ลฝSR, ลฝST Trenฤรญn โ ลฝST Trenฤianska Turnรก โ Mnรญchova Lehota KRลฝZ kol. ฤ. 1
Stavba โลฝSR, ลฝST Trenฤรญn โ ลฝST Trenฤianska Turnรก โ Mnรญchova Lehota KRลฝZ kol. ฤ. 1โ sa realizovala z dรดvodu nevyhovujรบceho stavu a zastaranรฉho typu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v danom รบseku a z dรดvodu zvรฝลกenia รบnosnosti trate na triedu zaลฅaลพenia D4 โ 22,5 t. Celkovรก dฤบลพka modernizovanรฉho รบseku je 5 056 m.
Danรฝ รบsek zahลลa traลฅovรฉ รบseky Trenฤรญn โ Trenฤianska Turnรก (3 300 m) a Trenฤianska Turnรก โ Mnรญchova Lehota (1 143 m), staniฤnรฝ รบsek ลฝST Trenฤianska Turnรก (610 m), celogumovรฉ prejazdovรฉ konลกtrukcie typu STRAIL v km 48,405 (22 m) a v km 46,553 (6 m), rekonลกtrukcie nรกstupรญลกลฅ a izolรกcie mostov.
Stavba sa ฤlenรญ na objekty:
SO 01 ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok,
SO 02 ลฝelezniฤnรฝ spodok,
SO 03 ลฝelezniฤnรฉ priecestia,
SO 04 Nรกstupiลกte.
Pรดvodnรฝ stav
Pรดvodnรฝ nevyhovujรบci stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku tvorili koฤพajnice tvaru T z roku 1967. Podvaly boli betรณnovรฉ typu SB5 a VUS62 s drevenรฝmi vloลพkami z roku 1967, ojedinele sa vyskytovali drevenรฉ podvaly, najฤastejลกie pri koฤพajnicovom styku. Rozdelenie podvalov bolo โdโ, podkladnica rozponovรก TR5 a TR8. Prevaลพnรก ฤasลฅ รบseku bola zvarenรก do bezstykovej koฤพaje. ฤo sa tรฝka smerovรฝch pomerov predmetnรฝch รบsekov, v prevaลพnej vรคฤลกine vedรบ v priamej. Celรฝ รบsek zahลลa spolu osem oblรบkov, minimรกlny polomer je 242 m.
Teleso ลพelezniฤnรฉho spodku je rieลกenรฉ prevaลพne nรกsypom. Koฤพajovรฉ lรดลพko je uloลพenรฉ priamo na zemnรบ plรกล, odvodnenie trate zabezpeฤuje prirodzenรฉ vsakovanie.
ลฝelezniฤnรฉ priecestie v km 45,633 s dฤบลพkou 6,0 m bolo rieลกenรฉ ลพelezniฤnรฝm zvrลกkom v tvare T na drevenรฝch podvaloch s rokom vloลพenia 1968. Nezabezpeฤenรบ konลกtrukciu tvorili ลพelezobetรณnovรฉ panely. Prejazd sa nachรกdza v oblรบku s polomerom 272 m s prevรฝลกenรญm 86 mm a kriลพuje miestnu รบฤelovรบ komunikรกciu v obci Trenฤianska Turnรก.
Prejazd v km 48,405 s celkovou dฤบลพkou 23,0 m tvoril ลพelezniฤnรฝ zvrลกok v tvare S49 na drevenรฝch podvaloch. Konลกtrukcia je zabezpeฤenรก PZS 2Z s povrchovou รบpravou gumokov. Prejazd sa nachรกdza v priamej s prevรฝลกenรญm 0 mm a uhlom kriลพovania 25 stupลov s komunikรกciou III/507062.
Nรกstupiลกtia, ktorรฉ boli predmetom rekonลกtrukcie, sa nachรกdzajรบ na zastรกvke Trenฤรญnโ predmestie, kde je jedna nรกstupnรก hrana, a v ลฝST Trenฤianska Turnรก, kde sรบ dve nรกstupnรฉ hrany. Pรดvodnรฉ hrany tvorili tvarovky TISCHER na รบloลพnรฝch pรคtkรกch, ktorรฉ boli prevรกdzkou zdeformovanรฉ a dochรกdzalo k ich zrรบteniu.
Odลฅaลพenรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko na koฤพaji ฤ. 1 v ลฝST Trenฤianska Turnรก
Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku
Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na รบseku Trenฤรญn โ Trenฤianska Turnรก (3 300 m) a ลฝST Trenฤianska Turnรก kol. ฤ. 1 (610 m) bola realizovanรก z vyzรญskanรฝch polรญ UIC 60 s dฤบลพkou 20 m na betรณnovรฝch podvaloch B91/BP s rozdelenรญm โuโ, s pruลพnรฝm upevnenรญm z pouลพitรฉho materiรกlu koฤพajรญ ฤ. 1 a 2 zรญskanรฉho pri modernizรกcii รบseku Melฤice โ Zlatovce. Tieto polia boli uloลพenรฉ v ลฝST Trenฤianske Bohuslavice, Trenฤรญn a Trenฤianska Turnรก.
V รบseku Trenฤianska Turnรก โ Mnรญchova Lehota (1 143 m) boli pouลพitรฉ koฤพajovรฉ polia v tvare R65 s dฤบลพkou 25 m, ktorรฉ sa zรญskali pri modernizรกcii ลฝST Trenฤรญn. V predvรฝlukovรฝch prรกcach sa strategicky zaistili prepravy koฤพajovรฝch polรญ do ลฝST Trenฤรญn a ลฝST Trenฤianska Turnรก na nรกslednรฉ kladenie. ฤalej sa vykonali prรกce na รบpravรกch telesa ลพelezniฤnรฉho spodku, svahovanรญ, rozลกรญrenรญ plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku na 6 m, vรฝruboch nรกletovรฝch drevรญn a krovรญn a vytรฝฤenรญ inลพinierskych sietรญ.
Nepretrลพitรก vรฝluka, ktorรก trvala 40 dnรญ, sa zaฤala ฤistenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka strojovou ฤistiฤkou RM 74 s odpratรกvajรบcou sรบpravou. ฤistenie sa realizovalo v รบseku Trenฤรญn โ Trenฤianska Turnรก a Trenฤianska Turnรก โ Mnรญchova Lehota. Sรบฤasne s tรฝm prebiehala demontรกลพ v osi v ลฝST Trenฤianska Turnรก, kde sa odลฅaลพilo koฤพajovรฉ lรดลพko. Demontรกลพ traลฅovรฉho รบseku prebiehala od Trenฤรญna strojom PKP 25/20. Vytrhanรฉ koฤพajovรฉ polia boli odvezenรฉ na podvozkoch vz.53 do ลฝST Svinnรก, kde sa demontovali na sรบฤiastky.
Preฤistenรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko sa pouลพilo na rozลกรญrenie plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku a spevnenie nรกsypovรฝch telies po celom รบseku. Novรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko s hrรบbkou 0,35 m sa zriadilo z kameniva s frakciou 32/63 mm BI z lomu Lehota pod Vtรกฤnikom. รprava plรกne ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sa vykonala na celom รบseku dozรฉrom s prieฤnou a pozdฤบลพnou nivelรกciou, nรกsledne sa plรกล zhutnila vibraฤnรฝm valcom. V oblรบkoch s malรฝm polomerom sa navรฝลกilo ลกtrkovรฉ lรดลพko a osadili sa podvalovรฉ kotvy v celkovom poฤte 510 ks, ktorรฉ vรฝrazne zabrรกnia prieฤnemu pohybu koฤพaje.
Koฤพajovรฉ polia sa klรกdli strojom PK 25/20, v ลฝST Trenฤianska Turnรก sa pouลพil DESEC TL 50. Koฤพajovรฉ polia sa pri kladenรญ regenerovali, prebiehalo zarezรกvanie koncov a vyrezรกvanie neลพiaducich ฤastรญ, ako sรบ izolovanรฉ styky a zvary. Spojkovanie polรญ bolo zaistenรฉ โrรฝchlospojkamiโ bez vลtania otvorov, aby sa skrรกtil ฤas kladenia, ฤo sa s odstupom ukรกzalo ako dobre zvolenรฉ rieลกenie.
รprava ลกtrkovรฉho lรดลพka do profilu strojom SSP 100 na zastรกvke Trenฤรญn-predmestie
Rekonลกtrukcie priecestรญ
Kladenie roลกtu sa muselo koordinovaลฅ s rekonลกtrukciami priecestรญ. Hlavnรฉ priecestie v km 48,503 s dฤบลพkou 23 m si vyลพadovalo nasadenie zvรฝลกenรฉho poฤtu pracovnรฝch kapacรญt z dรดvodu uzรกvierky na krรกtky ฤas a frekventovanosti komunikรกcie III/507062. Prรกce prebiehali aj v noฤnรฝch hodinรกch. Konลกtrukciu priecestia v km 48,405 a 46,553 tvorรญ celogumovรฝ STRAIL vrรกtane zรกvernรฝch mรบrikov a asfaltovรฉho krytu k priฤพahlej komunikรกcii, ktorรฉ sa realizovali po smerovej a vรฝลกkovej รบprave.
Doplnenie ลกtrku koฤพajovรฉho roลกtu sa postupne realizovalo sรบpravou 12 vรฝsypnรฝch vozov, ktorรฉ sa kvรดli kratลกej vzdialenosti z lomu Vtรกฤnik nasรบvali zo smeru Mnรญchova Lehota. Koฤพaj na celom รบseku bola zameranรก metรณdou APK a bola 3-krรกt vรฝลกkovo a smerovo upravenรก automatickou strojovou podbรญjaฤkou radu ASP 08-275. Stabilizรกcia koฤพaje sa zaistila po kaลพdom podbitรญ strojom DGN 90 a รบprave ลกtrkovรฉho lรดลพka do profilu strojom SSP 100. Na podbitie รบsekov v mieste priecestia sa pouลพila ASP z flotily ลฝSR.
Podฤพa investiฤnรฉho zadania sa na celom รบseku zriadila bezstykovรก koฤพaj podฤพa predpisu S3. Pri zvรกranรญ sa pouลพili metalotermickรฉ zvary UIC60, R65 a prechodovรฉ zvary UIC60/ R65. Vzhฤพadom na roฤnรฉ obdobie bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ napรญnacie zariadenie. Po zriadenรญ BK v dovolenej upรญnacej teplote sa vykonala kontrola rovinatosti zvarov, NDT kontrola zvarov ultrazvukom a preลพarovanรญm.
Zrekonลกtruovanรฉ priecestie v km 48,405
Nรกstupiลกtia
Nรกstupnรก hrana na zastรกvke Trenฤรญn-predmestie sa kompletne demontovala, vyrovnal sa podklad na uloลพenie zรกkladovรฝch pรคtiek a nรกsledne tvaroviek TISCHER. Vรฝลกkovรก vzdialenosลฅ nรกstupnej hrany a TK je po rekonลกtrukcii 290 mm vo vzdialenosti 1 650 mm. V ลฝST Trenฤianska Turnรก prebehla rekonลกtrukcia dvoch nรกstupnรฝch hrรกn priฤพahlรฝch ku koฤพaji ฤ. 1. Podฤพa poลพiadaviek sa zriadili nรกstupnรฉ hrany ku koฤพaji ฤ. 2 a 3 z vyzรญskanรฝch tvaroviek TISCHER a zรกkladovรฝch pรคtiek. Vรฝลกkovรฝ rozdiel medzi TK a nรกstupnou hranou je 200 mm vo vzdialenosti 1 650 mm.
Zrekonลกtruovanรก koฤพaj ฤ. 1 v mestskej ฤasti Trenฤรญna
Zรกver
Hlavnรฝm cieฤพom projektu bolo zhotovenie diela v poลพadovanej kvalite pri garantovanej dฤบลพke nepretrลพitej vรฝluky 40 dnรญ s prihliadnutรญm na ฤas vykonรกvania prรกc. Tento faktor citeฤพne sลฅaลพoval realizรกciu celรฉho diela. V rรกmci investiฤnej akcie sa v rรฉลพii ลฝSR zrekonลกtruovali aj dve mostnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ pรดvodne neboli v plรกne.
Technickรฉ รบdaje stavby
ฤas realizรกcie projektu: 2 mesiace
Dฤบลพka รบseku: 5 056 m Pouลพitรฉ koฤพajovรฉ pole UIC60: 3 913 m
Pouลพitรฉ koฤพajovรฉ pole R65: 1 143 m
รplnรก vรฝmena koฤพajovรฉho lรดลพka โ kamenivo, fr. 32/63 mm: 9 954 m3
Smerovรก a vรฝลกkovรก รบprava koฤพaje: 15 168 m
Montรกลพ podvalovรฝch kotiev: 510 ks
Zriadenie BK โ poฤet zvarov: 424 ks
Pouลพitie napรญnacieho zariadenia: 36 ks
Rekonลกtrukcia priecestรญ: 2 ks
Rekonลกtrukcia nรกstupรญลกลฅ: 3 ks
TEXT: Bc. Miroslav Jindลich, DiS., Ing. Andrej Podลกivka
FOTO: STRABAG, s. r. o.
Miroslav Jindลich je vedรบci prevรกdzkovej jednotky v spoloฤnosti Strabag.
Andrej Podลกivka je trainee v tejto spoloฤnosti.