zeleznicne tunely na modernizovanom useku trate liptovsky mikulas poprad tatry 3. cast
Galรฉria(4)

ลฝelezniฤnรฉ tunely na modernizovanom รบseku trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad โ€“ Tatry, 3. ฤasลฅ

Partneri sekcie:

Vย zรกvereฤnej ฤasti prรญspevku prinรกลกame informรกcie oย troch ลพelezniฤnรฝch tuneloch, na ktorรฉ je vย sรบฤasnosti vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie aย je spracovรกvanรฝ stupeลˆ dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie. Tunely Zรกmฤisko, ฤŒervenรฝ Kรบt aย Palรบdza tak doplnia sieลฅ novรฝch projektov vย oblasti tunelovej vรฝstavby na Slovensku.

obr1 big image
obr2 big image
obr3 big image
Tunel Zรกmฤisko
Tunelom Zรกmฤisko prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ vย novej trase vย extravilรกne pod bezmennรฝm pahorkom, severne od existujรบcej trate vย รบdolรญ Bieleho Vรกhu. Vย sรบฤasnosti je vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie aย spracovรกva sa stupeลˆ dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie (DSP). Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 227,097 โ€“ 227,263 nลพkm aย jeho dฤบลพka je 166 m. Razenรฝ รบsek je dlhรฝ 80 m, na portรกloch sรบ ฤasti hฤบbenรฉ (vรฝchodnรฝ portรกl 43 m, zรกpadnรฝ portรกl 43 m). Trasa oboch koฤพajรญ vย tuneli je vย oblรบku sย polomermi asi 3 000 m. Vรฝลกkovo tunel klesรก od vรฝchodu na zรกpad vย sklone 11,93 โ€ฐ. Prevรฝลกenie oboch koฤพajรญ je 56 mm. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4 200 mm. Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dvojkoฤพajovรก tunelovรก rรบra aย portรกly.

Razenรฝ tunel je tvorenรฝ primรกrnym aย sekundรกrnym ostenรญm sย medziฤพahlou drenรกลพnou geotextรญliou aย ploลกnou hydroizolรกciou. Podฤพa geologickej stavby horninovรฉho prostredia sa navrhli dva prierezy tunela โ€“ so spodnou klenbou (plocha vรฝrubu 129,09ย m2) aย bez spodnej klenby (110,83 m2). Primรกr bude tvoriลฅ striekanรฝ betรณn C20/25 vย hrรบbke 250 aลพ 300 mm. Sekundรกrne ostenie, spodnรก klenba aย zรกkladovรฉ pรกsy sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho betรณnu triedy C30/37. Po podrobnom preskรบmanรญ geologickรฝch pomerov moลพno sekundรกr realizovaลฅ aj zย prostรฉho betรณnu. Minimรกlna hrรบbka sekundรกrneho ostenia je 350 mm aย  poฤรญta sa sย tรฝm, ลพe sa vyhotovรญ po blokoch sย dฤบลพkou 10 m.

Hฤบbenรฉ tunely bude tvoriลฅ monolitickรฝ ลพelezobetรณn triedy C30/37, minimรกlna hrรบbka konลกtrukcie je 400 mm aย dฤบลพka jednรฉho bloku 10 m.

Vรฝchodnรฝ portรกl (VP) tunela sa nachรกdza vย รบdolรญ Belianskeho potoka. Poฤas razenia sa stavebnรก jama zabezpeฤรญ technolรณgiou klincovanej zeminy, vystuลพenรฝm striekanรฝm betรณnom sย rozliฤnรฝmi sklonmi svahov aย horninovรฝmi kotvami. Sklon ฤelnej steny na razenie je 5 : 1 aย celkovรก vรฝลกka zabezpeฤenia je asi 19 m. Sklony svahov sรบ ฤlenenรฉ laviฤkami ลกรญrky 2 m. Vย portรกlovej stene sa vybuduje tzv. zรกrodok razenia aย ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik. Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej bude nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky aย na technologickรฝ domฤek.

Zรกpadnรฝ portรกl (ZP) je situovanรฝ vย zรกpadnom svahu pahorka, prechรกdzajรบcom do รบdolia Bieleho Vรกhu. Stavebnรก jama bude zabezpeฤenรก klincovanou zeminou, vystuลพenรฝm striekanรฝm betรณnom aย horninovรฝmi kotvami. Maximรกlna vรฝลกka zaistenia je asi 22ย m. Rovnako sa tu vybuduje zรกrodok razenรฉho tunela. Definitรญvna รบprava portรกlov bude rieลกenรก spรคtnรฝm zรกsypom zย vystuลพenej zeminy so zatrรกvnenรญm vย sklone 1 : 1,5.

Tunel ฤŒervenรฝ Kรบt
Tunel prechรกdza masรญvom vrchu Vachtรกrovรก, ktorรฝ leลพรญ na zรกpadnom cรญpe pohoria Kozie chrbty. Vย blรญzkosti zรกpadnรฉho portรกlu sa nachรกdza obec Krรกฤพova Lehota. Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 233,780 โ€“ 238,665 nลพkm aย vย sรบฤasnosti je naลˆ vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie.

Trasa juลพnej tunelovej rรบry (JTR) vedie vย jednosmernom oblรบku sย polomerom Rย =ย 15 000 m (oblรบk ฤ. 22), pokraฤuje priamou, ฤalej prechodnicou do oblรบka sย polomerom R = 3 000 m (oblรบk ฤ. 24), prechodnicou, priamou aย konฤรญ sa prechodnicou vย smere staniฤenia trasy ลพeleznice. Prevรฝลกenie koฤพaje vย oblรบkoch je p = 0 mm (oblรบk ฤ.ย 22), respektรญve p = 56 mm (oblรบk ฤ. 24). Pozdฤบลพny sklon juลพnej tunelovej rรบry je klesanie 10,519 โ€ฐ vย smere staniฤenia od vรฝchodnรฉho portรกlu kย zรกpadnรฉmu.

Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dve jednokoฤพajovรฉ tunelovรฉ rรบry, prieฤne prepojenia medzi nimi aย portรกly. Trasa severnej tunelovej rรบry vedie vย jednosmernom oblรบku sย polomerom R = 15 000 m (oblรบk ฤ.ย 23), pokraฤuje priamou, ฤalej prechodnicou do oblรบka sย polomerom R = 2960 m (oblรบk ฤ. 25), prechodnicou aย konฤรญ sa priamou vย smere staniฤenia trasy ลพeleznice. Prevรฝลกenie koฤพaje vย oblรบkoch je p = 0 mm (oblรบk ฤ.ย 23), respektรญve p = 57 mm (oblรบk ฤ. 25). Pozdฤบลพny sklon severnej tunelovej rรบry je klesanie 10,519 โ€ฐ vย smere staniฤenia od vรฝchodnรฉho portรกlu kย zรกpadnรฉmu.

Tab. 1 Dฤบลพky รบsekov juลพnej tunelovej rรบry tunela ฤŒervenรฝ Kรบt podฤพa technolรณgie vรฝstavby

Tab. 2 Dฤบลพky รบsekov severnej tunelovej rรบry tunela ฤŒervenรฝ Kรบt podฤพa technolรณgie vรฝstavby


Tunelovรฉ rรบry

Vzhฤพadom na podmienky horninovรฉho prostredia sa bude raziลฅ kombinovanรฝm spรดsobom. Pred zavedenรญm plnoprofilovรฉho raziaceho stroja (TBM) sa cyklickรฝm spรดsobom razenia vyrazรญ ลกtartovacรญ tunel pre TBM (NRTM), dlhรฝ asi 26 m.

