ลฝelezniฤnรฝ tunel cez Tureckรฝ vrch
Po objavenรญ parnรฉho pohonu aย jeho uplatnenรญ vย ลพelezniฤnej doprave nastal prudkรฝ rozvoj ลพeleznรญc. ลคaลพkรฉ parnรฉ lokomotรญvy vลกak mali problรฉm sย prekonรกvanรญm prevรฝลกenia vย hornatom terรฉne, preto boli stavitelia nรบtenรญ hฤพadaลฅ vรฝhodnejลกie trasy, ฤo ich priviedlo kย razeniu tunelov priamo cez pohoria.
Tunely vลพdy patrili kย najnรกroฤnejลกรญm ลพelezniฤnรฝm stavbรกm. Prvรญ stavitelia nemali znalosti zย mechaniky hornรญn aย pri razenรญ zรบroฤovali predovลกetkรฝm skรบsenosti zย banรญctva. Dnes tunelovanie aย razenie podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) zaisลฅuje bezpeฤnosลฅ stavebnรฉho postupu aj koneฤnรฉho diela pomocou observaฤnej metรณdy aย dรดkladnรฉho geomonitoringu. Geotechnickรฝ monitoring sleduje aย meria priebeลพnรฉ sprรกvanie horninovรฉho prostredia aย vรฝstroja vรฝrubu. Vย reรกlnom ฤase odovzdรกva vyhodnotenรฉ vรฝsledky vลกetkรฝm รบฤastnรญkom vรฝstavby, ฤรญm zaisลฅuje bezpeฤnรฉ riadenie stavby.Tunely sa podstatne odliลกujรบ od ostatnรฝch typov stavieb, aย to zย dรดvodu ich vlastnej povahy โ obmedzene znรกmeho horninovรฉho prostredia aย ฤasto nepredvรญdateฤพnรฝch podmienok. Vo vลกeobecnosti mรดลพeme povedaลฅ, ลพe tunely ako inลพinierske stavby sa navrhujรบ aย realizujรบ vลกade tam, kde je potrebnรฉ prekonaลฅ prรญrodnรฉ alebo umelรฉ prekรกลพky, priฤom zlepลกujรบ smerovรฉ aj vรฝลกkovรฉ pomery, skracujรบ trasy aย zachovรกvajรบ nedotknutรบ prรญrodu nad tunelom. Napriek tomu, ลพe ide oย technicky mimoriadne nรกroฤnรฉ stavby, pri ktorรฝch realizรกcii sa pouลพรญvajรบ najmodernejลกie dostupnรฉ technolรณgie aย ktorรฝch vรฝstavba si vyลพaduje nemalรฉ finanฤnรฉ prostriedky, tunely sa stavajรบ hlavne pre รบsporu prevรกdzkovรฝch nรกkladov aย ochranu ลพivotnรฉho prostredia.
ลฝelezniฤnรฉ tunely na Slovensku
Celkovรฝ poฤet prevรกdzkovanรฝch tunelov na tratiach ลฝSR je 75 (zย tohto poฤtu je 68 tunelov jednokoฤพajnรฝch aย 7 tunelov dvojkoฤพajnรฝch) vย celkovej stavebnej dฤบลพke takmer 43,5ย km. Traลฅ sย najvรคฤลกรญm poฤtom tunelov je traลฅ Banskรก Bystrica โ Diviaky (Turฤianske Teplice) sย 22 tunelmi vย celkovej dฤบลพke 12ย 210 m.
Hoci sa od roku 1966 (poslednรฝ bol Ruลพbaลกskรฝ tunel 1960 โ 1966) na Slovensku nepostavil ลพiaden novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel, majรบ ลฝSR vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ plรกn vystavaลฅ na koridorovรฝch tratiach 30ย novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov. Kย modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa pristupuje vย zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) aย AGTC (Eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy aย sรบvisiacich objektoch).
Vย tรฝchto dลoch uลพ prebiehajรบ raziace prรกce na prvom zย plรกnovanรฝch tunelov. Je nรญm jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel cez Tureckรฝ vrch pri Trenฤianskych Bohuslaviciach.
Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe Nรกzov diela:ย V. koridor, Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, I. aย II. etapa, traลฅovรฝ รบsek Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce Investor:ย ลฝeleznice Slovenskej republiky, Bratislava Zhotovovateฤพ:ย Zdruลพenie Novรฉ Mesto โ Zlatovce 2009 Vedรบci ฤlen zdruลพenia:ย OHL ลฝS, a. s., Brno. ฤlenovia zdruลพenia:ย Skanska SK a. s., Vรกhostav โ SK, a. s., ลฝilina, Doprastav, a. s., Bratislava, Eltra, s. r. o., Koลกice Zaฤiatok vรฝstavby:ย 09/2009 Ukonฤenie vรฝstavby:ย 04/2013 |
ลฝelezniฤnรฝ tunel cez Tureckรฝ vrch
Tunel Tureckรฝ vrch je najvรฝraznejลกรญm prvkom I. etapy modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce vย dฤบลพke 17,7ย km. Vรฝstavbu I. etapy zabezpeฤuje Zdruลพenie Novรฉ Mesto โ Zlatovce 2009. Podiel prรกc spoloฤnosti Skanska SK zย celkovรฉho objemu predstavuje pribliลพne 20ย % aย tvorรญ ho hlavne vรฝstavba tunela, na ktorej sa podieฤพa asi 65ย % prรกc.
Okrem tunela sa na 17,7ย km dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trati vybudujรบ dva novรฉ ลพelezniฤnรฉ aย ลกesลฅ cestnรฝch mostov. Rekonลกtrukcia ฤakรก aj desaลฅ existujรบcich ลพelezniฤnรฝch mostov, tri podchody pre cestujรบcich vย ลพelezniฤnรฝch staniciach, priepusty aย podchody pre verejnosลฅ. Traลฅ je sรบฤasลฅou eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V.
Umiestnenie tunela spolu sย konลกtrukciou portรกlov aย zรกrubnรฝmi stenami rieลกi otรกzku nevyhnutnรฉho stretu priestorovรฝch zรกujmov medzi modernizรกciou ลพelezniฤnej trate aย Chrรกnenou krajinnou oblasลฅou Tureckรฝ vrch. Po analรฝzach alternatรญvnych rieลกenรญ vedenia trasy okolo Tureckรฉho vrchu vย sรบฤasnej stope ลพelezniฤnej trate aย novou trasou โ tunelovรฝm variantom โ sa investor rozhodol pre tunelovรฝ variant. Zmena vedenia trasy cez tunel zabezpeฤรญ zvรฝลกenie terajลกej traลฅovej rรฝchlosti zo 70 aลพ 80ย km/h minimรกlne oย 100ย % na 160ย km/h, vรฝhฤพadovo na 200ย km/h aย minimalizuje negatรญvne vplyvy na chrรกnenรบ krajinnรบ oblasลฅ. ฤalลกou vรฝhodou tunelovรฉho variantu je fakt, ลพe vรฝstavba tunela neobmedzuje dopravu, pretoลพe tunel razรญme mimo pรดvodnรบ traลฅ.
Technickรฉ rieลกenie reลกpektuje doterajลกรญ charakter prostredia aย upravuje zรกrezy portรกlov tunela pomocou zรกrubnรฝch stien tak, aby sa ฤo najviac zachoval charakter prรญrodnรฉho prostredia lesostepi (na juลพnej strane) aย mohol ju ฤo najviac priblรญลพiลฅ kย ลพelezniฤnej trati.
Celkovรก dฤบลพka tunelovej rรบry je 1ย 775ย m, zย toho razenรก ฤasลฅ mรก dฤบลพku 1ย 740ย m (novรฝ ลพelezniฤnรฝ kilometer โ nลพkm 102,510ย 00 โ 104,250ย 00) aย hฤบbenรฝ รบsek mรก spolu 35ย m (25ย m na juลพnom aย 10ย m na severnom portรกli). Vย celej dฤบลพke je jednotnรฝ prierez dvojkoฤพajnรฉho tunela aลพ na stred tunela, kde sa nachรกdzajรบ dve napรญnacie komory na trolejovรฉ vedenie sย rozลกรญrenรฝm prierezom, dlhรฉ po 10ย m.
Konลกtrukcia ostenia dvojkoฤพajnรฉho tunela je dvojplรกลกลฅovรก sย medziฤพahlou fรณliovou izolรกciou. Dno nie je izolovanรฉ. Prvรก vrstva vรฝstuลพe (primรกr), ktorรก mรก premenlivรบ hrรบbku plรกลกลฅa zo striekanรฉho betรณnu od 150ย mm do 400ย mm (pevnostnej triedy C 16/20), doฤasne zaisลฅuje vรฝrub tak, aby sa sย poลพadovanรฝm ฤasovรฝm odstupom mohol na striekanรฝ betรณn pripevniลฅ izolaฤnรฝ plรกลกลฅ. Tento plรกลกลฅ sa nรกsledne prekryje ostenรญm zย monolitickรฉho vystuลพenรฉho betรณnu C 25/30 (sekundรกrne ostenie), ktorรฉ tvorรญ koneฤnรบ konลกtrukciu ostenia tunela.
Nadloลพie vย osi tunela dosahuje minimรกlnu hodnotu asi 3ย m vย mieste juลพnรฉho razenรฉho portรกlu, najvyลกลกie je vย nลพkm 103,500 aย dosahuje pribliลพne 100 m. Vย strede tunela vย km 103,48300 je napojenรก 244,7ย m dlhรก รบnikovรก chodba, รบstiaca vย priestore pรดvodnรฉho nadjazdu ลพelezniฤnej trate.
Technolรณgia razenia
Technolรณgia razenia ลพelezniฤnรฉho tunela je รบzko spojenรก sย historickรฝm vรฝvojom tunelรกrstva vย naลกej krajine. Rakรบska tunelovacia metรณda sa vย naลกich zemepisnรฝch ลกรญrkach pouลพรญva od 2. polovice 19. storoฤia aย osvedฤila sa pri vรฝstavbe prvรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov na naลกom รบzemรญ. Na vรฝstavbu dvojkoฤพajovรฉho traลฅovรฉho tunela sa pouลพila Novรก rakรบska tunelovacia metรณda (NRTM), ktorรก je zaloลพenรก na plnom reลกpektovanรญ vlastnostรญ horninovรฉho prostredia aย vyuลพรญvanรญ jeho samonosnรฝch schopnostรญ. Zย uvedenรฝch dรดvodov sa na zรกklade geologickรฉho prieskumu rozdelil spรดsob razenia na dva zรกkladnรฉ spรดsoby. Prevlรกdajรบci spรดsob razenia vย pevnรฝch skalnรฝch horninรกch (vรกpence aย dolomity) je rozdelenรฝ na technologickรฉ triedy vรฝrubu TT2, TT3 aย TT4. Druhรฝ spรดsob razenia sa pouลพil vย zeminovom prostredรญ aย zvetranej skale, ktorรก sa nachรกdza hlavne vย รบvodnรฝch ฤastiach tunela, aย je rozdelenรฝ do technologickรฝch tried TT5a1 aย TT5a2.
Obr. 1ย Prรญpravnรฉ prรกce na zaistenรญ juลพnej steny severnรฉho portรกlu | Obr. 2ย Vรฝstavba juลพnej aย zรกpadnej zรกrubnej steny portรกlu aย ฤพavรฝ boฤnรฝ vรฝrub |
Firma Skanska SK a. s., Zรกvod Tunely, vykonรกva raziace prรกce zo severnรฉho (vรฝjazdovรฉho) portรกlu. Keฤลพe je severnรฝ portรกl umiestnenรฝ vย hlbokej erรณznej ryhe vyplnenej nestabilnou zeminou (obr. 1), bolo nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ zvislรฉ steny stavebnej jamy sรบstavou zvislรฝch mikropilรณt vybavenรฝch vrstvou striekanรฉho betรณnu sย hrรบbkou minimรกlne 15ย cm aย zemnรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 24 aลพ 30ย m (obr. 2, 3, 4). ฤalej je tu zabudovanรก masรญvna pilรณtovรก stena zย pilรณt โ 1ย 200ย mm, ktorรก chrรกni stavebnรบ jamu poฤas vรฝstavby aย tvorรญ opornรบ konลกtrukciu dolnej klenby hฤบbenรฉho รบseku tunela. Pilรณtovรก stena zรกroveล tvorรญ zรกklad zรกrubnej steny portรกlu vedฤพa budรบcej koฤพaje.
Obr. 3ย Sรบstava zvislรฝch mikropilรณt s vrstvou striekanรฉho betรณnu | Obr. 4ย Zรกrubnรก stena zaistenรก zemnรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 24 aลพ 30ย m |
Pred zaฤatรญm razenia sa nadloลพie tunela zaistilo od portรกlu sรบstavou vodorovnรฝch mikropilรณt (mikropilรณtovym dรกลพdnikom) sย dฤบลพkou 20 m. Vย tรฝchto zloลพitรฝch geologickรฝch podmienkach sa 13. 1. 2010 zaฤalo razenie รบvodnรฝch metrov. Prvรฝch 62,4ย m sa razilo pri vertikรกlnom iย horizontรกlnom ฤlenenรญ ฤelby (TT5b2, TT5b1) sย dฤบลพkou kroku 0,8 โ 1,0 m. Horniny sa rozpojovali mechanicky โ pomocou tunelbagra. Takรฉto ฤlenenie, ktorรฉ sa na naลกom รบzemรญ pouลพilo prvรฝkrรกt, ฤelbu rozdelilo vertikรกlne na ฤพavรฝ boฤnรฝ vรฝrub, pravรฝ boฤnรฝ vรฝrub aย stredovรฝ pilier (obr. 5, 6).
Obr. 5ย Vertikรกlne aย horizontรกlne ฤlenenie ฤelby pri razenรญ tunelovej rรบry | Obr. 6ย Pohฤพad na stredovรฝ pilier pri vertikรกlnom ฤlenenรญ ฤelby tunelovej rรบry |
Veฤพkรก vรฝลกka boฤnรฝch ฤiastkovรฝch vรฝrubov (9,5ย m) aย nevyhnutnosลฅ rรฝchlo uzatvรกraลฅ kaลพdรบ vyrรบbanรบ ฤasลฅ zรกberu si vyลพadovala ฤleniลฅ boฤnรฉ vรฝruby horizontรกlne na kalotu, jadro aย protiklenbu (obr. 7, 8). Minimรกlny predstih kaloty pred jadrom bol danรฝ potrebou uzatvรกraลฅ obvod betรณnovรฉho ostenia zย dรดvodu stability tunela (maximรกlne 4 zรกbery). Dobierka jadra striedavo sledovala kaลพdรฝ druhรฝ zรกber vย kalote. Sย rovnakรฝm odstupom sa doberala aย vystrojovala aj protiklenba boฤnรฉho vรฝrubu tak, aby bol boฤnรฝ ฤiastkovรฝ vรฝrub vystrojenรฝ uzavretรฝm prstencom primรกrneho ostenia najneskรดr 6ย m za ฤelom kaloty. Oba boฤnรฉ vรฝruby mali byลฅ razenรฉ za sebou sย odstupom ฤelieb 6 aลพ 10ย m, no neskรดr na zรกklade priaznivรฝch vรฝsledkov geotechnickรฉho monitoringu mohol byลฅ odstup ฤelieb aลพ 24 m. Razenie boฤnรฝch vรฝrubov bolo nesmierne nรกroฤnรฉ na meraฤskรฉ prรกce, pretoลพe primรกrna vรฝstroj kaลพdรฉho boฤnรฉho vรฝrubu pozostรกvala zo 7 segmentov oceฤพovej priehradovej vรฝstuลพe (ARCUSOV). Meraฤi museli neustรกle sledovaลฅ jej budovanie, aby sa mohol celรฝ prstenec presne uzavrieลฅ aย aby sa presne spojili boฤnรฉ vรฝruby so stredovรฝm pilierom. Vรฝsledky geotechnickรฉho monitoringu nรกm tieลพ umoลพnili zaฤaลฅ sย dobierkou stredovรฉho piliera uลพ poฤas situรกcie, keฤ bol ฤพavรฝ boฤnรฝ vรฝrub vย staniฤenรญ 56,4ย m aย pravรฝ boฤnรฝ vรฝrub vย staniฤenรญ 32,4 m. Aj tento vรฝrub vลกak bolo potrebnรฉ ฤleniลฅ na kalotu, jadro aย protiklenbu (obr. 7).
Obr. 7ย Razenie ฤพavรฉho boฤnรฉho vรฝrubu | Obr. 8ย ฤlenenie boฤnรฉho vรฝrubu na kalotu, jadro aย protiklenbu | Obr. 9ย Krasovรฉ รบtvary โ tunel Kastelec (Slovinsko) |
Dve รบrovne dopravy vย tuneli poฤas razenia si vyลพiadali รบpravu dopravnej cesty nรกsypom rampy do รบrovne kaloty. Sย razenรญm kaloty sa uzatvรกrala stropnรก klenba celรฉho prierezu dvojkoฤพajnรฉho tunela, priฤom hornรก ฤasลฅ vnรบtornรฝch bokov sa zatiaฤพ ponechรกvala aย vybรบrala sa aลพ sย bรบranรญm ich spodnej ฤasti, keฤ sa vyrรบbalo jadro stredovรฉho piliera aย nรกsledne sa primรกrnou vรฝstrojou zaistila aj protiklenba (obr. 6). Tรฝm sa uzavrela spodnรก klenba celรฉho dvojkoฤพajnรฉho prierezu.
Od staniฤenia 62,4ย m sa geolรณgia zlepลกila aย razenie sa preradilo do technologickej triedy vรฝrubu 5a1. Na rozpojovanie hornรญn sme zaฤali postupne vyuลพรญvaลฅ aj vrtnotrhacie prรกce. Tu sa uลพ ฤelba ฤlenila iba horizontรกlne na kalotu aย lavicu sย dฤบลพkou kroku 1,0 โ 1,2ย m. Vย tejto triede sme vyrazili 20,8 m. Nรกsledne sa razenie zaradilo do technologickej triedy vรฝrubu 4 sย dฤบลพkou kroku 1,5 m. Touto triedou sme razili 74,4ย m aลพ do vรฝrubovej triedyย 3, vย ktorej razรญme vย sรบฤasnosti. Dฤบลพka kroku je 2,0ย m aย razenie vย kalote je na staniฤenรญ 214,6ย m (1. 7. 2010).
Podฤพa nรกzoru geolรณgov nรกs vลกak ฤakรก eลกte jedna zaujรญmavรก oblasลฅ vย podobe krasovรฝch รบtvarov, sย ktorou uลพ vลกak mรกme bohatรฉ skรบsenosti zย ostatnรฝch stavieb vย zahraniฤรญ (naprรญklad tunel Kastelec vย Slovinsku โ obr. 9).
Prรกca vย podzemรญ vย uzavretom priestore klรกdla na ฤพudรญ vย minulosti, ale aj vย sรบฤasnosti vysokรฉ nรกroky. Hlavne strach zย neznรกmeho aย sila prรญrody, ktorej bolo potrebnรฉ ฤeliลฅ doslova holรฝmi rukami, privรกdzala tunelรกrov aย banรญkov sย prosbami kย sv. Barborke, ktorรก je ich patrรณnkou aย drลพรญ nad nimi ochrannรบ ruku. Tento zvyk pretrval aย tunelรกri si svoju patrรณnku vรกลพia aj dnes (obr. 10). Pri prรกci vย tuneli je jednou zย najdรดleลพitejลกรญch oblastรญ bezpeฤnosลฅ aย je dรดleลพitรก aj pri vyuลพรญvanรญ najmodernejลกej techniky aย ลฅaลพkรฝch stavebnรฝch strojov. Socha mladej ลพeny sย kahanom vย ruke umiestnenรก na ฤestnom mieste vย tuneli vรญta tunelรกrov, ale aj vลกetkรฝch ฤพudรญ pri vstupe do podzemia.
Obr. 10ย Svรคtรก Barborka โ patrรณnka tunelรกrov a banรญkov |
Obr. 11ย Vizualizรกcia budรบceho severnรฉho portรกlu | Obr. 12ย Sรบฤasnรฝ stav razenรฉho portรกlu |
Napriek dlhej histรณrii je prรกca tunelรกrov pre mnohรฝch stรกle veฤพkou neznรกmou, preto sa vรฝstavba kaลพdรฉho tunela teลกรญ zรกujmu verejnosti. Spoloฤnosลฅ Skanska SK sa snaลพรญ podรกvaลฅ verejnosti podrobnรฉ informรกcie o priebehu vรฝstavby. Verรญme, ลพe รบspeลกnou realizรกciou tohto projektu nadviaลพeme na stavebnรฉ diela, ktorรฉ sa doteraz na ลพelezniciach prevรกdzkujรบ, aย bude ich dรดstojnรฝm pokraฤovanรญm.
TEXT: Ing.ย Daniel Tisaj, Mariรกn Oravec, Ing.ย Pavel Melicherฤรญk
FOTO: Skanska SK
Daniel Tisaj je prรญpravรกr tunelovรฝch projektov vย spoloฤnosti Skanska SK a. s.
Mariรกn Oravec je projektovรฝ manaลพรฉr stavby tunela Tureckรฝ vrch vย spoloฤnosti Skanska SK a. s.
Pavel Melicherฤรญk je vedรบci tรญmu prรญpravy tunelovรฝch projektov vย spoloฤnosti Skanska SK a. s.
Literatรบra
1.ย ย ย Husรกk, J.: ลฝelezniฤnรฉ tunely na Slovensku.
2.ย ย ย Realizaฤnรฝ projekt stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, I. etapa. REMING Consult, a. s.; Metroprojekt Praha, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/inลพenรฝrskรฉ stavby.