ลฝelezniฤnรฉ tunely na modernizovanom รบseku trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Poprad โ Tatry
ล vajฤiarsku sa vย Eurรณpe hovorรญ tunelรกrska veฤพmoc alebo sa tรกto krajina prirovnรกva kย ementรกlskemu syru, ktorรฝ mรก vย sebe plno dier ako tunely popod ลกvajฤiarsky povrch. Slovensku sa vravรญ malรฉ ล vajฤiarsko, no tunelov tu mรกme pomenej. Slovenskรญ projektanti vลกak vedia, ลพe vย blรญzkej budรบcnosti sa vย tomto segmente ล vajฤiarsku priblรญลพime. Tento prรญspevok hovorรญ oย novรฝch projektoch vย oblasti tunelovej vรฝstavby.
Naลกรญm รบzemรญm prechรกdzajรบ ลกtyri multimodรกlne koridory, ktorรฉ boli ลกpecifikovanรฉ zรกkladnรฝmi medzinรกrodnรฝmi dohodami (AGC โ Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach aย AGTC โ Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch) ลกpecifikovanรฝmi na II aย III. paneurรณpskej konferencii na Krรฉte aย vย Helsinkรกch. Ide oย tieto koridory:- ฤ. IV.: Praha โ ลกtรกtna hranica ฤesko/Slovensko โ Kรบty โ Bratislava โ ล tรบrovo โ ลกtรกtna hranica Slovensko/Maฤarsko โ Balkรกn/Orient,
- ฤ. V.: Bratislava โ ลฝilina โ ฤierna nad Tisou โ ย ลกtรกtna hranica Slovensko/Ukrajina โ ฤฝvov,
- ฤ. VI.: Balt โ Warszawa โ Zwardoล โ ลกtรกtna hranica Poฤพsko/Slovensko โ ฤadca โ ลฝilina,
- ฤ. IX.: Krakรณw โ ลกtรกtna hranica Poฤพsko/Slovensko โ Plaveฤ โ Preลกov โ Koลกice โ ฤaลa โ ลกtรกtna hranica Slovensko/Maฤarsko โ Budapeลกลฅ.
รsek trate opisovanรฝ vย ฤlรกnku je sรบฤasลฅou koridoru ฤ. V, na ktorom vย sรบฤasnosti prebieha modernizรกcia vย รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ Pรบchov aย vย projektovej prรญprave sรบ รบseky Pรบchov โ ลฝilina, Liptovskรฝ Mikulรกลก โย Poprad Tatry (mimo), Poprad Tatry โ Krompachy, Krompachy โ Kysak aย Kysak โ Koลกice.
Traลฅovรฝ รบsek Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Poprad Tatry (mimo), II. etapa, sย celkovou dฤบลพkou 33,050 (nulovรฝ variant) km tvorรญ 6 percent zย celkovej dฤบลพky koridoru V na naลกom รบzemรญ (celkovรก dฤบลพka koridoru je 536,2โkm nemodernizovanej trate).
Medzi rozhodujรบce parametre modernizovanej trate patrรญ dosiahnutie priechodnosti trate pre kinematickรฝ obrys vozidla UIC GC aย dosiahnutie minimรกlnej poลพadovanej rรฝchlosti 160โkm/h. To sa dรก dosiahnuลฅ znรญลพenรญm vรฝลกkovรฝch rozdielov vedenia trate aย vyrovnanรญm smerovรฉho vedenia, na ฤo sรบ potrebnรฉ mnohรฉ novรฉ umelรฉ stavby, respektรญve objekty, medzi ktorรฝmi sรบ rozhodujรบce mosty aย tunely. Na tomto รบseku vzniklo postupne โ od projektovรฉho zรกmeru cez posรบdenie vplyvu stavby na ลพivotnรฉ prostredie (EIA proces) aลพ poย projektovรฝ stupeล dokumentรกcie pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR) โ sedem novรฝch tunelov rรดznej konลกtrukcie aย dฤบลพky. Vย sรบฤasnosti je vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie na celรฝ รบsek aย po etapรกch sa spracovรกva projektovรก dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie.
Predmetom ฤlรกnku je opis navrhnutรฉho rieลกenia jednotlivรฝch tunelov vย projektovรฝch stupลoch, vย akรฝch sa vย sรบฤasnosti nachรกdzajรบ. Zย hฤพadiska postupu vรฝstavby tunelov je ich zloลพenie pestrรฉ. Navrhnutรฝ je jeden tunel hฤบbenรฝ zย povrchu (Palรบdza), pรคลฅ tunelov razenรฝch pomocou NRTM (Novรก rakรบska tunelovacia metรณda โ razenie pomocou trhavรญn โ Kolombiarok, ล trba, Hencnava, Dรบbrava aย Zรกmฤisko) aย jeden โ najdlhลกรญ โ je razenรฝ pomocou plnoprofilovรฉho raziaceho stroja (TBM, ฤervenรฝ Kรบt).
Generรกlnym projektantom celรฉho รบseku je spoloฤnosลฅ REMING CONSULT, a. s., Bratislava, aย hlavnรฝm projektantom tunelovรฝch objektov spoloฤnosลฅ Basler & Hofmann Slovakia, s.ย r. o., Bratislava. Subdodรกvateฤพom pre dva tunely vย stupni DรR (Palรบdza aย Kolombiarok) bola spoloฤnosลฅ PKC, spol. sย r. o., Bratislava.
Inลพinierskogeologickรฉ pomery
Na zรกklade regionรกlnej inลพinierskogeologickej klasifikรกcie patrรญ danรฝ รบsek do oblasti vnรบtrokarpatskรฝch kotlรญn (Liptovskรก kotlina aย Popradskรก kotlina) aย zasahuje do regiรณnu jadrovรฝch pohorรญ (Nรญzke Tatry). Vย zรกujmovom รบzemรญ sa nachรกdzajรบ pieskovcovo-slieลovcovo-vรกpencovรก formรกcia, formรกcia vรกpencovo-dolomitickรฝch hornรญn, flyลกovรก formรกcia aย formรกcia kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov.
Pomery vย miestach tunelov sa dajรบ rozdeliลฅ na tri skupiny: pรคลฅ tunelov sa nachรกdza vo vรกpencovo-dolomitickom prostredรญ (Kolombiarok, ล trba, Dรบbrava, Zรกmฤisko aย ฤervenรฝ Kรบt), tunel Hencnava sa nachรกdza vo flyลกovej formรกcii aย tunel Palรบdza vo formรกcii kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov.
Vลกetky horninovรฉ komplexy sรบ intenzรญvne tektonicky poruลกenรฉ aย prestรบpenรฉ zlomovรฝmi poruchami sย premenlivรฝm sklonom uloลพenia vrstiev. Vo vรกpencovรฝch formรกciรกch sa dรก oฤakรกvaลฅ vรฝskyt krasovรฝch รบtvarov.
Zย hฤพadiska geodynamickรฝch javov sa ani jeden tunel nenachรกdza vย zosuvnom รบzemรญ, naopak, razenรญm tunelov vytvorรญme geodynamickรฉ javy sย veฤพkรฝm vรฝznamom, aย to poruลกenie hornรญn diskontinuitami aย rozvoฤพลovanie masรญvu.
Zย hydrogeologickรฉho hฤพadiska moลพno podzemnรฉ vody vย hodnotenom รบzemรญ rozdeliลฅ na podzemnรฉ vody mezozoika aย podzemnรฉ vody kvartรฉrnych komplexov. Mezozoickรฝ komplex reprezentujรบ silne popukanรฉ aย ฤiastoฤne skrasovatenรฉ vรกpence aย dolomity. Puklinovรฉ aย puklinovo-krasovรฉ vody tรฝchto komplexov vyvierajรบ ako pramene alebo mรดลพu byลฅ narazenรฉ ako podzemnรฉ nรกdrลพe. Vย kvartรฉrnych komplexoch sรบ hlavnรฝm kolektorom podzemnรฝch vรดd fluviรกlne sedimenty.
Uvedenรฉ pomery platia pre รบzemie ako celok. Pri jednotlivรฝch tuneloch sa budรบ vykonรกvaลฅ podrobnรฉ inลพinierskogeologickรฉ prieskumy vo vyลกลกรญch stupลoch projektovej prรญpravy aย bude moลพnรฉ sa sย nimi zoznรกmiลฅ vย budรบcnosti.
Technickรฉ rieลกenie tunelov
Zย hฤพadiska technickรฉho rieลกenia tunelov sรบ dรดleลพitรฉ dva faktory. Geologickรก skladba horninovรฉho prostredia, ktorรฝm tunel prechรกdza, aย svetlรฝ prejazdnรฝ profil tunela (gabarit), ktorรฝ definuje tvar, respektรญve veฤพkosลฅ vnรบtornรฉho ostenia, aย tรฝm celรบ skladbu tunela. Snahou projektanta bolo vย nรกvrhu ฤo najviac zjednotiลฅ konลกtrukฤnรฉ rieลกenia tunelov, no vzhฤพadom na rรดzne dฤบลพky tunelov aย tri postupy razenia napokon vzniklo pรคลฅ typov technickรฉho rieลกenia:
- dvojkoฤพajnรฝ tunel razenรฝ pomocou NRTM,
- jednokoฤพajnรฝ tunel razenรฝ pomocou NRTM,
- jednokoฤพajnรฝ tunel razenรฝ pomocou TBM,
- dvojkoฤพajnรฝ tunel hฤบbenรฝ โ vย otvorenom vรฝkope,
- dvojkoฤพajnรฝ tunel hฤบbenรฝ โ budovanรฝ pomocou podzemnรฝch stien.
Zatiaฤพ ฤo hrรบbka sekundรกrneho ostenia by sa vo vลกetkรฝch tuneloch mala zachovaลฅ konลกtantnรก, diametrรกlne odliลกnรฉ to bude pri ostenรญ primรกrnom. Primรกrne ostenie sa bude vย zรกvislosti od skutoฤnej geologickej stavby horninovรฉho prostredia zatrieฤovaลฅ do jednotlivรฝch vystrojovacรญch tried aย na zรกklade geotechnickรฉho monitoringu spresลovaลฅ. Momentรกlne navrhovanรฉ postupy aย vystrojenie zodpovedajรบ sรบฤasnรฉmu stavu poznania.
Odvodnenie tunelov sa realizuje celoploลกnou izolรกciou umiestnenou medzi primรกrnym aย sekundรกrnym ostenรญm, ktorรก zvedie vodu do bokov trate vย tuneli aย drenรกลพnymi rรบrami pozdฤบลพ tunela sa bude gravitaฤne zvรกdzaลฅ kย vรฝjazdovรฝm portรกlom. Vo vลกetkรฝch tuneloch bude tvoriลฅ zvrลกok ลพelezniฤnej trate pevnรก jazdnรก drรกha (PJD).
Technologickรฉ aย bezpeฤnostnรฉ vybavenie tunelov
Medzi prvky technologickรฉho vybavenia ลพelezniฤnรฝch tunelov patria multikanรกly (kรกblovody) na vedenie kรกblov, umiestnenรฉ po oboch stranรกch vย telese obsluลพnรฉho chodnรญka, ลกachty umiestnenรฉ vย trase kรกblovodov na odboฤenie aย inลกtalรกciu kรกblov do, respektรญve na ostenie tunela, zรกchrannรฉ vรฝklenky (ak sa poลพadujรบ), ฤistiace vรฝklenky tunelovej drenรกลพe, ลกachty na ventily tunelovรฉho poลพiarneho vodovodu, pochรดdzkovรฉ osvetlenie aย zรกsuvkovรฝ okruh, nรบdzovรฉ osvetlenie, pochรดdzkovรฉ drลพadlo na ostenรญ tunela, navรกdzacie znaฤky kย najkratลกej รบnikovej ceste zย tunela, znaฤky na ฤรญslovanie tunelovรฝch pรกsov, zariadenia EPS (hlรกsiฤe, vyลพarovacรญ kรกbel), zariadenia na komunikรกciu na portรกloch aย rozhlasovรฝ vyลพarovacรญ kรกbel, prรญpadne kรกbel na ลกรญrenie signรกlu GSM operรกtora.
Vลกetky tunely sรบ zย hฤพadiska bezpeฤnosti navrhnutรฉ tak, aby sa splnili poลพiadavky aย odporรบฤania definovanรฉ vย smernici MDPT SR ฤ.ย 6/2003, smernici TSI-SRT aย kรณdexe UIC 779-9 R. Medzi navrhnutรฉ bezpeฤnostnรฉ รบpravy patria obojstrannรฉ bezpeฤnostnรฉ vรฝklenky (vย sรบฤasnosti sa vedรบ obsiahle diskusie aย konzultรกcie na ich vypustenie zย rieลกenรญ), obojstrannรฉ รบnikovรฉ chodnรญky ลกirokรฉ minimรกlne 1,2โm vย kaลพdej tunelovej rรบre, hydranty osadenรฉ obojstranne aย nรบdzovรฝ vรฝchod, aby sa dodrลพala poลพiadavka minimรกlnej vzdialenosti od miesta ohrozenia 1ย 000 m.
Tab. 1 Charakteristiky tunelov
Tunel Kolombiarok
Tunelom Kolombiarok, na ktorรฝ je uลพ vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie, prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ vย novej trase vย extravilรกne pod pahorkovitรฝm รบzemรญm rovnomennรฉho nรกzvu vรฝchodne od obce ล trba aย juลพne od jestvujรบcej trate vedรบcej รบdolรญm ฤervenรก voda. Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 213,380 โ 214,595 nลพkm aย jeho dฤบลพka je 1ย 215 m. Razenรฝ รบsek tvorรญ ฤasลฅ dlhรบ 1ย 185โm, na portรกloch sรบ ฤasti hฤบbenรฉ (vรฝchodnรฝ portรกl (VP) 20โm, zรกpadnรฝ portรกl (ZP) 10โm).
Trasu koฤพajรญ vย tuneli tvorรญ oblรบk (polomer asi 2ย 000โm). Vรฝลกkovo stรบpa tunel od VP vย sklone 0,972 % po staniฤenie 214,560, ฤalej 0,627โ% po zรกpadnรฝ portรกl. Prevรฝลกenie oboch koฤพajรญ je 84 mm. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 5ย 000 mm.
Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dvojkoฤพajnรก tunelovรก rรบra, portรกly aย รบnikovรก ลกtรดlลa. Razenรฝ tunel tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou geotextรญliou aย ploลกnou hydroizolรกciou. Podฤพa geoยญlogickej stavby horninovรฉho prostredia sรบ navrhnutรฉ dva prierezy tunela โ so spodnou klenbou (plocha vรฝrubu 125 m2) aย bez spodnej klenby (105,70 m2). Primรกr bude tvorenรฝ striekanรฝm betรณnom C 20/25 vย hrรบbke 250 aลพ 300 mm. Sekundรกrne ostenie, spodnรก klenba aย zรกkladovรฉ pรกsy sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu triedy C 30/37. Po podrobnom preskรบmanรญ geologickรฝch pomerov moลพno sekundรกrย realizovaลฅ aj zย prostรฉho betรณnu. Minimรกlna hrรบbka sekundรกra je 350โmm aย sย jeho vyhotovenรญm sa poฤรญta po blokoch sย dฤบลพkou 10 m.
Hฤบbenรฉ tunely budรบ tvorenรฉ monolitickรฝm ลพelezobetรณnom triedy C 30/37, minimรกlna hrรบbka konลกtrukcie je 400โmm aย dฤบลพka jednรฉho bloku 10 m.
รnikovรก ลกtรดlลa ako chrรกnenรก รบnikovรก cesta vedie sรบbeลพne sย tunelovou rรบrou aย vyรบsลฅuje pri TD na zรกpadnom portรกli. Dฤบลพka ลกtรดlne je 400โm aย jej pozdฤบลพny sklon je totoลพnรฝ sย pozdฤบลพnym sklonom tunelovej rรบry. Prierez ลกtรดlne je navrhnutรฝ ako prejazdnรฝ aย vzhฤพadom na dฤบลพku ลกtรดlne sa navrhli dva zรกlivy โ otรกฤacรญ aย vyhรฝbacรญ.
Konลกtrukciu ลกtรดlne tvorรญ primรกr aย sekundรกr sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย hydroizolaฤnou vrstvou. Plochy vรฝrubu sรบ 33,21 m2 pri beลพnom profile aย 50,08 m2 vo vyhรฝbacom profile. Primรกr sย hrรบbkou 200โmm je zo striekanรฉho betรณnu C 20/25, sekundรกr zย betรณnu Cย 30/37 mรก hrรบbku 300 mm. Pojazdnรก vrstva bude zย cementobetรณnovรฉho krytu C 25/30 sย jednostrannรฝm prieฤnym sklonom 2 %.
Vรฝchodnรฝ portรกl tunela sa nachรกdza vย รบdolรญ potoka ฤervenรก voda. Poฤas razenia sa stavebnรก jama zabezpeฤรญ technolรณgiou klincovanej zeminy aย vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu sย rozliฤnรฝmi sklonmi svahov. Sklon ฤelnej steny na razenie je 4 : 1 aย celkovรก vรฝลกka zabezpeฤenia je asi 14 m. Vย portรกlovej stene sa vybuduje takzvanรฝ zรกrodok na razenie aย ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik.
Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky, technologickรฝ domฤek aย spevnenรก plocha na vรฝchod zย รบnikovej ลกtรดlne. Zรกpadnรฝ portรกl je situovanรฝ na zรกpadnej strane pahorka Kolombiarok. Stavebnรบ jamu okrem klincovanej zeminy zabezpeฤia aj horninovรฉ kotvy. Maximรกlna vรฝลกka zaistenia je asi 14,5 m. Rovnako sa tu vybuduje zรกrodok razenรฉho tunela.
Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky, technologickรฝ domฤek, poลพiarna nรกdrลพ aย spevnenรก plocha na vรฝchod zย รบnikovej ลกtรดlne. Definitรญvna รบprava portรกlov sa bude rieลกiลฅ spรคtnรฝm zรกsypom zย vystuลพenej zeminy so zatrรกvnenรญm vย sklone 1 : 1,5, respektรญve 60 stupลov aย vย hornej ฤasti svahu na ZP bude trvalรก รบprava kamennรฝm obkladom.
Obr. 2 Trasa tunela Kolombiarok
TEXT: Ing.ย Jรกn Kuลกnรญr
FOTO: REMING CONSULT
Jรกn Kuลกnรญr je zamestnanec spoloฤnosti REMING ยญCONSULT a. s. Je autorizovanรฝ inลพinier aย ลกpecialista na tunelovรฉ stavby. Pรดsobรญ na pozรญcii manaลพรฉra vybranรฝchย projektov aย zรกroveล je vedรบcim strediska Bratislava 3.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.