ล tartovacรญ tunel tvorรญ primรกrne aย sekundรกrne ostenie sย medziฤพahlou drenรกลพnou geotextรญliou aย ploลกnou hydroizolรกciou. Primรกrne ostenie tvorรญ striekanรฝ betรณn, vystuลพenรฝ jednou alebo dvoma vrstvami oceฤพovรฝch sietรญ aย priehradovรฝmi oblรบkmi. Primรกrne ostenie je kotvenรฉ do horninovรฉho masรญvu pomocou horninovรฝch svornรญkov. Ak treba zaistiลฅ stabilitu ฤela vรฝrubu, navrhuje sa pouลพiลฅ sklolaminรกtovรฉ svornรญky. Pri nedostatoฤnej stabilite nadloลพia tunela sa pouลพijรบ predhรกลˆanรฉ ihly, prรญpadne mikropilรณtovรฉ dรกลพdniky na znรญลพenie nadvรฝlomov poฤas razenia.

Primรกrne ostenie pri TBM tvoria ลพelezobetรณnovรฉ (ลฝB) segmenty uloลพenรฉ do prstenca sย vonkajลกรญm priemerom 10 m. Prstenec je zloลพenรฝ zo ลกiestich segmentov (vrchnรฝ, 2 boฤnรฉ, 2 spodnรฉ aย dnovรฝ uzatvรกracรญ). Sekundรกrne ostenie (definitรญvne) je tvorenรฉ monolitickรฝm betรณnom C25/30. Podฤพa potreby sa pouลพije prostรฝ alebo vystuลพenรฝ betรณn. Dฤบลพka betonรกลพneho bloku je navrhnutรก 10 m. Betรณnovaลฅ sekundรกrne ostenie bude moลพnรฉ aลพ po ustรกlenรญ deformรกciรญ horninovรฉho masรญvu.

Obr. 1 Vzorovรฉ prieฤne rezy TBM tunela ฤŒervenรฝ Kรบt

Prieฤne prepojenia
Prieฤne prepojenia (PP) slรบลพia vย tuneli ako รบnikovรฉ chodby zย jednej tunelovej rรบry do druhej vย prรญpade nehody ฤi poลพiaru. Podฤพa UIC โ€“ Codex-uย 779-9 (ฤl. I-43) maximรกlna vzdialenosลฅ medzi dvoma bezpeฤnรฝmi รบnikovรฝmi cestami je 500 m. Vย prรญpade tunela ฤŒervenรฝ Kรบt sa navrhuje vytvoriลฅ 9 prieฤnych prepojenรญ sย priemernou dฤบลพkou 29 m. Vลกetky prepojenia majรบ rovnakรฝ svetlรฝ prierez, ktorรฝ je dostatoฤnรฝ aj na prejazd malรฝch vozidiel integrovanรฉho zรกchrannรฉho systรฉmu. PP sa budรบ raziลฅ metรณdou NRTM zย juลพnej tunelovej rรบry. Razenie bude prebiehaลฅ dovrchne, respektรญve podฤพa vzรกjomnรฉho vรฝลกkovรฉho vedenia oboch tunelovรฝch rรบr. Sย razenรญm sa zaฤne aลพ po vybudovanรญ primรกrneho ostenia juลพnej tunelovej rรบry zo ลฝB segmentov.


Obr. 2 Tunel ฤŒervenรฝ Kรบt โ€“ vรฝchodnรฝ portรกl

Vstupnรฉ portรกly
ฤŒelnรก stena vรฝchodnรฉho portรกlu tunela sa zaistรญ ลฝB pilรณtami sย priemerom 900 mm, dฤบลพkou 18 m aย ลกรญrkou 17 m. Pilรณty sรบ spevnenรฉ vย piatich รบrovniach ลฝB kotevnรฝmi prahmi, zย ktorรฝch sa budรบ inลกtalovaลฅ horninovรฉ lanovรฉ kotvy dฤบลพky 20 m. Vย mieste, kde vyjde na povrch TBM, sรบ pilรณty vynechanรฉ aย toto miesto je spevnenรฉ doฤasnรฝm ลฝB prahom. Zย neho sรบ inลกtalovanรฉ sklolaminรกtovรฉ tyฤovรฉ kotvy dฤบลพky 8 m. Tie istรฉ sklolaminรกtovรฉ kotvy sรบ pouลพitรฉ aj vย rastri 1,5 ร— 1,5 m na vลกetkรฝch miestach ฤelnej steny, ktorรฉ netvoria, respektรญve nespevลˆujรบ pilรณty. Najvrchnejลกรญ ลฝB prah je vย rohoch rozopretรฝ kรบtovรฝmi oceฤพovรฝmi rozperami oย pilรณty boฤnรฝch stien. Svah od hlavy kotiev po pรดvodnรฝ terรฉn je vย sklone 1ย :ย 1 bez ฤalลกรญch vรฝstuลพnรฝch prostriedkov.

Boฤnรฉ steny sรบ realizovanรฉ ลฝB pilรณtami sย priemerom 900 mmย  aย dฤบลพkou 18 m. Pilรณty sรบ spevnenรฉ podฤพa potreby maximรกlne aลพ vย piatich รบrovniach ลฝB kotevnรฝmi prahmi, zย ktorรฝch budรบ inลกtalovanรฉ sklolaminรกtovรฉ zemnรฉ kotvy. Svahy od hlavy kotiev po pรดvodnรฝ terรฉn budรบ na jednom รบseku vย sklone 1 : 1 bez ฤalลกรญch vรฝstuลพnรฝch prostriedkov, vย druhom รบseku od konca pilรณtovej steny sa bude stena stabilizovaลฅ postupne vย sklone 5ย :ย 1 na vรฝลกku 5 m, 3 : 1 na maximรกlnu vรฝลกku 3 m aย vย sklone 1 : 1, ktorรฝ sa postupne sย klesanรญm pรดvodnรฉho terรฉnu vytratรญ. Stabilizรกcia vย ฤastiach so sklonmi 5 : 1 aย 3 : 1 sa vykonรก technolรณgiou klincovanej zeminy zย vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu aย doฤasnรฝch horninovรฝch kotiev. Kย portรกlu povedie prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky aย na technologickรฝ domฤek.

Zรกpadnรฝ portรกl je situovanรฝ vย blรญzkosti kriลพovatky ciest I/18 aย I/72 neฤaleko obce Krรกฤพova Lehota. Hฤบbenรก ฤasลฅ sa dobuduje technolรณgiou klincovanej zeminy, vystuลพenรฉho striekanรฉho betรณnu aย doฤasnรฝch horninovรฝch kotiev. Sklon ฤelnej steny aย steny boฤnej โ€“ pravej vย smere staniฤenia je 5 : 1. Stena je potiahnutรก do vรฝลกky 11,54 m aย potom je zriadenรก stabilizaฤnรก laviฤka, zย ktorej sa vyhotovรญ ลพelezobetรณnovรฝ kotevnรฝ prah na uchytenie lanovรฝch kotiev. Tie sa budรบ osรกdzaลฅ na jednej รบrovni vo vzdialenosti 3ย m. Stena od laviฤky po vrch, respektรญve pรดvodnรฝ terรฉn je svahovanรก vย sklone 2 : 1 aย je spevnenรก kotvami. Sklon ฤพavej boฤnej steny je 2ย :ย 1 aย je svahovanรก kontinuรกlne aลพ po รบroveลˆ pรดvodnรฉho terรฉnu. Vย portรกlovej stene sa vybuduje tzv. zรกrodok aย ochrannรฝ mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik pre obe tunelovรฉ rรบry. Zย dรดvodu zavedenia raziaceho stroja sa naย dne vรฝkopu vย oboch osiach tunelov zrealizuje ryha hlbokรก asi 2 m, ลกirokรก asi 10,5 m aย dlhรก 40 m. Vย tejto ryhe sa vybetรณnuje tzv. รบloลพnรฉ lรดลพko pre TBM. Maximรกlna vรฝลกka zaistenia vย mieste portรกlovej steny je 22,9 m. Predpokladanรก dฤบลพka stabilizรกcie zรกrezu je 28 m do nลพkm 238,687. Definitรญvna รบprava bude rieลกenรก ฤพahkou obkladovou stenou sย imitรกciou lomovรฉho kameลˆa. Kย portรกlu povedie prรญstupovรก komunikรกcia zย obecnej komunikรกcie obce Krรกฤพova Lehota kย nรกstupnej ploche na hasiฤskรฉ aย zรกchrannรฉ vozidlรก aย kย technologickรฉmu domฤeku.


Obr. 3 Tunel Palรบdza โ€“ vzorovรฝ prieฤny rez
(pre lepลกie zobrazenie kliknite na obrรกzok)

Tunel Palรบdza
Tunelom Palรบdza prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ vย novej trase vย extravilรกne pod bezmennรฝm pahorkom juลพne od existujรบcej trate na pobreลพรญ vodnej nรกdrลพe Liptovskรก Mara โ€“ย vย blรญzkosti Galovianskej zรกtoky. Je naลˆ vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie aย spracovanรฝ stupeลˆ dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie (DSP). Tunel sa nachรกdza vย staniฤenรญ 257,250 โ€“ 257,880 nลพkm aย jeho dฤบลพka je 630 m. Celรฝ tunel je definovanรฝ ako razenรฝ pod zastropenรญm.

Trasa oboch koฤพajรญ vย tuneli je vย priamej. Vรฝลกkovo klesรก tunel od vรฝchodu na zรกpad vย sklonoch 8,51 โ€ฐ, respektรญve 9,69 โ€ฐ. Prevรฝลกenie oboch koฤพajรญ je 0 mm. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4 200 mm.
Hlavnรฝmi stavebnรฝmi ฤasลฅami tunela sรบ dvojkoฤพajovรก tunelovรก rรบra aย portรกly. Samotnรฝ tunel tvoria dva rady podzemnรฝch monolitickรฝch ลพelezobetรณnovรฝch stien, osovo vzdialenรฝch 13,4 m, na ktorรฝch je umiestnenรก stropnรก ลพelezobetรณnovรก doska. ลฝelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ podzemnรฉ steny budรบ hrubรฉ 800 mm, dlhรฉ 12,0 m aย naย รบrovni pรคty budรบ ฤiastoฤne votknutรฉ do podloลพia. Navrhli sa zย betรณnu pevnostnej triedy C30/37.
Ryha pre podzemnรฉ steny je hฤบbenรก hydraulickรฝm drapรกkom, ktorรฝ sa na zรกklade posรบdenia konkrรฉtnych geologickรฝch podmienok nahradรญ hydrofrรฉzou. ล รญrka lamely podzemnej steny sa uvaลพuje 2,9 m. Podzemnรฉ steny sa pouลพili aj na zaistenie ฤasti svahov na portรกloch tunela. Celkovรก dฤบลพka podzemnรฝch stien vย tunelovรฝch predzรกrezoch je 24,6 m.

Stropnรก ลฝB doska mรก minimรกlnu hrรบbku 800 mm vย strede jej rozpรคtia, teda vย osi tunelovej rรบry. Smerom kย podzemnรฝm stenรกm sa jej hrรบbka zvรคฤลกuje. Navrhla sa zย betรณnu pevnostnej triedy C30/37 sย prรญmesou PP vlรกken na zvรฝลกenie poลพiarnej odolnosti, respektรญve zย dรดvodu odstreฤพovania krycej vrstvy betรณnu pri poลพiari. Betรณnovanie stropnej dosky sa navrhlo na debnenรญ, ktorรฉ sa vyhotovรญ po odstrรกnenรญ asi 3 m hrubej vrstvy horniny po dokonฤenรญ podzemnรฝch stien.

Spodnรบ ฤasลฅ tunela tvorรญ ลฝB doska slรบลพiaca na prenos zaลฅaลพenia od dopravy do podloลพia. Navrhla sa zย betรณnu pevnostnej triedy C30/37, hrรบbky 500 mm. Konลกtrukฤne bude zapustenรก vย podzemnรฝch stenรกch do vopred vyfrรฉzovanej drรกลพky. Na tรบto ลฝB dosku sa uloลพรญ doska zย prostรฉho betรณnu pevnostnej triedy C16/20 hrubรก 500 mm ako podklad pevnej jazdnej drรกhy.

Stavebnรก jama vรฝchodnรฉho portรกlu tunela bude zabezpeฤenรก pilรณtovรฝmi stenami priemeru 0,8 m sย jednotnou dฤบลพkou 9,0 m, ลพelezobetรณnovรฝmi kotviacimi prahmi ลกรญrky 0,5 aย vรฝลกky 0,6 m aย trojpramencovรฝmi lanovรฝmi kotvami dฤบลพky 14,0 m, sย dฤบลพkou koreลˆovej ฤasti 6,0 m. Pilรณty sรบ navrhnutรฉ vย osovej vzdialenosti 1,0 m od seba. Celkovรก dฤบลพka pilรณtovej steny je 80,0 m. Kotvy budรบ predopnutรฉ na kotviacu silu max. 250 kN. Vลกetky lanovรฉ kotvy sรบ navrhovanรฉ ako trvalรฉ, preto bude nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ ich ochranu proti korรณzii. Koneฤnรบ รบpravu pilรณtovรฝch stien budรบ tvoriลฅ obkladovรฉ betรณnovรฉ mรบry so ลพelezobetรณnovou rรญmsou.

Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky a na technologickรฝ domฤek, automatickรก tlakovรก stanica aย poลพiarna akumulaฤnรก nรกdrลพ.

Zรกpadnรฝ portรกl je situovanรฝ vย zรกpadnom svahu pahorku klesajรบcom ku Galovianskej zรกtoke. Vย rรกmci hrubรฝch terรฉnnych รบprav bude vย hornej ฤasti zรกrezovรฝ svah vย sklone 1 : 1,5, vย spodnej ฤasti budรบ stabilizรกciu svahov zabezpeฤovaลฅ klincovanรฉ svahy vย sklone 5 : 1. Naย รบrovni koruny klincovanรฝch svahov je navrhovanรก laviฤka ลกรญrky 1,6 m. Klincovanรฉ svahy po oboch stranรกch portรกlovรฉho objektu sa navrhli sย klincami jednotnej dฤบลพky 4,0 m, osovo vzdialenรฉ od seba oย 1,5 m. Svah bude zabezpeฤenรฝ striekanรฝm betรณnom hrรบbky 200 mm, vystuลพenรฝ oceฤพovou sieลฅou sย veฤพkosยญลฅou oka 100 ร— 100 ร— 8 mm. Koneฤnรก รบprava portรกlovรฉho objektu sa bude rieลกiลฅ zahumusovanรญm vรฝkopovรฝch svahov humusovitou vrstvou hrรบbky 200 mm, ktorรก sa nรกsledne zastrieka hydroosevom. Na klincovanรฉ svahy, upravenรฉ do koneฤnรฉho sklonu ฤela mรบru 3ย :ย 1, sa uloลพia obkladovรฉ betรณnovรฉ mรบry. Navrhnutรฉ sรบ zย betรณnu triedy C30/37 aย obloลพenรฉ obkladovรฝm kameลˆom hrรบbky asi 50ย mm. Kย portรกlu bude viesลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, pri ktorej sa zrealizuje nรกstupnรก plocha pre zรกchrannรฉ zloลพky aย na technologickรฝ domฤek.

TEXT: Ing. Jรกn Kuลกnรญr
FOTO: REMING CONSULT

Jรกn Kuลกnรญr je zamestnanec spoloฤnosti REMING CONSULT, a. s. Je autorizovanรฝ inลพinier a ลกpecialista na tunelovรฉ stavby. Pรดsobรญ na pozรญcii manaลพรฉra vybranรฝchย  projektov aย  zรกroveลˆ je vedรบcim strediska Bratislava 3.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie