรกdza zo skratky Fรฉdรฉration Internationale Des Ingรฉnieurs-Conseils. Zmluvnรฉ podmienky vytvorenรฉ medzinรกrodnou federรกciou konzultaฤnรฝch inลพinierov (FIDIC) upravujรบ vzลฅah medzi objednรกvateฤพom a zhotoviteฤพom na princรญpe vyvรกลพenosti zmluvnรฝch podmienok a pravidiel. FIDIC odporรบฤa aj Eurรณpska komisia pre stavby financovanรฉ z jej zdrojov.
Najviac pouลพรญvanรฉ zmluvnรฉ podmienky FIDIC vo svete sรบ:
- zmluvy na projektovรฉ prรกce โ FIDIC White Book (biela kniha),
- zmluvy na vรฝkon stavebnรฉho dozoru (TDI) โ FIDIC White Book (biela kniha),
- zmluvy na dodรกvku stavebnรฝch prรกc a technolรณgie (bez projektovej dokumentรกcie) โ FIDIC Red Book (ฤervenรก kniha), verzia 1999,
- zmluvy na dodรกvku stavebnรฝch prรกc a technolรณgie (vrรกtane projektovej dokumentรกcie) โ FIDIC P&DB (Plant and Design-Build) Yellow Book (ลพltรก kniha), verzia 1999.
Vรฝhody pri pouลพitรญ ลพltej knihy FIDIC sรบ:
- prispรดsobenie technickรฉho rieลกenia priamo zhotoviteฤพovi, zapracovanie skรบsenostรญ a momentรกlnych moลพnostรญ a kapacรญt zhotoviteฤพa do DRS,
- vzรกjomnรก kooperรกcia medzi projektantom a zhotoviteฤพom a zodpovednosลฅ za nรกvrh a realizรกciu technickรฉho rieลกenia,
- odsรบhlasovanie projektovej dokumentรกcie, jej viacnรกsobnรก kontrola; projektovรก dokumentรกcia prechรกdza cez zhotoviteฤพa, stavebnรฝ dozor a objednรกvateฤพa,
- postupnรฉ vypracovanie projektovej dokumentรกcia po ฤastiach alebo po jednotlivรฝch vopred stanovenรฝch celkoch.
Nevรฝhody pri pouลพitรญ ลพltej knihy FIDIC sรบ:
- eลกte stรกle pretrvรกvajรบci nedostatok skรบsenostรญ vลกetkรฝch รบฤastnรญkov vรฝstavby s takรฝmito zmluvami,
- neprispรดsobenie legislatรญvy tรฝmto zmluvnรฝm podmienkam a poลพiadavkรกm na prรกce,
- rozsah projektovรฝch prรกc nie je v mnohรฝch prรญpadoch jednoznaฤne definovanรฝ,
- ฤasovรฉ previazanie medzi projektovรฝmi prรกcami a ich odsรบhlasenรญm objednรกvateฤพom, resp. stavebnรฝm dozorom chรฝba, nie je reรกlne alebo nie sรบ dostatoฤnรฉ termรญny na projektovรฉ prรกce,
- projektant zodpovedรก za celรฉ technickรฉ rieลกenie projektu, a to nezรกvisle od toho, ลพe podklady boli odsรบhlasenรฉ zadรกvateฤพom.
Zakladanie mostnรฉho objektu 212-00 a vplyv ลพltรฉho FIDIC-u
Mostnรฝ objekt 212-00 predstavujรบ dva samostatnรฉ sรบbeลพnรฉ mosty (ฤพavรฝ a pravรฝ most) pozostรกvajรบce z jednรฉho dilataฤnรฉho celku. Zo statickรฉho hฤพadiska bola navrhnutรก spojitรก ลกtvorpoฤพovรก monolitickรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu.
Obr. 1 Pohฤพad na zabezpeฤenie stavebnej jamy zรกporovรฝm paลพenรญm
Rozpรคtia polรญ boli pri ฤพavom aj pravom moste navrhnutรฉ rovnakรฉ: 34,00 + 47,00 + 47,00 + 34,00 m. Prieฤny rez nosnej konลกtrukcie bude komorovรฝ s vyloลพenรฝmi konzolami s konลกtantnou vรฝลกkou 2,60 m. Kaลพdรฝ most bude maลฅ dve opory a tri podpery. V miestach podpier a opรดr bude nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojici loลพรญsk. Zaloลพenie mosta bolo navrhnutรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Most sa bude nachรกdzaลฅ v menลกom รบdolรญ, kde budรบ situovanรฉ a zaloลพenรฉ tri dvojice zรกkladovรฝch dosiek s piliermi s rรดznymi dฤบลพkami.
Zakladanie opรดr mosta bolo navrhnutรฉ ako hฤบbkovรฉ na pilรณtach s priemerom รโฏ=โฏ900 mm. Pri danom geologickom prostredรญ sa predpokladala technolรณgia realizรกcie pilรณt vลtanรญm s vรฝpaลพnicou s minimรกlnym potrebnรฝm hluchรฝm vลtanรญm (cez pilotรกลพnu ploลกinu a budรบcu hrรบbku podkladovรฉho betรณnu pribliลพne 350 mm). Zรกkladovรก konลกtrukcia bola navrhnutรก tak, aby zohฤพadลovala aj prijateฤพnรฉ kritรฉriรก deformรกcie, ktorรฉ sa pohybovali v rozmedzรญ 10 aลพ 15 mm, a aby diferenciรกlne sadanie neprekroฤilo hodnotu 10โฏmm. Projekt zahลลal nรกvrh rozmiestnenia, geometrie a vystuลพenia pilรณt, tvar pilรณtovacej spevnenej ploลกiny a vytyฤovacie sรบradnice Xโฏ, Y a H pre kaลพdรบ pilรณtu.
Obr. 2 Keฤลพe na mieste staveniska prebiehala v predstihu realizรกcia inรฝch sรบvisiacich objektov, rozdiel medzi zameranรฝm terรฉnom a sรบฤasnรฝm tvarom povrchu bol pomerne vรฝraznรฝ.
Na stavenisku mostnรฉho objektu prebehlo najskรดr vytyฤovanie jednotlivรฝch bodov spodnej stavby, hlรกv pilรณt, hrรกn vรฝkopov, budรบcej paลพiacej konลกtrukcie a prรญstupovรฝch komunikรกciรญ. Keฤลพe na mieste staveniska prebiehala v predstihu realizรกcia inรฝch sรบvisiacich objektov, odvodnenia, poldra na Svrฤinovskom potoku a jeho รบpravy s novรฝm priepustom (obr. 2), rozdiel medzi zameranรฝm terรฉnom a sรบฤasnรฝm tvarom povrchu bol pomerne vรฝraznรฝ. V tejto fรกze bola preto veฤพmi dรดleลพitรก sรบฤinnosลฅ a kooperรกcia zhotoviteฤพa s projektantom, aby bolo moลพnรฉ eliminovaลฅ vzniknutรฉ nezrovnalosti a odliลกnosti od predpokladanรฉho nรกvrhu danรฉho rieลกenรญm v projektovej dokumentรกcii, ktorรฉ by mohli zaprรญฤiniลฅ rozdiely vo vรฝkazoch materiรกlu a nรกslednรฉ finanฤnรฉ rozdiely.
Keฤลพe sa zรกkladovรก ลกkรกra odokryla na jeseล, v stavebnej jame sa nachรกdzalo znaฤnรฉ mnoลพstvo vody a terรฉn bol veฤพmi rozbahnenรฝ. Operatรญvne sa tak po dohode so zhotoviteฤพom pristรบpilo k รบprave svahu poฤพnej cesty, ktorรฝ vykazoval znรกmky mierneho zosuvu (obr. 3). Zรกroveล sa pri zvolenom rieลกenรญ prihliadalo na to, aby sa opรคลฅ nemuselo vstupovaลฅ do procesu ฤasovo nรกroฤnรฉho prejednรกvania. Zhotoviteฤพ teda radลกej pred budovanรญm finanฤne nรกroฤnej pilรณtovej paลพiacej steny uprednostnil รบpravu terรฉnu hrubรฝmi zemnรฝmi prรกcami a zabezpeฤenรญm zostatkovรฉho svahu oceฤพovรฝm zรกporami s drevenou vรฝplลou. Projektant sรบฤasne ลพiadal o geodetickรฉ domeranie terรฉnu, aby bol nรกvrh z legislatรญvnej strรกnky dodatoฤnรฝ doloลพenรฝ ako doplnok k stavebnรฉmu rieลกeniu zabezpeฤenia a vรฝkopov pรดvodnej stavebnej jamy.
Obr. 3 Po dohode so zhotoviteฤพom sa pristรบpilo k รบprave svahu poฤพnej cesty, ktorรฝ vykazoval znรกmky mierneho zosuvu.
ฤalลกรญmi z radu vรฝziev, ktorรฉ priamo sรบvisia so spรดsobom prรกce v sรบlade so ลพltรฝm FIDIC-om, sรบ vstupnรฉ รบdaje o konkrรฉtnych dodรกvateฤพoch, pouลพitรฝch vรฝrobkoch a o spรดsobe vรฝstavby. Projektant ฤasto do poslednรฉho momentu tieto informรกcie nepoznรก alebo mรก len ฤiastoฤnรฉ รบdaje, pretoลพe zhotoviteฤพ si poฤas samotnej vรฝstavby hฤพadรก najvhodnejลกieho a ฤasto aj najlacnejลกieho podzhotoviteฤพa.
V prรญpade zakladania mostnรฉho objektu SO 212-00 iลกlo predovลกetkรฝm o spรดsob realizรกcie zaลฅaลพovacej skรบลกky, konkrรฉtne pouลพitie a dฤบลพku zaลฅaลพovacieho mosta, schopnรฉho preniesลฅ navrhnutรฉ zaลฅaลพenie zatlรกฤacรญch lisov a veฤพkostรญ mechanizรกcie. Projektant v sรบฤinnosti so zhotoviteฤพom a jeho podzhotoviteฤพom musel veฤพmi operatรญvne a variabilne poskytnรบลฅ svoju kapacitu a รบsilie na to, aby vรฝsledky a vรฝstupy zo zaลฅaลพovacej skรบลกky mali s ohฤพadom na ich vysokรบ finanยญฤnรบ nรกroฤnosลฅ dostatoฤnรบ vรฝpovednรบ hodnotu a presnosลฅ. Poลพadovanรฉ sily pre zaลฅaลพovaciu skรบลกku boli aj vzhฤพadom na veฤพยญkosลฅ a zloลพitosลฅ zaloลพenia a korelaฤnรฝch sรบฤiniteฤพov pomerne vysokรฉ, pretoลพe dosahovali hodnoty viac ako 5 000 kN, ฤo si vyลพadovalo individuรกlny prรญstup k rieลกeniu. Pri kaลพdej dvojici pilierov sa realizovala jedna nesystรฉmovรก skรบลกka pilรณty, zapretรก o dve dvojice ลฅahanรฝch pilรณt, ktorรฉ sa stanรบ neskรดr trvalou sรบฤasลฅou zรกkladu.
Samotnรฝ projekt mostnรฉho objektu prechรกdzal aj vplyvom predpokladanรฉho spรดsobu realizรกcie a procesu odovzdรกvania a schvaฤพovania ลพltรฝm FIDIC-om rรดznymi fรกzami a zmenami. V projekte DSP bol projekt mosta navrhnutรฝ ako 4-poฤพovรก nosnรก konลกtrukcia zaloลพenรก na mikropilรณtovรฝch zรกkladoch s odskoฤenรฝmi zรกkladovรฝmi ลกkรกrami. Snahou o optimalizรกciu rieลกenia sa do projektu pre ponuku dostal nรกvrh 2-poฤพovej nosnej konลกtrukcie s technicky nรกroฤnejลกรญm, ale zaujรญmavรฝm rieลกenรญm so strednรฝm votknutรฝm vahadlom. V tomto prรญpade odpadla nรกroฤnosลฅ zakladania pilierov vo svahu, pribudli vลกak technicky a inลพiniersky nรกroฤnรฉ statickรฉ vรฝpoฤty a posรบdenia technolรณgie vรฝstavby. Navyลกe, tento spรดsob ponรบkal rieลกenie mostnรฉho objektu bez loลพรญsk na pilieroch, ฤรญm sa vรฝrazne zniลพujรบ nielen poฤiatoฤnรฉ nรกklady na prรญsluลกenstvo, ale aj dodatoฤnรฉ nรกklady na รบdrลพbu a kontrolu. Po vรฝbere zhotoviteฤพa a s prihliadnutรญm na jeho technologickรฉ a odbornรฉ schopnosti a moลพnosti sa nakoniec uprednostnil nรกvrh elegantnej, ลกtรญhlej, funkฤnej a ekonomicky vyvรกลพenej konลกtrukcie, zaloลพenej na troch medziฤพahlรฝch pilieroch, pri nรกroฤnejลกom rieลกenรญ zabezpeฤenia stavebnรฝch jรกm budovanรฝch vo svahu.
Zรกver
Prvรฉ skรบsenosti, ale aj nรกstrahy pri tvorbe projektovej dokumentรกcie, ako aj pri realizรกcii niektorรฝch stavieb s vyuลพitรญm ลพltรฉho FIDIC-u uลพ mรกme za sebou. Postupne aj na stavbe D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec zisลฅujeme, ktorรฉ vรฝhody nรกm tento spรดsob prinรกลกa a ktorรฝch รบskalรญ a problรฉmov by sme sa mali v budรบcnosti vyvarovaลฅ.
Na kaลพdej stavbe je ฤasto nevyhnutnรก urฤitรก รบprava alebo doplnenie projektovej dokumentรกcie poลพiadavkรกm zhotoviteฤพa, resp. prispรดsobenie realite na stavbe s nรกslednรฝm odsรบhlasenรญm stavebnรฝm dozorom. Zhotoviteฤพ hฤพadรก ฤasto rieลกenie, ktorรฉ mu prinรกลกa รบsporu aj za cenu prerรกbania projektovej dokumentรกcie a dotknutรฝch sรบvisiacich objektov.
Preto je pri rieลกenรญ tรฝchto a podobnรฝch situรกciรญ veฤพmi dรดleลพitรก aj vzรกjomnรก zodpovednosลฅ medzi projektantom a zhotoviteฤพom za nรกvrh a realizรกciu technickรฉho rieลกenia, dostatoฤnรก komunikรกcia medzi nimi, ako aj medzi ostatnรฝmi รบฤastnรญkmi vรฝstavby, a v neposlednom rade otvorenosลฅ a vzรกjomnรฝ reลกpekt.
Foundation of bridge 212-00 Bridge on motorway over valley in km 42,376 D3 and yellow FIDIC
The motorway lot ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec is a part of Motorway D3 connecting to the motorway D1 in junction Hriฤovskรฉ Podhradie. Motorwy D1 creating the main line east-west direction. Solved lot D3 complements motorway network in the direction ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ ฤadca โ Skalitรฉ and creates together with motorway D1 one of the major north-west transport axis in Slovakia.
Construction of this lot together with all needed connections and transport solutions is one of the most interesting and the most complicated projects in Slovakia.
TEXT: Ing. Roman Kรถnig
FOTO A OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Roman Kรถnig pรดsobรญ v spoloฤnosti Amberg Engineeยญring Slovakia, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 6/2017.