zeleznicne tunely na modernizovanom useku trate liptovsky mikulas poprad tatry 2. cast
Galรฉria(4)

ลฝelezniฤnรฉ tunely na modernizovanom รบseku trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad-Tatry (2. ฤasลฅ)

Partneri sekcie:

Vย predchรกdzajรบcom ฤรญsle ฤasopisu Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby sme vรกs informovali oย novรฝch projektoch vย oblasti tunelovej vรฝstavby. Nasledujรบci prรญspevok opisuje navrhnutรฉ rieลกenia troch zย piatich tunelov vย projektovรฝch stupลˆoch, vย akรฝch sa vย sรบฤasnosti nachรกdzajรบ. Vลกetky tri sรบ razenรฉ pomocou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM).

03 reming big image
obraz2 big image
obraz big image
Tunel ล trba
Tunelom ล trba (vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie) prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ vย novej trase, vย extravilรกne juลพne od existujรบcej polohy trate pod pahorkovitรฝm รบzemรญm sย nรกzvami Lieลกtiny aย Za hรกjom. Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 216,111 โ€“ 218,949 nลพkm aย jeho dฤบลพka je 2 838 m.

Trasu koฤพaje 1 vย tuneli tvorรญ priama (asi 155ย m), nรกsledne prechodnica (asi 148 m) do oblรบka (asi 1 652 m, polomer asi 1 800 m), potom prechodnica (asi 148 m) do priamej. Trasu koฤพaje 2 tvorรญ priama (asi 250 m), nรกsledne prechodnica (asi 156 m) do oblรบka (asi 1 658 m, polomer asi 1 700 m), potom prechodnica (asi 156 m) do oblรบka sย polomerom 15 000 m. Vรฝลกkovo tunel stรบpa od oboch portรกlov kย vypuklรฉmu vrcholovรฉmu oblรบku vย sklone 4 โ€ฐ. Prevรฝลกenie koฤพajรญ je 93ย mm (koฤพaj 1) aย 98 mm (koฤพaj 2).

Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dvojkoฤพajovรก tunelovรก rรบra, jednokoฤพajovรฉ tunelovรฉ rรบry, prieฤne prepojenia aย portรกly.

Dvojkoฤพajovรก tunelovรก rรบra
Vย razenej ฤasti dvojkoฤพajovej tunelovej rรบry sรบ navrhnutรฉ dva typy prieฤnych rezov โ€“ dvojkoฤพajovรก razenรก tunelovรก rรบra sย koฤพajovou spojkou (typ I) aย dvojkoฤพajovรก razenรก tunelovรก rรบra sย rozpletom (typ II). Vย oboch typoch prieฤnych rezov sa rรกta sย vรฝrubmi so spodnou klenbou. Teoretickรฉ plochy vรฝrubu sรบ 181,39ย m2 (prieฤny rez typ I) aย 265,89 m2 (prieฤny rez typ II). Primรกrne ostenie bude zย vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu C 20/25 sย orientaฤnou hrรบbkou 300 aย 350 mm. Sekundรกrne ostenie aย spodnรก klenba sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu triedy C30/37. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 400 mm vย type Iย aย 500 mm vย type II, minimรกlna hrรบbka spodnej klenby je 575 mm vย type Iย aย 850 mm vย type II. Sekundรกrne ostenie bude vyhotovenรฉ po blokoch, priฤom saย  navrhuje zรกkladnรก dฤบลพka bloku 10 m.

Konลกtrukciu hฤบbenej ฤasti dvojkoฤพajovej tunelovej rรบry tvorรญ nosnรก rรกmovรก konลกtrukcia zย monolitickรฉho ลพelezobetรณnu C 30/37, drenรกลพna vrstva, hydroizolรกcia aย ochrannรก vrstva zo striekanรฉho betรณnu. Rรกmovรก konลกtrukcia je navrhnutรก vo dvoch ลกรญrkovรฝch profiloch zย dรดvodu umiestnenia vรฝhybkovรฝch koฤพajรญ vย tejto hฤบbenej ฤasti. Uvaลพovanรฉ rozmery rรกmovรฝch konลกtrukciรญ sรบ: svetlรก ลกรญrka 17,1ย m aย 13,3 m; hrรบbka zรกkladovej dosky 0,9ย m; hrรบbka stien 0,9 aลพ 1,4 m; hrรบbka stropnej dosky 1,2 aลพ 1,6 m.

Tab. 2 Tunel ล trba โ€“ dฤบลพky รบsekov tunelovรฝch rรบr

Jednokoฤพajovรฉ tunelovรฉ rรบry
Razenรฝ tunel tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou geotextรญliou aย ploลกnou hydroizolรกciou. Podฤพa geologickej stavby horninovรฉho prostredia sรบ navrhnutรฉ dva prierezy tunela โ€“ so spodnou klenbou (plocha vรฝrubu 79,02 m2) aย bez spodnej klenby (71,55 m2). Primรกrne ostenie bude tvoriลฅ striekanรฝ betรณn C20/25 vย hrรบbke asi 200 mm. Sekundรกrne ostenie, spodnรก klenba aย zรกkladovรฉ pรกsy sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu triedy C30/37. Po podrobnom preskรบmanรญ geologickรฝch pomerov moลพno sekundรกrne ostenie realizovaลฅ aj zย prostรฉho betรณnu. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm aย na jeho vyhotovenie sa navrhujรบ bloky sย dฤบลพkou 10 m. Vย rรกmci razenรฉho tunela sa budรบ realizovaลฅ aj zรกrodky prieฤnych prepojenรญ.

Hฤบbenรฉ tunely bude tvoriลฅ monolitickรฝ ลพelezobetรณn triedy C30/37, minimรกlna hrรบbka konลกtrukcie je 400 mm aย dฤบลพka jednรฉho bloku 10 m. Hrรบbka zรกkladovรฝch pรกsov je 900ย mm aย ich ลกรญrka 2 800 mm.

Prieฤne prepojenia (PP1 aลพ PP5) sรบ navrhnutรฉ kolmo medzi dvoma jednokoฤพajovรฝmi tunelmi.ย  Ich dฤบลพka je od 5,59 m (PP1) do 33,72 m (PP3).

Konลกtrukciu prepojenรญ tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย hydroizolaฤnou vrstvou. Plochaย  vรฝrubu je 14,75 m2. Primรกrne ostenie zo striekanรฉho betรณnu C20/25 mรก hrรบbku 150 mm, sekundรกrne je zย betรณnu C30/37 sย hrรบbkou 200 mm. Pochรดdzna vrstva bude zย betรณnovรฉho krytu C 25/30 sย jednostrannรฝm prieฤnym sklonom 2 %.

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela je situovanรฝ medzi potokom Mlynica aย existujรบcou ลพelezniฤnou traลฅou โ€“ asi 0,95 km od obce ล trba. Poฤas razenia sa stavebnรก jama zabezpeฤรญ technolรณgiou klincovanej zeminy, horninovรฝch kotiev aย vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu zย rozliฤnรฝmi sklonmi svahov. Sklony svahov sรบ ฤlenenรฉ laviฤkami so ลกรญrkou 2 aย 1,5 m. Sklon ฤelnej steny na razenie je 5 : 1 aย celkovรก vรฝลกka zabezpeฤenia je asi 19 m.
Vย portรกlovej stene sa vybuduje tzv. zรกrodok na razenie aย ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik. Kย portรกlu povedie prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky, technologickรฝ domฤek, automatickรก tlakovรก stanica aย akumulaฤnรก nรกdrลพ.

Zรกpadnรฝ portรกl je situovanรฝ vย blรญzkosti koryta existujรบceho Lรบฤneho potoka, asi 0,71ย km od sรบtoku potoka ลฝeleznรก voda aย Lรบฤny potok. Stavebnรก jama sa zabezpeฤรญ technolรณgiou klincovanej zeminy, horninovรฝch kotiev aย vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu zย rozliฤnรฝmi sklonmi svahov. Sklony svahov sรบ ฤlenenรฉ laviฤkami so ลกรญrkou 2ย m aย 1,5ย m. Sklon ฤelnej steny na razenie je 5ย :ย 1 aย celkovรก vรฝลกka zabezpeฤenia je asi 14 m. Rovnako sa tu vybuduje zรกrodok razenรฉho tunela. Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia kย nรกstupnej ploche.

Pri definitรญvnej รบprave portรกlov sa vyuลพije spรคtnรฝ zรกsyp zย vystuลพenej zeminy so zatrรกvnenรญm vย sklone 1 : 1, respektรญve 1 : 1,5.

Tunel Hencnava
Tunelom Hencnava (vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie) prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ vย novej trase vย extravilรกne obce ล trba pod rovnomennou vyvรฝลกeninou. Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 220,916 aลพ 221,983 nลพkm aย jeho dฤบลพka je 1ย 067ย m. Tunel tvorรญ razenรก ฤasลฅ dฤบลพky 980 m aย hฤบbenรฉ ฤasti na portรกloch (VP 44ย m, ZP 43 m).

Trasu koฤพajรญ vย tuneli tvorรญ priama, nรกsledne prechodnica (asi 208 m) aย oblรบk (sย polomerom asi 1 285 m). Vรฝลกkovo klesรก tunel od vรฝchodu na zรกpad vย sklone 5,672 โ€ฐ. Prevรฝลกenie koฤพajรญ je 106, respektรญve 105 mm. Vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4 750 mm. Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dvojkoฤพajovรก tunelovรก rรบra, portรกly aย รบnikovรก ลกtรดlลˆa.

Razenรฝ tunel tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou geotextรญliou aย ploลกnou hydroizolรกciou. Podฤพa geoยญlogickej stavby horninovรฉho prostredia sรบ navrhnutรฉ dva prierezy tunela โ€“ so spodnou klenbou (plocha vรฝrubu 129,09 m2) aย bez spodnej klenby (110,83 m2). Primรกrne ostenie bude tvoriลฅ striekanรฝ betรณn C20/25 sย hrรบbkou 250 aลพ 300 mm. Sekundรกrne ostenie, spodnรก klenba aย zรกkladovรฉ pรกsy sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu triedy C30/37. Po podrobnom preskรบmanรญ geologickรฝch pomerov moลพno sekundรกrne ostenie realizovaลฅ aj zย prostรฉho betรณnu. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm aย pri jeho vyhotovenรญ sa navrhujรบ bloky sย dฤบลพkou 10 m.

Hฤบbenรฉ tunely bude tvoriลฅ monolitickรฝ ลพelezobetรณn triedy C30/37, minimรกlna hrรบbka konลกtrukcie je 400 mm aย dฤบลพka jednรฉho bloku 10 m.

รšnikovรก ลกtรดlลˆa ako chrรกnenรก รบnikovรก cesta vedie zhruba zo stredu tunela ลกikmo kย ceste I/18, kde vyรบsลฅuje kย nรกstupnej ploche. Dฤบลพka ลกtรดlne je 176,14 m aย niveleta je vย klesanรญ 9,84 % od vstupnรฉho portรกlu. Prierez ลกtรดlne je prejazdnรฝ aย vzhฤพadom na dฤบลพku ลกtรดlne je navrhnutรฝ aj otรกฤacรญ aย vyhรฝbacรญ zรกliv.

Konลกtrukciu ลกtรดlne tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย hydroizolaฤnou vrstvou. Plochy vรฝrubu sรบ 33,21ย m2 pri beลพnom profile aย 86,64ย m2 vo otรกฤacom profile. Primรกrne ostenie mรก hrรบbku 200 mm (250 mm zรกliv) zo striekanรฉho betรณnu C20/25, sekundรกrne je zย betรณnu C30/37 sย hrรบbkou 300ย mm (350 mm zรกliv). Pojazdnรก vrstva bude zย cementobetรณnovรฉho krytu C25/30 sย jednostrannรฝm prieฤnym sklonom 2 %.

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela sa nachรกdza na รบpรคtรญ vyvรฝลกeniny vย tesnej blรญzkosti aย pod รบrovลˆou cesty I/18. Poฤas razenia sa stavebnรก jama zabezpeฤรญ technolรณgiou klincovanej zeminy, vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu sย rozliฤnรฝmi sklonmi svahov, doฤasnรฝmi aj trvalรฝmi horninovรฝmi kotvami aย kotevnรฝm ลพelezobetรณnovรฝmi prahmi. Sklon ฤelnej steny na razenie je 5 : 1 aย celkovรก vรฝลกka zabezpeฤenia je asi 18,6 m. Vย portรกlovej stene sa vybuduje tzv. zรกrodok na razenie aย ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik.

Definitรญvna รบprava vรฝchodnรฉho portรกlu bude rieลกenรก spรคtnรฝm zรกsypom do รบrovne pรดvodnรฉho terรฉnu. ฤŒelnรฝ portรกlovรฝ svah bude vystuลพenรฝ vย sklone 35ยฐ. Kย portรกlu povedie prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky, technologickรฝ domฤek aย akumulaฤnรก nรกdrลพ.

Zรกpadnรฝ portรกl je situovanรฝ vย blรญzkosti diaฤพniฤnej estakรกdy pri obci Vaลพec neฤaleko motorestu Krivรกลˆ. Stavebnรก jama sa zabezpeฤรญ okrem klincovanej zeminy aj horninovรฝmi kotvami. Maximรกlna vรฝลกka zaistenia je asi 18 m. Rovnako sa tu vybuduje zรกrodok razenรฉho tunela. Kย portรกlu povedie vedฤพa technologickรฉho domฤeka prรญstupovรก komunikรกcia, ktorรก bude zaรบstenรก na nรกstupnรบ plochu. Definitรญvnaย  รบprava portรกlu bude maลฅ tvar vystuลพenรฉho svahu vย sklone 35ยฐ.


Tunel Hencnava โ€“ vรฝchodnรฝ portรกl

Tunel Dรบbrava
Tunelom Dรบbrava (vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie, spracovรกva sa stupeลˆ dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie) prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ vย novej trase vย extravilรกne pod pahorkovitรฝm รบzemรญm sย rovnomennรฝm nรกzvom zรกpadne od obce Vaลพec aย severne od existujรบcej trate vedรบcej รบdolรญm Bieleho Vรกhu. Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 225,490 aลพ 226,862 nลพkm aย jeho dฤบลพka je 1 372 m. Podstatnรบ ฤasลฅ tvorรญ razenรฝ รบsek vย dฤบลพke 1 285 m, na portรกloch sรบ hฤบbenรฉ ฤasti (vรฝchodnรฝ portรกl 50 m, zรกpadnรฝ portรกl 37 m).

Trasu koฤพajรญ vย tuneli tvorรญ priamaย  (asi 897ย m), nรกsledne prechodnica (asi 89 m) aย oblรบk (sย polomerom asi 3 000 m). Vรฝลกkovo klesรก tunel od vรฝchodu na zรกpad vย sklone 11,93 โ€ฐ. Prevรฝลกenie oboch koฤพajรญ je 56 mm. Vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4 200 mm. Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dvojkoฤพajovรก tunelovรก rรบra, portรกly aย รบnikovรก ลกtรดlลˆa.

Razenรฝ tunel tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou geotextรญliou aย ploลกnou hydroizolรกciou. Podฤพa geoยญlogickej stavby horninovรฉho prostredia sรบ navrhnutรฉ dva prierezy tunela โ€“ so spodnou klenbou (plocha vรฝrubu 129,09 m2) aย bez spodnej klenby (110,83 m2). Primรกrne ostenie bude tvoriลฅ striekanรฝ betรณn C20/25 sย hrรบbkou 250 aลพ 300 mm. Sekundรกrne ostenie, spodnรก klenba aย zรกkladovรฉ pรกsy sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu triedy C30/37. Po podrobnom preskรบmanรญ geologickรฝch pomerov moลพno sekundรกrne ostenie realizovaลฅ aj zย prostรฉho betรณnu. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm aย pri jeho vyhotovenรญ sa pouลพijรบ bloky sย dฤบลพkou 10 m.

Hฤบbenรฉ tunely bude tvoriลฅ monolitickรฝ ลพelezobetรณn triedy C30/37, minimรกlna hrรบbka konลกtrukcie je 400 mm aย dฤบลพka jednรฉho bloku 10 m.

รšnikovรก ลกtรดlลˆa ako chrรกnenรก รบnikovรก cesta vedie sรบbeลพne sย tunelovou rรบrou aย vyรบsลฅuje pri TD na vรฝchodnom portรกli. Dฤบลพka ลกtรดlne je 481,45 m aย niveleta je vย klesanรญ 1,07 % od vstupu na vรฝchodnรฝ portรกl. Prierez ลกtรดlne je prejazdnรฝ aย vzhฤพadom na dฤบลพku ลกtรดlne je navrhnutรฝ aj otรกฤacรญ aย vyhรฝbacรญ zรกliv. Konลกtrukciu ลกtรดlne tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย hydroizolaฤnou vrstvou. Plochy vรฝrubu sรบ 33,21ย m2 pri beลพnom profile aย 50,08 m2 vo vyhรฝbacom profile. Primรกrne ostenie zo striekanรฉho betรณnu C20/25 mรก hrรบbku 200 mm, sekundรกrne je zย betรณnu C30/37 sย hrรบbkou 300 mm. Pojazdnรก vrstva bude zย cementobetรณnovรฉho krytu C25/30 sย jednostrannรฝm prieฤnym sklonom 2 %.

Vรฝchodnรฝ portรกl tunela sa nachรกdza na vรฝchodnej strane vrchu Dรบbrava. Poฤas razenia sa stavebnรก jama zabezpeฤรญ technolรณgiou klincovanej zeminy aย vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu sย rozliฤnรฝmi sklonmi svahov. Sklon ฤelnej steny pre razenie je 5 : 1 aย celkovรก vรฝลกka zabezpeฤenia je asi 19 m. Vย portรกlovej stene sa vybuduje tzv. zรกrodok na razenie aย ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik. Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky, technologickรฝ domฤek aย spevnenรก plocha na vรฝchod zย รบnikovej ลกtรดlne.

Zรกpadnรฝ portรกl je situovanรฝ vย รบdolรญ Belianskeho potoka. Stavebnรก jama sa okrem klincovanej zeminy zabezpeฤรญ aj horninovรฝmi kotvami. Maximรกlna vรฝลกka zaistenia je asi 21 m. Rovnako sa tu vybuduje zรกrodok razenรฉho tunela. Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, ktorรก bude spoloฤne obsluhovaลฅ aj vรฝchodnรฝ portรกl tunela Zรกmฤisko. Zrealizuje sa nรกstupnรก plocha aย TD.

Pri definitรญvnej รบprave portรกlov sa pouลพije spรคtnรฝ zรกsyp zย vystuลพenej zeminy so zatrรกvnenรญm vย sklone 1 : 1,5.


Tunel Dรบbrava โ€“ vzorovรฉ prieฤne rezy
1 โ€“ nosiฤ trakฤnรฉho vedenia, 2 โ€“ obrys vozidla 1-VM, 3 โ€“ priechodnรฝ prierez C, 4 โ€“ poistnรฝ priestor 300 mm, 5 โ€“ hrana vรฝrubu, 6 โ€“ primรกrne ostenie โ€“ striekanรฝ betรณn C20/25, 7 โ€“ drenรกลพna aย ochrannรก vrstva, 8 โ€“ ploลกnรก hydroizolรกcia, 9 โ€“ sekundรกrne ostenie โ€“ ลพelezobetรณn C30/37, 10 โ€“ oceฤพovรฉ madlo, 11 โ€“ kรกblovรฝ multikanรกl, 12 โ€“ poลพiarny vodovod Dn 125, 13 โ€“ pieskovรฝ obsyp, 14 โ€“ medzerovitรฝ drenรกลพny betรณn C8/10, 15 โ€“ drenรกลพne potrubie DN 200, 16 โ€“ prefabrikรกt pevnej jazdnej drรกhy, 17 โ€“ betรณn C25/30, 18 โ€“ vรฝplลˆovรฝ betรณn C16/20, 19 โ€“ spodnรก klenba โ€“ ลพelezobetรณn C30/37, 20 โ€“ zberaฤ DN 400

TEXT: Ing. Jรกn Kuลกnรญr
FOTO: REMING CONSULT

Jรกn Kuลกnรญr je zamestnanec spoloฤnosti REMING CONSULT, a. s. Je autorizovanรฝ inลพinier aย ลกpecialista na tunelovรฉ stavby. Pรดsobรญ na pozรญcii manaลพรฉra vybranรฝchย  projektov aย  zรกroveลˆ je vedรบcim strediska Bratislava 3.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie