Železničný tunel Bratislava-Nové Mesto – Petržalka
Železničný tunel popod Bratislavu dostal v decembri 2009 územné rozhodnutie pre obidve časti stavby. Jedna vedie zo stanice Predmestie pri Račianskej ulici za Einsteinovu ulicu v Petržalke. Druhou časťou je napojenie letiska M. R. Štefánika na železničnú sieť cez stanicu ÚNS a Prístavný most.
Územné rozhodnutia pre obe stavby projektu TEN-T zatiaľ čakajú na právoplatnosť. „Po vydaní územných rozhodnutí sme začali intenzívne prípravné práce na dokumentácii pre stavebné povolenie,“ hovorí P. Pauerová, hovorkyňa spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s. Projekt je súčasťou výstavby superrýchlej európskej magistrály TEN-T 17 Paríž – Štrasburg – Štuttgart – Viedeň – Bratislava.Napojenie letiska má pomôcť najmä jeho spolupráci s viedenským letiskom, ale aj umožniť cestujúcim z celého Slovenska a susedných regiónov dostať sa na letisko bez prestupovania na iné druhy mestskej dopravy.
Trať z Predmestia do Petržalky má mať 6,88 km, z čoho 6,43 km pôjde zväčša 15 až 20 metrov pod zemou. Na ľavom nábreží Dunaja pri Slovenskom národnom divadle v novej štvrti Eurovea by mal byť tunel až zhruba 40 metrov v podzemí. Od Predmestia po Šancovú ulicu sa má vykopať, zvyšok až po Petržalku sa má stavať razením. Okrem železnice by v ňom mala premávať aj mestská doprava, či už ľahké metro, alebo rýchla električka. Plánuje sa jedna podzemná stanica Filiálka pri Trnavskom mýte a tri zastávky v centre mesta.
Práce na novej trati sa majú rozbehnúť budúci rok, ukončenie sa plánuje na rok 2015. Iba projektová dokumentácia má stáť asi 35 mil. eur, náklady na výstavbu tunela sa očakávajú na úrovni 600 mil. eur a napojenie letiska by malo stáť ďalších 80 mil. eur. Z fondov Európskej únie by sa malo financovať 80 až 85 percent všetkých nákladov projektu TEN-T 17, zvyšok sa zaplatí zo štátneho rozpočtu.
TEN-T – prehľadná mapa trasy projektu
Zdroj: SITA, DOPRAVOPROJEKT, a. s.
FOTO: DOPRAVOPROJEKT
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.