Zรกkon o strategickรฝch investรญciรกch mรก zrรฝchliลฅ vรฝznamnรฉ verejnรฉ stavby, avizuje minister dopravy
Veฤพkรฉ investiฤnรฉ projekty, ktorรฉ sรบ v sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom, by uลพย nemuseli ฤakaลฅ na รบzemnรฉ rozhodnutie, ale rovno by ลพiadali o stavebnรฉ povolenie. V stredu to vo videu na sociรกlnej sieti uviedol minister dopravy Jozef Rรกลพ (nominant Smeru-SD).
Novรฝ zรกkon by mal podฤพa rezortu dopravy skrรกtiลฅ prรญpravu vลกetkรฝch dรดleลพitรฝch stavieb, vรฝstavba naprรญklad diaฤพnic ฤi ลพeleznรญc totiลพ podฤพa nich trvรก prรญliลก dlho.
„Relatรญvne revoluฤnรฝ prรญstup je ten, ลพe pre infraลกtruktรบrne projekty tohto typu bude รบplne zruลกenรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie. V prรญpade, ลพe danรก stavba, danรก investรญcia, je v sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom, tak sa pรดjde priamo do stavebnรฉho povolenia,“ uviedol Rรกลพ.
ล รฉf rezortu dopravy chce novou legislatรญvou zasiahnuลฅ aj do รบlohy รtvaru hodnoty za peniaze (รHP), ktorรฝ ekonomicky posudzuje plรกnovanรฉ verejnรฉ investรญcie.
„Obmedzuje sa รบloha รtvaru hodnoty za peniaze, kde sa doteraz pri projektoch nad urฤitรบ sumu v zmysle zรกkonov o rozpoฤtovรฝch pravidlรกch vyjadrovali vo viacerรฝch fรกzach k tomu, ฤi danรฝ projekt je alebo nie je benefitnรฝ pre Slovensko z pohฤพadu nรกkladov a z pohฤพadu toho, koฤพko prinรกลกa. Tรบto รบlohu bude maลฅ รHP v podstate na zaฤiatku projektu jednoznaฤne danรบ a ฤalej sa v procese vyjadrovaลฅ k investรญcii nebude,“ povedal Rรกลพ.
Zmeny sa majรบ dotknรบลฅ aj verejnรฉho obstarรกvania, hlavne pri odvolaniach a nรกmietkovรฝch konaniach. Rezort dopravy plรกnuje na รrade pre verejnรฉ obstarรกvania (รVO) zriadiลฅ รบrad podpredsedu, ktorรฝ by mal na starosti tieto strategickรฉ investรญcie.
Od legislatรญvnych zmien Rรกลพ oฤakรกva vรฝraznรฉ skrรกtenie nรกmietkovรฝch konanรญ, ktorรฉ sรบ v sรบฤasnosti podฤพa neho naลฅahovanรฉ na maximum.ย Rezort dopravy chce tieลพ daลฅ dotknutรฝm รบradom, ktorรฉ sa zรบฤastลujรบ na rozhodovanรญ o strategickรฝch projektoch, moลพnosลฅ jednorazovรฉho zvรฝลกenia personรกlnych aj materiรกlovรฝch kapacรญt.
„Na danom okresnom รบrade, ktorรฝ bude povoฤพovaลฅ alebo bude akรฝkoฤพvek spรดsobom participovaลฅ na prรญpravnom povoฤพovacom procese danรฉho infraลกtruktรบrneho projektu, je moลพno ad hoc zvรฝลกiลฅ poฤet personรกlu, ktorรฝ sa danรฝm povoฤพovacรญm konanรญm zapodieva, a je moลพnรฉ tomuto รบradu, ako sa povie, ‚naliaลฅ‘ dodatoฤnรฉ finanฤnรฉ prostriedky,“ priblรญลพil Rรกลพ.
Pri posudzovanรญ vรฝznamnej investรญcie bude mรดcลฅ tieลพ danรฝ รบrad pozastaviลฅ ostatnรฉ konania najviac na 60 dnรญ.
Obmedzenie รHP pri projektoch spรดsobรญ menej ciest, ลกkรดl a nemocnรญc
Ak vlรกda obmedzรญ รtvar hodnoty za peniaze (รPH) pri rozhodovanรญ o investiฤnรฝch projektoch, budรบ tieto projekty horลกie a predraลพenรฉ. To spรดsobรญ menej ciest, ลกkรดl alebo nemocnรญc. Uviedol to poslanec Nรกrodnej rady (NR) SR za Progresรญvne Slovensko ล tefan Kiลกลก. Reagoval tak na vyjadrenie ministra dopravy Jozefa Rรกลพa (nominant Smeru-SD) o obmedzenรญ kompetenciรญ รHP pri projektoch.
รPH v sรบฤasnosti podฤพa Kiลกลกa hodnotรญ veฤพkรฉ ลกtรกtne projekty, upozorลuje na moลพnosti ลกetrenia aj zlepลกenia projektov. „Nรกvrh ministra Rรกลพa obmedziลฅ slovo รHP len na zaฤiatok projektov znรญลพi jeho schopnosลฅ projekty zlepลกovaลฅ a upozorลovaลฅ na nevรฝhodnรฉ investรญcie. Ohrozuje tak efektรญvne investovanie verejnรฝch peลazรญ – tรฝch, na ktorรฉ sa vลกetci skladรกme z naลกich danรญ,“ uviedol Kiลกลก.
Vyฤรญslil, ลพe รHP na projektoch z roku 2022 odhalil ลกetrenie v objeme vyลกe 650 miliรณnov eur. Obmedzenie รPH pri rozhodovanรญ je zlou sprรกvou aj pre daลovnรญkov. Dodrลพiavanie princรญpov hodnoty za peniaze je podฤพa Kiลกลกa pre zlรบ finanฤnรบ situรกciu a rapรญdne stรบpajรบci dlh dรดleลพitรฉ.