ลฝelezniฤnรฉ tunely na modernizovanom รบseku trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad โ€“ Tatry

Partneri sekcie:

ล vajฤiarsku sa vย Eurรณpe hovorรญ tunelรกrska veฤพmoc alebo sa tรกto krajina prirovnรกva kย ementรกlskemu syru, ktorรฝ mรก vย sebe plno dier ako tunely popod ลกvajฤiarsky povrch. Slovensku sa vravรญ malรฉ ล vajฤiarsko, no tunelov tu mรกme pomenej. Slovenskรญ projektanti vลกak vedia, ลพe vย blรญzkej budรบcnosti sa vย tomto segmente ล vajฤiarsku priblรญลพime. Tento prรญspevok hovorรญ oย novรฝch projektoch vย oblasti tunelovej vรฝstavby.

Naลกรญm รบzemรญm prechรกdzajรบ ลกtyri multimodรกlne koridory, ktorรฉ boli ลกpecifikovanรฉ zรกkladnรฝmi medzinรกrodnรฝmi dohodami (AGC โ€“ Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach aย AGTC โ€“ Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch) ลกpecifikovanรฝmi na II aย III. paneurรณpskej konferencii na Krรฉte aย vย Helsinkรกch. Ide oย tieto koridory:

  • ฤ. IV.: Praha โ€“ ลกtรกtna hranica ฤŒesko/Slovensko โ€“ Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกtรกtna hranica Slovensko/Maฤarsko โ€“ Balkรกn/Orient,
  • ฤ. V.: Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ย ลกtรกtna hranica Slovensko/Ukrajina โ€“ ฤฝvov,
  • ฤ. VI.: Balt โ€“ Warszawa โ€“ Zwardoลˆ โ€“ ลกtรกtna hranica Poฤพsko/Slovensko โ€“ ฤŒadca โ€“ ลฝilina,
  • ฤ. IX.: Krakรณw โ€“ ลกtรกtna hranica Poฤพsko/Slovensko โ€“ Plaveฤ โ€“ Preลกov โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒaลˆa โ€“ ลกtรกtna hranica Slovensko/Maฤarsko โ€“ Budapeลกลฅ.

รšsek trate opisovanรฝ vย ฤlรกnku je sรบฤasลฅou koridoru ฤ. V, na ktorom vย sรบฤasnosti prebieha modernizรกcia vย รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov aย vย projektovej prรญprave sรบ รบseky Pรบchov โ€“ ลฝilina, Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ย Poprad Tatry (mimo), Poprad Tatry โ€“ Krompachy, Krompachy โ€“ Kysak aย Kysak โ€“ Koลกice.

Traลฅovรฝ รบsek Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad Tatry (mimo), II. etapa, sย celkovou dฤบลพkou 33,050 (nulovรฝ variant) km tvorรญ 6 percent zย celkovej dฤบลพky koridoru V na naลกom รบzemรญ (celkovรก dฤบลพka koridoru je 536,2โ€‰km nemodernizovanej trate).

Medzi rozhodujรบce parametre modernizovanej trate patrรญ dosiahnutie priechodnosti trate pre kinematickรฝ obrys vozidla UIC GC aย dosiahnutie minimรกlnej poลพadovanej rรฝchlosti 160โ€‰km/h. To sa dรก dosiahnuลฅ znรญลพenรญm vรฝลกkovรฝch rozdielov vedenia trate aย vyrovnanรญm smerovรฉho vedenia, na ฤo sรบ potrebnรฉ mnohรฉ novรฉ umelรฉ stavby, respektรญve objekty, medzi ktorรฝmi sรบ rozhodujรบce mosty aย tunely. Na tomto รบseku vzniklo postupne โ€“ od projektovรฉho zรกmeru cez posรบdenie vplyvu stavby na ลพivotnรฉ prostredie (EIA proces) aลพ poย projektovรฝ stupeลˆ dokumentรกcie pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR) โ€“ sedem novรฝch tunelov rรดznej konลกtrukcie aย dฤบลพky. Vย sรบฤasnosti je vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie na celรฝ รบsek aย po etapรกch sa spracovรกva projektovรก dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie.

Predmetom ฤlรกnku je opis navrhnutรฉho rieลกenia jednotlivรฝch tunelov vย projektovรฝch stupลˆoch, vย akรฝch sa vย sรบฤasnosti nachรกdzajรบ. Zย hฤพadiska postupu vรฝstavby tunelov je ich zloลพenie pestrรฉ. Navrhnutรฝ je jeden tunel hฤบbenรฝ zย povrchu (Palรบdza), pรคลฅ tunelov razenรฝch pomocou NRTM (Novรก rakรบska tunelovacia metรณda โ€“ razenie pomocou trhavรญn โ€“ Kolombiarok, ล trba, Hencnava, Dรบbrava aย Zรกmฤisko) aย jeden โ€“ najdlhลกรญ โ€“ je razenรฝ pomocou plnoprofilovรฉho raziaceho stroja (TBM, ฤŒervenรฝ Kรบt).

Generรกlnym projektantom celรฉho รบseku je spoloฤnosลฅ REMING CONSULT, a. s., Bratislava, aย hlavnรฝm projektantom tunelovรฝch objektov spoloฤnosลฅ Basler & Hofmann Slovakia, s.ย r. o., Bratislava. Subdodรกvateฤพom pre dva tunely vย stupni DรšR (Palรบdza aย Kolombiarok) bola spoloฤnosลฅ PKC, spol. sย r. o., Bratislava.

Inลพinierskogeologickรฉ pomery
Na zรกklade regionรกlnej inลพinierskogeologickej klasifikรกcie patrรญ danรฝ รบsek do oblasti vnรบtrokarpatskรฝch kotlรญn (Liptovskรก kotlina aย Popradskรก kotlina) aย zasahuje do regiรณnu jadrovรฝch pohorรญ (Nรญzke Tatry). Vย zรกujmovom รบzemรญ sa nachรกdzajรบ pieskovcovo-slieลˆovcovo-vรกpencovรก formรกcia, formรกcia vรกpencovo-dolomitickรฝch hornรญn, flyลกovรก formรกcia aย formรกcia kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov.

Pomery vย miestach tunelov sa dajรบ rozdeliลฅ na tri skupiny: pรคลฅ tunelov sa nachรกdza vo vรกpencovo-dolomitickom prostredรญ (Kolombiarok, ล trba, Dรบbrava, Zรกmฤisko aย ฤŒervenรฝ Kรบt), tunel Hencnava sa nachรกdza vo flyลกovej formรกcii aย tunel Palรบdza vo formรกcii kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov.

Vลกetky horninovรฉ komplexy sรบ intenzรญvne tektonicky poruลกenรฉ aย prestรบpenรฉ zlomovรฝmi poruchami sย premenlivรฝm sklonom uloลพenia vrstiev. Vo vรกpencovรฝch formรกciรกch sa dรก oฤakรกvaลฅ vรฝskyt krasovรฝch รบtvarov.

Zย hฤพadiska geodynamickรฝch javov sa ani jeden tunel nenachรกdza vย zosuvnom รบzemรญ, naopak, razenรญm tunelov vytvorรญme geodynamickรฉ javy sย veฤพkรฝm vรฝznamom, aย to poruลกenie hornรญn diskontinuitami aย rozvoฤพลˆovanie masรญvu.

Zย hydrogeologickรฉho hฤพadiska moลพno podzemnรฉ vody vย hodnotenom รบzemรญ rozdeliลฅ na podzemnรฉ vody mezozoika aย podzemnรฉ vody kvartรฉrnych komplexov. Mezozoickรฝ komplex reprezentujรบ silne popukanรฉ aย ฤiastoฤne skrasovatenรฉ vรกpence aย dolomity. Puklinovรฉ aย puklinovo-krasovรฉ vody tรฝchto komplexov vyvierajรบ ako pramene alebo mรดลพu byลฅ narazenรฉ ako podzemnรฉ nรกdrลพe. Vย kvartรฉrnych komplexoch sรบ hlavnรฝm kolektorom podzemnรฝch vรดd fluviรกlne sedimenty.

Uvedenรฉ pomery platia pre รบzemie ako celok. Pri jednotlivรฝch tuneloch sa budรบ vykonรกvaลฅ podrobnรฉ inลพinierskogeologickรฉ prieskumy vo vyลกลกรญch stupลˆoch projektovej prรญpravy aย bude moลพnรฉ sa sย nimi zoznรกmiลฅ vย budรบcnosti.

Technickรฉ rieลกenie tunelov
Zย hฤพadiska technickรฉho rieลกenia tunelov sรบ dรดleลพitรฉ dva faktory. Geologickรก skladba horninovรฉho prostredia, ktorรฝm tunel prechรกdza, aย svetlรฝ prejazdnรฝ profil tunela (gabarit), ktorรฝ definuje tvar, respektรญve veฤพkosลฅ vnรบtornรฉho ostenia, aย tรฝm celรบ skladbu tunela. Snahou projektanta bolo vย nรกvrhu ฤo najviac zjednotiลฅ konลกtrukฤnรฉ rieลกenia tunelov, no vzhฤพadom na rรดzne dฤบลพky tunelov aย tri postupy razenia napokon vzniklo pรคลฅ typov technickรฉho rieลกenia:

  • dvojkoฤพajnรฝ tunel razenรฝ pomocou NRTM,
  • jednokoฤพajnรฝ tunel razenรฝ pomocou NRTM,
  • jednokoฤพajnรฝ tunel razenรฝ pomocou TBM,
  • dvojkoฤพajnรฝ tunel hฤบbenรฝ โ€“ vย otvorenom vรฝkope,
  • dvojkoฤพajnรฝ tunel hฤบbenรฝ โ€“ budovanรฝ pomocou podzemnรฝch stien.

Zatiaฤพ ฤo hrรบbka sekundรกrneho ostenia by sa vo vลกetkรฝch tuneloch mala zachovaลฅ konลกtantnรก, diametrรกlne odliลกnรฉ to bude pri ostenรญ primรกrnom. Primรกrne ostenie sa bude vย zรกvislosti od skutoฤnej geologickej stavby horninovรฉho prostredia zatrieฤovaลฅ do jednotlivรฝch vystrojovacรญch tried aย na zรกklade geotechnickรฉho monitoringu spresลˆovaลฅ. Momentรกlne navrhovanรฉ postupy aย vystrojenie zodpovedajรบ sรบฤasnรฉmu stavu poznania.

Odvodnenie tunelov sa realizuje celoploลกnou izolรกciou umiestnenou medzi primรกrnym aย sekundรกrnym ostenรญm, ktorรก zvedie vodu do bokov trate vย tuneli aย drenรกลพnymi rรบrami pozdฤบลพ tunela sa bude gravitaฤne zvรกdzaลฅ kย vรฝjazdovรฝm portรกlom. Vo vลกetkรฝch tuneloch bude tvoriลฅ zvrลกok ลพelezniฤnej trate pevnรก jazdnรก drรกha (PJD).

Technologickรฉ aย bezpeฤnostnรฉ vybavenie tunelov
Medzi prvky technologickรฉho vybavenia ลพelezniฤnรฝch tunelov patria multikanรกly (kรกblovody) na vedenie kรกblov, umiestnenรฉ po oboch stranรกch vย telese obsluลพnรฉho chodnรญka, ลกachty umiestnenรฉ vย trase kรกblovodov na odboฤenie aย inลกtalรกciu kรกblov do, respektรญve na ostenie tunela, zรกchrannรฉ vรฝklenky (ak sa poลพadujรบ), ฤistiace vรฝklenky tunelovej drenรกลพe, ลกachty na ventily tunelovรฉho poลพiarneho vodovodu, pochรดdzkovรฉ osvetlenie aย zรกsuvkovรฝ okruh, nรบdzovรฉ osvetlenie, pochรดdzkovรฉ drลพadlo na ostenรญ tunela, navรกdzacie znaฤky kย najkratลกej รบnikovej ceste zย tunela, znaฤky na ฤรญslovanie tunelovรฝch pรกsov, zariadenia EPS (hlรกsiฤe, vyลพarovacรญ kรกbel), zariadenia na komunikรกciu na portรกloch aย rozhlasovรฝ vyลพarovacรญ kรกbel, prรญpadne kรกbel na ลกรญrenie signรกlu GSM operรกtora.

Vลกetky tunely sรบ zย hฤพadiska bezpeฤnosti navrhnutรฉ tak, aby sa splnili poลพiadavky aย odporรบฤania definovanรฉ vย smernici MDPT SR ฤ.ย 6/2003, smernici TSI-SRT aย kรณdexe UIC 779-9 R. Medzi navrhnutรฉ bezpeฤnostnรฉ รบpravy patria obojstrannรฉ bezpeฤnostnรฉ vรฝklenky (vย sรบฤasnosti sa vedรบ obsiahle diskusie aย konzultรกcie na ich vypustenie zย rieลกenรญ), obojstrannรฉ รบnikovรฉ chodnรญky ลกirokรฉ minimรกlne 1,2โ€‰m vย kaลพdej tunelovej rรบre, hydranty osadenรฉ obojstranne aย nรบdzovรฝ vรฝchod, aby sa dodrลพala poลพiadavka minimรกlnej vzdialenosti od miesta ohrozenia 1ย 000 m.

Tab. 1 Charakteristiky tunelov

Tunel Kolombiarok
Tunelom Kolombiarok, na ktorรฝ je uลพ vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie, prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ vย novej trase vย extravilรกne pod pahorkovitรฝm รบzemรญm rovnomennรฉho nรกzvu vรฝchodne od obce ล trba aย juลพne od jestvujรบcej trate vedรบcej รบdolรญm ฤŒervenรก voda. Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 213,380 โ€“ 214,595 nลพkm aย jeho dฤบลพka je 1ย 215 m. Razenรฝ รบsek tvorรญ ฤasลฅ dlhรบ 1ย 185โ€‰m, na portรกloch sรบ ฤasti hฤบbenรฉ (vรฝchodnรฝ portรกl (VP) 20โ€‰m, zรกpadnรฝ portรกl (ZP) 10โ€‰m).

Trasu koฤพajรญ vย tuneli tvorรญ oblรบk (polomer asi 2ย 000โ€‰m). Vรฝลกkovo stรบpa tunel od VP vย sklone 0,972 % po staniฤenie 214,560, ฤalej 0,627โ€‰% po zรกpadnรฝ portรกl. Prevรฝลกenie oboch koฤพajรญ je 84 mm. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 5ย 000 mm.

Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dvojkoฤพajnรก tunelovรก rรบra, portรกly aย รบnikovรก ลกtรดlลˆa. Razenรฝ tunel tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou geotextรญliou aย ploลกnou hydroizolรกciou. Podฤพa geoยญlogickej stavby horninovรฉho prostredia sรบ navrhnutรฉ dva prierezy tunela โ€“ so spodnou klenbou (plocha vรฝrubu 125 m2) aย bez spodnej klenby (105,70 m2). Primรกr bude tvorenรฝ striekanรฝm betรณnom C 20/25 vย hrรบbke 250 aลพ 300 mm. Sekundรกrne ostenie, spodnรก klenba aย zรกkladovรฉ pรกsy sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu triedy C 30/37. Po podrobnom preskรบmanรญ geologickรฝch pomerov moลพno sekundรกrย  realizovaลฅ aj zย prostรฉho betรณnu. Minimรกlna hrรบbka sekundรกra je 350โ€‰mm aย sย jeho vyhotovenรญm sa poฤรญta po blokoch sย dฤบลพkou 10 m.
Hฤบbenรฉ tunely budรบ tvorenรฉ monolitickรฝm ลพelezobetรณnom triedy C 30/37, minimรกlna hrรบbka konลกtrukcie je 400โ€‰mm aย dฤบลพka jednรฉho bloku 10 m.

รšnikovรก ลกtรดlลˆa ako chrรกnenรก รบnikovรก cesta vedie sรบbeลพne sย tunelovou rรบrou aย vyรบsลฅuje pri TD na zรกpadnom portรกli. Dฤบลพka ลกtรดlne je 400โ€‰m aย jej pozdฤบลพny sklon je totoลพnรฝ sย pozdฤบลพnym sklonom tunelovej rรบry. Prierez ลกtรดlne je navrhnutรฝ ako prejazdnรฝ aย vzhฤพadom na dฤบลพku ลกtรดlne sa navrhli dva zรกlivy โ€“ otรกฤacรญ aย vyhรฝbacรญ.

Konลกtrukciu ลกtรดlne tvorรญ primรกr aย sekundรกr sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย hydroizolaฤnou vrstvou. Plochy vรฝrubu sรบ 33,21 m2 pri beลพnom profile aย 50,08 m2 vo vyhรฝbacom profile. Primรกr sย hrรบbkou 200โ€‰mm je zo striekanรฉho betรณnu C 20/25, sekundรกr zย betรณnu Cย 30/37 mรก hrรบbku 300 mm. Pojazdnรก vrstva bude zย cementobetรณnovรฉho krytu C 25/30 sย jednostrannรฝm prieฤnym sklonom 2 %.

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela sa nachรกdza vย รบdolรญ potoka ฤŒervenรก voda. Poฤas razenia sa stavebnรก jama zabezpeฤรญ technolรณgiou klincovanej zeminy aย vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu sย rozliฤnรฝmi sklonmi svahov. Sklon ฤelnej steny na razenie je 4 : 1 aย celkovรก vรฝลกka zabezpeฤenia je asi 14 m. Vย portรกlovej stene sa vybuduje takzvanรฝ zรกrodok na razenie aย ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik.

Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky, technologickรฝ domฤek aย spevnenรก plocha na vรฝchod zย รบnikovej ลกtรดlne. Zรกpadnรฝ portรกl je situovanรฝ na zรกpadnej strane pahorka Kolombiarok. Stavebnรบ jamu okrem klincovanej zeminy zabezpeฤia aj horninovรฉ kotvy. Maximรกlna vรฝลกka zaistenia je asi 14,5 m. Rovnako sa tu vybuduje zรกrodok razenรฉho tunela.

Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky, technologickรฝ domฤek, poลพiarna nรกdrลพ aย spevnenรก plocha na vรฝchod zย รบnikovej ลกtรดlne. Definitรญvna รบprava portรกlov sa bude rieลกiลฅ spรคtnรฝm zรกsypom zย vystuลพenej zeminy so zatrรกvnenรญm vย sklone 1 : 1,5, respektรญve 60 stupลˆov aย vย hornej ฤasti svahu na ZP bude trvalรก รบprava kamennรฝm obkladom.


Obr. 2 Trasa tunela Kolombiarok

TEXT: Ing.ย Jรกn Kuลกnรญr
FOTO: REMING CONSULT

Jรกn Kuลกnรญr je zamestnanec spoloฤnosti REMING ยญCONSULT a. s. Je autorizovanรฝ inลพinier aย ลกpecialista na tunelovรฉ stavby. Pรดsobรญ na pozรญcii manaลพรฉra vybranรฝchย  projektov aย  zรกroveลˆ je vedรบcim strediska Bratislava 3.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie