ลฝelezniฤnรฝ tunel cez Tureckรฝ vrch
Galรฉria(14)

ลฝelezniฤnรฝ tunel cez Tureckรฝ vrch

Partneri sekcie:

Po objavenรญ parnรฉho pohonu aย jeho uplatnenรญ vย ลพelezniฤnej doprave nastal prudkรฝ rozvoj ลพeleznรญc. ลคaลพkรฉ parnรฉ lokomotรญvy vลกak mali problรฉm sย prekonรกvanรญm prevรฝลกenia vย hornatom terรฉne, preto boli stavitelia nรบtenรญ hฤพadaลฅ vรฝhodnejลกie trasy, ฤo ich priviedlo kย razeniu tunelov priamo cez pohoria.

Tunely vลพdy patrili kย najnรกroฤnejลกรญm ลพelezniฤnรฝm stavbรกm. Prvรญ stavitelia nemali znalosti zย mechaniky hornรญn aย pri razenรญ zรบroฤovali predovลกetkรฝm skรบsenosti zย banรญctva. Dnes tunelovanie aย razenie podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) zaisลฅuje bezpeฤnosลฅ stavebnรฉho postupu aj koneฤnรฉho diela pomocou observaฤnej metรณdy aย dรดkladnรฉho geomonitoringu. Geotechnickรฝ monitoring sleduje aย meria priebeลพnรฉ sprรกvanie horninovรฉho prostredia aย vรฝstroja vรฝrubu. Vย reรกlnom ฤase odovzdรกva vyhodnotenรฉ vรฝsledky vลกetkรฝm รบฤastnรญkom vรฝstavby, ฤรญm zaisลฅuje bezpeฤnรฉ riadenie stavby.

Tunely sa podstatne odliลกujรบ od ostatnรฝch typov stavieb, aย to zย dรดvodu ich vlastnej povahy โ€“ obmedzene znรกmeho horninovรฉho prostredia aย ฤasto nepredvรญdateฤพnรฝch podmienok. Vo vลกeobecnosti mรดลพeme povedaลฅ, ลพe tunely ako inลพinierske stavby sa navrhujรบ aย realizujรบ vลกade tam, kde je potrebnรฉ prekonaลฅ prรญrodnรฉ alebo umelรฉ prekรกลพky, priฤom zlepลกujรบ smerovรฉ aj vรฝลกkovรฉ pomery, skracujรบ trasy aย zachovรกvajรบ nedotknutรบ prรญrodu nad tunelom. Napriek tomu, ลพe ide oย technicky mimoriadne nรกroฤnรฉ stavby, pri ktorรฝch realizรกcii sa pouลพรญvajรบ najmodernejลกie dostupnรฉ technolรณgie aย ktorรฝch vรฝstavba si vyลพaduje nemalรฉ finanฤnรฉ prostriedky, tunely sa stavajรบ hlavne pre รบsporu prevรกdzkovรฝch nรกkladov aย ochranu ลพivotnรฉho prostredia.

ลฝelezniฤnรฉ tunely na Slovensku
Celkovรฝ poฤet prevรกdzkovanรฝch tunelov na tratiach ลฝSR je 75 (zย tohto poฤtu je 68 tunelov jednokoฤพajnรฝch aย 7 tunelov dvojkoฤพajnรฝch) vย celkovej stavebnej dฤบลพke takmer 43,5ย km. Traลฅ sย najvรคฤลกรญm poฤtom tunelov je traลฅ Banskรก Bystrica โ€“ Diviaky (Turฤianske Teplice) sย 22 tunelmi vย celkovej dฤบลพke 12ย 210 m.

Hoci sa od roku 1966 (poslednรฝ bol Ruลพbaลกskรฝ tunel 1960 โ€“ 1966) na Slovensku nepostavil ลพiaden novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel, majรบ ลฝSR vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ plรกn vystavaลฅ na koridorovรฝch tratiach 30ย novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov. Kย modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa pristupuje vย zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch).

Vย tรฝchto dลˆoch uลพ prebiehajรบ raziace prรกce na prvom zย plรกnovanรฝch tunelov. Je nรญm jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel cez Tureckรฝ vrch pri Trenฤianskych Bohuslaviciach.

Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe
Nรกzov diela:ย  V. koridor, Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, I. aย II. etapa, traลฅovรฝ รบsek Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce
Investor:ย  ลฝeleznice Slovenskej republiky, Bratislava
Zhotovovateฤพ:ย  Zdruลพenie Novรฉ Mesto โ€“ Zlatovce 2009
Vedรบci ฤlen zdruลพenia:ย  OHL ลฝS, a. s., Brno.
ฤŒlenovia zdruลพenia:ย  Skanska SK a. s., Vรกhostav โ€“ SK, a. s., ลฝilina, Doprastav, a. s., Bratislava, Eltra, s. r. o., Koลกice
Zaฤiatok vรฝstavby:ย  09/2009
Ukonฤenie vรฝstavby:ย  04/2013

ลฝelezniฤnรฝ tunel cez Tureckรฝ vrch
Tunel Tureckรฝ vrch je najvรฝraznejลกรญm prvkom I. etapy modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce vย dฤบลพke 17,7ย km. Vรฝstavbu I. etapy zabezpeฤuje Zdruลพenie Novรฉ Mesto โ€“ Zlatovce 2009. Podiel prรกc spoloฤnosti Skanska SK zย celkovรฉho objemu predstavuje pribliลพne 20ย % aย tvorรญ ho hlavne vรฝstavba tunela, na ktorej sa podieฤพa asi 65ย % prรกc.

Okrem tunela sa na 17,7ย km dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trati vybudujรบ dva novรฉ ลพelezniฤnรฉ aย ลกesลฅ cestnรฝch mostov. Rekonลกtrukcia ฤakรก aj desaลฅ existujรบcich ลพelezniฤnรฝch mostov, tri podchody pre cestujรบcich vย ลพelezniฤnรฝch staniciach, priepusty aย podchody pre verejnosลฅ. Traลฅ je sรบฤasลฅou eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V.

Umiestnenie tunela spolu sย konลกtrukciou portรกlov aย zรกrubnรฝmi stenami rieลกi otรกzku nevyhnutnรฉho stretu priestorovรฝch zรกujmov medzi modernizรกciou ลพelezniฤnej trate aย Chrรกnenou krajinnou oblasลฅou Tureckรฝ vrch. Po analรฝzach alternatรญvnych rieลกenรญ vedenia trasy okolo Tureckรฉho vrchu vย sรบฤasnej stope ลพelezniฤnej trate aย novou trasou โ€“ tunelovรฝm variantom โ€“ sa investor rozhodol pre tunelovรฝ variant. Zmena vedenia trasy cez tunel zabezpeฤรญ zvรฝลกenie terajลกej traลฅovej rรฝchlosti zo 70 aลพ 80ย km/h minimรกlne oย 100ย % na 160ย km/h, vรฝhฤพadovo na 200ย km/h aย minimalizuje negatรญvne vplyvy na chrรกnenรบ krajinnรบ oblasลฅ. ฤŽalลกou vรฝhodou tunelovรฉho variantu je fakt, ลพe vรฝstavba tunela neobmedzuje dopravu, pretoลพe tunel razรญme mimo pรดvodnรบ traลฅ.

Technickรฉ rieลกenie reลกpektuje doterajลกรญ charakter prostredia aย upravuje zรกrezy portรกlov tunela pomocou zรกrubnรฝch stien tak, aby sa ฤo najviac zachoval charakter prรญrodnรฉho prostredia lesostepi (na juลพnej strane) aย mohol ju ฤo najviac priblรญลพiลฅ kย ลพelezniฤnej trati.

Celkovรก dฤบลพka tunelovej rรบry je 1ย 775ย m, zย toho razenรก ฤasลฅ mรก dฤบลพku 1ย 740ย m (novรฝ ลพelezniฤnรฝ kilometer โ€“ nลพkm 102,510ย 00 โ€“ 104,250ย 00) aย hฤบbenรฝ รบsek mรก spolu 35ย m (25ย m na juลพnom aย 10ย m na severnom portรกli). Vย celej dฤบลพke je jednotnรฝ prierez dvojkoฤพajnรฉho tunela aลพ na stred tunela, kde sa nachรกdzajรบ dve napรญnacie komory na trolejovรฉ vedenie sย rozลกรญrenรฝm prierezom, dlhรฉ po 10ย m.

Konลกtrukcia ostenia dvojkoฤพajnรฉho tunela je dvojplรกลกลฅovรก sย medziฤพahlou fรณliovou izolรกciou. Dno nie je izolovanรฉ. Prvรก vrstva vรฝstuลพe (primรกr), ktorรก mรก premenlivรบ hrรบbku plรกลกลฅa zo striekanรฉho betรณnu od 150ย mm do 400ย mm (pevnostnej triedy C 16/20), doฤasne zaisลฅuje vรฝrub tak, aby sa sย poลพadovanรฝm ฤasovรฝm odstupom mohol na striekanรฝ betรณn pripevniลฅ izolaฤnรฝ plรกลกลฅ. Tento plรกลกลฅ sa nรกsledne prekryje ostenรญm zย monolitickรฉho vystuลพenรฉho betรณnu C 25/30 (sekundรกrne ostenie), ktorรฉ tvorรญ koneฤnรบ konลกtrukciu ostenia tunela.

Nadloลพie vย osi tunela dosahuje minimรกlnu hodnotu asi 3ย m vย mieste juลพnรฉho razenรฉho portรกlu, najvyลกลกie je vย nลพkm 103,500 aย dosahuje pribliลพne 100 m. Vย strede tunela vย km 103,48300 je napojenรก 244,7ย m dlhรก รบnikovรก chodba, รบstiaca vย priestore pรดvodnรฉho nadjazdu ลพelezniฤnej trate.

Technolรณgia razenia
Technolรณgia razenia ลพelezniฤnรฉho tunela je รบzko spojenรก sย historickรฝm vรฝvojom tunelรกrstva vย naลกej krajine. Rakรบska tunelovacia metรณda sa vย naลกich zemepisnรฝch ลกรญrkach pouลพรญva od 2. polovice 19. storoฤia aย osvedฤila sa pri vรฝstavbe prvรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov na naลกom รบzemรญ. Na vรฝstavbu dvojkoฤพajovรฉho traลฅovรฉho tunela sa pouลพila Novรก rakรบska tunelovacia metรณda (NRTM), ktorรก je zaloลพenรก na plnom reลกpektovanรญ vlastnostรญ horninovรฉho prostredia aย vyuลพรญvanรญ jeho samonosnรฝch schopnostรญ. Zย uvedenรฝch dรดvodov sa na zรกklade geologickรฉho prieskumu rozdelil spรดsob razenia na dva zรกkladnรฉ spรดsoby. Prevlรกdajรบci spรดsob razenia vย pevnรฝch skalnรฝch horninรกch (vรกpence aย dolomity) je rozdelenรฝ na technologickรฉ triedy vรฝrubu TT2, TT3 aย TT4. Druhรฝ spรดsob razenia sa pouลพil vย zeminovom prostredรญ aย zvetranej skale, ktorรก sa nachรกdza hlavne vย รบvodnรฝch ฤastiach tunela, aย je rozdelenรฝ do technologickรฝch tried TT5a1 aย TT5a2.

Obr. 1ย  Prรญpravnรฉ prรกce na zaistenรญ juลพnej steny severnรฉho portรกlu Obr. 2ย  Vรฝstavba juลพnej aย zรกpadnej zรกrubnej steny portรกlu aย ฤพavรฝ boฤnรฝ vรฝrub

Firma Skanska SK a. s., Zรกvod Tunely, vykonรกva raziace prรกce zo severnรฉho (vรฝjazdovรฉho) portรกlu. Keฤลพe je severnรฝ portรกl umiestnenรฝ vย hlbokej erรณznej ryhe vyplnenej nestabilnou zeminou (obr. 1), bolo nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ zvislรฉ steny stavebnej jamy sรบstavou zvislรฝch mikropilรณt vybavenรฝch vrstvou striekanรฉho betรณnu sย hrรบbkou minimรกlne 15ย cm aย zemnรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 24 aลพ 30ย m (obr. 2, 3, 4). ฤŽalej je tu zabudovanรก masรญvna pilรณtovรก stena zย pilรณt โˆ… 1ย 200ย mm, ktorรก chrรกni stavebnรบ jamu poฤas vรฝstavby aย tvorรญ opornรบ konลกtrukciu dolnej klenby hฤบbenรฉho รบseku tunela. Pilรณtovรก stena zรกroveลˆ tvorรญ zรกklad zรกrubnej steny portรกlu vedฤพa budรบcej koฤพaje.

Obr. 3ย  Sรบstava zvislรฝch mikropilรณt s vrstvou striekanรฉho betรณnu Obr. 4ย  Zรกrubnรก stena zaistenรก zemnรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 24 aลพ 30ย m

Pred zaฤatรญm razenia sa nadloลพie tunela zaistilo od portรกlu sรบstavou vodorovnรฝch mikropilรณt (mikropilรณtovym dรกลพdnikom) sย dฤบลพkou 20 m. Vย tรฝchto zloลพitรฝch geologickรฝch podmienkach sa 13. 1. 2010 zaฤalo razenie รบvodnรฝch metrov. Prvรฝch 62,4ย m sa razilo pri vertikรกlnom iย horizontรกlnom ฤlenenรญ ฤelby (TT5b2, TT5b1) sย dฤบลพkou kroku 0,8 โ€“ 1,0 m. Horniny sa rozpojovali mechanicky โ€“ pomocou tunelbagra. Takรฉto ฤlenenie, ktorรฉ sa na naลกom รบzemรญ pouลพilo prvรฝkrรกt, ฤelbu rozdelilo vertikรกlne na ฤพavรฝ boฤnรฝ vรฝrub, pravรฝ boฤnรฝ vรฝrub aย stredovรฝ pilier (obr. 5, 6).

Obr. 5ย  Vertikรกlne aย horizontรกlne ฤlenenie ฤelby pri razenรญ tunelovej rรบry Obr. 6ย  Pohฤพad na stredovรฝ pilier pri vertikรกlnom ฤlenenรญ ฤelby tunelovej rรบry

Veฤพkรก vรฝลกka boฤnรฝch ฤiastkovรฝch vรฝrubov (9,5ย m) aย nevyhnutnosลฅ rรฝchlo uzatvรกraลฅ kaลพdรบ vyrรบbanรบ ฤasลฅ zรกberu si vyลพadovala ฤleniลฅ boฤnรฉ vรฝruby horizontรกlne na kalotu, jadro aย protiklenbu (obr. 7, 8). Minimรกlny predstih kaloty pred jadrom bol danรฝ potrebou uzatvรกraลฅ obvod betรณnovรฉho ostenia zย dรดvodu stability tunela (maximรกlne 4 zรกbery). Dobierka jadra striedavo sledovala kaลพdรฝ druhรฝ zรกber vย kalote. Sย rovnakรฝm odstupom sa doberala aย vystrojovala aj protiklenba boฤnรฉho vรฝrubu tak, aby bol boฤnรฝ ฤiastkovรฝ vรฝrub vystrojenรฝ uzavretรฝm prstencom primรกrneho ostenia najneskรดr 6ย m za ฤelom kaloty. Oba boฤnรฉ vรฝruby mali byลฅ razenรฉ za sebou sย odstupom ฤelieb 6 aลพ 10ย m, no neskรดr na zรกklade priaznivรฝch vรฝsledkov geotechnickรฉho monitoringu mohol byลฅ odstup ฤelieb aลพ 24 m. Razenie boฤnรฝch vรฝrubov bolo nesmierne nรกroฤnรฉ na meraฤskรฉ prรกce, pretoลพe primรกrna vรฝstroj kaลพdรฉho boฤnรฉho vรฝrubu pozostรกvala zo 7 segmentov oceฤพovej priehradovej vรฝstuลพe (ARCUSOV). Meraฤi museli neustรกle sledovaลฅ jej budovanie, aby sa mohol celรฝ prstenec presne uzavrieลฅ aย aby sa presne spojili boฤnรฉ vรฝruby so stredovรฝm pilierom. Vรฝsledky geotechnickรฉho monitoringu nรกm tieลพ umoลพnili zaฤaลฅ sย dobierkou stredovรฉho piliera uลพ poฤas situรกcie, keฤ bol ฤพavรฝ boฤnรฝ vรฝrub vย staniฤenรญ 56,4ย m aย pravรฝ boฤnรฝ vรฝrub vย staniฤenรญ 32,4 m. Aj tento vรฝrub vลกak bolo potrebnรฉ ฤleniลฅ na kalotu, jadro aย protiklenbu (obr. 7).

Obr. 7ย  Razenie ฤพavรฉho boฤnรฉho vรฝrubu Obr. 8ย  ฤŒlenenie boฤnรฉho vรฝrubu na kalotu, jadro aย protiklenbu Obr. 9ย  Krasovรฉ รบtvary โ€“ tunel Kastelec (Slovinsko)

Dve รบrovne dopravy vย tuneli poฤas razenia si vyลพiadali รบpravu dopravnej cesty nรกsypom rampy do รบrovne kaloty. Sย razenรญm kaloty sa uzatvรกrala stropnรก klenba celรฉho prierezu dvojkoฤพajnรฉho tunela, priฤom hornรก ฤasลฅ vnรบtornรฝch bokov sa zatiaฤพ ponechรกvala aย vybรบrala sa aลพ sย bรบranรญm ich spodnej ฤasti, keฤ sa vyrรบbalo jadro stredovรฉho piliera aย nรกsledne sa primรกrnou vรฝstrojou zaistila aj protiklenba (obr. 6). Tรฝm sa uzavrela spodnรก klenba celรฉho dvojkoฤพajnรฉho prierezu.

Od staniฤenia 62,4ย m sa geolรณgia zlepลกila aย razenie sa preradilo do technologickej triedy vรฝrubu 5a1. Na rozpojovanie hornรญn sme zaฤali postupne vyuลพรญvaลฅ aj vrtnotrhacie prรกce. Tu sa uลพ ฤelba ฤlenila iba horizontรกlne na kalotu aย lavicu sย dฤบลพkou kroku 1,0 โ€“ 1,2ย m. Vย tejto triede sme vyrazili 20,8 m. Nรกsledne sa razenie zaradilo do technologickej triedy vรฝrubu 4 sย dฤบลพkou kroku 1,5 m. Touto triedou sme razili 74,4ย m aลพ do vรฝrubovej triedyย 3, vย ktorej razรญme vย sรบฤasnosti. Dฤบลพka kroku je 2,0ย m aย razenie vย kalote je na staniฤenรญ 214,6ย m (1. 7. 2010).

Podฤพa nรกzoru geolรณgov nรกs vลกak ฤakรก eลกte jedna zaujรญmavรก oblasลฅ vย podobe krasovรฝch รบtvarov, sย ktorou uลพ vลกak mรกme bohatรฉ skรบsenosti zย ostatnรฝch stavieb vย zahraniฤรญ (naprรญklad tunel Kastelec vย Slovinsku โ€“ obr. 9).
Prรกca vย podzemรญ vย uzavretom priestore klรกdla na ฤพudรญ vย minulosti, ale aj vย sรบฤasnosti vysokรฉ nรกroky. Hlavne strach zย neznรกmeho aย sila prรญrody, ktorej bolo potrebnรฉ ฤeliลฅ doslova holรฝmi rukami, privรกdzala tunelรกrov aย banรญkov sย prosbami kย sv. Barborke, ktorรก je ich patrรณnkou aย drลพรญ nad nimi ochrannรบ ruku. Tento zvyk pretrval aย tunelรกri si svoju patrรณnku vรกลพia aj dnes (obr. 10). Pri prรกci vย tuneli je jednou zย najdรดleลพitejลกรญch oblastรญ bezpeฤnosลฅ aย je dรดleลพitรก aj pri vyuลพรญvanรญ najmodernejลกej techniky aย ลฅaลพkรฝch stavebnรฝch strojov. Socha mladej ลพeny sย kahanom vย ruke umiestnenรก na ฤestnom mieste vย tuneli vรญta tunelรกrov, ale aj vลกetkรฝch ฤพudรญ pri vstupe do podzemia.

Obr. 10ย  Svรคtรก Barborka โ€“ patrรณnka tunelรกrov a banรญkov
Obr. 11ย  Vizualizรกcia budรบceho severnรฉho portรกlu Obr. 12ย  Sรบฤasnรฝ stav razenรฉho portรกlu

Napriek dlhej histรณrii je prรกca tunelรกrov pre mnohรฝch stรกle veฤพkou neznรกmou, preto sa vรฝstavba kaลพdรฉho tunela teลกรญ zรกujmu verejnosti. Spoloฤnosลฅ Skanska SK sa snaลพรญ podรกvaลฅ verejnosti podrobnรฉ informรกcie o priebehu vรฝstavby. Verรญme, ลพe รบspeลกnou realizรกciou tohto projektu nadviaลพeme na stavebnรฉ diela, ktorรฉ sa doteraz na ลพelezniciach prevรกdzkujรบ, aย bude ich dรดstojnรฝm pokraฤovanรญm.

TEXT: Ing.ย Daniel Tisaj, Mariรกn Oravec, Ing.ย Pavel Melicherฤรญk
FOTO: Skanska SK

Daniel Tisaj je prรญpravรกr tunelovรฝch projektov vย spoloฤnosti Skanska SK a. s.

Mariรกn Oravec je projektovรฝ manaลพรฉr stavby tunela Tureckรฝ vrch vย spoloฤnosti Skanska SK a. s.

Pavel Melicherฤรญk je vedรบci tรญmu prรญpravy tunelovรฝch projektov vย spoloฤnosti Skanska SK a. s.

Literatรบra
1.ย ย ย  Husรกk, J.: ลฝelezniฤnรฉ tunely na Slovensku.
2.ย ย ย  Realizaฤnรฝ projekt stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, I. etapa. REMING Consult, a. s.; Metroprojekt Praha, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie