image 99079 25 v2
Galรฉria(5)

ลฝSR, ลฝST Trenฤรญn โ€“ ลฝST Trenฤianska Turnรก โ€“ Mnรญchova Lehota KRลฝZ kol. ฤ. 1

Partneri sekcie:

Stavba โ€žลฝSR, ลฝST Trenฤรญn โ€“ ลฝST Trenฤianska Turnรก โ€“ Mnรญchova Lehota KRลฝZ kol. ฤ. 1โ€œ sa realizovala z dรดvodu nevyhovujรบceho stavu a zastaranรฉho typu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v danom รบseku a z dรดvodu zvรฝลกenia รบnosnosti trate na triedu zaลฅaลพenia D4 โ€“ 22,5 t. Celkovรก dฤบลพka modernizovanรฉho รบseku je 5 056 m.

03
01
02
04

Danรฝ รบsek zahล•ลˆa traลฅovรฉ รบseky Trenฤรญn โ€“ Trenฤianska Turnรก (3 300 m) a Trenฤianska Turnรก โ€“ Mnรญchova Lehota (1 143 m), staniฤnรฝ รบsek ลฝST Trenฤianska Turnรก (610 m), celogumovรฉ prejazdovรฉ konลกtrukcie typu STRAIL v km 48,405 (22 m) a v km 46,553 (6 m), rekonลกtrukcie  nรกstupรญลกลฅ a izolรกcie mostov. 

Stavba sa ฤlenรญ na objekty:

SO 01 ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok,
SO 02 ลฝelezniฤnรฝ spodok,
SO 03 ลฝelezniฤnรฉ priecestia,
SO 04 Nรกstupiลกte.

Pรดvodnรฝ stav

Pรดvodnรฝ nevyhovujรบci stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku tvorili koฤพajnice tvaru T z roku 1967. Podvaly boli betรณnovรฉ typu SB5 a VUS62 s drevenรฝmi vloลพkami z roku 1967, ojedinele sa vyskytovali drevenรฉ podvaly, najฤastejลกie pri koฤพajnicovom styku. Rozdelenie podvalov bolo โ€ždโ€œ, podkladnica rozponovรก TR5 a TR8. Prevaลพnรก ฤasลฅ รบseku bola zvarenรก do bezstykovej koฤพaje. ฤŒo sa tรฝka smerovรฝch pomerov predmetnรฝch รบsekov, v prevaลพnej vรคฤลกine vedรบ v priamej. Celรฝ รบsek zahล•ลˆa spolu osem oblรบkov, minimรกlny polomer je 242 m.

Teleso ลพelezniฤnรฉho spodku je rieลกenรฉ prevaลพne nรกsypom. Koฤพajovรฉ lรดลพko je uloลพenรฉ priamo na zemnรบ plรกลˆ, odvodnenie trate zabezpeฤuje prirodzenรฉ vsakovanie.

ลฝelezniฤnรฉ priecestie v km 45,633 s dฤบลพkou 6,0 m bolo rieลกenรฉ ลพelezniฤnรฝm zvrลกkom v tvare T na drevenรฝch podvaloch s rokom vloลพenia 1968. Nezabezpeฤenรบ konลกtrukciu tvorili ลพelezobetรณnovรฉ panely. Prejazd sa nachรกdza v oblรบku s polomerom 272 m s prevรฝลกenรญm 86 mm a kriลพuje miestnu รบฤelovรบ komunikรกciu v obci Trenฤianska Turnรก.

Prejazd v km 48,405 s celkovou dฤบลพkou 23,0 m tvoril ลพelezniฤnรฝ zvrลกok v tvare S49 na drevenรฝch podvaloch. Konลกtrukcia je zabezpeฤenรก PZS 2Z s povrchovou รบpravou gumokov. Prejazd sa nachรกdza v priamej s prevรฝลกenรญm 0 mm a uhlom kriลพovania 25 stupลˆov s komunikรกciou III/507062.

Nรกstupiลกtia, ktorรฉ boli predmetom rekonลกtrukcie, sa nachรกdzajรบ na zastรกvke Trenฤรญnโ€“ predmestie, kde je jedna nรกstupnรก hrana, a v ลฝST Trenฤianska Turnรก, kde sรบ dve nรกstupnรฉ hrany. Pรดvodnรฉ hrany tvorili tvarovky TISCHER na รบloลพnรฝch pรคtkรกch, ktorรฉ boli prevรกdzkou zdeformovanรฉ a dochรกdzalo k ich zrรบteniu.

Odลฅaลพené koฤพajové lôลพko na koฤพaji ฤ. 1 v ลฝST Trenฤianska Turná

Odลฅaลพenรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko na koฤพaji ฤ. 1 v ลฝST Trenฤianska Turnรก

Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku a spodku

Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na รบseku Trenฤรญn โ€“ Trenฤianska Turnรก (3 300 m) a ลฝST Trenฤianska Turnรก kol. ฤ. 1 (610 m) bola realizovanรก z vyzรญskanรฝch polรญ UIC 60 s dฤบลพkou 20 m na betรณnovรฝch podvaloch B91/BP s rozdelenรญm โ€žuโ€œ, s pruลพnรฝm upevnenรญm z pouลพitรฉho materiรกlu koฤพajรญ ฤ. 1 a 2 zรญskanรฉho pri modernizรกcii รบseku Melฤice โ€“ Zlatovce. Tieto polia boli uloลพenรฉ v ลฝST Trenฤianske Bohuslavice, Trenฤรญn a Trenฤianska Turnรก.

V รบseku Trenฤianska Turnรก โ€“ Mnรญchova Lehota (1 143 m) boli pouลพitรฉ koฤพajovรฉ polia v tvare R65 s dฤบลพkou 25 m, ktorรฉ sa zรญskali pri modernizรกcii ลฝST Trenฤรญn. V predvรฝlukovรฝch prรกcach sa strategicky zaistili prepravy koฤพajovรฝch polรญ do ลฝST Trenฤรญn a ลฝST Trenฤianska Turnรก na nรกslednรฉ kladenie. ฤŽalej sa vykonali prรกce na รบpravรกch telesa ลพelezniฤnรฉho spodku, svahovanรญ, rozลกรญrenรญ plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku na 6 m, vรฝruboch nรกletovรฝch drevรญn a krovรญn a vytรฝฤenรญ inลพinierskych sietรญ.

Nepretrลพitรก vรฝluka, ktorรก trvala 40 dnรญ, sa zaฤala ฤistenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka strojovou ฤistiฤkou RM 74 s odpratรกvajรบcou sรบpravou. ฤŒistenie sa realizovalo v รบseku Trenฤรญn โ€“ Trenฤianska Turnรก a Trenฤianska Turnรก โ€“ Mnรญchova Lehota. Sรบฤasne s tรฝm prebiehala demontรกลพ v osi v ลฝST Trenฤianska Turnรก, kde sa odลฅaลพilo koฤพajovรฉ lรดลพko. Demontรกลพ traลฅovรฉho รบseku prebiehala od Trenฤรญna strojom PKP 25/20. Vytrhanรฉ koฤพajovรฉ polia boli odvezenรฉ na podvozkoch vz.53 do ลฝST Svinnรก, kde sa demontovali na sรบฤiastky.

Preฤistenรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko sa pouลพilo na rozลกรญrenie plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku a spevnenie nรกsypovรฝch telies po celom รบseku. Novรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko s hrรบbkou 0,35 m sa zriadilo z kameniva s frakciou 32/63 mm BI z lomu Lehota pod Vtรกฤnikom. รšprava plรกne ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sa vykonala na celom รบseku dozรฉrom s prieฤnou a pozdฤบลพnou nivelรกciou, nรกsledne sa plรกลˆ zhutnila vibraฤnรฝm valcom. V oblรบkoch s malรฝm polomerom sa navรฝลกilo ลกtrkovรฉ lรดลพko a osadili sa podvalovรฉ kotvy v celkovom poฤte 510 ks, ktorรฉ vรฝrazne zabrรกnia prieฤnemu pohybu koฤพaje.

Koฤพajovรฉ polia sa klรกdli strojom PK 25/20, v ลฝST Trenฤianska Turnรก sa pouลพil DESEC TL 50. Koฤพajovรฉ polia sa pri kladenรญ regenerovali, prebiehalo zarezรกvanie koncov a vyrezรกvanie neลพiaducich ฤastรญ, ako sรบ izolovanรฉ styky a zvary. Spojkovanie polรญ bolo zaistenรฉ โ€žrรฝchlospojkamiโ€œ bez vล•tania otvorov, aby sa skrรกtil ฤas kladenia, ฤo sa s odstupom ukรกzalo ako dobre zvolenรฉ rieลกenie.

Úprava štrkového lôลพka do profilu strojom SSP 100 na zastávke Trenฤín-predmestie

รšprava ลกtrkovรฉho lรดลพka do profilu strojom SSP 100 na zastรกvke Trenฤรญn-predmestie 

Rekonลกtrukcie priecestรญ

Kladenie roลกtu sa muselo koordinovaลฅ s rekonลกtrukciami priecestรญ. Hlavnรฉ priecestie v km 48,503 s dฤบลพkou 23 m si vyลพadovalo nasadenie zvรฝลกenรฉho poฤtu pracovnรฝch kapacรญt z dรดvodu uzรกvierky na krรกtky ฤas a frekventovanosti komunikรกcie III/507062. Prรกce prebiehali aj v noฤnรฝch hodinรกch. Konลกtrukciu priecestia v km 48,405 a 46,553 tvorรญ celogumovรฝ STRAIL vrรกtane zรกvernรฝch mรบrikov a asfaltovรฉho krytu k priฤพahlej komunikรกcii, ktorรฉ sa realizovali po smerovej a vรฝลกkovej รบprave.

Doplnenie ลกtrku koฤพajovรฉho roลกtu sa postupne realizovalo sรบpravou 12 vรฝsypnรฝch vozov, ktorรฉ sa kvรดli kratลกej vzdialenosti z lomu Vtรกฤnik nasรบvali zo smeru Mnรญchova Lehota. Koฤพaj na celom รบseku bola zameranรก metรณdou APK a bola 3-krรกt vรฝลกkovo a smerovo upravenรก automatickou strojovou podbรญjaฤkou radu ASP 08-275. Stabilizรกcia koฤพaje sa zaistila po kaลพdom podbitรญ strojom DGN 90 a รบprave ลกtrkovรฉho lรดลพka do profilu strojom SSP 100. Na podbitie รบsekov v mieste priecestia sa pouลพila ASP z flotily ลฝSR.

Podฤพa investiฤnรฉho zadania sa na celom รบseku zriadila bezstykovรก koฤพaj podฤพa predpisu S3. Pri zvรกranรญ sa pouลพili metalotermickรฉ zvary UIC60, R65 a prechodovรฉ zvary UIC60/ R65. Vzhฤพadom na roฤnรฉ obdobie bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ napรญnacie zariadenie. Po zriadenรญ BK v dovolenej upรญnacej teplote sa vykonala kontrola rovinatosti zvarov, NDT kontrola zvarov ultrazvukom a preลพarovanรญm.

Zrekonštruované priecestie v km 48,405

Zrekonลกtruovanรฉ priecestie v km 48,405

Nรกstupiลกtia

Nรกstupnรก hrana na zastรกvke Trenฤรญn-predmestie sa kompletne demontovala, vyrovnal sa podklad na uloลพenie zรกkladovรฝch pรคtiek a nรกsledne tvaroviek TISCHER. Vรฝลกkovรก vzdialenosลฅ nรกstupnej hrany a TK je po rekonลกtrukcii 290 mm vo vzdialenosti 1 650 mm. V ลฝST Trenฤianska Turnรก prebehla rekonลกtrukcia dvoch nรกstupnรฝch hrรกn priฤพahlรฝch ku koฤพaji ฤ. 1. Podฤพa poลพiadaviek sa zriadili nรกstupnรฉ hrany ku koฤพaji ฤ. 2 a 3 z vyzรญskanรฝch tvaroviek TISCHER a zรกkladovรฝch pรคtiek. Vรฝลกkovรฝ rozdiel medzi TK a nรกstupnou hranou je 200 mm vo vzdialenosti 1 650 mm. 

Zrekonštruovaná koฤพaj ฤ. 1 v mestskej ฤasti Trenฤína

Zrekonลกtruovanรก koฤพaj ฤ. 1 v mestskej ฤasti Trenฤรญna

Zรกver

Hlavnรฝm cieฤพom projektu bolo zhotovenie diela v poลพadovanej kvalite pri garantovanej dฤบลพke nepretrลพitej vรฝluky 40 dnรญ s prihliadnutรญm na ฤas vykonรกvania prรกc. Tento faktor citeฤพne sลฅaลพoval realizรกciu celรฉho diela. V rรกmci investiฤnej akcie sa v rรฉลพii ลฝSR zrekonลกtruovali aj dve mostnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ pรดvodne neboli v plรกne.

Technickรฉ รบdaje stavby

ฤŒas realizรกcie projektu: 2 mesiace
Dฤบลพka รบseku: 5 056 m Pouลพitรฉ koฤพajovรฉ pole UIC60: 3 913 m
Pouลพitรฉ koฤพajovรฉ pole R65: 1 143 m
รšplnรก vรฝmena koฤพajovรฉho lรดลพka โ€“ kamenivo, fr. 32/63 mm: 9 954 m3
Smerovรก a vรฝลกkovรก รบprava koฤพaje: 15 168 m
Montรกลพ podvalovรฝch kotiev: 510 ks
Zriadenie BK โ€“ poฤet zvarov: 424 ks
Pouลพitie napรญnacieho zariadenia: 36 ks
Rekonลกtrukcia priecestรญ: 2 ks
Rekonลกtrukcia nรกstupรญลกลฅ: 3 ks

 

TEXT: Bc. Miroslav Jindล™ich, DiS., Ing. Andrej Podลกivka  
FOTO: STRABAG, s. r. o.

Miroslav Jindล™ich je vedรบci prevรกdzkovej jednotky v spoloฤnosti Strabag.
Andrej Podลกivka je trainee v tejto spoloฤnosti.

Najฤรญtanejลกie