zeleznicny tunel turecky vrch
Galรฉria(14)

ลฝelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch

Partneri sekcie:

Dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch sa nachรกdza na ลพelezniฤnom koridore ฤ. Vย Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou. Stavba tunela je sรบฤasลฅou modernizรกcie ลพelezniฤnej trate vย รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce vย dฤบลพke 17,5 kilometra. Modernizรกcia spomรญnanรฉho รบseku zaฤala vย septembri 2009. Prรกce budรบ ukonฤenรฉ do konca mรกja 2013. Stavba je financovanรก zย prostriedkov Kohรฉzneho fondu Eurรณpskej รบnie vย rรกmci Operaฤnรฉho programu Doprava.

03 ohl 908 big image
19 ohl 8120 big image
16 ohl 5410 big image
18 ohl 6815 big image
15 ohl 862 big image
11 ohl 5517 big image
09 ohl 06814 big image
08 ohl 06957 big image
Ide oย prvรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel na Slovensku, ktorรฝ je navrhnutรฝ aย realizovanรฝ podฤพa technickรฝch ลกpecifikรกciรญ pre interoperabilitu pre konvenฤnรฉ trate. Je to pilotnรฝ projekt, zย ktorรฉho budรบ vychรกdzaลฅ aj projekty ฤalลกรญch pripravovanรฝch stavieb ลพelezniฤnรฝch tunelov. Zhotoviteฤพom stavby je Zdruลพenie Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce 2009, ktorรฉho lรญdrom je spoloฤnosลฅ OHL ลฝS, a. s., Brno. ฤŒlenmi Zdruลพenia sรบ spoloฤnosti Skanska SK, a.ย s., Vรกhostav โ€“ SK, a. s., Doprastav, a. s., aย Eltra, s.ย r.ย o.

Tunel sa nachรกdza vย medzistaniฤnom รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Trenฤianske Bohuslavice, vย novom ลพelezniฤnom kilometri (ฤalej nลพkm) 102,485 โ€“ 104,260 aย jeho postavenรญm sa skrรกti รบsek oproti sรบฤasnej dฤบลพke oย 403 m. Tunel je vย podstate preloลพkou sรบฤasnej ลพelezniฤnej trate, ktorรก obchรกdza masรญv Tureckรฉho vrchu vย jeho รบboฤรญ vย sรบbehu sย cestou I. triedy I/61 aย Biskupickรฝm kanรกlom rieky Vรกh. Tunel zabezpeฤรญ zvรฝลกenie terajลกej traลฅovej rรฝchlosti zย 80 km/h na 160ย km/h, vรฝhฤพadovo na 200 km/h.

Umiestnenie tunela spolu sย konลกtrukciou portรกlov aย zรกrubnรฝmi stenami rieลกi otรกzku nevyhnutnรฉho stretu priestorovรฝch zรกujmov medzi modernizรกciou ลพelezniฤnej trate aย chrรกnenou krajinnou oblasลฅou Tureckรฝ vrch. Po analรฝzach alternatรญvnych rieลกenรญ vedenia trasy okolo Tureckรฉho vrchu vย sรบฤasnej stope ลพelezniฤnej trate aย novou trasou โ€“ tunelovรฝm variantom โ€“ sa investor rozhodol pre tunelovรฝ variant. Zmena vedenia trasy cez tunel zabezpeฤรญ zvรฝลกenie terajลกej traลฅovej rรฝchlosti aย minimalizuje negatรญvne vplyvy na chrรกnenรบ krajinnรบ oblasลฅ. ฤŽalลกou vรฝhodou tunelovรฉho variantu je, ลพe vรฝstavba tunela neobmedzovala ลพelezniฤnรบ dopravu, pretoลพe tunel sa razil mimo pรดvodnej trate.

Technickรฉ rieลกenie reลกpektuje doterajลกรญ charakter prostredia aย upravuje zรกrezy portรกlov tunela pomocou zรกrubnรฝch stien tak, aby sa ฤo najviac zachoval charakter prรญrodnรฉho prostredia lesostepi (na juลพnej strane) aย mohol ju ฤo najviac priblรญลพiลฅ kย ลพelezniฤnej trati.

Dvojkoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel je navrhnutรฝ na priechodnรฝ prierez UIC C pri osovej vzdialenosti koฤพajรญ 4ย 200 mm. Poลพiadavka stavebnรญka navrhnรบลฅ tunel tak, aby bol pripravenรฝ na prevรกdzku sรบprav dosahujรบcich 200 km/h bola splnenรก tak, ลพe projektant posudzoval nรกvrh prieฤneho rezu tunela sย uvaลพovanรญm aerodynamiky sรบprav (sรบฤasnรฝch aj pripravovanรฝch) aย jej akustickรฝch รบฤinkov na cestujรบcich pri rรฝchlosti dopravy vย = 200 km/h. Podkladom na nรกvrh bola sprรกva ERRI C 218/DT 368 zย jรบna 1998 oย technickom rieลกenรญ nรกvrhu prieฤneho rezu ลพelezniฤnรฝch tunelov pre uzavretรฉ sรบpravy pri uvaลพovanรญ aerodynamiky (ERRI โ€“ European Rail Research Institute).

Celkovรก dฤบลพka tunela Tureckรฝ vrch vย osi je 1ย 775 m. Tunelovรก rรบra razenรฉho รบseku mรก dฤบลพku 1ย 738,5 m aย na ลˆu nadvรคzujรบ hฤบbenรฉ รบseky juลพnรฉho portรกlu vย dฤบลพke 25ย m aย severnรฉho portรกlu vย dฤบลพke 10 m. Vย celej dฤบลพke vrรกtane portรกlovรฝch รบsekov je jednotnรฝ prierez dvojkoฤพajnรฉho tunela so svetlรฝm polomerom tunelovej rรบry 6,1 metra, len asi uprostred tunela sรบ dve komory na napรญnanie trakฤnรฉho vedenia sย rozลกรญrenรฝm prierezom. Dvojkoฤพajnรก traลฅ vย tuneli je navrhovanรก na rรฝchlosลฅ 200 kilometrov za hodinu sย protismernรฝmi oblรบkmi sย polomerom 2 000 metrov.

Pre potreby mimoriadnych udalostรญ je pribliลพne uprostred tunela napojenรก razenรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa sย dฤบลพkou 244,5 metrov, รบstiaca na รบpรคtie Tureckรฉho vrchu. Vetranie tunela je prirodzenรฉ aย sรบฤasne podporovanรฉ pรดsobenรญm piestovรฉho รบฤinku prechรกdzajรบcich vlakovรฝch sรบprav. Konลกtrukcia ostenia dvojkoฤพajnรฉho tunela je dvojplรกลกลฅovรก sย medziฤพahlou hydroizolรกciou vย klenbe aย vย jadre. Dno nie je izolovanรฉ. Vonkajลกie primรกrne ostenie tunela je zo striekanรฉho betรณnu triedy C 20/25 sย premenlivou hrรบbkou plรกลกลฅa od 150 mm do 400 mm, ktorรฉ doฤasne zaistรญ vรฝrub tak, aby sa sย ฤasovรฝm odstupom zabudoval izolaฤnรฝ plรกลกลฅ sรบฤasne sย trvalรฝm sekundรกrnym ostenรญm zย monolitickรฉho vystuลพenรฉho betรณnu triedy C 25/30 vย hrรบbke 300 โ€“ 400 mm (hฤบbenรฉ รบseky 550ย mm).

Po prvรฝ raz na Slovensku sa ako ลพelezniฤnรฝ zvrลกok vย tuneli zvolila konลกtrukcia pevnej jazdnej drรกhy. Pevnรก jazdnรก drรกha (PJD) bola navrhnutรก zย dรดvodu znรญลพenia plochy vรฝrubu aย takisto aj zย dรดvodu trvanlivosti aย fixรกcie polohy koฤพaje aย jej minimรกlnej รบdrลพby vย prevรกdzke. Ide oย pilotnรฝ projekt, zย ktorรฉho budรบ ฤerpaลฅ aj projekty ฤalลกรญch pripravovanรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov. PJD prechรกdza cez rozliฤnรฉ typy podloลพia trate. Zaฤรญna pred juลพnรฝm portรกlom aย prechรกdza cez celรฝ tunel. Za severnรฝm portรกlom pokraฤuje PJD po mostoch aย zemnom telese. Celkovรก dฤบลพka PJD je 2ย 280,145ย m. Na uvedenรฝ รบsek trate sa pouลพije typ PJD Rheda 2000.
Podporu koฤพajnรญc netvoria klasickรฉ podvaly uloลพenรฉ vย koฤพajovom ลกtrkovom lรดลพku, ale betรณnovรก doska (monolitickรก alebo prefabrikovanรก) uloลพenรก na tuhรบ roznรกลกaciu dosku (hydraulicky spevnenรก zemina โ€“ vย podstate chudobnรฝ betรณn), cez ktorรบ sa uskutoฤลˆuje ploลกnรฝ roznos zaลฅaลพenia do zemnรฉho telesa. Kย samotnej PJD eลกte patria na oboch jej koncoch prechodovรฉ oblasti, ktorรฉ zabezpeฤujรบ plynulรฝ prechod (plynulรบ zmenu tuhosti) zย tuhej konลกtrukcie PJD do klasickรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku.

Inลพiniersko-geologickรฉ pomery
Oblasลฅ juลพnรฉho portรกlu aย horninovรฝ masรญv Tureckรฉho vrchu (asi 1,3 km trasy) tvorรญ komplex wettersteinskรฝch vรกpencov aย dolomitov, ktorรฝ je poruลกenรฝ systรฉmami tektonickรฝch porรบch, kolmรฝch aย paralelnรฝch sย osou tunela. Prieฤne tektonickรฉ poruchovรฉ zรณny ลกรญrky od 0,5 do niekoฤพkรฝch metrov sa na povrchu prejavujรบ vznikom vรฝraznรฝch erรณznych rรฝh. Medziฤพahlรฉ bloky hornรญn sรบ prakticky neporuลกenรฉ. Oblasลฅ severnรฉho portรกlu (asi 370ย m trasy) tvoria horniny mezozoika, ktorรฉ sรบ zastรบpenรฉ dachsteinskรฝmi vรกpencami, dolomitmi aย reiflingskรฝmi vรกpencami. Mezozoickรฝ podklad je vย mieste severnรฉho portรกlu prekrytรฝ ฤiastoฤne zachovanรฝmi sedimentmi neogรฉnu charakteru รญlovcov aย รญlov. Neogรฉnne aย mezozoickรฉ horniny sรบ prekrytรฉ komplexom kvartรฉrnych sedimentov, najmรค eolickรฝmi sedimentmi (spraลกami aย spraลกovรฝmi hlinami) aย diluviรกlnymi sedimentmi (kamenitรฝmi aย balvanitรฝmi sutinami, prรญpadne hlinitรฝmi aย hlinitokamenitรฝmi sedimentmi).

Najrizikovejลกรญmi รบsekmi zย hฤพadiska razenia boli oblasti portรกlov aย รบseky pod hlbokรฝmi erรณznymi ryhami, vย miestach ลกirokรฝch tektonickรฝch zรณn.

Realizรกcia stavby
Primรกrne ostenie tunela
Pred zaฤatรญm razenia tunela sa na obidvoch portรกloch vybudovali stavebnรฉ jamy, ktorรฉ sa zaistili zvislรฝmi mikropilรณtami, kari sieลฅami, striekanรฝm betรณnom aย zemnรฝmi kotvami. Zaistenรฉ stavebnรฉ jamy tvoria zรกroveลˆ zรกklad zรกrubnรฝch stien portรกlov tunela.

Pred vlastnรฝm razenรญm tunela sa zย dรดvodu nรญzkeho podloลพia na juลพnom aย severnom portรกli zrealizovali mikropilรณtovรฉ dรกลพdniky zviazanรฉ ลพelezobetรณnovรฝm prievlakom do portรกlovรฉho venca. Nadloลพie vย osi tunela dosahuje minimรกlnu hodnotu asi 3 m vย mieste juลพnรฉho razenรฉho portรกlu, najvyลกลกie dosahuje pribliลพne 100ย m vย strede tunela.

Tunelovรฝ prierez vystrojenรฝ primรกrnym ostenรญm mรก ลกรญrku asi 13,5 m. Prieฤny rez tunela razenรฉho vย poruลกenรฝch horninรกch je uzavretรฝ spodnou klenbou. Vรฝลกka vรฝrubu je asi 11,5ย m, plocha vรฝrubu je asi 130 m2.

Razenie tunela prebiehalo cyklickรฝm spรดsobom podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM), podฤพa vystrojovacรญch tried sย horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeลˆ (jadro) aย dno. Pri razenรญ tunela od severnรฉho portรกlu vย รบseku 62,4ย m bol vรฝrub ฤlenenรฝ aj vertikรกlne. Pri razenรญ metรณdou NRTM sa dajรบ รบspeลกne vyuลพรญvaลฅ moลพnosti operatรญvnych technologickรฝch zรกsahov. Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie zaistenia vรฝrubu aย primรกrneho ostenia bolo podriadenรฉ vlastnostiam horninovรฉho masรญvu. Primรกrne ostenie tunela sa zaisลฅovalo mokrรฝm striekanรฝm betรณnom sย hrรบbkou 150 โ€“ 300 mm, priehradovรฝmi vรฝstuลพnรฝmi oblรบkmi, zvรกranรฝmi sieลฅami aย svornรญkmi podฤพa jednotlivรฝch technologickรฝch tried razenia.

Vzhฤพadom na geologickรฉ pomery sa pevnรฉ skalnรฉ horniny rozpojovali pomocou vrtno-trhacรญch prรกc. Poruลกenรฉ skalnรฉ horniny sa rozpojovali mechanickรฝmi rรฝpadlami aย sย pouลพitรญm ลฅaลพkรฝch zbรญjacรญch kladรญv (impaktorov).

Podฤพa geologickรฉho prieskumu sa predpokladali technologickรฉ triedy vรฝrubu tunela vย rozsahu TT5b2, TT5b1, TT5a2, TT5a1, TT4, TT3 aย TT2. Skutoฤnรฉ triedy vรฝrubu sa urฤili pred kaลพdรฝm postupom razenia priamo na mieste na zรกklade reรกlnych geologickรฝch pomerov, geotechnickรฉho monitoringu aย rozhodnutia stavebnรฉho dozoru investora vย zhode so stavbyvedรบcim zhotoviteฤพa. Odstupy dobierky jadra aย dna sa pri realizรกcii upravili na zรกklade vรฝsledkov meranรญ deformรกciรญ vรฝrubu (konvergenฤnรฉ merania). Prรญpadnรก รบprava vystrojovacรญch prvkov primรกrneho ostenia aย dฤบลพka maximรกlneho zรกberu bola urฤenรก vย schรฉmach zaistenia vรฝrubu. Skutoฤnรฉ dฤบลพky tried vรฝrubu tunela Tureckรฝ vrch sรบ uvedenรฉ vย tabuฤพke.

Podฤพa pรดvodnej koncepcie razenia tunela malo razenie prebiehaลฅ iba zo severnรฉho portรกlu, na juลพnom portรกli sa mala vyraziลฅ iba portรกlovรก ฤasลฅ aย รบnikovรก ลกtรดlลˆa by sa razila zย tunela smerom na povrch. Zย dรดvodu urรฝchlenia vรฝstavby sa koncepcia zmenila aย tunel sa razil zย oboch portรกlov. Sรบฤasne sa razila รบnikovรก ลกtรดlลˆa smerom do tunela sย nรกslednรฝm razenรญm smerom kย severnรฉmu aย juลพnรฉmu portรกlu.

Samotnรฉ razenie 1ย 738,5ย m tunela sa zaฤalo 13. 1. 2010 zo severnรฉho portรกlu aย 4.ย 2. 2010 sa zaฤal raziลฅ tunel zย juลพnรฉho portรกlu. Tunel bol prerazenรฝ vย kalote slรกvnostnou prerรกลพkou dลˆa 25. 11. 2010. Tunel sa kompletne vyrazil 29. 12. 2010 dobierkou jadra. Nรกsledne sa vyrazili vรฝklenky na ฤistenie drenรกลพe aย poลพiarne vรฝklenky. Postup razenia kaloty vย zemnรฝch aย poruลกenรฝch horninรกch bol 2,0ย m/deลˆ, po prechode do pevnรฝch skalnรฝch hornรญn sa postupy stabilizovali na pribliลพne 5,0ย m/deลˆ.

รšnikovรก ลกtรดlลˆa sa zaฤala raziลฅ dลˆa 9. 4. 2010, aย to metรณdou NRTM bez ฤlenenia vรฝrubu, t. j. na celรฝ profil vย technologickรฝch triedach TT4 aย TT3. Plocha teoretickรฉho vรฝrubu je 28,5ย  m2, hrรบbka striekanรฉho betรณnu je 150 โ€“ 200 mm. Dennรฉ postupy boli pribliลพne 1,0ย m/deลˆ, po prechode do pevnejลกรญch hornรญn sa dosiahol dennรฝ postup 4,0 m/deลˆ. Razenie 244,5ย m dlhej ลกtรดlne bolo ukonฤenรฉ 17. 7. 2010 aย pokraฤovalo sa vย razenรญ tunelovej rรบry smerom kย portรกlom.

Razenie tunela aย รบnikovej ลกtรดlne, vystrojovanie aย zaisลฅovanie okolitรฉho horninovรฉho prostredia sa realizovalo pomocou ลกtandardnรฉho strojnรฉho vybavenia pouลพรญvanรฉho vย naลกich podmienkach. Na vrtnรฉ prรกce sa pouลพili vrtnรฉ vozy Atlas Copco Boomer E2C, na strojnรฉ rozpojovanie horniny tunelbagre Liebยญherr R 924, na naklรกdku horniny ฤelnรฉ kolesovรฉ nakladaฤe Liebherr 566 aย Volvo 120L, na odลฅaลพbu rรบbaniny dumpre Volvo aย na striekanie betรณnu striekacie vozy Meyco Potenza.

Sekundรกrne ostenie tunela
Sekundรกrne ostenie tunela Tureckรฝ vrch je rozdelenรฉ na dve monolitickรฉ ลพelezobetรณnovรฉ ฤasti, ktorรฉ sรบ ohraniฤenรฉ pracovnou ลกkรกrou umiestnenou na rozhranรญ hornej klenby aย zรกkladovรฝch pรกsov. Spodnรก ฤasลฅ โ€“ zรกkladovรฉ pรกsy je poloลพenรก na zรกkladovej ลกkรกre vyrovnanej podkladovรฝm betรณnom. Vย miestach poruลกenรฉho horninovรฉho masรญvu sa navrhla protiklenba. Vrchnรก ฤasลฅ โ€“ hornรก klenba je oddelenรก od primรกrneho ostenia hydroizolรกciou.

Vย pozdฤบลพnom smere sรบ bloky dlhรฉ 10ย m. Kaลพdรฝch asi 50 m je vย oboch stranรกch uloลพenรฝ vรฝklenok na ฤistenie drenรกลพe. Kaลพdรฝch 100 je vย oboch stranรกch uloลพenรฝ poลพiarny vรฝklenok. Sekundรกrne ostenie je zย monolitickรฉho ลพelezoยญbetรณnu triedy C 25/30, vรฝstuลพ zย ocele 10 505 R.

Sekundรกrne ostenie hornej klenby je rieลกenรฉ vย niekoฤพkรฝch typoch podฤพa technologickรฝch tried vรฝrubu:

  • typ R1 mรก hrรบbku ostenia minimรกlne 300 mm aย je poloลพenรฝ na zรกkladovรฝch pรกsoch; je zabudovanรฝ vย technologickรฝch triedach vรฝrubu TT2, TT3 aย TT4, t. j. vย prevaลพnej dฤบลพke razenรฉho รบseku,
  • typ R2 mรก hrรบbku ostenia 400ย mm aย tieลพ je zaloลพenรฝ na zรกkladovรฝch pรกsoch; je urฤenรฝ do TT5a1, t. j. do prechodovรฝch รบsekov, kde sรบ vย jadre aย zรกkladoch pevnรฉ skalnรฉ horniny, ale vย kalote aย nadloลพรญ je mรกlo pevnรฉ horninovรฉ prostredie alebo nรญzke nadloลพie,
  • typ R3 mรก hrรบbku ostenia klenby minimรกlne 400ย mm, priฤom ostenie je uzavretรฉ spodnou klenbou vย hrรบbke minimรกlne 600ย mm; je urฤenรฝ do prechodovรฝch รบsekov sย neistรฝm podloลพรญm aย do prvรฉho razenรฉho bloku juลพnรฉho portรกlu vย triede TT5a2,
  • typ R4 mรก hrรบbku ostenia klenby minimรกlne 400 mm, priฤom ostenie je uzavretรฉ spodnou klenbou vย hrรบbke minimรกlne 600ย mm; vย porovnanรญ sย typom R3 mรก upravenรบ geometriu spodnej klenby; je urฤenรฝ do razenรฝch blokov severnรฉho portรกlu vย triede TT5b1 aย TT5b2,
  • typ R5 je urฤenรฝ pre komory na umiestnenie napรญnacรญch zariadenรญ trakฤnรฉho vedenia sย hrรบbkou ostenia klenby minimรกlne 500ย mm.

Sekundรกrne ostenie tunela sa zaฤalo betonรกลพou spodnej klenby aย zรกkladovรฝch pรกsov 19.ย 11.ย 2010. Sรบฤasne sa na urรฝchlenie vรฝstavby na obidvoch portรกloch tunela montovali debniace vozy na betonรกลพ hornej klenby. Po zabetรณnovanรญ zรกkladovรฝch pรกsov sa realizovala profilรกcia primรกrneho ostenia hornej klenby aย prรญprava povrchu na kladenie hydroizolรกcie.

Hydroizolรกcia tunelovej rรบry, ktorej sรบฤasลฅou je aj izolรกcia vรฝklenkov, je vย celom projektovanom profile (bez izolรกcie dna tunela). Prรกce zaฤali 15. 2. 2011 aย prebiehali sรบฤasne od juลพnรฉho aj severnรฉho portรกlu smerom do stredu tunela. Hydroizolaฤnรฝ systรฉm pozostรกva zย geotextรญlie sย projektovanou gramรกลพou, ktorรก je nastrelenรก na podkladovรบ vrstvu โ€“ primรกrne ostenie tunela. Na geotextรญliu je vย celom prieฤnom profile projektovรฉho tvaru uchytenรก hydroizolaฤnรก fรณlia. Vย tuneli Tureckรฝ vrch sa pouลพila netkanรก geotextรญlia Tecnodren PES/R sย gramรกลพou 500g aย 800 g/m2. Ako hydroizolaฤnรก fรณlia sa pouลพila PVC fรณlia Mapeplan TU 22.

Samotnรก betonรกลพ sekundรกrneho ostenia hornej klenby razenej ฤasti tunela zaฤala 16. 3. 2011 zย obidvoch portรกloch smerom do stredu tunela aย bola ukonฤenรก 21. 9. 2011 vrรกtane komรดr na napรญnanie trakฤnรฉho vedenia. Po dosiahnutรญ dostatoฤnรฉho ฤasovรฉho odstupu sa realizovala vรฝplลˆovรก injektรกลพ vrchlรญka hornej klenby vย jednotlivรฝch blokoch.

Uลพ poฤas betonรกลพe hornej klenby sa zaฤalo sย dobierkou plรกne tunela aย jej vyrovnania aย sย uloลพenรญm potrubia hlavnรฉho zberaฤa DN 350. Nรกsledne prรกce pokraฤujรบ sย realizรกciou prieฤneho odvodnenia tunela DN 200 aย kรกbloยญvodov, ktorรฉ sรบ uloลพenรฉ vย chodnรญkoch tunela.

Vย kaลพdom chodnรญku (na oboch stranรกch tunela) je navrhnutรก rovnakรก zostava chrรกniฤiek. Ide oย chrรกniฤky pre slaboprรบdovรฉ aย VN vedenie 5 ร— DN 100 aย 9-otvorovรฝ multikanรกl.

Zรกrubnรก stena pred vjazdovรฝm (juลพnรฝm) portรกlom
Skalnรฝ odrez pozdฤบลพ trate pred vjazdovรฝm (juลพnรฝm) portรกlom je zaistenรฝ zรกrubnou stenou, ktorรก vedie rovnobeลพne sย osou koฤพaje vย dฤบลพke 120 m. Realizรกcia prรกc prebiehala po vybudovanรญ stavebnej jamy aย sprรญstupnenรญ portรกlu na razenie. Vzhฤพadom na tesnรบ blรญzkosลฅ ลพelezniฤnej trate bol skalnรฝ masรญv rozpojovanรฝ strojne pomocou pรกsovรฝch rรฝpadiel. Na ochranu trate pred prรญpadnรฝmi padajรบcimi skalami sa vybudovala doฤasnรก stena zย betรณnovรฝch prefabrikรกtov. Svahy zรกrubnej steny sรบ zaistenรฉ kari sieลฅami aย striekanรฝm betรณnom aย prekotvenรฉ IBO kotvami sย antikorรณznou รบpravou. Pohฤพadovรก ฤasลฅ steny bude obloลพenรก kamennรฝm murivom zย andezitu.

Hornรก ฤasลฅ zรกrubnej steny je zaistenรก oceฤพovรฝmi sieลฅami systรฉmom Tecco aย kotevnรฝmi tyฤami typu CKT. Sieลฅ je doplnenรก geosyntetickou rohoลพou na pouลพitie hydroosevu.

Nad vjazdovรฝm (juลพnรฝm) portรกlom sa na zachytรกvanie voฤพnรฝch fragmentov uvoฤพnenรฉho skalnรฉho masรญvu sย ohฤพadom na danรบ morfolรณgiu terรฉnu aย sklon svahu navrhla dynamickรก bariรฉra GBE-500.

Pevnรก jazdnรก drรกha
Zย dรดvodu pokraฤujรบcich prรกc vย tuneli zaฤali dลˆa 8. 8. 2011 prรกce na PJD mimo tunela na stavebnom objekte mosta SO 24-33-08, koฤพaje ฤ. 2. Prรกce spoฤรญvajรบ vย zabetรณnovanรญ vรฝplลˆovรฝch betรณnov konลกtrukcie PJD aย montรกลพe 1. ฤasti armatรบry TCL vrstvy (TCL = Track Concrete Layer โ€“ zvrลกkovรก monolitickรก nosnรก ลพelezobetรณnovรก doska).

Vย sรบฤasnosti sa zaฤala realizovaลฅ HBL vrstva PJD na zemnom telese na koฤพaji ฤ. 2 pred severnรฝm portรกlom tunela (HBL = Hydraulic Bounded Layer โ€“ Hydraulicky viazanรก nosnรก vrstva). Vย decembri sa prรกce presunรบ do tunela aย celรฉ zimnรฉ obdobie sa tak vyuลพije na betonรกลพe vย tuneli.

Spustenie ลพelezniฤnej prevรกdzky vย tuneli sa plรกnuje vย dvoch krokoch. Ako prvรก bude spustenรก do prevรกdzky koฤพaj ฤ. 2 koncom jรบla 2012 aย nรกsledne koฤพaj ฤ. 1 vย oktรณbri 2012.

Presmerovanie ลพelezniฤnej trate cez novรฝ tunel Tureckรฝ vrch vytvorรญ predpoklad na dokonฤenie zvyลกnรฝch ฤastรญ stavby, vrรกtane cestnรฉยญho nadjazdu vย Trenฤianskych Bohuslaviciach.

TEXT: Ing. Petr Vilรญmek, Ing. Jozef Urban
FOTO: OHL ลฝS

Petr Vilรญmek je riaditeฤพom vรฝstavby vย spoloฤnosti OHL ลฝS, a. s.

Jozef Urban je vedรบcim strediska Tunely spoloฤnosti OHL ลฝS, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie