zeleznicny tunel turecky vrch v prevadzke
Galรฉria(9)

ลฝeleลพniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch v prevรกdzke

Partneri sekcie:

Vย ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2011 sme vย rozsiahlom ฤlรกnku informovali oย novobudovanom ลพelezniฤnom tuneli Tureckรฝ vrch, ktorรฝ sa nachรกdza na modernizovanom รบseku ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V. Vtedy bol tunel vย ลกtรกdiu vรฝstavby tunelovej rรบry aย prebiehali prรกce na betonรกลพi sekundรกrneho ostenia. Vย zรกvere ฤlรกnku boli naznaฤenรฉ termรญny, vย ktorรฝch by sa mal tunel uviesลฅ do prevรกdzky.

02 jaga 5208 big image
08 jaga 5256 big image
07 studio 107 3410 big image
06 studio 107 2426 big image
05 studio 107 3378 big image
04 jaga 5211 big image
03 jaga 5252 big image
zeleznicny tunel turecky vrch v prevadzke 6291 big image
Keฤลพe prรกce prebiehali podฤพa plรกnu, termรญn spustenia ลพelezniฤnej premรกvky, aj keฤ zatiaฤพ vย reลพime predฤasnรฉho uลพรญvania, sa dodrลพal. Dลˆa 13. 7. 2012 sa ukonฤila vรฝluka koฤพaje ฤ. 2 vย medzistaniฤnom รบseku Trenฤianske Bohuslavice โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom aย vlaky zaฤali cez tunel jazdiลฅ po jednej koฤพaji. Bezprostredne nato sa vย tomto medzistaniฤnom รบseku zaฤala vรฝluka koฤพaje ฤ. 1, ฤรญm vlaky definitรญvne prestali jazdiลฅ po starej trase ลพelezniฤnรฉho telesa okolo Tureckรฉho vrchu. Spustenie prevรกdzky vย tuneli aj po susednej koฤพaji ฤ.ย 1 sa predpokladรก vย oktรณbri 2012 aย sรบฤasnรฝ stav naznaฤuje, ลพe tento termรญn bude splnenรฝ.

Pevnรก jazdnรก drรกha
Od dokonฤenia betonรกลพe tunelovej rรบry bolo potrebnรฉ urobiลฅ veฤพkรฉ mnoลพstvo prรกc, aby sa tunel mohol zaฤaลฅ pouลพรญvaลฅ. Jednou zย ฤasovo najnรกroฤnejลกรญch sรบฤastรญ ลพelezniฤnรฉho tunela je vybudovanie samotnej dopravnej cesty, ฤiลพe koฤพaje. Vย tuneli Tureckรฝ vrch sa investor rozhodol pre novรฝ typ, takzvanรบ pevnรบ jazdnรบ drรกhu (PJD). Tento spรดsob budovania koฤพaje nie je vo svete novinkou, na Slovensku vลกak ide oย prvรฝ รบsek tohto typu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Najvรคฤลกou vรฝhodou je jeho bezรบdrลพbovosลฅ, ฤo vย prรญpade zriadenia vย tuneloch znamenรก minimรกlne obmedzovanie premรกvky zย dรดvodu รบdrลพby aย budรบcich oprรกv, ktorรฉ sรบ na klasickom ลพelezniฤnom zvrลกku nevyhnutnรฉ. Pevnรก jazdnรก drรกha je, samozrejme, drahลกia ako klasickรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok, ale zย pohฤพadu niekoฤพkรฝch desiatok rokov ide oย vรฝhodnรบ investรญciu. Prvรฉ pevnรฉ jazdnรฉ drรกhy sa vo svete zaฤali budovaลฅ vย sedemdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia, aย keฤลพe doteraz slรบลพia bezproblรฉmovo, je ลฅaลพkรฉ urฤiลฅ ich ลพivotยญnosลฅ. Postupom ฤasu sa systรฉmy pevnรฝch jazdยญnรฝch drรกh vyvรญjali. Dnes sa vย podstate pouลพรญvaยญjรบ dva systรฉmy, prefabrikovanรฝ aย monolitickรฝ, betรณnovanรฝ na mieste. Na pevnรบ jazdnรบ drรกhu vย tuneli Tureckรฝ vrch sa zvolil monolitickรฝ systรฉm Rheda 2000ยฎ, overenรฝ dlhรฝmi rokmi bezproblรฉmovej prevรกdzky na nemeckรฝch ลพelezniciach. Zย dรดvodu zloลพitรฝch smerovรฝch pomerov je PJD zriadenรก nielen vย samotnom tuneli, ale pokraฤuje aj na severnej strane tunela, aย to aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Trenฤianske Bohuslavice. Mimo tunela trasa vedie po novom hฤบbkovo zaloลพenom ลพelezniฤnom nรกsype, priฤom PJD prechรกdza aj cez dva ลพelezniฤnรฉ mosty. Celkovรก dฤบลพka vybudovanej pevnej jazdnej drรกhy predstavuje 4 480 m koฤพaje. Zย dรดvodu rozdielnosti tuhosti podloลพรญ (tunelovรฉ dno, most aย ลพelezniฤnรฝ spodok) je systรฉm PJD modifikovanรฝ, ฤo sa prejavuje vย hrรบbke betรณnovej konลกtrukcie aย vย jej vystuลพenรญ.

Pevnรบ jazdnรบ drรกhu systรฉmu Rheda 2000ยฎ tvorรญ vlastnรก monolitickรก konลกtrukcia PJD, ktorรก sa ฤlenรญ na tri zรกkladnรฉ typy:

  • vย tuneli โ€“ monolitickรก ลพelezobetรณnovรก doska sย premennou hrรบbkou podฤพa prevรฝลกenia koฤพaje (betรณn triedy C 35/45 so zabetรณnovanรฝmi dvojblokovรฝmi podvalmi), leลพiaca na vybetรณnovanom dne tunelovej rรบry (vย mieste pri portรกloch kotvenรก sย podkladovou doskou dna tunela);
  • na zemnom telese โ€“ monolitickรก ลพelezobetรณnovรก doska sย konลกtantnou hrรบbkou 240 mm (betรณn triedy C 35/45 so zabetรณnovanรฝmi dvojblokovรฝmi podvalmi), nazรฝvanรก aj TCL, leลพiaca na monolitickej doske zย prostรฉho betรณnu triedy C 12/15 sย konลกtantnou hrรบbkou 300ย mm, nazรฝvanej aj HBL. Prevรฝลกenie koฤพaje vย oblรบkoch tvorรญ sklonenรก plรกลˆ ลพelezniฤnรฉho spodku. Vย mieste medzi severnรฝm portรกlom tunela aย mostom cez potok Boลกรกฤka je doska TCL prikotvenรก do dosky HBL;
  • na mostoch โ€“ monolitickรก ลพelezobetรณnovรก doska sย premennou hrรบbkou podฤพa prevรฝลกenia koฤพaje (betรณn triedy C 35/45 so zabetรณnovanรฝmi dvojblokovรฝmi podvalmi), leลพiaca na separaฤnej vrstve Styrodur + fรณlia na konลกtrukcii mosta.

Koฤพajnice pouลพitรฉ vย systรฉme PJD sรบ rovnakรฉ ako na klasickom ลพelezniฤnom zvrลกku, t. j. vย tvare 60E2, zvarenรฉ do bezstykovej koฤพaje. Na pevnej jazdnej drรกhe sรบ upevnenรฉ systรฉmom Vossloh 300-1U. Ide oย bezpodkladnicovรฝ systรฉm pruลพnรฉho upevnenia, podobnรฝ ako upevnenie koฤพajnรญc na beลพnom ลพelezniฤnom podvale. ล tandardnรฉ rozdelenie dvojblokovรฝch podvalov, ktorรฉ sa zabetรณnovรกvajรบ do monolitickej dosky, mรก hodnotu 650ย mm. Dvojblokovรฉ podvaly sรบ typu B 355.3 U60M, vรฝrobca ลฝPSV, a. s. Prechod PJD na klasickรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok so ลกtrkovรฝm lรดลพkom tvoria ลพelezobetรณnovรฉ vane sย dฤบลพkou 20ย m, vyplnenรฉ ลกtrkom sย premenlivou hrรบbkou ลกtrkovรฉho lรดลพka pod spodnou hranou podvalu BP-3 (250 aลพ 350 mm), vystlanรฉ elastickou rohoลพou urฤenou pod ลกtrk. Vย portรกlovรฝch oblastiach tunela sa vytvorili nรกstupnรฉ plochy pre vozidlรก zรกchrannรฝch zloลพiek, koฤพaje sรบ zadlรกลพdenรฉ betรณnovรฝmi panelmi typu Brens-Access. Priestor medzi koฤพajami vย tuneli aย na mostoch tvoria vรฝplลˆovรฉ betรณny, na zemnom telese je tento priestor vyplnenรฝ ลกtrkom sย frakciou 32 โ€“ 63, zvrchu je uzatvorenรฝ obaฤพovanou ลกtrkodrvinou. Vonkajลกia strana PJD na zemnom telese je dosypanรก ลกtrkom sย frakciou 32 โ€“ 63.

Betonรกลพ PJD sa zaฤala vย auguste 2011 vย priestore 2. koฤพaje za severnรฝm portรกlom. Sย prรญchodom nepriaznivรฝch zimnรฝch podmienok sa betรณnovanie presunulo do tunela, takลพe sa mohlo vyuลพiลฅ prakticky celรฉ zimnรฉ obdobie. Najprv sa vybetรณnovala koฤพaj ฤ.ย 2 vย celej dฤบลพke tunela, priฤom na zรกsobovanie materiรกlom slรบลพil priestor budรบcej susednej koฤพaje. Nรกsledne sa betรณnovala 1. koฤพaj aย na prรญsun betรณnovej zmesi aย ostatnรฉho mateยญriรกlu sa pouลพili dvojcestnรฉ mechanizmy, pohybujรบce sa po uลพ zriadenej koฤพaji ฤ. 2. Prรกce postupovali vย nepretrลพitom reลพime, dennรฝ vรฝkon predstavoval okolo 50 m vybetรณnovanej PJD. Vย mesiacoch marec aลพ mรกj 2012 sa vybetรณnovali zvyลกnรฉ ฤasti PJD koฤพaje ฤ.ย 2 za severnรฝm portรกlom. Po preklopenรญ vรฝluk vย jรบli 2012 sa dobetรณnovali zvyลกnรฉ ฤasti PJD vย koฤพaji ฤ. 1, na ktorรฉ sa uvoฤพnil priestor prรกve vylรบฤenรญm aย demontรกลพou starej koฤพaje ฤ. 1.



Technologickรฉ vybavenie tunela

Po dokonฤenรญ koฤพajรญ pokraฤovali prรกce montรกลพou ฤalลกรญch technolรณgiรญ, potrebnรฝch na prevรกdzku ลพeleznice. Okrem ลกtandardnรฉho vybavenia trakฤnรฝm vedenรญm, ktorรฉ je zavesenรฉ vย klenbe tunela, aย zabezpeฤovacรญm zariadenรญm sa vย tuneli Tureckรฝ vrch namontovali aj novรฉ aย progresรญvne systรฉmy aย technolรณgie, ktorรฉ majรบ za รบlohu eliminovaลฅ riziko vzniku nepredvรญdateฤพnรฝch udalostรญ aย do maximรกlnej miery zaistiลฅ bezpeฤnosลฅ prevรกdzky vย tuneli. Vลกeobecne moลพno povedaลฅ, ลพe oย vลกetkom, ฤo sa vย tuneli robรญ, je bezprostredne informovanรฝ dispeฤer na dispeฤerskom pracovisku vย Trenฤianskych Bohuslaviciach, ku ktorรฉmu sa zbiehajรบ vลกetky vรฝstupy zย oznamovacรญch technolรณgiรญ. Ide predovลกetkรฝm oย kamerovรฝ systรฉm, ktorรฉho sรบstava sa skladรก zย 12 kamier, prispรดsobenรฝch prostrediu, vย ktorom sรบ umiestnenรฉ. Strรกลพia juลพnรฝ aย severnรฝ technologickรฝ domฤek, sledujรบ pohyb pri severnom aย juลพnom portรกli tunela, ako aj รบnikovรบ chodbu pribliลพne vย strede tunela. Elektronickรก poลพiarna signalizรกcia (EPS) umoลพลˆuje kontrolu vzniku poลพiaru vย tuneli aย zรกroveลˆ aj vzdialenรฉ ovlรกdanie jej aktรญvnych prvkov. Sรบstava prvkov EPS sa skladรก zย dvoch hlavnรฝch ฤastรญ, aย to FiberLaser (senzorickรฝch kรกblov) aย zvyลกnej ลกtandardnej ฤasti sรบstavy prvkov EPS (tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe, opticko-dymovรฉ hlรกsiฤe). ฤŒasลฅ FiberLaser vedie zย juลพnรฉho technologickรฉho domฤeka po stenรกch tunela vย ลกtyroch lรญniรกch.

ฤŽalลกia ฤasลฅ โ€“ ลกtandardnรก sรบstava prvkov EPS โ€“ je napojenรก opรคลฅ na juลพnรฝ technologickรฝ domฤek aย prvky sรบ umiestnenรฉ po celej dฤบลพke tunela, ako aj vย รบnikovej ลกtรดlni.

Na hasenie poลพiaru sa vย tuneli vybudoval kapacitnรฝ poลพiarny vodovod sย vyรบstenรญm poลพiarnych hydrantov kaลพdรฝch 100ย m po oboch stranรกch tunela.

Vรฝznamnรฝm prvkom zabezpeฤujรบcim efektรญvny spรดsob รบniku ohrozenรฝch osรดb zย priestoru tunela je รบnikovรก ลกtรดlลˆa, vedenรก pribliลพne vย polovici tunela kolmo na hlavnรบ tunelovรบ rรบru. ล tรดlลˆa je urฤenรก predovลกetkรฝm na zรกchranu osรดb, unikajรบcich zย tunela pri mimoriadnych udalostiach. Je dlhรก 244,5ย m aย รบsti na pรคte masรญvu Tureckรฉho vrchu. Tรกto รบnikovรก ลกtรดlลˆa je vybavenรก vzduchotechnikou, ktorรก zabezpeฤuje jej dostatoฤnรฉ vetranie aย vytvรกra pretlak vย ลกtรดlni oproti tunelovej rรบre tak, aby sa prรญpadnรฝ poลพiar neลกรญril zย tunelovej rรบry do ลกtรดlne. Vzduchotechnika sa zapรญna automaticky po otvorenรญ poลพiarnych dverรญ medzi hlavnou tunelovou rรบrou aย รบnikovou ลกtรดlลˆou, rovnako ju mรดลพe diaฤพkovo spustiลฅ dispeฤer.

Nadลกtandardnรฉ je aj osvetlenie tunela, ide prakticky oย tri typy svetiel. Na oboch portรกloch je inลกtalovanรฉ takzvanรฉ adaptaฤnรฉ osvetlenie, znรกme zย cestnรฝch tunelov, umoลพลˆujรบce ruลกลˆovodiฤovi prispรดsobiลฅ zrak svetelnรฝm rozdielom medzi tunelom aย vonkajลกkom. Druhรฝm typom osvetlenia je prevรกdzkovรฉ osvetlenie pre pracovnรญkov ลฝSR pohybujรบcich sa vย tuneli, ktorรฉ sa dรก ovlรกdaลฅ ruฤne tlaฤidlami na ostenรญ tunela alebo diaฤพkovo dispeฤerom. Poslednรฝm typom osvetlenia je nรบdzovรฉ osvetlenie situovanรฉ vย drลพadlรกch nad chodnรญkmi vย celej dฤบลพke tunela. To je ovlรกdanรฉ diaฤพkovo dispeฤerom aย zaisลฅuje osvetlenie รบnikovรฝch ciest vย prรญpade havรกrie. Samozrejmosลฅou sรบ zรกsuvky elektrickej energie 230/400 Vย po celej dฤบลพke tunela. Oย zรกsobovanie elektrickou energiou na osvetlenie aย vลกetky technolรณgie vย tuneli sa starajรบ dve kioskovรฉ trafostanice 22/0,4 kV pri severnom aย juลพnom portรกli tunela.

Tunel je vybavenรฝ informaฤnรฝm systรฉmom, tvorenรฝm piktogramami. Tie sรบ vyhotovenรฉ fotoluminiscenฤnรฝmi farbami priamo na ostenรญ tunela. Pri najhorลกom moลพnom variante, keby sa preruลกila dodรกvka elektrickej energie na osvetlenie tunela aย vย tuneli by nastala absolรบtna tma, dokรกลพu tieto piktogramy eลกte urฤitรฝ ฤas po zhasnutรญ svetiel informovaลฅ osoby oย najbliลพลกej ceste kย bezpeฤnรฉmu รบniku.

Zรกver
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch, vybudovanรฝ vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate, zodpovedรก najnovลกรญm trendom vย tunelovom aj ลพelezniฤnom staviteฤพstve aย mal by sa staลฅ predobrazom vลกetkรฝch budรบcich tunelov, ktorรฉ sa budรบ na Slovensku vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ stavaลฅ.

TEXT: Ing. Petr Vilรญmek
FOTO: Studio 107, archรญv vydavateฤพstva

Petr Vilรญmek je riaditeฤพ vรฝstavby vย spoloฤnosti OHL ลฝS, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie