image 65823 25 v1
Galรฉria(11)

Zmontovanie oblรบkov mosta s pomocou plรกvajรบcich pontรณnov

Partneri sekcie:

Od augusta 2012 do mรกja 2013 prebiehala vรฝstavba oblรบkovรฉho mosta cez rieku Visla v poฤพskom meste Toruลˆ. Z dรดvodu รบspory ฤasu sa oblรบky mosta postavili na brehu rieky a na plรกvajรบcich pontรณnoch sa dopravili na mostnรฉ piliere v rieke. Hmotnosลฅ jednej sekcie bola pribliลพne 2 700 ton, preto bola predmetom mnoลพstva komplexnรฝch teoretickรฝch a inลพinierskych otรกzok, ako aj zdrojom nezabudnuteฤพnรฝch skรบsenostรญ pre projektantov, zhotoviteฤพa, komunitu mesta Toruลˆ a celรฉho Poฤพska.

06 gti
05 gti
04d gti
04c gti
04b gti
04a gti
x
02 gti

Most cez rieku Visla v poฤพskom meste Toruลˆ je predmetom mnoลพstva publikรกciรญ [1]. ฤŒlenovia projektoveho tรญmu Marek Sudak a Krzysztof Wฤ…chalski zo spoloฤnosti Pont Projekt v meste Gdansk navrhli most z dvoch oceฤพovรฝch oblรบkov, s vรฝลกkou oblรบka 50 m a rozpรคtรญm oblรบka 270 m. Jednรฝm z najdรดleลพitejลกรญch problรฉmov poฤas nรกvrhu a vรฝstavby bolo zmontovanie oblรบkov mosta. Na zรกklade detailnej analรฝzy ฤasovรฉho harmonogramu prรกc dospeli autori realizรกcie stavby Janusz Gasior a Marek Cichowski z Mostostal Szczecin [2, 3] k zรกveru, ลพe jedinรฝm spรดsobom, ako postaviลฅ most v poลพadovanom termรญne, je zhotoviลฅ oblรบky mosta na brehu rieky a nรกsledne ich premiestniลฅ po vode na plรกvajรบcich pontรณnoch na piliere mosta. Hlavnรฝ zhotoviteฤพ stavby, spoloฤnosลฅ Strabag, akceptoval ich argumenty a rozhodol sa prijaลฅ tรบto metรณdu. Naneลกลฅastie bola hmotnosลฅ oblรบkov prรญliลก veฤพkรก a v celom Poฤพsku nebolo moลพnรฉ nรกjsลฅ vhodnรฉ zariadenie. Z tohto dรดvodu sa do projektu zapojila spoloฤnosลฅ ALE Heavylift, ktorรก mala vhodnรฉ plรกvajรบce pontรณny a samozdviลพnรฉ podpornรฉ veลพe. ฤŽalลกรญ dรดleลพitรฝ krok k รบspeลกnรฉmu zhotoveniu mosta bol vรฝpoฤet statickรฝch a pevnostnรฝch analรฝz, ktorรฉ spoloฤnosลฅ Montostal Szczecin zverila projekฤnej firme GTI z mesta Gdansk.
Fázy kompletizácie

Fรกzy kompletizรกcie

Koncepcia montรกลพe a konลกtrukฤnรฉ fรกzy

ฤŒasti konลกtrukcie, ktorรฉ bolo moลพnรฉ transportovaลฅ, zhotovila spoloฤnosลฅ Vistal Gdynia. Spรกjanie oblรบkov prebiehalo na otvorenom priestranstve v blรญzkosti miesta stavby. Prenesenie skompletizovanรฝch ฤastรญ dvoch oblรบkov s celkovou hmotosลฅou 2 700 ton vลกak v sebe skrรฝvalo niekoฤพko logistickรฝch problรฉmov. V dรดsledku nรญzkej hladiny rieky bolo nutnรฉ limitovaลฅ hmotnosลฅ plรกvajรบcich sรบฤastรญ na minimum. Preto sa navrhli dvojdielne plรกvajรบce pontรณny tak, aby uniesli vรกhu hlavnรฝch oblรบkov. Toto rieลกenie si vyลพadovalo aj nรกvrh ukotvenรญ, aby sa zabezpeฤila stabilita pri meniacich sa poveternostnรฝch a prietokovรฝch podmienkach. Navrhol sa preto systรฉm dvadsiatich lรกn pripevnenรฝch k hydraulickรฝm zdvihรกkom. Samozdviลพnรฉ veลพe spolu s pontรณnmi vรกลพilli asi 1โ€ฏ300 ton, ฤรญm sa celkovรก hmotnosลฅ (vztlak) plavรกjรบcej konลกtrukcie navรฝลกila aลพ na รบroveลˆ pribliลพne 4 000 ton.

Prvý oblúk uloลพený na podperách

Prvรฝ oblรบk uloลพenรฝ na podperรกch

Pred transportom oblรบkov po vode sa najprv vyhฤบbili zรกtoky na brehu rieky v blรญzkosti budรบceho mosta. Nรกsledne sa na brehu oblรบky spojili pomocou montรกลพnej veลพe. Potom sa na plรกvajรบce pontรณny v zรกtokรกch umiestnili samozdviลพnรฉ montรกลพne veลพe. Inลกtalovali sa lanovรฉ ukotvenia. ฤŽalลกรญm krokom bolo prenesenie zaลฅaลพenia z oblรบkov na plรกvajรบce pontรณny a napnutie lanovรฝch ukotvenรญ. Potom sa pomocou podpornรฝch samozdviลพnรฝch veลพรญ na plรกvajรบcich pontรณnoch zdvihli oblรบky mosta o pribliลพne 3,5 m. Nasledovalo rozobratie montรกลพnej veลพe na brehu v mieste kompletizรกcie mosta a demontรกลพ podpornรฝch konลกtrukciรญ a zariadenรญ na spojenie oblรบka mosta. ฤŽalลกรญm krokom bolo presunutie oblรบkov mosta po vode, ukotvenie celej montรกลพnej jednotky pri pilieroch mosta, vyzdvihnutie oblรบkov mosta na plรกvajรบcich pontรณnoch pomocou samozdviลพnรฝch veลพรญ o priemerne asi 12โ€ฏm (v zรกvislosti od vรฝลกky hladiny rieky) a postupnรฉ uvoฤพลˆovanie kotviacich lรกn poฤas zdvรญhania. Nรกsledne sa oblรบky mosta spustili na piliere mosta v rieke. S postupnรฝm uvoฤพลˆovanรญm lรกn sa spรบลกลฅali aj samozdviลพnรฉ veลพe. Po oddelenรญ konลกtrukฤnรฝch podpier sa samozdviลพnรฉ veลพe na plรกvajรบcich pontรณnoch spod oblรบkov mosta vrรกtili spรคลฅ do vyhฤบbenรฝch zรกtok a proces sa opakoval pri druhom oblรบku.

Samozdviลพné veลพe na plávajúcich pontónoch

Samozdviลพnรฉ veลพe na plรกvajรบcich pontรณnoch

Teoretickรก analรฝza

Vรฝstavba mosta cez rieku Visla v meste Toruลˆ predstavuje analytickรฝ model, ktorรฝ nemoลพno vypoฤรญtaลฅ pomocou tradiฤnรฝch analytickรฝch metรณd, hoci sa vyskรบลกali mnohรฉ. Statickรก schรฉma celej plรกvajรบcej konลกtrukcie pozostรกvala z oceฤพovรฉho oblรบka, samozdviลพnรฝch veลพรญ, lรกn a plรกvajรบcich pontรณnov. Spรดsob ukotvenia plรกvajรบcich ฤastรญ konลกtrukcie mal dรดleลพitรฝ dosah na รบroveลˆ sรญl v oblรบku a podpornรฝch veลพiach. Zรกvaลพnรฝm problรฉmom bolo definovanie zรกลฅaลพe, ktorรฉ by malo byลฅ aplikovanรฉ na tรบto zloลพitรบ konลกtrukciu. Presnรฉ urฤenie hmotnosti konลกtrukcie sa ukรกzalo byลฅ znaฤne problematickรฉ. Naprรญklad hmotnosลฅ pracovnej ploลกiny vnรบtri oblรบka predstavovala 37 ton. Celkovo sa v analรฝze poฤรญtalo aj s tรฝmito faktormi:

  • nรกpor vetra a sila z prรบdenia rieky v jednotlivรฝch natoฤeniach konลกtrukcie pri presune z lagรบny k miestu urฤenia mosta,
  • pretrhnutie jednotlivรฝch lรกn v sรบฤinnosti s inรฝmi vplyvmi,
  • nekontrolovanรฝ nรกklon konลกtrukcie, spรดsobenรฝ naprรญklad uviaznutรญm na plytฤine, prรญpadne prepadom dna plavajรบceho pontรณnu alebo jeho hlbลกรญm ponorom.

Aplikovali sa dva vรฝpoฤty s pouลพitรญm metรณdy koneฤnรฝch prvkov (model FEM). Prvotnรฉ vรฝpoฤty od spoloฤnosti ALE poฤas vรฝberu samozdviลพnรฝch veลพรญ nerรกtali s nelineรกrnym efektom a nรกsledne po vรฝsledkoch z metรณdy koneฤnรฝch prvkov (MKP) sa tieto plรกvajรบce podpornรฉ konลกtrukcie museli spevniลฅ. Tรกto รบprava prebehla priamo na mieste realizรกcie stavby podฤพa vรฝsledkov teoretickรฝch analรฝz z MKP (FEM). Uvedenรก ลกtรบdia dodatoฤne analyzovala veฤพkรฉ mnoลพstvo detailov v oblรบkoch mosta, konลกtrukcie podpornรฝch veลพรญ a plรกvajรบcich sekciรญ. Osobitnรบ รบlohu pri analรฝzach konลกtrukcie mosta zohral tรญm pracovnรญkov zo spoloฤnosti Zentrale Technik Strabag pod vedenรญm Eugena Bindka. Tento tรญm ฤพudรญ vykonรกval aj paralelnรฉ kontroly a analรฝzy a vรฝznamnou mierou prispel k vรฝslednรฉmu projektu.

Statická schéma plávajúcej konštrukcie v prostredí SOFiSTiK FEM

Statickรก schรฉma plรกvajรบcej konลกtrukcie v prostredรญ SOFiSTiK FEM

Vizualizácia deformácií pod vplyvom vetra v prostredí SOFiSTiK FEM

Vizualizรกcia deformรกciรญ pod vplyvom vetra v prostredรญ SOFiSTiK FEM

Zรกver

Aj keฤ bola realizรกcia mosta nรกroฤnรก z hฤพadiska nรกvrhu, transportu a vรฝstavby, vฤaka sofistikovanรฝm softvรฉrovรฝch rieลกeniam a umu ลกpecialistov, ktorรญ sa podieฤพali na realizรกcii tohto mosta, sa vรฝstavba v decembri 2013 dotiahla do zdarnรฉho konca a slรบลพi nielen poฤพskรฝm obฤanom.

TEXT: Krzysztof ลปรณล‚towski,
Tymon Galewski, Tomasz Deptuล‚a
FOTO: GTI, Krzysztof ลปรณล‚towski

Krzysztof ลปรณล‚towski pracuje na Gdaล„sk University of Technology.
Tymon Galewski a Tomasz Deptuล‚a pracujรบ v spoloฤnosti GTI Tymon Galewski.

Literatรบra
1.    Wฤ…chalski K., Sudak M.: Most przez Wisล‚ฤ™
w Toruniu. Mosty 3/2010, s. 38 โ€“ 43.
2.    Gฤ…sior J., ลปรณล‚towski K.: Aspekte der Montage von Stahlkonstruktionen in der Gegend von Szczecin. Stahlbau 2003 Jg. 72 H. 8, s. 581 โ€“ 587, 21 rys.
Techniczne aspekty montaลผu stalowych mostรณw w okolicach Szczecina.
3.    ลปรณล‚towski K.: Bogenbrรผcke รผber den FluรŸ Dziwna in Wolin โ€“ Entwurf und Realisierung. Stahlbau.
Jg. 74, H. 9 (2005), s. 685 โ€“ 690. Most ล‚ukowy przez rzekฤ™ Dziwnฤ™ na Wolinie. Projekt i realizacja.