Obr. 1 Koncepcia ลพelezniฤnรฝch zastรกvok v Bratislave 6
Galรฉria(7)

ลฝelezniฤnรฉ stanice ako sรบฤasลฅ koncepcie Smart City, overovacie ลกtรบdie pre Bratislavu

Partneri sekcie:

Jednรฝm zo zรกsadnรฝch faktorov, ktorรฉ podmieลˆujรบ rozmiestลˆovanie funkฤnรฝch aktivรญt vย รบzemรญ, je doprava. Zodpovednosลฅ za ลพivotnรฉ prostredie, ako aj poลพiadavky na efektรญvnosลฅ prepravy by mali smerovaลฅ kย podpore jej kapacitnรฝch aย efektรญvnych foriem, medzi ktorรฉ patrรญ najmรค koฤพajovรก doprava. To je jeden zย princรญpov udrลพateฤพnรฉho rozvoja mesta aย konceptu Smart City.

Koncept Smart City vyuลพรญva najnovลกie technolรณgie na ovplyvลˆovanie kvality ลพivota vย mestรกch, priฤom zรบroฤuje synergickรฝ efekt rรดznych sektorov (doprava, logistika, energetika, sprรกva budov atฤ.). Tento koncept sa nezameriava len na vyuลพรญvanie technolรณgiรญ, ale aplikuje ลกirลกie spektrum princรญpov efektรญvneho rozvoja aย prevรกdzky miest sย cieฤพom zvรฝลกiลฅ kvalitu ลพivotnรฉho prostredia.

Do konceptu Smart City preto spadajรบ aj efektรญvne formy dopravy, ako sรบ zdieฤพanie vozidiel ฤi bicyklov aย verejnรก doprava. Medzi najefektรญvnejลกie formy verejnej dopravy pritom patrรญ jednoznaฤne koฤพajovรก doprava.
Vzhฤพadom na tรบto skutoฤnosลฅ odbornรญci aj manaลพmenty mnohรฝch krajรญn aย miest podporujรบ uplatลˆovanie aย rozvoj ลพelezniฤnej dopravy, ktorรก mรดลพe byลฅ nielen progresรญvnou formou hromadnej dopravy, ale aj komforยญtnou dopravou, navyลกe so znaฤnou pridanou hodnotou โ€“ ako ekologickou, tak ekonomickou [1, 2].

ลฝelezniฤnรก doprava mรก veฤพkรฝ vรฝznam aj na lokรกlnej รบrovni โ€“ na รบrovni mestskรฝch regiรณnov aย samotnรฝch miest. Pomรกha zefektรญvniลฅ aย skvalitniลฅ prepojenie zรกzemia mesta sย jeho spรกdovรฝm รบzemรญm, ale rovnako aj rรฝchlo prepojiลฅ jednotlivรฉ mestskรฉ ฤasti vรคฤลกรญch miest. ลฝiaฤพ, vย naลกich podmienkach je vรฝznam ลพelezniฤnej dopravy na efektรญvne fungovanie mestskรฝch regiรณnov stรกle nedocenenรฝ.

Jednรฝm zย dรดleลพitรฝch princรญpov, ktorรฉ mรดลพu zvrรกtiลฅ sรบฤasnรบ neudrลพateฤพnรบ dopravnรบ situรกciu naลกich miest (najmรค vย ekonomicky silnรฝch regiรณnoch), je odklon od individuรกlnej automobilovej dopravy aย preferencia ลพelezniฤnej aย koฤพajovej dopravy. To si vลกak ลพiada podporu koฤพajovej dopravy na politickej รบrovni (vlรกda, samosprรกvy) aย koncepฤnรฝ, interdisciplinรกrny prรญstup kย jej plรกnovaniu aย realizรกcii. Koncepcie rozvoja naลกich mestskรฝch regiรณnov by mali stavaลฅ na uplatลˆovanรญ ลพelezniฤnej dopravy [2].

Prรญspevok sa zameria najmรค na princรญp integrรกcie ลพelezniฤnej dopravy sย organizmom mesta. Vย rรกmci integrรกcie ลพelezniฤnej aย koฤพajovej dopravy do ลกtruktรบry miest je obzvlรกลกลฅ dรดleลพitรก spoluprรกca dopravnรฝch inลพinierov, urbanistov, architektov, krajinnรฝch architektov, ako aj ฤalลกรญch odbornรญkov. Najzรกsadnejลกia je sรบฤinnosลฅ dopravnรฝch inลพinierov, urbanistov aย architektov, aย to ako pri spracovรกvanรญ koncepciรญ na รบrovni mesta, tak aj pri projektoch na zonรกlnej รบrovni.

Obr. 1 Koncepcia ลพelezniฤnรฝch zastรกvok v Bratislave 6
Obr. 2 ลฝelezniฤnรก stanica Vinohrady diplomovรฝ projekt Transformรกcia รบzemia Dynamitky mestskรก trieda Raฤianska I. Hianรญk 2012
Obr. 3 Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica v Bratislave diplomovรฝ projekt Prieฤna os Bratislava D. ล pilรกk 2013
Obr. 4 ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava Novรฉ Mesto diplomovรฝ projekt Novรฉ Mesto vstupnรก brรกna H. Stehlรญkovรก 2012
Obr. 5 ลฝelezniฤnรก stanica รšNS Ruลพinov diplomovรฝ projekt Polyfunkฤnรฝ komplex Bratislava IV K. Kotulรกฤovรก 2011
Obr. 6 ลฝelezniฤnรก stanica รšNS Ruลพinov diplomovรฝ projekt Transformรกcia dunajskรฉho nรกbreลพia Bratislava L. Urbanovรก 2016

Rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vo vzลฅahu kย forme rozvoja miest

Pre ekonomickรบ ลพivotaschopnosลฅ ลพelezniฤnej dopravy je zรกsadnรฝ vzลฅah medzi hustotou zรกstavby aย zย nej vyplรฝvajรบcej intenzity obyvateฤพov aย zamestnancov vย danom รบzemรญ. Verejnรก doprava (ลพelezniฤnรก doprava) na lokรกlnej รบrovni je rentabilnejลกia pri kompaktnejลกรญch aย intenzรญvnejลกรญch formรกch zรกstavby. To si vลกak ลพiada zmenu prรญstupu kย rozvoju miest.

Na rozdiel od vย sรบฤasnosti preferovanรฉho, respektรญve skรดr ลพivelnรฉho ako plรกnovanรฉho suburbanizaฤnรฉho modelu smerom kย vnรบtornรฉmu rozvoju miest. Ten vyuลพรญva predovลกetkรฝm ploลกnรฉ rezervy vย intravilรกnoch miest, ฤรญm sa skracujรบ prepravnรฉ trasy aย mesto tak moลพno lepลกie aย racionรกlnejลกie obslรบลพiลฅ [1, 2].

Zรกkladnรฝ princรญp fungovania ลพelezniฤnej dopravy je zaloลพenรฝ na prepojenรญ intenzรญvnejลกie obรฝvanรฝch รบzemรญ sย centrami miest, respektรญve sย centrami niลพลกej hierarchie (regionรกlnymi centrami, centrami mestskรฝch obvodov ฤi ลกtvrtรญ). Vznikรก tak efektรญvne prepojenie medzi obytnรฝm zรกzemรญm aย centrami, ktorรฉ nie sรบ len centrami vybavenosti, ale predovลกetkรฝm prรกce.

Vzhฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe ลฅaลพisko zamestnanosti sa presรบva na terciรฉrny aย kvartรฉrny sektor, najvyลกลกia koncentrรกcia tรฝchto aktivรญt je prรกve vย mestskรฝch centrรกch, resp. subcentrรกch.Budรบcnosลฅ lokalizรกcie ลพelezniฤnรฝch stanรญc je preto vย blรญzkosti mestskรฝch centier rรดznej รบrovne aย hierarchie (vtedy je mestskรฝ ลพelezniฤnรฝ systรฉm rentabilnรฝ).

Tento princรญp zabezpeฤuje intenzรญvnejลกie vyuลพรญvanie ลพelezniฤnej dopravy aย sรบฤasne podporuje รบzemnรฝ rozvoj vย ลฅaลพisku mestskรฉho organizmu aย nie na jeho okrajoch. ลฝeleznica aย najmรค ลพelezniฤnรฉ stanice tak optimalizujรบ fungovanie mesta aย sรบฤasne mu vytvรกrajรบ dobrรฝ imidลพ.

Podobne to bolo na prelome 19. aย 20. storoฤia. Vย tom obdobรญ โ€žboli ลพelezniฤnรฉ stanice jednรฝm zo symbolov mesta. Prostrednรญctvom nich mestรก prezentovali svoju ekonomickรบ aย politickรบ รบroveลˆ aย ambรญcieโ€œ [3]. ลฝelezniฤnรฉ stanice predstavovali vรฝznamnรฝ ekonomickรฝ prvok vย ลกtruktรบre mesta. Rovnako to vลกak platรญ aj vย sรบฤasnosti.

ลฝelezniฤnรฉ stanice majรบ potenciรกl meniลฅ nedostatoฤne vyuลพรญvanรฉ lokality na vysoko ลพiaduce lokality, aย to vzhฤพadom na vysokรบ koncentrรกciu ฤพudรญ, ktorรก cez ne denne do รบzemia prichรกdza. ลฝelezniฤnรฉ stanice regionรกlneho, nรกrodnรฉho aลพ medzinรกrodnรฉho vรฝznamu podmieลˆujรบ formovanie vรฝznamnรฝch polyfunkฤnรฝch uzlov vย organizme mesta.

ลฝelezniฤnรฉ stanice ako integrรกlna sรบฤasลฅ รบzemnรฉho rozvoja

ลฝelezniฤnรฉ stanice pรดsobia vย ลกtruktรบre mesta ako vรฝznamnรฉ magnety, priฤom mรดลพu maลฅ rรดzny charakter:

  • Predstavujรบ svojbytnรบ viacรบฤelovรบ aย multifunkฤnรบ jednotku โ€“ sรบ akรฝmsi mikrokozmom mesta. Integrujรบ vย sebe ลพivot mesta, priฤom vonkajลกie verejnรฉ mestskรฉ priestory sa plynulo prelievajรบ do vnรบtra ลพelezniฤnรฝch stanรญc, ktorรฉ spรกjajรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo funkciรญ na vymedzenom aย intenzรญvne vyuลพรญvanom รบzemรญ. Sรบฤasne sรบ stanice optimรกlne previazanรฉ sย existujรบcou urbanistickou ลกtruktรบrou. Tento typ ลพelezniฤnรฝch stanรญc je typickรฝ najmรค vย rรกmci centrรกlnych mestskรฝch polรดh vย tradiฤnej mestskej kompaktnej ลกtruktรบre.
  • Slรบลพia ako dopravnรฉ objekty, ktorรบ sรบ organicky zaฤlenenรฉ do novej ลกtruktรบry mesta ako jej integrรกlna sรบฤasลฅ. Tento typ ลพelezniฤnรฝch stanรญc sa uplatลˆuje najmรค vย รบzemiach transformรกcie mestskรฝch centier sย rรดznou hierarchiou [3].

Koncepฤnรฉ princรญpy zaฤlenenia ลพelezniฤnรฝch stanรญc do organizmu mesta

Ak majรบ ลพelezniฤnรฉ stanice plnohodnotne napฤบลˆaลฅ svoju funkciu โ€“ รบฤinnรบ obsluhu รบzemรญ miest, musia byลฅ optimรกlne zaฤlenenรฉ do mestskej ลกtruktรบry. Treba si uvedomiลฅ, ลพe stanica predstavuje brรกnu do mesta, mestskej ฤasti, do novo sa rozvรญjajรบceho, respektรญve revitalizovanรฉho รบzemia, ฤomu treba prispรดsobiลฅ aj vรคzbu aย sรบฤinnosลฅ sย obsluhovanรฝm รบzemรญm.

Medzi zรกkladnรฉ princรญpy zaฤlenenia ลพelezniฤnรฝch stanรญc do organizmu mesta patria:

  • integrรกcia ลพelezniฤnej stanice aย priฤพahlรฉho รบzemia;
  • priame dopravnรฉ prepojenie niekoฤพkรฝmi dopravnรฝmi systรฉmami, ako metro, elektriฤka, autobusy (MHD, diaฤพkovรฉ spoje), taxi, automobilovรก doprava, aย bohatosลฅ funkฤnรฉho vyuลพitia (obchod, sluลพby, voฤพnoฤasovรฉ aktivity, pracovnรฉ prรญleลพitosti, prechodnรฉ ubytovanie…);
  • optimรกlna lokalizรกcia ลพelezniฤnej stanice kย hlavnรฝm mestskรฝm verejnรฝm priestorom (rozvojovรฝm osiam, hlavnรฝm peลกรญm zรณnam aย pod.);
  • kvalitnรฉ aย charakteristickรฉ priestorovรฉ rieลกenie ลพelezniฤnej stanice aย รบzemia okolo nej;
  • polyfunkฤnรฝ rozvoj ako katalyzรกtor mesยญtskรฉho ลพivota;
  • flexibilnรฝ lokalitnรฝ program;
  • etapizรกcia rozvoja [2].
Obr. 1 Koncepcia ลพelezniฤnรฝch zastรกvok v Bratislave 6
Obr. 1 Koncepcia ลพelezniฤnรฝch zastรกvok v Bratislave [6] |

ลฝelezniฤnรฉ stanice aย ich vรคzba na verejnรฉ priestory

Verejnรฉ priestory tvoria jeden zย najpodstatnejลกรญch prvkov vย projektoch aย รบspeลกnรฝch realizรกciรกch ลพelezniฤnรฝch stanรญc. Prepojenie ลพelezniฤnej stanice sย existujรบcou aย novo navrhovanou urbanistickou ลกtruktรบrou cez ฤพahko ฤitateฤพnรฝ systรฉm verejnรฝch priestorov zvyลกuje potenciรกl vyuลพรญvania ลพelezniฤnej dopravy.

Zรกkladom je peลกia aย cyklistickรก dostupnosลฅ, bezproblรฉmovรก orientรกcia vย priestore, ktorรก navรกdza uลพรญvateฤพa kย ลพelezniฤnej stanici, prรญลฅaลพlivosลฅ funkฤnej nรกplne parteru, ako aj atraktรญvne rieลกenie samotnรฝch verejnรฝch priestorov.

Transformรกcie รบzemรญ vย blรญzkosti ลพelezniฤnรฝch stanรญc, ktorรฉ sa รบspeลกne realizovali vย mnohรฝch mestรกch, boli zaloลพenรฉ na princรญpe uliฤnรฉho rastra, vychรกdzajรบceho zo siete ulรญc priฤพahlรฉho รบzemia. Tento spรดsob zaฤlenenia stanรญc aย rozvoja รบzemia okolo nich sa potvrdil ako optimรกlny [2, 3].

Princรญp regulรกcie zรกstavby

Pri transformรกcii รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc je preto najvhodnejลกie uplatลˆovaลฅ regulaฤnรฝ princรญp zaloลพenรฝ na pevnom uliฤnom rastri. Uliฤnรก mrieลพka pรดsobรญ ako prirodzenรฝ regulรกtor budรบceho rozvoja. Jej sรบฤasลฅou je sรบbor kritรฉriรญ aย pravidiel, ktorรฉ definujรบ jednotlivรฉ mestskรฉ bloky stavebnou ฤiarou, vรฝลกkou, intenzitou aย funkฤnou charakteristikou plรกnovanej zรกstavby.

Tie vychรกdzajรบ zย danostรญ lokality, ako aj sรบฤasnรฝch aย predpokladanรฝch potrieb. Vzhฤพadom na moลพnรบ zmenu budรบceho vรฝvoja aย stavu ekonomiky sรบ definovanรฉ sย istou mierou flexibility aย otvorenosti tohto systรฉmu.
Tento jednoduchรฝ princรญp umoลพลˆuje reagovaลฅ na odliลกnรฝ miestny kontext, ako aj na inovatรญvne aย osobitรฉ formy zรกstavby.

Uvedenรฉ pravidlรก sรบ tak zรกkladom nielen pri รบzemiach, kde je potrebnรฉ dรดsledne nadviazaลฅ na pรดvodnรบ formu zรกstavby (Londรฝn, Zรผrich โ€“ oblasti hlavnรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc), ale aj tam, kde si okolitรฉ prostredie ลพiada vรฝraznejลกiu intervenciu priestorovej formy, teda tam, kde je ลพiaduce vytvoriลฅ novรฝ symbol mesta (Groningen, Oslo, Lille) [2].

Polyfunkฤnรฝ rozvoj ako zรกklad รบspeลกnosti realizรกcie

Nezanedbateฤพnรฝm faktorom, ktorรฝ podmieลˆuje รบspeลกnosลฅ rozvoja aย transformรกcie รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc, je ich polyfunkฤnรฝ charakter. To znamenรก, ลพe novรฝ rozvoj nie je zaloลพenรฝ na preferenciรกch vรฝluฤne komerฤnรฝch aktivรญt, ktorรฉ sรบ zย hฤพadiska ekonรณmie najzaujรญmavejลกie, no vย istรฝch ฤasovรฝch intervaloch รบzemie umล•tvujรบ.

Lokality okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc treba doplniลฅ oย rรดzne formy bรฝvania (doฤasnรฉho aj dlhodobรฉho) aย oย zariadenia voฤพnรฉho ฤasu. Polyfunkฤnรฝ rozvoj je zรกkladom pre sociรกlnu, ale aj ekonomickรบ udrลพateฤพnosลฅ. Pre รบspeลกnรฉ projekty transformรกcie รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc je charakteristickรฝ mix funkciรญ โ€“ administratรญvy, obchodu, sluลพieb, bรฝvania, kultรบrnych aย vzdelรกvacรญch zariadenรญ, aย to vย sรบlade sย lokรกlnymi potrebami aย dopytom [2].

Overovanie realizรกcie siete ลพelezniฤnรฝch stanรญc vย podmienkach Bratislavy

Overovaniu siete navrhovanรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc Bratislavy aย aktuรกlnych princรญpov transformรกcie รบzemรญ okolo nich sa sรบstavne venuje Fakulta architektรบry STU vย rรกmci vรฝuฤby budรบcich architektov aย urbanistov. Cieฤพom zadanรญ zameranรฝch na integrรกciu ลพelezniฤnรฝch stanรญc sย urbanistickou ลกtruktรบrou mesta je rieลกiลฅ aktuรกlne problรฉmy naลกej praxe aย aplikovaลฅ progresรญvne trendy aย prรญstupy urbanistickej aย architektonickej tvorby [4].

Zรกkladom vรฝuฤby predmetnej tรฉmy sรบ vyลกลกie uvedenรฉ prรญstupy transformรกcie รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc [1, 2, 3], priฤom sa vychรกdza z nasledovnรฝch realizovanรฝch dopravno-urbanistickรฝch ลกtรบdiรญ:

  • dopravno-urbanistickรก ลกtรบdia prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov ฤ. IV aย Vย projektu TEN-T 17 Napojenie letiska na ลพelezniฤnรบ sieลฅ vย Bratislave (DI Koridor, Dopravoprojekt, Aurex, IR Data zย roku 2008) [5],
  • projekty na ลพelezniฤnรฉ zastรกvky na existujรบcich ลพelezniฤnรฝch tratiach vย Bratislave vo vรคzbe na MHD aย peลกie vรคzby vย Bratislave (Reming, Dopravoprojekt, roky 2014โ€ฏโ€“ 2018) [6].

Vย rรกmci ateliรฉrovej tvorby ลกtudenti so svojimi pedagรณgmi cyklicky overovali moลพnรบ transformรกciu รบzemรญ okolo ลพelezniฤnรฝch stanรญc ako jeden zย princรญpov udrลพateฤพnรฉho rozvoja mesta. Zamerali sa predovลกetkรฝm na rozvoj ลพelezniฤnรฝch stanรญc vytypovanรฝch na zรกklade vyลกลกie uvedenรฝch dopravnรฝch ลกtรบdiรญ aย projektov, takลพe rozpracovali tieto ลพelezniฤnรฉ stanice: hlavnรก stanica Bratislava, Filiรกlka, Bratislava-Vinohrady, Bratislava-Predmestie, Bratislava-Novรฉ Mesto, Ruลพinov, รšstrednรก vlakovรก stanica, Einsteinova aย ฤalลกie.

ล tudenti overovali vย rรกmci ateliรฉrovej tvorby predovลกetkรฝm vรคzby ลพelezniฤnรฝch stanรญc na nadvรคzujรบce รบzemia aย ich budรบci rozvoj vย zmysle koncepcie formovania siete prirodzenรฝch ลฅaลพiskovรฝch polyfunkฤnรฝch uzlov vย organizme mesta. Zย overovacรญch ลกtรบdiรญ moลพno pri jednotlivรฝch รบzemiach zovลกeobecniลฅ zรกkladnรฉ princรญpy ich vhodnรฉho rozvoja.

Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica vย Bratislave

Zaฤlenenie hlavnej ลพelezniฤnej stanice do urbanistickej ลกtruktรบry Bratislavy si vyลพaduje zรกsadnรบ transformรกciu celรฉho predstaniฤnรฉho priestoru. Stanica mรก slรบลพiลฅ ako integrovanรฝ dopravnรฝ uzol aย polyfunkฤnรฉ mestskรฉ regionรกlne centrum, ktorรฉ zachytรกva ฤasลฅ zamestnancov prichรกdzajรบcich do mesta aย sรบฤasne poskytuje vลกetkรฝm adekvรกtne sluลพby.

Obr. 3 Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica v Bratislave diplomovรฝ projekt Prieฤna os Bratislava D. ล pilรกk 2013
Obr. 3 Hlavnรก ลพelezniฤnรก stanica v Bratislave (diplomovรฝ projekt Prieฤna os Bratislava D. ล pilรกk 2013) |

ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava-Vinohrady

ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava-Vinohrady mรก veฤพkรฝ potenciรกl vzhฤพadom na rozvojovรฉ รบzemia okolo Raฤianskej ulice, รบzemie Slanec ฤi potenciรกlnu transformรกciu areรกlu Dynamitky. Jeden zย projektov overil koncepciu integrรกcie vย sรบฤasnosti dvoch samostatnรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc (Bratislava-Vinohrady aย Bratislava-Predmestie) do jednรฉho dopravnรฉho uzla. Veฤพkorysรฝ koncept poฤรญta vย danom รบzemรญ sย integrovanรฝm dopravnรฝm uzlom.

Obr. 2 ลฝelezniฤnรก stanica Vinohrady diplomovรฝ projekt Transformรกcia รบzemia Dynamitky mestskรก trieda Raฤianska I. Hianรญk 2012
Obr. 2 ลฝelezniฤnรก stanica Vinohrady (diplomovรฝ projekt Transformรกcia รบzemia Dynamitky mestskรก trieda Raฤianska I. Hianรญk 2012) |

ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava-Novรฉ Mesto

ล tudentskรฉ projekty, ktorรฉ rieลกili oblasลฅ ลพelezniฤnej stanice Bratislava-Novรฉ Mesto, pristupovali kย tomuto รบzemiu dvojakรฝm spรดsobom. Zachovรกvali existujรบcu ลพelezniฤnรบ stanicu vย jej forme aย mieste, alebo hฤพadali jej vhodnejลกรญ novรฝ rรกmec vzhฤพadom na budรบci rozvoj รบzemia priemyselnej zรณny medzi Vajnorskou aย Roลพลˆavskou ulicou.

Keฤลพe รบzemie predstavuje veฤพkรฝ rozvojovรฝ potenciรกl Bratislavy, prispรดsobili tomu aj charakter aย prevรกdzku stanice. Tรบ navrhovali rieลกiลฅ ako priechodnรบ sย รบฤinnosลฅou nielen zo strany Tomรกลกikovej ulice, ale aj zo strany areรกlu Istrochem aย celej dneลกnej priemyselnej oblasti โ€“ vย budรบcnosti moลพnej polyfunkยญฤnej zรณny.

Obr. 4 ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava Novรฉ Mesto diplomovรฝ projekt Novรฉ Mesto vstupnรก brรกna H. Stehlรญkovรก 2012
Obr. 4 ลฝelezniฤnรก stanica Bratislava Novรฉ Mesto (diplomovรฝ projekt Novรฉ Mesto vstupnรก brรกna H. Stehlรญkovรก 2012) |

ลฝelezniฤnรก stanica รšNS Ruลพinov

Veฤพkou vรฝzvou bol aj rozvoj รบzemia okolo ลพelezniฤnej stanice รšNS Ruลพinov. Uลพ dnes prebiehajรบca obytnรก vรฝstavba Novรฝ Ruลพinov naznaฤuje, ลพe ide oย รบzemie zo znaฤnรฝm rozvojovรฝm potenciรกlom najmรค pre bytovรบ vรฝstavbu. Vย budรบcnosti bude preto vhodnรฉ vyuลพiลฅ existujรบcu ลพelezniฤnรบ traลฅ aย stanicu aj na osobnรบ prepravu.

Obr. 5 ลฝelezniฤnรก stanica รšNS Ruลพinov diplomovรฝ projekt Polyfunkฤnรฝ komplex Bratislava IV K. Kotulรกฤovรก 2011
Obr. 5 ลฝelezniฤnรก stanica รšNS Ruลพinov (diplomovรฝ projekt Polyfunkฤnรฝ komplex Bratislava IV K. Kotulรกฤovรก 2011) |

ลฝelezniฤnรก stanica Einsteinova

Osobitรฝm problรฉmom je rieลกenie ลพelezniฤnej stanice Einsteinova vย Petrลพalke. ล tudenti priลกli sย originรกlnym rieลกenรญm celรฉho dopravnรฉho systรฉmu. Navrhli zmenu formy ลพelezniฤnej trate aย existujรบcej cestnej siete. ลฝelezniฤnรบ traลฅ navrhli rieลกiลฅ na estakรกde sรบbeลพne sย Einsteinovou ulicou, ktorรบ transformovali na mestskรบ triedu. Tento systรฉm by umoลพnil bezkolรญzne rieลกenie komunikaฤnej siete so ลพeleznicou aย navyลกe by vytvoril systรฉm kvalitnรฝch kontinuรกlnych verejnรฝch priestorov.

Obr. 6 ลฝelezniฤnรก stanica รšNS Ruลพinov diplomovรฝ projekt Transformรกcia dunajskรฉho nรกbreลพia Bratislava L. Urbanovรก 2016
Obr. 6 ลฝelezniฤnรก stanica รšNS Ruลพinov (diplomovรฝ projekt Transformรกcia dunajskรฉho nรกbreลพia Bratislava L. Urbanovรก 2016) |
Text: doc. Ing. arch. ฤฝubica Vitkovรก, PhD.
Obrรกzky: FA STU
ฤฝubica Vitkovรก je docentka na รšstave urbanizmu aย รบzemnรฉho plรกnovania Fakulty architektรบry STU vย Bratislave.

Literatรบra

  1. Peters, D. โ€“ Novy, J.: Train Station Area Development Mega-Projects in Europe: Towards aย Typology. Build Environment, (2012), 38, 1, s. 5 โ€“ 30.
  2. Vitkovรก, ฤฝ.: Vรฝznam aย rozvoj รบzemรญ ลพelezniฤnรฝch stanรญc. Renesancia ลพelezniฤnej dopravy. In.: NลฝT. Novรก ลพelezniฤnรก technika, 2 (2010), s. 4 โ€“ 8.
  3. Christiaans, K. โ€“ Born, H. โ€“ Gietema, R. โ€“ Oort, I.: KCAP Situation, Birkhรคuser, Bazel-Boston- Berlin (2005), s. 304 โ€“ 365.
  4. Conceicao, M.: Rethinking the railway station area. Research by design in architecture and urban space, Lissabon, (2011), s. 1 โ€“ 4 https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:0044a206-37b9-4535-b86c-9b8faa8c9986?collection=research.
  5. DI Koridor, Dopravoprojekt, Aurex, IR Data: Dopravno-urbanistickรก ลกtรบdia prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov ฤ. IV aย Vย projektu TEN-T 17 Napojenie letiska na ลพelezniฤnรบ sieลฅ vย Bratislave, r. 2008.
  6. Reming: Novรฉ ลพelezniฤnรฉ zastรกvky, (2014 โ€“ 2018), https://m.imhd.sk/ba/doc/sk/15155/Nove-zeleznicne-zastavky.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 1/2019.

 

Najฤรญtanejลกie