zeleznicny most ulanka
Galรฉria(6)

ลฝelezniฤnรฝ most Uฤพanka

Partneri sekcie:

Uฤพanskรฝ viadukt na ลพelezniฤnej trati Banskรก Bystrica โ€“ Hornรก ล tubลˆa patrรญ medzi najimpozantnejลกie mosty na Slovensku. Uลพ 73 rokov ubehlo odo dลˆa, keฤ preลกiel po tejto majestรกtnej stavbe prvรฝ vlak. ลฝelezniฤnรฝ most Uฤพanka vedie ponad dolinu Lelekovo aย tรฝฤi sa niekoฤพko desiatok vรฝลกkovรฝch metrov nad rovnomennou stanicou. Je to prekrรกsna ukรกลพka umenia staviteฤพov horskรฝch tratรญ.

zeleznicny most ulanka 7416 big image
02 viadukt big image
05 archiv zsr big image
04 archiv zsr big image
03b viadukt big image
Traลฅ Banskรก Bystrica โ€“ Dolnรก ล tubลˆa
ลฝelezniฤnรก traลฅ Dolnรก ล tubลˆa โ€“ Banskรก Bystrica je sรบฤasลฅou takzvanej stredoslovenskej transverzรกly, ktorรก tvorรญ spojnicu medzi Nitrou aย Koลกicami. Nachรกdza sa vย nรกroฤnom terรฉne Veฤพkej Fatry. Horskรฝ terรฉn prekonรกva 22ย tunelov sย celkovou dฤบลพkou 12 km, priฤom najdlhลกรญ zย nich, ฤŒremoลกniansky tunel, meria 4ย 698 m. Dodnes patrรญ kย najdlhลกรญm na Slovensku. ฤŽalej sa tu nachรกdza 112 mostov aย priepustov, medzi nimi aj pรคลฅ viaduktov. Vzdialenosลฅ zaฤiatku aย konca trate meria vzduลกnou ฤiaru pribliลพne 23 km, skutoฤnรก dฤบลพka je skoro dvojnรกsobnรก, bezmรกla 42 km, aย prekonรกva celkovรฝ vรฝลกkovรฝ rozdiel 444,78 m. Stavba trate zaฤala koncom roka 1936 aย prรกce napredovali veฤพmi rรฝchlo. Dva roky od zaฤatia sa dokonฤilo aลพ 54 % vลกetkรฝch stavebnรฝch prรกc. Napriek vysokรฉmu stupลˆu mechanizรกcie pracovalo na stavbe aj veฤพa robotnรญkov. Najvyลกลกรญ stav bol vย mรกji 1938, keฤ ich poฤet dosiahol 123,4-tisรญca. Nรกroฤnosลฅ stavby aย vysokรฉ tempo jej realizรกcie si vyลพiadali 35 smrteฤพnรฝch aย 492 ลฅaลพkรฝch รบrazov. ลฝeleznica bola odovzdanรก do uลพรญvania 19.ย 12. 1940. Celkovรฉ nรกklady na vรฝstavbu dosiahli sumu 445 miliรณnov korรบn slovenskรฝch, ฤo tรบto stavbu zaradilo medzi dovtedy najnรกkladnejลกie ลพelezniฤnรฉ stavby na Slovensku.


Pohฤพad na zniฤenรบ klenbu s ฤiastoฤne postavenรฝm leลกenรญm

Konลกtrukcia viaduktu
Ako bolo spomenutรฉ, na trati sa nachรกdza mnoลพstvo mostov aย pรคลฅ viaduktov. ล tyri zย nich tvorรญ plnostennรก oceฤพovรก konลกtrukcia aย jeden je ลพelezobetรณnovรฝ klenbovรฝ. Prรกve ลพelezobetรณnovรฝ Uฤพanskรฝ viadukt je nielen podฤพa dobovej literatรบry najimpozantnejลกou stavbou na trati. Vย roku 1938 realizovali stavbu aย neskรดr aj jej rekonลกtrukciu zdruลพenรฉ firmy Ing. J.ย V. Velflรญk, Ing. J. Zรกruba โ€“ Pfeifermann, Ing.ย J.ย Schwarz aย spol., Praha. ลฝeleznica je vย tejto ฤasti trate priama, ฤiastoฤne vย prechodnici oblรบka sย polomerom 400 m so stรบpanรญm 17,609 โ€ฐ. Jej niveleta leลพรญ 42 m nad รบdolรญm. Nosnรบ konลกtrukciu hlavnรฉho poฤพa viaduktu tvorรญ klenba zo ลพelezobetรณnu. Jej rozpรคtie je 55 m aย vzopรคtie 19 m. Najmenลกรญ rozmer prierezu hlavnej klenby je vo vrchole, mรก ลกรญrku 4,5 m aย vรฝลกku 1ย m. Smerom kย pรคte prierez klenby narastรก na ลกรญrku 5,64 m aย vรฝลกku 1,94 m. Dฤบลพka samotnรฉho oblรบka je 70 m. Hlavnรก klenba nesie arkรกdovรฉ rรกmy, na ktorรฝch je uloลพenรก ลพelezobetรณnovรก mostovka. Arkรกdovรฝ rรกm tvoria stojky tuho spojenรฉ sย klenbou aย trรกmy.


Pohฤพad na debnenie klenby

Maximรกlne namรกhanie betรณnu vย hlavnej klenbe sa vย statickom vรฝpoฤte stanovilo na 59 kg/cm2 (5,9 MPa). Na stavbu konลกtrukcie sa pouลพil betรณn triedy E (oznaฤenie podฤพa normy ฤŒSN 1230-1937). Prevodom na spoloฤnรฉ normy sa urฤila pevnostnรก trieda na tento druh C 10/13,5, ฤo sa mรดลพe pri takomto type monumentรกlnej stavby javiลฅ ako veฤพmi malรก pevnosลฅ. Predpolia viaduktu tvoria tri oblรบky, kaลพdรฝ so svetlosลฅou 12 m. Rozmery tรฝchto ลพelezobetรณnovรฝch klenieb sa menia, podobne ako pri hlavnej klenbe. Vo vrchole majรบ ลกรญrku 4,5 m aย hrรบbku 0,6 m. Vย pรคte dosahuje klenba hrรบbku 0,9 m. Betรณnovanie hlavnej klenby bolo dรดkladne premyslenรฉ aย navrhnutรฉ sย podrobnรฝm postupom vย technickej dokumentรกcii. Postup betรณnovania sa zvolil tak, aby sa eliminovali neลพiaduce รบฤinky zmraลกลฅovania. Pri betonรกลพi sa vynechali pracovnรฉ ลกkรกry so ลกรญrkou 50 aลพ 100 cm. Tieto sa zabetรณnovali po 20 dลˆoch tuhnutia. Betonรกลพ arkรกdovรฉho rรกmu sa navrhla tak, aby sa vylรบฤilo nerovnomernรฉ zaลฅaลพenie oblรบka. Prebiehala sรบbeลพne zย oboch strรกn viaduktu.


Pozdฤบลพny rez viaduktom

Prevรกdzka vย rokoch 1944 aลพ 1945 aย rekonลกtrukฤnรฉ prรกce
Vย rokoch 1944 aลพ 1945 bola traลฅ ลฅaลพko poลกkodenรก vojnovรฝmi udalosลฅami. ล kody boli vรคฤลกinou spรดsobenรฉ niฤenรญm infraลกtruktรบry ustupujรบcim nemeckรฝm vojskom aย len mรกlo ลกkรดd bolo zaprรญฤinenรฉ bojovou ฤinnosลฅou. Na trati sa okrem inรฉho zniฤilo alebo poลกkodilo sedem mostov, zย toho ลกtyri viadukty, medzi ktorรฝmi bol aj ten Uฤพanskรฝ. Tunely naลกลฅastie nestaฤili vyhodiลฅ do vzduchu, aj keฤ sa na to pripravovali. Na viadukte bola zniฤenรก konลกtrukcia strednรฉho poฤพa so svetlosลฅou 55 m. Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce sa zaฤali hneฤ po oslobodenรญ Banskej Bystrice aย termรญn ich ukonฤenia bol stanovenรฝ do 1. mรกja 1946. Zniฤenรฉ viadukty sa rekonลกtruovali podฤพa pรดvodnรฝch dokumentov. Tรฝmto rieลกenรญm sa uลกetrili vรฝdaje na nรกkladnรฉ stavby provizรณrnych premostenรญ.


ฤŒasลฅ vรฝkresu

Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce sa zadali firme Ing.ย J.ย Verflรญk, ktorรก sa zรบฤastnila aj na stavbe viaduktu. Sย prรกcami sa zaฤalo koncom mรกja roku 1945 aย len odpratรกvanie trosiek trvalo skoro dva mesiace. Nรกsledne sa postavilo
podpornรฉ leลกenie betonรกrskej skruลพe aย samotnej skruลพe klenby. Armatรบra bola poloลพenรก 28. oktรณbra 1945 aย dva dni na to sa zaฤala betรณnovaลฅ hlavnรก klenba, ฤo trvalo 10ย dnรญ. Po zhotovenรญ debnenia stojok aย samotnej mostovky sa betonรกrske prรกce skonฤili zaฤiatkom decembra. Po vykonanรญ zaลฅaลพovacej skรบลกky bol viadukt odovzdanรฝ do prevรกdzky 14. 1. 1946. Pri odpratรกvacรญch prรกcach sa autogรฉnom aย trhavinami odstrรกnilo 900 m3 betรณnu aย 85ย t armatรบrovรฉho ลพeleza. Na opravu sa spotrebovalo 86 t armatรบrovรฉho ลพeleza aย 1โ€ฏ200 m3 betรณnovej zmesi. ล trk do betรณnu si firma vyrรกbala sama na stavenisku. Kameลˆ sa dovรกลพal zย lomu po 3 km dlhej ลพeleznici, ktorรก bola postavenรก na tento รบฤel.

Autori ฤakujรบ Archรญvu ลพeleznรญc Slovenskej republiky za รบstretovรฝ prรญstup zamestnancov aย Mostnรฉmu obvodu Bratislava za poskytnutie projektovej dokumentรกcie. Prรญspevok vznikol sย podporou vรฝskumnรฉho projektu VEGA ฤ.ย 1/0690/13 โ€“ Diagnostika najstarลกรญch ลพelezobetรณnovรฝch mostov postavenรฝch na Slovensku.

TEXT: Bc. Lucia Majtรกnovรก,
Ing. Viktor Borzoviฤ, PhD.
FOTO: Ing. Peter Paulรญk, PhD.,
archรญv ลฝSR, www.vlaky.net

Lucia Majtรกnovรก je ลกtudentkou programu Nosnรฉ konยญลกtrukcie stavieb na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave.
Viktor Borzoviฤ je odbornรฝ asistent na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ aย mostov Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.

Literatรบra
1.ย ย ย  Pavlรญk, R.: Hlavnรก ลพeleznica Banskรก Bystrica โ€“ Dolnรก ล tubลˆa. Bratislava: Slovenskรก ฤพudovรก tlaฤiareลˆ, 1940.
2.ย ย ย  Horรกk, A.: Historickรฉ pรญsomnรฉ zรกznamy โ€“ Rekonลกtrukcia trate Banskรก Bystrica โ€“ Diviaky, 1946.
3.ย ย ย  Dostupnรฉ na: http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?lang=1&id=1850
4.ย ย ย  Projektovรก dokumentรกcia โ€“ Viadukt vย km 15. 3/5 klenutรฝ oย 4 otvorech, 1938.
5.ย ย ย  Paulรญk, P.: Mosty na รบzemรญ Slovenska. Histรณria aย sรบฤasnosลฅ viac ako 250 najkrajลกรญch aย najzaujรญmavejลกรญch mostov Slovenska. Bratislava: JAGA GROUP, 2012.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby