ลฝSR: Elektrifikรกcia trate Haniska โ Veฤพkรก Ida โ Moldava nad Bodvou-mesto
Jednรฝm z dรดleลพitรฝch modernizaฤnรฝch trendov v rรกmci infraลกtruktรบry ลฝSR je komplexnรฝ program elektrifikรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Jeho nespornรฝ ekonomickรฝ, prevรกdzkovรฝ a v neposlednom rade aj ekologickรฝ prรญnos je overenรฝ a potvrdenรฝ dlhoroฤnรฝmi skรบsenosลฅami vyspelรฝch zahraniฤnรฝch ลพelezniฤnรฝch spoloฤnostรญ, ale aj praktickรฝmi poznatkami ลฝSR.
Elektrifikรกcia tratรญ je vo vลกeobecnosti uznรกvanou investรญciou v rรกmci perspektรญvneho trendu rozvoja ลพelezniฤnej dopravy a je jednou z najdรดleลพitejลกรญch sรบฤastรญ modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ.
รฤelom stavby ลฝSR, Elektrifikรกcia trate Haniska โ Veฤพkรก Ida โ Moldava nad Bodvou- -mesto je vytvoriลฅ podmienky na zvรฝลกenie energetickej รบฤinnosti v ลพelezniฤnej doprave na dotknutej trati a nahradiลฅ motorovรบ trakciu pre nรกkladnรบ aj osobnรบ dopravu zavedenรญm elektrickej trakcie s vรฝnimkou manipulaฤnรฝch vlakov v celom รบseku, ktorรฉ zostanรบ vedenรฉ vlakmi v nezรกvislej trakcii.
Projektovanรฉ pevnรฉ elektrickรฉ trakฤnรฉ zariadenia reลกpektujรบ v plnej miere efektรญvnosลฅ vรฝstavby, prevรกdzky a รบdrลพby na elektrifikovanej trati. Cieฤพom je dosiahnuลฅ lepลกรญ dopravnรฝ komfort cestujรบcich, a to jednak zlepลกenรญm dynamiky jazdy a lepลกou vybavenosลฅou trate, ako aj lepลกรญm sรบbehom osobnรฝch a nรกkladnรฝch vlakov na elektrifikovanom รบseku Haniska โ Veฤพkรก Ida โ Moldava nad Bodvou-mesto.
Elektrifikรกciou trate sa vytvorรญ predpoklad na prepojenie trate s pripravovanรฝm integrovanรฝm systรฉmom osobnej koฤพajovej dopravy Koลกice. Cieฤพovรฝm stavom rieลกenia je ukonฤenie regionรกlnych liniek autobusovej dopravy zo zรกpadnej ฤasti okresu Koลกice-okolie v navrhovanom terminรกli Moldava nad Bodvou-mesto, ktorรฝ umoลพnรญ priamy prestup cestujรบcich na nosnรบ koฤพajovรบ dopravu smerujรบcu do ลฝST Koลกice.
Termรญn ukonฤenia stavby je naplรกnovanรฝ v oktรณbri 2023, stavbu realizuje zdruลพenie ELHAMO. Pri nรกvrhu ฤlenenia stavby na ucelenรฉ ฤasti stavby (UฤS) sa vychรกdza zo zรกsady, ลพe jednotlivรฉ UฤS:
- sa budรบ mรดcลฅ v rรกmci stavby samostatne realizovaลฅ,
- sa budรบ mรดcลฅ samostatne uvรกdzaลฅ do prevรกdzky (doฤasnej aj trvalej) a budรบ mรดcลฅ byลฅ samostatne kolaudovanรฉ.
Stavba modernizรกcie je rozdelenรก na UฤS podฤพa tab. 1. Vzhฤพadom na poฤiatoฤnรฝ termรญn realizรกcie stavby sa uลพ na vybranรฝch รบsekoch danรฝch UฤS zaฤali jednotlivรฉ stavebnรฉ postupy.
UฤS 16 ลฝST ฤeฤejovce โ ลฝST Moldava nad Bodvou, vรฝruby
Pred samotnou realizรกciou prรกc na danรฝch UฤS je potrebnรฉ odstrรกniลฅ dreviny ohrozujรบce bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prevรกdzky, dreviny z jestvujรบcich odvodลovacรญch zariadenรญ, z oblastรญ potrebnรฝch na rozhฤพad vodiฤov cestnรฝch vozidiel na รบrovลovรฝch priecestiach, dreviny prekรกลพajรบce vรฝstavbe trakฤnรฝch podpier, tvรกrnicovej trasy, osvetฤพovacรญch stoลพiarov a elektrickรฝch rozvodov.
Tieto porasty sa odstrรกnia len v nevyhnutnom rozsahu potrebnom na vybudovanie stavebnรฝch objektov a prevรกdzkovรฝch sรบborov. Nรกletovรฉ kroviny sa vyreลพรบ a na mieste rozdrvia a rozptรฝlia, resp. sa mรดลพu vyuลพiลฅ na energetickรฉ รบฤely ako palivo. Po vรฝrube stromov sa odstrรกnia aj koreลovรฉ systรฉmy vyrรบbanรฝch drevรญn โ ฤi uลพ odfrรฉzovanรญm, alebo sa vykopรบ.
UฤS 17 ลฝST Moldava nad Bodvou, trakฤnรฉ vedenie
V rรกmci tohto objektu sa nad koฤพajami ฤ. 1, 3, 5, 2, 2a, 4, 4a a nad koฤพajovรฝmi spojkami medzi hlavnรฝmi koฤพajami v ลฝST Moldava nad Bodvou vybuduje novรฉ trakฤnรฉ vedenie od nลพkm 26,200 po nลพkm 27,265, resp. ลพkm 0,358. Zรกroveล sa postavia trakฤnรฉ podpery ฤ. 1 aลพ 50 a 101 aลพ 104. Danรก ฤasลฅ stavby rieลกi aj prรญpravu trakฤnรฉho vedenia pre prรญpadnรฉ pokraฤovanie elektrifikรกcie smerom do Pleลกivca, poฤรญta sa s elektrickรฝm delenรญm medzi trakฤnรฝmi podperami (TP) ฤ. 48 a 49.
Trakฤnรฉ vedenie je navrhnutรฉ v plnom rozsahu podฤพa platnej vzorovej dokumentรกcie zostavy J, resp. S pre jednosmernรบ prรบdovรบ sรบstavu 3 kV s vรฝhฤพadom na striedavรบ prรบdovรบ sรบstavu 25 kV, 50 Hz vrรกtane jej doplnkov. Zakladanie novรฝch zรกkladov pod trakฤnรฝmi podperami vychรกdza z inลพiniersko-geologickรฉho a hydrogeologickรฉho prieskumu.
Pre nosnรฉ TP sa navrhuje hฤบbkovรฉ zakladanie (pilรณtovanรฉ zabaranenรฉ zรกklady) a pre kotevnรฉ TP sa navrhuje ploลกnรฉ zakladanie. Nosnรฉ a vรฝstuลพnรฉ stoลพiare sa osadia na prefabrikovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ pilรณtovanรฉ ihlanovรฉ zรกklady s dฤบลพkou 6 m (ako napr. ZPZ55/6 m). Kotevnรฉ priehradovรฉ stoลพiare sa osadia na hฤบbenรฝch stupลovรฝch zรกkladoch typu HP.
Kotevnรฉ stฤบpiky na zakotvenie trakฤnรฝch stoลพiarov sa osadia na hฤบbenom hranolovom zรกklade typu K. V zรบลพenom priestore medzi koฤพajami sรบ hranolovรฉ zรกklady navrhnutรฉ ako hฤบbenรฉ utopenรฉ vo vyhotoveniach zodpovedajรบcich ich funkcii a votknutรฝm stoลพiarom do korugovanej rรบry.
UฤS 17 ลฝST Moldava nad Bodvou, kรกblovod
Elektrifikรกcia si v rรกmci stavby vyลพaduje uloลพenie viacerรฝch novรฝch kรกblovรฝch vedenรญ do zeme. Na tento รบฤel sa navrhuje vybudovanie novรฉho kรกblovodu v ลฝST Moldava nad Bodvou. Navrhovanรฝ kรกblovod tvorรญ dvadsaลฅ kรกblovรฝch ลกรกcht ล 1 aลพ ล 20 a hฤบbkovรฝ kรกblovod s celkovou dฤบลพkou 771,17 m.
V ลกachte ล 18 sa trasa vetvรญ do ลกachty ล 17 a na smer k vรฝpravnej budove do ลกachty ล 19 a ล 20. Vลกetky ลกachty budรบ situovanรฉ v tesnej blรญzkosti koฤพajiska. Zo ลกรกcht ล 1 a ล 16 budรบ do oboch smerov vystupovaลฅ kรกble do voฤพnรฉho terรฉnu, resp. do chrรกniฤiek alebo betรณnovรฝch kรกblovรฝch ลพฤพabov.
ล achty budรบ hฤบbkovรฉ, monolitickรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ. Navrhnutรฉ sรบ z vodostavebnรฉho betรณnu STN EN 206-1-C 25/30-XC2, XA1 (SK)-Cl 0,4-D 16-S3. Vstupy do ลกรกcht budรบ maลฅ rozmery 600 ร 600 mm, uzavretรฉ budรบ typovรฝmi ลฅaลพkรฝmi liatinovรฝmi poklopmi s moลพnosลฅou uzamykania. Teleso kรกblovodu bude pozostรกvaลฅ z urฤenรฉho poฤtu dielcov multikanรกla typu 9W. Kรกblovod sa obalรญ separaฤnou geotextรญliou a nรกsledne obsype spรคtnรฝm zรกsypom ลกtrkodrviny s frakciou 0/32 mm.
UฤS 17 ลฝST Moldava nad Bodvou, stavebnรฉ รบpravy vรฝpravnej budovy
Vzhฤพadom na poลพadovanรบ elektrifikรกciu existujรบcej ลพelezniฤnej trate ฤ. 109A v รบseku Haniska pri Koลกiciach โ Moldava nad Bodvou a trate ฤ. 111D v รบseku Moldava nad Bodvou โ TIOP Moldava nad Bodvou-mesto budรบ nevyhnutnรฉ stavebnรฉ รบpravy existujรบcej vรฝpravnej budovy ลฝST Moldava nad Bodvou, spojenรฉ predovลกetkรฝm s inลกtalรกciou novej zabezpeฤovacej a oznamovacej techniky a s tรฝm dotknutรฝmi stavebnรฝmi รบpravami jednotlivรฝch miestnostรญ vรฝpravnej budovy.
Predmetnรก prestavba prebieha v rรกmci viacerรฝch etรกp z dรดvodu poลพiadavky zachovania funkฤnosti jestvujรบceho zabezpeฤovacieho a oznamovacieho zariadenia stanice aลพ do preklopenia do naprojektovanรฉho stavu.
V jestvujรบcej dopravnej kancelรกrii sa na ochranu technologickรฝch zariadenรญ a zabezpeฤenie moลพnosti obsluhy dosluhujรบcich zariadenรญ zrealizuje doฤasnรก montovanรก prieฤka s hrรบbkou 100 mm z OSB dosiek P + D hrรบbky 15 mm na drevenom nosnom roลกte s vloลพenou vrstvou minerรกlnej vlny z oboch strรกn.
Konลกtrukcia sa zrealizuje tak, aby sa v ฤo najvรคฤลกej miere zamedzilo ลกรญreniu hluku z priฤพahlรฝch miestnostรญ. 1. NP zahลลa demontรกลพe vybranรฝch okien vrรกtane parapetov a dverรญ so zรกrubลami. Bรบracรญmi prรกcami budรบ dotknutรฉ konลกtrukcie prieฤok โ vybรบrajรบ sa celรฉ prieฤky (murovanรฉ a sklobetรณnovรฉ), otvory v prieฤkach (v plnej vรฝลกke prieฤky) a otvory v prieฤkach na osadenie novรฝch zรกrubnรญ, dverรญ a protipoลพiarnych dverรญ.
V prรญpade bรบrania otvorov na novรฉ dvere sa v prvej fรกze osadia preklady a nรกsledne sa pristรบpi k bรบraniu samotnรฉho otvoru. V trasรกch kรกblovรฝch vedenรญ dรดjde k prierazom jestvujรบcich stien. V miestnosti urฤenej na osadenie novej zabezpeฤovacej a oznamovacej technolรณgie sa podkope jestvujรบci teplovodnรฝ kanรกl a zriadi sa otvor, ฤรญm sa umoลพnรญ prechod zรกkladovรฝch pรกsov obvodovรฉho mรบra na napojenie na kรกblovod.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok Sรบฤasลฅou elektrifikรกcie sรบ na zรกklade vรฝsledkov meranรญ izolaฤnรฉho stavu koฤพajiska aj รบpravy na ลพelezniฤnom zvrลกku, ktorรฉ minimalizujรบ รบnik bludnรฝch prรบdov do okolia. Jednรฝm z opatrenรญ je preฤistenie ลกtrkovรฉho lรดลพka a zriadenie odvodnenia podvalovรฉho podloลพia v miestach, kde dochรกdza k degradรกcii plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku a vzniku blativรฝch miest v ลกtrkovom lรดลพku vplyvom zlรฉho odvodnenia.
Ide o najrozsiahlejลกie prรกce na ลพelezniฤnom zvrลกku. Rieลกiลฅ sa bude aj รบprava priecestรญ vyvolanรก potrebou preฤistenia ลกtrkovรฉho lรดลพka, ako aj vรฝmena nevyhovujรบcich konลกtrukcii z dรดvodov presakovania bludnรฝch prรบdov do okolia.
Z dรดvodu vkladania poฤรญtaฤov osรญ sa odstrรกnia jestvujรบce izolovanรฉ styky a na odizolovanie neelektrifikovanรฝch koฤพajรญ sa budรบ vkladaลฅ novรฉ izolovanรฉ styky. V predmetnom รบseku sa v jednotlivรฝch staniciach a zastรกvkach rekonลกtruujรบ nรกstupiลกtia v rozsahu podฤพa poลพiadaviek dopravnej technolรณgie.
Navrhovanรก dฤบลพka nรกstupiลกtnรฝch hrรกn na zastรกvkach Hutnรญky, Cestice, Mokrance a v NลฝST Veฤพkรก Ida a ฤeฤejovce je 130 m a v NลฝST Moldava n/B 170, resp. 250 m. Navrhovanรก vรฝลกka nรกstupiลกtnej hrany nad TK je 300 mm. Prรญstup na nรกstupiลกtia je รบrovลovรฝ (s vรฝnimkou NลฝST Veฤพkรก Ida, kde sa vyuลพije jestvujรบci podchod pre cestujรบcich a nรบdzovรฝ รบrovลovรฝ prรญstup bude zabezpeฤenรฝ z konca nรกstupiลกลฅa) a bezbariรฉrovรฝ.
ลฝelezniฤnรฝ spodok
Hlavnou nรกplลou prรกc na objekte ลพelezniฤnรฉho spodku nie je prioritne rieลกiลฅ รบnosnosลฅ jeho plรกne ako takej, ale sanรกciou ochrรกniลฅ ลกtrkovรฉ lรดลพko pred moลพnรฝm opรคtovnรฝm zablatenรญm, ฤo by malo za nรกsledok znรญลพenie ochrany pred รบnikom bludnรฝch prรบdov. Rieลกenie nedostatoฤnej รบnosnosti plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku a oprava odvodลovacรญch zariadenรญ nie sรบ predmetom tejto stavby.
Sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku bola prehodnotenรก podฤพa aktuรกlneho vรฝskytu blativรฝch miest. Sanรกcia podvalovรฉho podloลพia sa navrhuje v rozsahu zriadenia novรฝch nรกstupiลกtnรฝch hrรกn โ vzhฤพadom na navrhovanรฝ typ nรกstupiลกtnej hrany na pevnom betรณnovom zรกklade, a to v oblasti priecestรญ a pod vybranรฝmi vรฝhybkami najmรค v hlavnej koฤพaji a predjazdnรฝch koฤพajach jednotlivรฝch dopravnรญ.
ฤistenie ลกtrkovรฉho lรดลพka
Keฤลพe hlavnรฝm predmetom stavby je elektrifikรกcia koฤพaje, je nutnรฉ zabezpeฤiลฅ v nej dobrรฉ elektroizolaฤnรฉ vlastnosti na eliminรกciu รบniku bludnรฝch prรบdov spรคtnej trakฤnej cesty. Z tohto dรดvodu je v celom รบseku navrhnutรฉ preฤistenie ลกtrkovรฉho lรดลพka strojnou ฤistiฤkou.
Vรฝnimkou sรบ oblasti sanรกcie koฤพajรญ (pri nรกstupiลกtnรฝch hranรกch a v oblasti priecestia) a รบseky, kde nie je zabezpeฤenรก priechodnosลฅ ฤistiฤky (priepusty, vรฝhybky) โ tam sa navrhuje odลฅaลพenie ลกtrkovรฉho lรดลพka metรณdou s demontรกลพou koฤพajovรฉho roลกtu. Odลฅaลพenรฉ ลกtrkovรฉ lรดลพko sa odvezie na recyklaฤnรบ zรกkladลu, priฤom po pretriedenรญ sa frakcia 32 โ 63 vrรกti naspรคลฅ do koฤพaje.
Nรกstupiลกtia
V predmetnom รบseku sa v jednotlivรฝch staniciach a na zastรกvkach rekonลกtruujรบ nรกstupiลกtia v rozsahu podฤพa poลพiadaviek dopravnej technolรณgie. ล รญrky nรกstupรญลกลฅ budรบ podฤพa miestnych podmienok:
- nรกstupiลกtia medzi koฤพajami: 2,6 a 2,7 m (NลฝST Moldava nad Bodvou),
- ostrovnรฉ nรกstupiลกtia: 6,2 a 6,7 m (NลฝST Veฤพkรก Ida, NลฝST ฤeฤejovce),
- krajnรฉ nรกstupiลกtia: 3,0 m (zastรกvky Hutnรญky, Cestice a Mokrance).
Nรกstupiลกtnรฉ hrany sa navrhujรบ z pevnรฝch dielcov na monolitickom betรณnovom zรกklade. Zรกkladovรก ลกkรกra nรกstupรญลกลฅ bude v nezamลzajรบcej hฤบbke 0,95 m. Nรกstupiลกtia budรบ ukonฤenรฉ ลกikmรฝmi rampami, ich povrch bude bezpraลกnรฝ, zo zรกmkovej dlaลพby so znaฤenรญm bezpeฤnostnรฝch pรกsov pre nevidiacich.
Priecestia a priechody
Kriลพovania cestnรฝch komunikรกciรญ s jestvujรบcimi koฤพajami zostรกvajรบ รบrovลovรฉ. Vzhฤพadom na minimalizovanie รบniku bludnรฝch prรบdov sa jestvujรบce asfaltovรฉ priecestia nahradia novรฝmi celogumovรฝmi priecestnรฝmi konลกtrukciami.
Jestvujรบce ลพelezobetรณnovรฉ a gumokovovรฉ priecestnรฉ konลกtrukcie sa zdemontujรบ na ฤas nevyhnutnรฝ na preฤistenie ลกtrkovรฉho lรดลพka, resp. zriadenia novรฉho ลพelezniฤnรฉho spodku a opรคtovne sa vloลพia do koฤพajรญ. ลฝelezniฤnรฉ priecestnรฉ konลกtrukcie z vรฝdrevy sa zdemontujรบ a nahradia novou vรฝdrevou.
Vรฝลกkovรก poloha koฤพajรญ na priecestiach sa v prevaลพnej miere zachovรก na odvedenie zrรกลพkovej vody smerom do priฤพahlรฝch vozoviek. Jestvujรบce vozovky sa upravia vzhฤพadom na napojenie s priecestnรฝmi konลกtrukciami a nahradia novรฝmi asfaltovรฝmi vozovkami.
Na vลกetkรฝch priecestiach na รบseku Haniska pri Koลกiciach โ Moldava nad Bodvou sa zriadia novรฉ priecestnรฉ zabezpeฤovacie zariadenia 3. kategรณrie. Novรฉ priechody pre cestujรบcich budรบ slรบลพiลฅ ako รบrovลovรฉ bezbariรฉrovรฉ prรญstupy k navrhovanรฝm nรกstupiลกtiam.
Podchod pre cestujรบcich
Cieฤพom rekonลกtrukcie podchodu pre cestujรบcich v ลฝST Veฤพkรก Ida je upraviลฅ ho tak, aby sa dal pouลพรญvaลฅ. V sรบฤasnosti je podchod v dezolรกtnom technickom stave, permanentne ho zneฤisลฅujรบ a poลกkodzujรบ vandali a cestujรบci sa mu vyhรฝbajรบ.
V rรกmci objektu sa zrealizujรบ povrchovรฉ รบpravy stien, stropu a podlahy, opravia, resp. vymenia sa kovovรฉ prvky, opravรญ sa streลกnรก krytina vรฝstupu z podchodu pri koฤพaji ฤ. 5 a zrealizujรบ sa sรบvisiace klampiarske konลกtrukcie, hydroizolรกcia stropu podchodu pri tomto vรฝstupe a novรก elektroinลกtalรกcia a osvetlenie.
Zastreลกenie nรกstupiลกลฅa
Rekonลกtrukcia zastreลกenia nรกstupiลกลฅa v ลฝST Veฤพkรก Ida bude spoฤรญvaลฅ v skrรกtenรญ jeho ลกรญrky v nadvรคznosti na รบpravu nรกstupiลกลฅa a potrebu reลกpektovania priechodnรฉho prierezu s nadstavcom pre elektrifikovanรฉ trate. Bude sa rieลกiลฅ aj povrchovรก รบprava vลกetkรฝch oceฤพovรฝch prvkov zastreลกenia.
Prรญstreลกky pre cestujรบcich
Na novonavrhovanรฝch nรกstupiลกtiach zastรกvok Hutnรญky, Cestice a Mokrance sรบ navrhnutรฉ objekty novรฝch prรญstreลกkov pre cestujรบcich. Prรญstreลกky sรบ nadimenzovanรฉ podฤพa vรฝhฤพadovej ลกpiฤkovej frekvencie cestujรบcich. Zo stavebno-konลกtrukฤnรฉho hฤพadiska sรบ rieลกenรฉ ako murovanรก konลกtrukcia z betรณnovรฝch tvรกrnic s povrchovou รบpravou omietkou a farebnรฝm nรกterom.
Strechu bude tvoriลฅ ลพelezobetรณnovรก monolitickรก doska v sklone s asfaltovou povlakovou krytinou. Odkvapovรฉ ลพฤพaby budรบ z poplastovanรฉho plechu, daลพฤovรก voda bude odvedenรก mimo nรกstupiลกลฅa v smere ฤalej od koฤพajiska. Podlaha bude zo zรกmkovej dlaลพby.