image 79149 25 v1
Galรฉria(3)

Machnรกฤ vย Trenฤianskych Tepliciach: Preฤo si tรบto modernรบ zrรบcaninu cenรญme?

Akรฉ zรกsahy a architektonickรฉ vstupy eลกte moลพno povaลพovaลฅ za obnovu oลพivujรบcu pรดvodnรฉ kvality pamiatky a kedy uลพ ide o bezoฤivรบ prestavbu niฤiacu to, preฤo si tรบto architektรบru cenรญme?

liecebny dom machnac
Machnac

Balansovanie medzi zveฤพaฤovanรญm pamiatkovรฝch hodnรดt aย zhodnocovanรญm investรญciรญ patrรญ kย zรกkladnรฝm aย nevyฤerpateฤพnรฝm tรฉmam pamiatkovej starostlivosti na celom svete. Jednou zย pamiatok, oย ktorej sa na Slovensku za ostanรฉ roky najviac rozpรบtala takรกto diskusia, je nesporne Lieฤebnรฝ dom Machnรกฤ vย Trenฤianskych Tepliciach.

Vrchol ฤeskoslovenskรฉho funkcionalizmu

Architektรบra bola vย medzivojnovom ฤŒeskoslovensku na medzinรกrodnom vรฝslnรญ tak, ako nebola nikdy predtรฝm ani potom. Diela naลกich architektov boli publikovanรฉ vย ฤasopisoch po celej Eurรณpe, modernรฉ ฤŒeskoslovensko (vzor demokracie aย trhovej ekonomiky) bolo ฤasto miestom stretnutia otcov modernizmu, ako sรบ Le Corbusier, Mies van der Rohe, Moholy-Nagy ฤi Richard Meier. Nechodili kย nรกm vลกak prednรกลกaลฅ ako dneลกnรญ โ€žstar architectsโ€œ, ale prichรกdzali na stretnutiaย diskutovaลฅ sย naลกimi architektmi aย teoretikmi ako sย rovnocennรฝmi partnermi. Jednรฝm zย tรฝch, ฤo zasiahli do medzinรกrodnej diskusie, bol aj Jaromรญr Krejcar (1895 โ€“ 1949), praลพskรฝ avantgardnรฝ architekt, ktorรฝ bol doma tak vย Parรญลพi aย Londรฝne, ako aj vย Moskve. Svoje najรบspeลกnejลกie dielo vลกak zanechal na Slovensku, aย to vย podobe Lieฤebnรฉho domu Machnรกฤ vย Trenฤianskych Tepliciach.

Ako presvedฤenรฝ funkcionalista uลพ od 20. rokov minulรฉho storoฤia presadzoval, aby sa architekti zamerali na vedeckรฉ rieลกenie รบลพitkovรฝch aย technickรฝch problรฉmov architektรบry. Odmietal zdobenie aย celkovo sa odmerane staval kย snahe akokoฤพvek estetizovaลฅ architektรบru. Napriek tomu mala jeho tvorba nielen premyslenรบ funkฤnรบ aย technickรบ strรกnku, ale vลพdy aj brilantnรบ aย originรกlnu kompozรญciu aย kvalitne spracovanรฝ detail. Prรกve Machnรกฤ bol manifestom takejto prรกce.

Krejcar vย roku 1929 vyhral architektonickรบ sรบลฅaลพ na stavbu Lieฤebnรฉho domu pre Nemocenskรบ pokladnicu sรบkromnรฝch รบradnรญkov, pre ktorรฝch uลพ predtรฝm postavil Spolkovรฝ dom vย Prahe. Trenฤianske Teplice boli vtedy jednรฝm zย najpopulรกrnejลกรญch aย najmodernejลกรญch kรบpeฤพnรฝch miest vย republike aย Nemocenskรก pokladnica vย nich zรญskalaย prominentnรฝ pozemok na okraji trenฤianskoteplickรฉho kรบpeฤพnรฉho parku, vย jednej zย najลพivลกรญch lokalรญt mesteฤka.

Lieฤebnรฝ dom Machnรกฤ vย Trenฤianskych Tepliciach

Utopickรฉ sny

Do zelene parku navrhol architekt Krejcar elegantnรบ bielu stavbu. Nie nรกhodou vย jej vysunutรฝch terasรกch, dlhรฝch lรญniรกch pรกsovรฝch okien ฤi ฤพahkรฝch oceฤพovรฝch zรกbradliach balkรณnov rozoznรกvame zaoceรกnsku vรฝletnรบ loฤ, veฤ architektรบra mala byลฅ podฤพa funkcionalistov strojom na bรฝvanie. Architekt onu strojovรบ premyslenosลฅ aย funkฤnosลฅ vลกak nenavrhol len formรกlne, vย dispozรญciรกch 106 dvojlรดลพkovรฝch izieb sedelo vลกetko na milimeter presne ako vย kajutรกch parnรญka, priฤom originรกlny patent odsรบvania okennรฝch krรญdel zย dielne bratislavskej firmy Kraus dodnes dokรกลพe skromnรบ izbu otvoriลฅ do krajiny sย luxusom, akรฝ zaลพรญvame vย modernรฝch zasklenรฝch vilรกch.

No Krejcar nepredpokladal, ลพe hostia budรบ trรกviลฅ veฤพa ฤasu vo svojich izbรกch, jeho lieฤebnรฝ dom mal maลฅ vo veฤพkej miere spoloฤenskรบ funkciu, bol ukรกลพkou tak trochu utopickรฝch snov oย beztriednom kolektรญvnom spรดsobe ลพivota. Ubytovanรฝch mali socializovaลฅ rรดzne spoloฤenskรฉ priestory โ€“ od striech vybavenรฝch sprchami aย pieskovรฝmi plรกลพami urฤenรