ลฝelezniฤnรฝ most Uฤพanka
Uฤพanskรฝ viadukt na ลพelezniฤnej trati Banskรก Bystrica โ Hornรก ล tubลa patrรญ medzi najimpozantnejลกie mosty na Slovensku. Uลพ 73 rokov ubehlo odo dลa, keฤ preลกiel po tejto majestรกtnej stavbe prvรฝ vlak. ลฝelezniฤnรฝ most Uฤพanka vedie ponad dolinu Lelekovo aย tรฝฤi sa niekoฤพko desiatok vรฝลกkovรฝch metrov nad rovnomennou stanicou. Je to prekrรกsna ukรกลพka umenia staviteฤพov horskรฝch tratรญ.
Traลฅ Banskรก Bystrica โ Dolnรก ล tubลaลฝelezniฤnรก traลฅ Dolnรก ล tubลa โ Banskรก Bystrica je sรบฤasลฅou takzvanej stredoslovenskej transverzรกly, ktorรก tvorรญ spojnicu medzi Nitrou aย Koลกicami. Nachรกdza sa vย nรกroฤnom terรฉne Veฤพkej Fatry. Horskรฝ terรฉn prekonรกva 22ย tunelov sย celkovou dฤบลพkou 12 km, priฤom najdlhลกรญ zย nich, ฤremoลกniansky tunel, meria 4ย 698 m. Dodnes patrรญ kย najdlhลกรญm na Slovensku. ฤalej sa tu nachรกdza 112 mostov aย priepustov, medzi nimi aj pรคลฅ viaduktov. Vzdialenosลฅ zaฤiatku aย konca trate meria vzduลกnou ฤiaru pribliลพne 23 km, skutoฤnรก dฤบลพka je skoro dvojnรกsobnรก, bezmรกla 42 km, aย prekonรกva celkovรฝ vรฝลกkovรฝ rozdiel 444,78 m. Stavba trate zaฤala koncom roka 1936 aย prรกce napredovali veฤพmi rรฝchlo. Dva roky od zaฤatia sa dokonฤilo aลพ 54 % vลกetkรฝch stavebnรฝch prรกc. Napriek vysokรฉmu stupลu mechanizรกcie pracovalo na stavbe aj veฤพa robotnรญkov. Najvyลกลกรญ stav bol vย mรกji 1938, keฤ ich poฤet dosiahol 123,4-tisรญca. Nรกroฤnosลฅ stavby aย vysokรฉ tempo jej realizรกcie si vyลพiadali 35 smrteฤพnรฝch aย 492 ลฅaลพkรฝch รบrazov. ลฝeleznica bola odovzdanรก do uลพรญvania 19.ย 12. 1940. Celkovรฉ nรกklady na vรฝstavbu dosiahli sumu 445 miliรณnov korรบn slovenskรฝch, ฤo tรบto stavbu zaradilo medzi dovtedy najnรกkladnejลกie ลพelezniฤnรฉ stavby na Slovensku.
Pohฤพad na zniฤenรบ klenbu s ฤiastoฤne postavenรฝm leลกenรญm
Konลกtrukcia viaduktu
Ako bolo spomenutรฉ, na trati sa nachรกdza mnoลพstvo mostov aย pรคลฅ viaduktov. ล tyri zย nich tvorรญ plnostennรก oceฤพovรก konลกtrukcia aย jeden je ลพelezobetรณnovรฝ klenbovรฝ. Prรกve ลพelezobetรณnovรฝ Uฤพanskรฝ viadukt je nielen podฤพa dobovej literatรบry najimpozantnejลกou stavbou na trati. Vย roku 1938 realizovali stavbu aย neskรดr aj jej rekonลกtrukciu zdruลพenรฉ firmy Ing. J.ย V. Velflรญk, Ing. J. Zรกruba โ Pfeifermann, Ing.ย J.ย Schwarz aย spol., Praha. ลฝeleznica je vย tejto ฤasti trate priama, ฤiastoฤne vย prechodnici oblรบka sย polomerom 400 m so stรบpanรญm 17,609 โฐ. Jej niveleta leลพรญ 42 m nad รบdolรญm. Nosnรบ konลกtrukciu hlavnรฉho poฤพa viaduktu tvorรญ klenba zo ลพelezobetรณnu. Jej rozpรคtie je 55 m aย vzopรคtie 19 m. Najmenลกรญ rozmer prierezu hlavnej klenby je vo vrchole, mรก ลกรญrku 4,5 m aย vรฝลกku 1ย m. Smerom kย pรคte prierez klenby narastรก na ลกรญrku 5,64 m aย vรฝลกku 1,94 m. Dฤบลพka samotnรฉho oblรบka je 70 m. Hlavnรก klenba nesie arkรกdovรฉ rรกmy, na ktorรฝch je uloลพenรก ลพelezobetรณnovรก mostovka. Arkรกdovรฝ rรกm tvoria stojky tuho spojenรฉ sย klenbou aย trรกmy.
Pohฤพad na debnenie klenby
Maximรกlne namรกhanie betรณnu vย hlavnej klenbe sa vย statickom vรฝpoฤte stanovilo na 59 kg/cm2 (5,9 MPa). Na stavbu konลกtrukcie sa pouลพil betรณn triedy E (oznaฤenie podฤพa normy ฤSN 1230-1937). Prevodom na spoloฤnรฉ normy sa urฤila pevnostnรก trieda na tento druh C 10/13,5, ฤo sa mรดลพe pri takomto type monumentรกlnej stavby javiลฅ ako veฤพmi malรก pevnosลฅ. Predpolia viaduktu tvoria tri oblรบky, kaลพdรฝ so svetlosลฅou 12 m. Rozmery tรฝchto ลพelezobetรณnovรฝch klenieb sa menia, podobne ako pri hlavnej klenbe. Vo vrchole majรบ ลกรญrku 4,5 m aย hrรบbku 0,6 m. Vย pรคte dosahuje klenba hrรบbku 0,9 m. Betรณnovanie hlavnej klenby bolo dรดkladne premyslenรฉ aย navrhnutรฉ sย podrobnรฝm postupom vย technickej dokumentรกcii. Postup betรณnovania sa zvolil tak, aby sa eliminovali neลพiaduce รบฤinky zmraลกลฅovania. Pri betonรกลพi sa vynechali pracovnรฉ ลกkรกry so ลกรญrkou 50 aลพ 100 cm. Tieto sa zabetรณnovali po 20 dลoch tuhnutia. Betonรกลพ arkรกdovรฉho rรกmu sa navrhla tak, aby sa vylรบฤilo nerovnomernรฉ zaลฅaลพenie oblรบka. Prebiehala sรบbeลพne zย oboch strรกn viaduktu.
Pozdฤบลพny rez viaduktom
Prevรกdzka vย rokoch 1944 aลพ 1945 aย rekonลกtrukฤnรฉ prรกce
Vย rokoch 1944 aลพ 1945 bola traลฅ ลฅaลพko poลกkodenรก vojnovรฝmi udalosลฅami. ล kody boli vรคฤลกinou spรดsobenรฉ niฤenรญm infraลกtruktรบry ustupujรบcim nemeckรฝm vojskom aย len mรกlo ลกkรดd bolo zaprรญฤinenรฉ bojovou ฤinnosลฅou. Na trati sa okrem inรฉho zniฤilo alebo poลกkodilo sedem mostov, zย toho ลกtyri viadukty, medzi ktorรฝmi bol aj ten Uฤพanskรฝ. Tunely naลกลฅastie nestaฤili vyhodiลฅ do vzduchu, aj keฤ sa na to pripravovali. Na viadukte bola zniฤenรก konลกtrukcia strednรฉho poฤพa so svetlosลฅou 55 m. Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce sa zaฤali hneฤ po oslobodenรญ Banskej Bystrice aย termรญn ich ukonฤenia bol stanovenรฝ do 1. mรกja 1946. Zniฤenรฉ viadukty sa rekonลกtruovali podฤพa pรดvodnรฝch dokumentov. Tรฝmto rieลกenรญm sa uลกetrili vรฝdaje na nรกkladnรฉ stavby provizรณrnych premostenรญ.
ฤasลฅ vรฝkresu
Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce sa zadali firme Ing.ย J.ย Verflรญk, ktorรก sa zรบฤastnila aj na stavbe viaduktu. Sย prรกcami sa zaฤalo koncom mรกja roku 1945 aย len odpratรกvanie trosiek trvalo skoro dva mesiace. Nรกsledne sa postavilo
podpornรฉ leลกenie betonรกrskej skruลพe aย samotnej skruลพe klenby. Armatรบra bola poloลพenรก 28. oktรณbra 1945 aย dva dni na to sa zaฤala betรณnovaลฅ hlavnรก klenba, ฤo trvalo 10ย dnรญ. Po zhotovenรญ debnenia stojok aย samotnej mostovky sa betonรกrske prรกce skonฤili zaฤiatkom decembra. Po vykonanรญ zaลฅaลพovacej skรบลกky bol viadukt odovzdanรฝ do prevรกdzky 14. 1. 1946. Pri odpratรกvacรญch prรกcach sa autogรฉnom aย trhavinami odstrรกnilo 900 m3 betรณnu aย 85ย t armatรบrovรฉho ลพeleza. Na opravu sa spotrebovalo 86 t armatรบrovรฉho ลพeleza aย 1โฏ200 m3 betรณnovej zmesi. ล trk do betรณnu si firma vyrรกbala sama na stavenisku. Kameล sa dovรกลพal zย lomu po 3 km dlhej ลพeleznici, ktorรก bola postavenรก na tento รบฤel.
Autori ฤakujรบ Archรญvu ลพeleznรญc Slovenskej republiky za รบstretovรฝ prรญstup zamestnancov aย Mostnรฉmu obvodu Bratislava za poskytnutie projektovej dokumentรกcie. Prรญspevok vznikol sย podporou vรฝskumnรฉho projektu VEGA ฤ.ย 1/0690/13 โ Diagnostika najstarลกรญch ลพelezobetรณnovรฝch mostov postavenรฝch na Slovensku.
TEXT: Bc. Lucia Majtรกnovรก,
Ing. Viktor Borzoviฤ, PhD.
FOTO: Ing. Peter Paulรญk, PhD.,
archรญv ลฝSR, www.vlaky.net
Lucia Majtรกnovรก je ลกtudentkou programu Nosnรฉ konยญลกtrukcie stavieb na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave.
Viktor Borzoviฤ je odbornรฝ asistent na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ aย mostov Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.
Literatรบra
1.ย ย ย Pavlรญk, R.: Hlavnรก ลพeleznica Banskรก Bystrica โ Dolnรก ล tubลa. Bratislava: Slovenskรก ฤพudovรก tlaฤiareล, 1940.
2.ย ย ย Horรกk, A.: Historickรฉ pรญsomnรฉ zรกznamy โ Rekonลกtrukcia trate Banskรก Bystrica โ Diviaky, 1946.
3.ย ย ย Dostupnรฉ na: http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&id=1850
4.ย ย ย Projektovรก dokumentรกcia โ Viadukt vย km 15. 3/5 klenutรฝ oย 4 otvorech, 1938.
5.ย ย ย Paulรญk, P.: Mosty na รบzemรญ Slovenska. Histรณria aย sรบฤasnosลฅ viac ako 250 najkrajลกรญch aย najzaujรญmavejลกรญch mostov Slovenska. Bratislava: JAGA GROUP, 2012.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby