ลฝelezniฤnรฉ stanice ako sรบฤasลฅ koncepcie Smart City, overovacie ลกtรบdie pre Bratislavu
Jednรฝm zo zรกsadnรฝch faktorov, ktorรฉ podmieลujรบ rozmiestลovanie funkฤnรฝch aktivรญt vย รบzemรญ, je doprava. Zodpovednosลฅ za ลพivotnรฉ prostredie, ako aj poลพiadavky na efektรญvnosลฅ prepravy by mali smerovaลฅ kย podpore jej kapacitnรฝch aย efektรญvnych foriem, medzi ktorรฉ patrรญ najmรค koฤพajovรก doprava. To je jeden zย princรญpov udrลพateฤพnรฉho rozvoja mesta aย konceptu Smart City.
Koncept Smart City vyuลพรญva najnovลกie technolรณgie na ovplyvลovanie kvality ลพivota vย mestรกch, priฤom zรบroฤuje synergickรฝ efekt rรดznych sektorov (doprava, logistika, energetika, sprรกva budov atฤ.). Tento koncept sa nezameriava len na vyuลพรญvanie technolรณgiรญ, ale aplikuje ลกirลกie spektrum princรญpov efektรญvneho rozvoja aย prevรกdzky miest sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ kvalitu ลพivotnรฉho prostredia.
Do konceptu Smart City preto spadajรบ aj efektรญvne formy dopravy, ako sรบ zdieฤพanie vozidiel ฤi bicyklov aย verejnรก doprava. Medzi najefektรญvnejลกie formy verejnej dopravy pritom patrรญ jednoznaฤne koฤพajovรก doprava.
Vzhฤพadom na tรบto skutoฤnosลฅ odbornรญci aj manaลพmenty mnohรฝch krajรญn aย miest podporujรบ uplatลovanie aย rozvoj ลพelezniฤnej dopravy, ktorรก mรดลพe byลฅ nielen progresรญvnou formou hromadnej dopravy, ale aj komforยญtnou dopravou, navyลกe so znaฤnou pridanou hodnotou โ ako ekologickou, tak ekonomickou [1, 2].
ลฝelezniฤnรก doprava mรก veฤพkรฝ vรฝznam aj na lokรกlnej รบrovni โ na รบrovni mestskรฝch regiรณnov aย samotnรฝch miest. Pomรกha zefektรญvniลฅ aย skvalitniลฅ prepojenie zรกzemia mesta sย jeho spรกdovรฝm รบzemรญm, ale rovnako aj rรฝchlo prepojiลฅ jednotlivรฉ mestskรฉ ฤasti vรคฤลกรญch miest. ลฝiaฤพ, vย naลกich podmienkach je vรฝznam ลพelezniฤnej dopravy na efektรญvne fungovanie mestskรฝch regiรณnov stรกle nedocenenรฝ.
Jednรฝm zย dรดleลพitรฝch princรญpov, ktorรฉ mรดลพu zvrรกtiลฅ sรบฤasnรบ neudrลพateฤพnรบ dopravnรบ situรกciu naลกich miest (najmรค vย ekonomicky silnรฝch regiรณnoch), je odklon od individuรกlnej automobilovej dopravy aย preferencia ลพelezniฤnej aย koฤพajovej dopravy. To si vลกak ลพiada podporu koฤพajovej dopravy na politickej รบrovni (vlรกda, samosprรกvy) aย koncepฤnรฝ, interdisciplinรกrny prรญstup kย jej plรกnovaniu aย realizรกcii. Koncepcie rozvoja naลกich mestskรฝch regiรณnov by mali stavaลฅ na uplatลovanรญ ลพelezniฤnej dopravy [2].
Prรญspevok sa zameria najmรค na princรญp integrรกcie ลพelezniฤnej dopravy sย organizmom mesta. Vย rรกmci integrรกcie ลพelezniฤnej aย koฤพajovej dopravy do ลกtruktรบry miest je obzvlรกลกลฅ dรดleลพitรก spoluprรกca dopravnรฝch inลพinierov, urbanistov, architektov, krajinnรฝch architektov, ako aj ฤalลกรญch odbornรญkov. Najzรกsadnejลกia je sรบฤinnosลฅ dopravnรฝch inลพinierov, urbanistov aย architektov, aย to ako pri spracovรกvanรญ koncepciรญ na รบrovni mesta, tak aj pri projektoch na zonรกlnej รบrovni.
Rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vo vzลฅahu kย forme rozvoja miest
Pre ekonomickรบ ลพivotaschopnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy je zรกsadnรฝ vzลฅah medzi hustotou zรกstavby aย zย nej vyplรฝvajรบcej intenzity obyvateฤพov aย zamestnancov vย danom รบzemรญ. Verejnรก doprava (ลพelezniฤnรก doprava) na lokรกlnej รบrovni je rentabilnejลกia pri kompaktnejลกรญch aย intenzรญvnejลกรญch formรกch zรกstavby. To si vลกak ลพiada zmenu prรญstupu kย rozvoju miest.
Na rozdiel od vย sรบฤasnosti preferovanรฉho, respektรญve skรดr ลพivelnรฉho ako plรกnovanรฉho suburbanizaฤnรฉho modelu smerom kย vnรบtornรฉmu rozvoju miest. Ten vyuลพรญva predovลกetkรฝm ploลกnรฉ rezervy vย intravilรกnoch miest, ฤรญm sa skracujรบ prepravnรฉ trasy aย mesto tak moลพno lepลกie aย racionรกlnejลกie obslรบลพiลฅ [1, 2].
Zรกkladnรฝ princรญp fungovania ลพelezniฤnej dopravy je zaloลพenรฝ na prepojenรญ intenzรญvnejลกie obรฝvanรฝch รบzemรญ sย centrami miest, respektรญve sย centrami niลพลกej hierarchie (regionรกlnymi centrami, centrami mestskรฝch obvodov ฤi ลกtvrtรญ). Vznikรก tak efektรญvne prepojenie medzi obytnรฝm zรกzemรญm aย centrami, ktorรฉ nie sรบ len centrami vybavenosti, ale predovลกetkรฝm prรกce.
Vzhฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe ลฅaลพisko zamestnanosti sa presรบva na terciรฉrny aย kvartรฉrny sektor, najvyลกลกia koncentrรกcia tรฝchto aktivรญt je prรกve vย mestskรฝch centrรกch, resp. subcentrรกch.Budรบcnosลฅ lokalizรกcie ลพelezniฤnรฝch stanรญc je preto vย blรญzkosti mestskรฝch centier rรดznej รบrovne aย hierarchie (vtedy je mestskรฝ ลพelezniฤnรฝ systรฉm rentabilnรฝ).
Tento princรญp zabezpeฤuje intenzรญvnejลกie vyuลพรญvanie ลพelezniฤnej dopravy aย sรบฤasne podporuje รบzemnรฝ rozvoj vย ลฅaลพisku mestskรฉho organizmu aย nie na jeho okrajoch. ลฝeleznica aย najmรค ลพelezniฤnรฉ stanice tak optimalizujรบ fungovanie mesta aย sรบฤasne mu vytvรกrajรบ dobrรฝ imidลพ.
Podobne to bolo na prelome 19. aย 20. storoฤia. Vย tom obdobรญ โboli ลพelezniฤnรฉ stanice jednรฝm zo symbolov mesta. Prostrednรญctvom nich mestรก prezentovali svoju ekonomickรบ aย politickรบ รบroveล aย ambรญcieโ [3]. ลฝelezniฤnรฉ stanice predstavovali vรฝznamnรฝ ekonomickรฝ prvok vย ลกtruktรบre mesta. Rovnako to vลกak platรญ aj vย sรบฤasnosti.
ลฝelezniฤnรฉ stanice majรบ potenciรกl meniลฅ nedostatoฤne vyuลพรญvanรฉ lokality na vysoko ลพiaduce lokality, aย to vzhฤพadom na vysokรบ koncentrรกciu ฤพudรญ, ktorรก cez ne denne do รบzemia prichรกdza. ลฝelezniฤnรฉ stanice regionรกlneho, nรกrodnรฉho aลพ medzinรกrodnรฉho vรฝznamu podmieลujรบ formovanie vรฝznamnรฝch polyfunkฤnรฝch uzlov vย organizme mesta.
ลฝelezniฤnรฉ stanice ako integrรกlna sรบฤasลฅ รบzemnรฉho rozvoja
ลฝelezniฤnรฉ stanice pรดsobia vย ลกtruktรบre mesta ako vรฝznamnรฉ magnety, priฤom mรดลพu maลฅ rรดzny charakter:
- Predstavujรบ svojbytnรบ viacรบฤelovรบ aย multifunkฤnรบ jednotku โ sรบ akรฝmsi mikrokozmom mesta. Integrujรบ vย sebe ลพivot mesta, priฤom vonkajลกie verejnรฉ mestskรฉ priestory sa plynulo prelievajรบ do vnรบtra ลพelezniฤnรฝch stanรญc, ktorรฉ spรกjajรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo funkciรญ na vymedzenom aย intenzรญvne vyuลพรญvanom รบzemรญ. Sรบฤasne sรบ stanice optimรกlne previazanรฉ sย existujรบcou urbanistickou ลกtruktรบrou. Tento typ ลพelezniฤnรฝch stanรญc je typickรฝ najmรค vย rรกmci centrรกlnych mestskรฝch polรดh vย tradiฤnej mestskej kompaktnej ลกtruktรบre.
- Slรบลพia ako dopravnรฉ objekty, ktorรบ sรบ organicky zaฤlenenรฉ do novej ลกtruktรบry mesta ako jej integrรกlna sรบฤasลฅ. Tento typ ลพelezniฤnรฝch stanรญc sa uplatลuje najmรค vย รบzemiach transformรกcie mestskรฝch centier sย rรดznou hierarchiou [3].
Koncepฤnรฉ princรญpy zaฤlenenia ลพelezniฤnรฝch stanรญc do organizmu mesta
Ak majรบ ลพelezniฤnรฉ stanice plnohodnotne napฤบลaลฅ svoju funkciu โ รบฤinnรบ obsluhu รบzemรญ miest, musia byลฅ optimรกlne zaฤlenenรฉ do mestskej ลกtruktรบry. Treba si uvedomiลฅ, ลพe stanica predstavuje brรกnu do mesta, mestskej ฤasti, do novo sa rozvรญjajรบceho, respektรญve revitalizovanรฉho รบzemia, ฤomu treba prispรดsobiลฅ aj vรคzbu aย sรบฤinnosลฅ sย obsluhovanรฝm รบzemรญm.
Medzi zรกkladnรฉ princรญpy zaฤlenenia ลพelezniฤnรฝch stanรญc do organizmu mesta patria:
- integrรกcia ลพelezniฤnej stanice aย priฤพahlรฉho รบzemia;
- priame dopravnรฉ prepojenie niekoฤพkรฝmi dopravnรฝmi systรฉmami, ako metro, elektriฤka, autobusy (MHD, diaฤพkovรฉ spoje), taxi, automobilovรก doprava, aย bohatosลฅ funkฤnรฉho vyuลพitia (obchod, sluลพby, voฤพnoฤasovรฉ aktivity, pracovnรฉ prรญleลพitosti, prechodnรฉ ubytovanie…);
- optimรกlna lokalizรกcia ลพelezniฤnej stanice kย hlavnรฝm mestskรฝm verejnรฝm priestorom (rozvojovรฝm osiam, hlavnรฝm peลกรญm zรณnam aย pod.);
- kvalitnรฉ aย charakteristickรฉ priestorovรฉ rieลกenie ลพelezniฤnej stanice aย รบzemia okolo nej;
- polyfunkฤnรฝ rozvoj ako katalyzรกtor mesยญtskรฉho ลพivota;
- flexibilnรฝ lokalitnรฝ program;
- etapizรกcia rozvoja [2].
ลฝelezniฤnรฉ stanice aย ich vรคzba na verejnรฉ priestory
Verejnรฉ priestory tvoria jeden zย najpodstatnejลกรญch prvkov vย projektoch aย รบspeลกnรฝch realizรกciรกch ลพelezniฤnรฝch stanรญc. Prepojenie ลพelezniฤnej stanice sย existujรบcou aย novo navrhovanou urbanistickou ลกtruktรบrou cez ฤพahko ฤitateฤพnรฝ systรฉm verejnรฝch priestorov zvyลกuje potenciรกl vyuลพรญvania ลพelezniฤnej dopravy.
Zรกkladom je peลกia aย cyklistickรก dostupnosลฅ, bezproblรฉmovรก orientรกcia vย priestore, ktorรก navรกdza uลพรญvateฤพa kย ลพelezniฤnej stanici, prรญลฅaลพlivosลฅ funkฤnej nรกplne parteru, ako aj atraktรญvne rieลกenie samotnรฝch verejnรฝch priestorov.
Transformรกcie รบzemรญ vย blรญzkosti ลพelezniฤnรฝch stanรญc, ktorรฉ sa รบspeลกne realizovali vย mnohรฝch mestรกch, boli zaloลพenรฉ na princรญpe uliฤnรฉho rastra, vychรกdzajรบceho zo siete ulรญc priฤพahlรฉho รบzemia. Tento spรดsob zaฤlenenia stanรญc aย rozvoja รบzemia okolo nich sa potvrdil ako optimรกlny [2, 3].
Princรญp regulรกcie zรกstavby
Pri transformรกcii รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc je preto najvhodnejลกie uplatลovaลฅ regulaฤnรฝ princรญp zaloลพenรฝ na pevnom uliฤnom rastri. Uliฤnรก mrieลพka pรดsobรญ ako prirodzenรฝ regulรกtor budรบceho rozvoja. Jej sรบฤasลฅou je sรบbor kritรฉriรญ aย pravidiel, ktorรฉ definujรบ jednotlivรฉ mestskรฉ bloky stavebnou ฤiarou, vรฝลกkou, intenzitou aย funkฤnou charakteristikou plรกnovanej zรกstavby.
Tie vychรกdzajรบ zย danostรญ lokality, ako aj sรบฤasnรฝch aย predpokladanรฝch potrieb. Vzhฤพadom na moลพnรบ zmenu budรบceho vรฝvoja aย stavu ekonomiky sรบ definovanรฉ sย istou mierou flexibility aย otvorenosti tohto systรฉmu.
Tento jednoduchรฝ princรญp umoลพลuje reagovaลฅ na odliลกnรฝ miestny kontext, ako aj na inovatรญvne aย osobitรฉ formy zรกstavby.
Uvedenรฉ pravidlรก sรบ tak zรกkladom nielen pri รบzemiach, kde je potrebnรฉ dรดsledne nadviazaลฅ na pรดvodnรบ formu zรกstavby (Londรฝn, Zรผrich โ oblasti hlavnรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc), ale aj tam, kde si okolitรฉ prostredie ลพiada vรฝraznejลกiu intervenciu priestorovej formy, teda tam, kde je ลพiaduce vytvoriลฅ novรฝ symbol mesta (Groningen, Oslo, Lille) [2].
Polyfunkฤnรฝ rozvoj ako zรกklad รบspeลกnosti realizรกcie
Nezanedbateฤพnรฝm faktorom, ktorรฝ podmieลuje รบspeลกnosลฅ rozvoja aย transformรกcie รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc, je ich polyfunkฤnรฝ charakter. To znamenรก, ลพe novรฝ rozvoj nie je zaloลพenรฝ na preferenciรกch vรฝluฤne komerฤnรฝch aktivรญt, ktorรฉ sรบ zย hฤพadiska ekonรณmie najzaujรญmavejลกie, no vย istรฝch ฤasovรฝch intervaloch รบzemie umลtvujรบ.
Lokality okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc treba doplniลฅ oย rรดzne formy bรฝvania (doฤasnรฉho aj dlhodobรฉho) aย oย zariadenia voฤพnรฉho ฤasu. Polyfunkฤnรฝ rozvoj je zรกkladom pre sociรกlnu, ale aj ekonomickรบ udrลพateฤพnosลฅ. Pre รบspeลกnรฉ projekty transformรกcie รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc je charakteristickรฝ mix funkciรญ โ administratรญvy, obchodu, sluลพieb, bรฝvania, kultรบrnych aย vzdelรกvacรญch zariadenรญ, aย to vย sรบlade sย lokรกlnymi potrebami aย dopytom [2].
Overovanie realizรกcie siete ลพelezniฤnรฝch stanรญc vย podmienkach Bratislavy
Overovaniu siete navrhovanรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc Bratislavy aย aktuรกlnych princรญpov transformรกcie รบzemรญ okolo nich sa sรบstavne venuje Fakulta architektรบry STU vย rรกmci vรฝuฤby budรบcich architektov aย urbanistov. Cieฤพom zadanรญ zameranรฝch na integrรกciu ลพelezniฤnรฝch stanรญc sย urbanistickou ลกtruktรบrou mesta je rieลกiลฅ aktuรกlne problรฉmy naลกej praxe aย aplikovaลฅ progresรญvne trendy aย prรญstupy urbanistickej aย architektonickej tvorby [4].
Zรกkladom vรฝuฤby predmetnej tรฉmy sรบ vyลกลกie uvedenรฉ prรญstupy transformรกcie รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc [1, 2, 3], priฤom sa vychรกdza z nasledovnรฝch realizovanรฝch dopravno-urbanistickรฝch ลกtรบdiรญ:
- dopravno-urbanistickรก ลกtรบdia prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov ฤ. IV aย Vย projektu TEN-T 17 Napojenie letiska na ลพelezniฤnรบ sieลฅ vย Bratislave (DI Koridor, Dopravoprojekt, Aurex, IR Data zย roku 2008) [5],
- projekty na ลพelezniฤnรฉ zastรกvky na existujรบcich ลพelezniฤnรฝch tratiach vย Bratislave vo vรคzbe na MHD aย peลกie vรคzby vย Bratislave (Reming, Dopravoprojekt, roky 2014โฏโ 2018) [6].
Vย rรกmci ateliรฉrovej tvorby ลกtudenti so svojimi pedagรณgmi cyklicky overovali moลพnรบ transformรกciu รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc ako jeden zย princรญpov udrลพateฤพnรฉho rozvoja mesta. Zamerali sa predovลกetkรฝm na rozvoj ลพelezniฤnรฝch stanรญc vytypovanรฝch na zรกklade vyลกลกie uvedenรฝch dopravnรฝch ลกtรบdiรญ aย projektov, takลพe rozpracovali tieto ลพelezniฤnรฉ stanice: hlavnรก stanica Bratislava, Filiรกlka, Bratislava-Vinohrady, Bratislava-Predmestie, Bratislava-Novรฉ Mesto, Ruลพinov, รstrednรก vlakovรก stanica, Einsteinova aย ฤalลกie.
ล tudenti overovali vย rรกmci ateliรฉrovej tvorby predovลกetkรฝm vรคzby ลพelezniฤnรฝch stanรญc na nadvรคzujรบce รบzemia aย ich budรบci rozvoj vย zmysle koncepcie formovania siete prirodzenรฝch ลฅaลพiskovรฝch polyfunkฤnรฝch uzlov vย organizme mesta. Zย overovacรญch ลกtรบdiรญ moลพno pri jednotlivรฝch รบzemiach zovลกeobecniลฅ zรกkladnรฉ princรญpy ich vhodnรฉho rozvoja.
Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica vย Bratislave
Zaฤlenenie hlavnej ลพelezniฤnej stanice do urbanistickej ลกtruktรบry Bratislavy si vyลพaduje zรกsadnรบ transformรกciu celรฉho predstaniฤnรฉho priestoru. Stanica mรก slรบลพiลฅ ako integrovanรฝ dopravnรฝ uzol aย polyfunkฤnรฉ mestskรฉ regionรกlne centrum, ktorรฉ zachytรกva ฤasลฅ zamestnancov prichรกdzajรบcich do mesta aย sรบฤasne poskytuje vลกetkรฝm adekvรกtne sluลพby.
ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava-Vinohrady
ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava-Vinohrady mรก veฤพkรฝ potenciรกl vzhฤพadom na rozvojovรฉ รบzemia okolo Raฤianskej ulice, รบzemie Slanec ฤi potenciรกlnu transformรกciu areรกlu Dynamitky. Jeden zย projektov overil koncepciu integrรกcie vย sรบฤasnosti dvoch samostatnรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc (Bratislava-Vinohrady aย Bratislava-Predmestie) do jednรฉho dopravnรฉho uzla. Veฤพkorysรฝ koncept poฤรญta vย danom รบzemรญ sย integrovanรฝm dopravnรฝm uzlom.
ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava-Novรฉ Mesto
ล tudentskรฉ projekty, ktorรฉ rieลกili oblasลฅ ลพelezniฤnej stanice Bratislava-Novรฉ Mesto, pristupovali kย tomuto รบzemiu dvojakรฝm spรดsobom. Zachovรกvali existujรบcu ลพelezniฤnรบ stanicu vย jej forme aย mieste, alebo hฤพadali jej vhodnejลกรญ novรฝ rรกmec vzhฤพadom na budรบci rozvoj รบzemia priemyselnej zรณny medzi Vajnorskou aย Roลพลavskou ulicou.
Keฤลพe รบzemie predstavuje veฤพkรฝ rozvojovรฝ potenciรกl Bratislavy, prispรดsobili tomu aj charakter aย prevรกdzku stanice. Tรบ navrhovali rieลกiลฅ ako priechodnรบ sย รบฤinnosลฅou nielen zo strany Tomรกลกikovej ulice, ale aj zo strany areรกlu Istrochem aย celej dneลกnej priemyselnej oblasti โ vย budรบcnosti moลพnej polyfunkยญฤnej zรณny.
ลฝelezniฤnรก stanica รNS Ruลพinov
Veฤพkou vรฝzvou bol aj rozvoj รบzemia okolo ลพelezniฤnej stanice รNS Ruลพinov. Uลพ dnes prebiehajรบca obytnรก vรฝstavba Novรฝ Ruลพinov naznaฤuje, ลพe ide oย รบzemie zo znaฤnรฝm rozvojovรฝm potenciรกlom najmรค pre bytovรบ vรฝstavbu. Vย budรบcnosti bude preto vhodnรฉ vyuลพiลฅ existujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ aย stanicu aj na osobnรบ prepravu.
ลฝelezniฤnรก stanica Einsteinova
Osobitรฝm problรฉmom je rieลกenie ลพelezniฤnej stanice Einsteinova vย Petrลพalke. ล tudenti priลกli sย originรกlnym rieลกenรญm celรฉho dopravnรฉho systรฉmu. Navrhli zmenu formy ลพelezniฤnej trate aย existujรบcej cestnej siete. ลฝelezniฤnรบ traลฅ navrhli rieลกiลฅ na estakรกde sรบbeลพne sย Einsteinovou ulicou, ktorรบ transformovali na mestskรบ triedu. Tento systรฉm by umoลพnil bezkolรญzne rieลกenie komunikaฤnej siete so ลพeleznicou aย navyลกe by vytvoril systรฉm kvalitnรฝch kontinuรกlnych verejnรฝch priestorov.
Obrรกzky: FA STU
Literatรบra
- Peters, D. โ Novy, J.: Train Station Area Development Mega-Projects in Europe: Towards aย Typology. Build Environment, (2012), 38, 1, s. 5 โ 30.
- Vitkovรก, ฤฝ.: Vรฝznam aย rozvoj รบzemรญ ลพelezniฤnรฝch stanรญc. Renesancia ลพelezniฤnej dopravy. In.: NลฝT. Novรก ลพelezniฤnรก technika, 2 (2010), s. 4 โ 8.
- Christiaans, K. โ Born, H. โ Gietema, R. โ Oort, I.: KCAP Situation, Birkhรคuser, Bazel-Boston- Berlin (2005), s. 304 โ 365.
- Conceicao, M.: Rethinking the railway station area. Research by design in architecture and urban space, Lissabon, (2011), s. 1 โ 4 https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:0044a206-37b9-4535-b86c-9b8faa8c9986?collection=research.
- DI Koridor, Dopravoprojekt, Aurex, IR Data: Dopravno-urbanistickรก ลกtรบdia prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov ฤ. IV aย Vย projektu TEN-T 17 Napojenie letiska na ลพelezniฤnรบ sieลฅ vย Bratislave, r. 2008.
- Reming: Novรฉ ลพelezniฤnรฉ zastรกvky, (2014 โ 2018), https://m.imhd.sk/ba/doc/sk/15155/Nove-zeleznicne-zastavky.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 1/2019.