ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR
V septembri minulého roka bola po viac ako trojročnom verejnom obstarávaní uzavretá zmluva o dielo na projekt ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR. Objednávateľom stavby sú Železnice Slovenskej republiky Bratislava a zhotoviteľom stavby je konzorcium JV ICM – VÁHOSTAV – SK vybrané formou verejnej súťaže.
Vedúcim členom združenia je talianska spoločnosť ICM S.p.A Vicenza, spoločnosť VÁHOSTAV – SK, a. s., je členom združenia. Predmetom projektu je zmodernizovanie traťového úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR, čím sa dosiahne zvýšenie traťovej rýchlosti až do 200 km/h, skrátenie jazdných časov, redukcia hluku, bezbariérovosť staníc a nástupíšť.
Predstavenie projektu
Projekt Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR je rozdelený na dve časti, pričom predmetom zmluvy je vyhotovenie projektovej dokumentácie, zabezpečenie inžinierskej činnosti a realizácia stavebných prác.
Zmluva sa riadi zmluvnými podmienkami pre technologické zariadenia a projektovanie – realizáciu pre elektrotechnické a strojnotechnologické diela a pre stavebné a inžinierske diela projektované zhotoviteľom („žltá kniha“), prvé vydanie 1999, vydané Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC).
Prvá časť stavby (A) s názvom ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR sa člení na:
- úsek A.1: Devínska Nová Ves (mimo) – Malacky (sžkm 1,384 – 25,670),
- úsek A.2: Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ ČR, 1. časť (sžkm 68,09 – 74,9),
– časť A.2.1: Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 1. časť (sžkm 71,6 – 74,9),
– časť A.2.2: Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 2. časť (sžkm 68,09 – 71,6).
Druhá časť stavby (B) s názvom ŽSR, Implementácia ERMTS na úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR sa člení na:
- úsek B.1: Devínska Nová Ves (mimo) – Malacky (sžkm 1,384 – 25,670),
- úsek B.2: Malacky (mimo) – Kúty (sžkm 25,670 – 68,09) bez ETCS Level 2,
- úsek B.3: Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ ČR (Kúty št. hr.) (sžkm 68,090 – 74,900),
– časť B.3.1: Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 1. časť (sžkm 71,600 – 74,900),
– časť B.3.2: Kúty (mimo) – štátna hranica SR/ČR, 2. časť (sžkm 68,090 – 71,600).
V rámci stavby B „ŽSR, Implementácia ERMTS na úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ sa na traťovom úseku B.2 Malacky (mimo) – Kúty (sžkm 25,640 – 68,090) vyprojektuje a zrealizuje len systém GSM-R (bez ETCS Level 2).
Priebeh realizácie projektu
Realizácia projektu je rozvrhnutá na obdobie necelých troch kalendárnych rokov. Dátum začatia prác stanovil stavebný dozor na 24. 9. 2020, skončenie prác sa predpokladá v novembri 2023. V prvej fáze projektu pôjde o zabezpečenie kompletnej dokumentácie potrebnej na získanie verejných súhlasov, stavebných povolení a pod.
Ide hlavne o vypracovanie zlúčenej dokumentácie stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie (DSZ/DÚR), vypracovanie štátnej expertízy stavebného zámeru, dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby (DSPRS) vrátane komplexnej inžinierskej činnosti a o zabezpečenie potrebných prieskumov a majetkovo-právneho vysporiadania (MPV ).
Harmonogram predpokladá získanie prvých stavebných povolení na jednotlivé stavebné objekty a prevádzkové súbory koncom roka 2021, keď sa spustí druhá fáza projektu, a to samotná realizácia stavebných prác jednotlivých traťových úsekov (ucelených častí).
Kompletné zabezpečenie projektovej dokumentácie, inžinierskej činnosti, majetkovo-právneho vyrovnania a prieskumov potrebných pre dokumentáciu má na starosti subdodávateľ združenia, projektantské združenie Reming Consult – Moravia Consult – Transgeo pod vedením vedúceho člena REMING CONSULT, a. s., a členov združenia MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s., a Transgeo Sofia.
Záver
Projekt modernizácie trate je súčasťou globálneho prepojenia paneurópskeho železničného koridoru siete TEN-T Core a patrí medzi trate zaradené do dohôd AGC a AGTC (koridor železničnej nákladnej dopravy RFC 7). Modernizáciou tohto koridoru sa získa zvýšenie traťovej rýchlosti na 200 km/h, zrušenie všetkých úrovňových krížení a dobudovanie bezbariérových nástupíšť a podchodov v staničných úsekoch spolu s vizuálnymi a zvukovými informačnými systémami.
Na záver treba uviesť, že tento projekt je financovaný z európskych zdrojov – z Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Realizácia projektu sa bude hradiť z dvoch programovacích období, a to zo súčasného programovacieho obdobia 2014 – 2020 a z obdobia 2021 – 2027 (druhá časť projektu).
Richard Púček je riaditeľ divízie Slovensko, odštepný závod Žilina, a člen predstavenstva spoločnosti VÁHOSTAV – SK, a. s.
Článok bol publikovaný v časopise Inžinierske stavby 01/2021.