ลฝeleลพniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch v prevรกdzke
Vย ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2011 sme vย rozsiahlom ฤlรกnku informovali oย novobudovanom ลพelezniฤnom tuneli Tureckรฝ vrch, ktorรฝ sa nachรกdza na modernizovanom รบseku ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V. Vtedy bol tunel vย ลกtรกdiu vรฝstavby tunelovej rรบry aย prebiehali prรกce na betonรกลพi sekundรกrneho ostenia. Vย zรกvere ฤlรกnku boli naznaฤenรฉ termรญny, vย ktorรฝch by sa mal tunel uviesลฅ do prevรกdzky.
Keฤลพe prรกce prebiehali podฤพa plรกnu, termรญn spustenia ลพelezniฤnej premรกvky, aj keฤ zatiaฤพ vย reลพime predฤasnรฉho uลพรญvania, sa dodrลพal. Dลa 13. 7. 2012 sa ukonฤila vรฝluka koฤพaje ฤ. 2 vย medzistaniฤnom รบseku Trenฤianske Bohuslavice โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom aย vlaky zaฤali cez tunel jazdiลฅ po jednej koฤพaji. Bezprostredne nato sa vย tomto medzistaniฤnom รบseku zaฤala vรฝluka koฤพaje ฤ. 1, ฤรญm vlaky definitรญvne prestali jazdiลฅ po starej trase ลพelezniฤnรฉho telesa okolo Tureckรฉho vrchu. Spustenie prevรกdzky vย tuneli aj po susednej koฤพaji ฤ.ย 1 sa predpokladรก vย oktรณbri 2012 aย sรบฤasnรฝ stav naznaฤuje, ลพe tento termรญn bude splnenรฝ.Pevnรก jazdnรก drรกha
Od dokonฤenia betonรกลพe tunelovej rรบry bolo potrebnรฉ urobiลฅ veฤพkรฉ mnoลพstvo prรกc, aby sa tunel mohol zaฤaลฅ pouลพรญvaลฅ. Jednou zย ฤasovo najnรกroฤnejลกรญch sรบฤastรญ ลพelezniฤnรฉho tunela je vybudovanie samotnej dopravnej cesty, ฤiลพe koฤพaje. Vย tuneli Tureckรฝ vrch sa investor rozhodol pre novรฝ typ, takzvanรบ pevnรบ jazdnรบ drรกhu (PJD). Tento spรดsob budovania koฤพaje nie je vo svete novinkou, na Slovensku vลกak ide oย prvรฝ รบsek tohto typu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Najvรคฤลกou vรฝhodou je jeho bezรบdrลพbovosลฅ, ฤo vย prรญpade zriadenia vย tuneloch znamenรก minimรกlne obmedzovanie premรกvky zย dรดvodu รบdrลพby aย budรบcich oprรกv, ktorรฉ sรบ na klasickom ลพelezniฤnom zvrลกku nevyhnutnรฉ. Pevnรก jazdnรก drรกha je, samozrejme, drahลกia ako klasickรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok, ale zย pohฤพadu niekoฤพkรฝch desiatok rokov ide oย vรฝhodnรบ investรญciu. Prvรฉ pevnรฉ jazdnรฉ drรกhy sa vo svete zaฤali budovaลฅ vย sedemdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia, aย keฤลพe doteraz slรบลพia bezproblรฉmovo, je ลฅaลพkรฉ urฤiลฅ ich ลพivotยญnosลฅ. Postupom ฤasu sa systรฉmy pevnรฝch jazdยญnรฝch drรกh vyvรญjali. Dnes sa vย podstate pouลพรญvaยญjรบ dva systรฉmy, prefabrikovanรฝ aย monolitickรฝ, betรณnovanรฝ na mieste. Na pevnรบ jazdnรบ drรกhu vย tuneli Tureckรฝ vrch sa zvolil monolitickรฝ systรฉm Rheda 2000ยฎ, overenรฝ dlhรฝmi rokmi bezproblรฉmovej prevรกdzky na nemeckรฝch ลพelezniciach. Zย dรดvodu zloลพitรฝch smerovรฝch pomerov je PJD zriadenรก nielen vย samotnom tuneli, ale pokraฤuje aj na severnej strane tunela, aย to aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Trenฤianske Bohuslavice. Mimo tunela trasa vedie po novom hฤบbkovo zaloลพenom ลพelezniฤnom nรกsype, priฤom PJD prechรกdza aj cez dva ลพelezniฤnรฉ mosty. Celkovรก dฤบลพka vybudovanej pevnej jazdnej drรกhy predstavuje 4 480 m koฤพaje. Zย dรดvodu rozdielnosti tuhosti podloลพรญ (tunelovรฉ dno, most aย ลพelezniฤnรฝ spodok) je systรฉm PJD modifikovanรฝ, ฤo sa prejavuje vย hrรบbke betรณnovej konลกtrukcie aย vย jej vystuลพenรญ.
Pevnรบ jazdnรบ drรกhu systรฉmu Rheda 2000ยฎ tvorรญ vlastnรก monolitickรก konลกtrukcia PJD, ktorรก sa ฤlenรญ na tri zรกkladnรฉ typy:
- vย tuneli โ monolitickรก ลพelezobetรณnovรก doska sย premennou hrรบbkou podฤพa prevรฝลกenia koฤพaje (betรณn triedy C 35/45 so zabetรณnovanรฝmi dvojblokovรฝmi podvalmi), leลพiaca na vybetรณnovanom dne tunelovej rรบry (vย mieste pri portรกloch kotvenรก sย podkladovou doskou dna tunela);
- na zemnom telese โ monolitickรก ลพelezobetรณnovรก doska sย konลกtantnou hrรบbkou 240 mm (betรณn triedy C 35/45 so zabetรณnovanรฝmi dvojblokovรฝmi podvalmi), nazรฝvanรก aj TCL, leลพiaca na monolitickej doske zย prostรฉho betรณnu triedy C 12/15 sย konลกtantnou hrรบbkou 300ย mm, nazรฝvanej aj HBL. Prevรฝลกenie koฤพaje vย oblรบkoch tvorรญ sklonenรก plรกล ลพelezniฤnรฉho spodku. Vย mieste medzi severnรฝm portรกlom tunela aย mostom cez potok Boลกรกฤka je doska TCL prikotvenรก do dosky HBL;
- na mostoch โ monolitickรก ลพelezobetรณnovรก doska sย premennou hrรบbkou podฤพa prevรฝลกenia koฤพaje (betรณn triedy C 35/45 so zabetรณnovanรฝmi dvojblokovรฝmi podvalmi), leลพiaca na separaฤnej vrstve Styrodur + fรณlia na konลกtrukcii mosta.
Koฤพajnice pouลพitรฉ vย systรฉme PJD sรบ rovnakรฉ ako na klasickom ลพelezniฤnom zvrลกku, t. j. vย tvare 60E2, zvarenรฉ do bezstykovej koฤพaje. Na pevnej jazdnej drรกhe sรบ upevnenรฉ systรฉmom Vossloh 300-1U. Ide oย bezpodkladnicovรฝ systรฉm pruลพnรฉho upevnenia, podobnรฝ ako upevnenie koฤพajnรญc na beลพnom ลพelezniฤnom podvale. ล tandardnรฉ rozdelenie dvojblokovรฝch podvalov, ktorรฉ sa zabetรณnovรกvajรบ do monolitickej dosky, mรก hodnotu 650ย mm. Dvojblokovรฉ podvaly sรบ typu B 355.3 U60M, vรฝrobca ลฝPSV, a. s. Prechod PJD na klasickรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok so ลกtrkovรฝm lรดลพkom tvoria ลพelezobetรณnovรฉ vane sย dฤบลพkou 20ย m, vyplnenรฉ ลกtrkom sย premenlivou hrรบbkou ลกtrkovรฉho lรดลพka pod spodnou hranou podvalu BP-3 (250 aลพ 350 mm), vystlanรฉ elastickou rohoลพou urฤenou pod ลกtrk. Vย portรกlovรฝch oblastiach tunela sa vytvorili nรกstupnรฉ plochy pre vozidlรก zรกchrannรฝch zloลพiek, koฤพaje sรบ zadlรกลพdenรฉ betรณnovรฝmi panelmi typu Brens-Access. Priestor medzi koฤพajami vย tuneli aย na mostoch tvoria vรฝplลovรฉ betรณny, na zemnom telese je tento priestor vyplnenรฝ ลกtrkom sย frakciou 32 โ 63, zvrchu je uzatvorenรฝ obaฤพovanou ลกtrkodrvinou. Vonkajลกia strana PJD na zemnom telese je dosypanรก ลกtrkom sย frakciou 32 โ 63.
Betonรกลพ PJD sa zaฤala vย auguste 2011 vย priestore 2. koฤพaje za severnรฝm portรกlom. Sย prรญchodom nepriaznivรฝch zimnรฝch podmienok sa betรณnovanie presunulo do tunela, takลพe sa mohlo vyuลพiลฅ prakticky celรฉ zimnรฉ obdobie. Najprv sa vybetรณnovala koฤพaj ฤ.ย 2 vย celej dฤบลพke tunela, priฤom na zรกsobovanie materiรกlom slรบลพil priestor budรบcej susednej koฤพaje. Nรกsledne sa betรณnovala 1. koฤพaj aย na prรญsun betรณnovej zmesi aย ostatnรฉho mateยญriรกlu sa pouลพili dvojcestnรฉ mechanizmy, pohybujรบce sa po uลพ zriadenej koฤพaji ฤ. 2. Prรกce postupovali vย nepretrลพitom reลพime, dennรฝ vรฝkon predstavoval okolo 50 m vybetรณnovanej PJD. Vย mesiacoch marec aลพ mรกj 2012 sa vybetรณnovali zvyลกnรฉ ฤasti PJD koฤพaje ฤ.ย 2 za severnรฝm portรกlom. Po preklopenรญ vรฝluk vย jรบli 2012 sa dobetรณnovali zvyลกnรฉ ฤasti PJD vย koฤพaji ฤ. 1, na ktorรฉ sa uvoฤพnil priestor prรกve vylรบฤenรญm aย demontรกลพou starej koฤพaje ฤ. 1.
Technologickรฉ vybavenie tunela
Po dokonฤenรญ koฤพajรญ pokraฤovali prรกce montรกลพou ฤalลกรญch technolรณgiรญ, potrebnรฝch na prevรกdzku ลพeleznice. Okrem ลกtandardnรฉho vybavenia trakฤnรฝm vedenรญm, ktorรฉ je zavesenรฉ vย klenbe tunela, aย zabezpeฤovacรญm zariadenรญm sa vย tuneli Tureckรฝ vrch namontovali aj novรฉ aย progresรญvne systรฉmy aย technolรณgie, ktorรฉ majรบ za รบlohu eliminovaลฅ riziko vzniku nepredvรญdateฤพnรฝch udalostรญ aย do maximรกlnej miery zaistiลฅ bezpeฤnosลฅ prevรกdzky vย tuneli. Vลกeobecne moลพno povedaลฅ, ลพe oย vลกetkom, ฤo sa vย tuneli robรญ, je bezprostredne informovanรฝ dispeฤer na dispeฤerskom pracovisku vย Trenฤianskych Bohuslaviciach, ku ktorรฉmu sa zbiehajรบ vลกetky vรฝstupy zย oznamovacรญch technolรณgiรญ. Ide predovลกetkรฝm oย kamerovรฝ systรฉm, ktorรฉho sรบstava sa skladรก zย 12 kamier, prispรดsobenรฝch prostrediu, vย ktorom sรบ umiestnenรฉ. Strรกลพia juลพnรฝ aย severnรฝ technologickรฝ domฤek, sledujรบ pohyb pri severnom aย juลพnom portรกli tunela, ako aj รบnikovรบ chodbu pribliลพne vย strede tunela. Elektronickรก poลพiarna signalizรกcia (EPS) umoลพลuje kontrolu vzniku poลพiaru vย tuneli aย zรกroveล aj vzdialenรฉ ovlรกdanie jej aktรญvnych prvkov. Sรบstava prvkov EPS sa skladรก zย dvoch hlavnรฝch ฤastรญ, aย to FiberLaser (senzorickรฝch kรกblov) aย zvyลกnej ลกtandardnej ฤasti sรบstavy prvkov EPS (tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe, opticko-dymovรฉ hlรกsiฤe). ฤasลฅ FiberLaser vedie zย juลพnรฉho technologickรฉho domฤeka po stenรกch tunela vย ลกtyroch lรญniรกch.
ฤalลกia ฤasลฅ โ ลกtandardnรก sรบstava prvkov EPS โ je napojenรก opรคลฅ na juลพnรฝ technologickรฝ domฤek aย prvky sรบ umiestnenรฉ po celej dฤบลพke tunela, ako aj vย รบnikovej ลกtรดlni.
Na hasenie poลพiaru sa vย tuneli vybudoval kapacitnรฝ poลพiarny vodovod sย vyรบstenรญm poลพiarnych hydrantov kaลพdรฝch 100ย m po oboch stranรกch tunela.
Vรฝznamnรฝm prvkom zabezpeฤujรบcim efektรญvny spรดsob รบniku ohrozenรฝch osรดb zย priestoru tunela je รบnikovรก ลกtรดlลa, vedenรก pribliลพne vย polovici tunela kolmo na hlavnรบ tunelovรบ rรบru. ล tรดlลa je urฤenรก predovลกetkรฝm na zรกchranu osรดb, unikajรบcich zย tunela pri mimoriadnych udalostiach. Je dlhรก 244,5ย m aย รบsti na pรคte masรญvu Tureckรฉho vrchu. Tรกto รบnikovรก ลกtรดlลa je vybavenรก vzduchotechnikou, ktorรก zabezpeฤuje jej dostatoฤnรฉ vetranie aย vytvรกra pretlak vย ลกtรดlni oproti tunelovej rรบre tak, aby sa prรญpadnรฝ poลพiar neลกรญril zย tunelovej rรบry do ลกtรดlne. Vzduchotechnika sa zapรญna automaticky po otvorenรญ poลพiarnych dverรญ medzi hlavnou tunelovou rรบrou aย รบnikovou ลกtรดlลou, rovnako ju mรดลพe diaฤพkovo spustiลฅ dispeฤer.
Nadลกtandardnรฉ je aj osvetlenie tunela, ide prakticky oย tri typy svetiel. Na oboch portรกloch je inลกtalovanรฉ takzvanรฉ adaptaฤnรฉ osvetlenie, znรกme zย cestnรฝch tunelov, umoลพลujรบce ruลกลovodiฤovi prispรดsobiลฅ zrak svetelnรฝm rozdielom medzi tunelom aย vonkajลกkom. Druhรฝm typom osvetlenia je prevรกdzkovรฉ osvetlenie pre pracovnรญkov ลฝSR pohybujรบcich sa vย tuneli, ktorรฉ sa dรก ovlรกdaลฅ ruฤne tlaฤidlami na ostenรญ tunela alebo diaฤพkovo dispeฤerom. Poslednรฝm typom osvetlenia je nรบdzovรฉ osvetlenie situovanรฉ vย drลพadlรกch nad chodnรญkmi vย celej dฤบลพke tunela. To je ovlรกdanรฉ diaฤพkovo dispeฤerom aย zaisลฅuje osvetlenie รบnikovรฝch ciest vย prรญpade havรกrie. Samozrejmosลฅou sรบ zรกsuvky elektrickej energie 230/400 Vย po celej dฤบลพke tunela. Oย zรกsobovanie elektrickou energiou na osvetlenie aย vลกetky technolรณgie vย tuneli sa starajรบ dve kioskovรฉ trafostanice 22/0,4 kV pri severnom aย juลพnom portรกli tunela.
Tunel je vybavenรฝ informaฤnรฝm systรฉmom, tvorenรฝm piktogramami. Tie sรบ vyhotovenรฉ fotoluminiscenฤnรฝmi farbami priamo na ostenรญ tunela. Pri najhorลกom moลพnom variante, keby sa preruลกila dodรกvka elektrickej energie na osvetlenie tunela aย vย tuneli by nastala absolรบtna tma, dokรกลพu tieto piktogramy eลกte urฤitรฝ ฤas po zhasnutรญ svetiel informovaลฅ osoby oย najbliลพลกej ceste kย bezpeฤnรฉmu รบniku.
Zรกver
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch, vybudovanรฝ vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate, zodpovedรก najnovลกรญm trendom vย tunelovom aj ลพelezniฤnom staviteฤพstve aย mal by sa staลฅ predobrazom vลกetkรฝch budรบcich tunelov, ktorรฉ sa budรบ na Slovensku vย rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ stavaลฅ.
TEXT: Ing. Petr Vilรญmek
FOTO: Studio 107, archรญv vydavateฤพstva
Petr Vilรญmek je riaditeฤพ vรฝstavby vย spoloฤnosti OHL ลฝS, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.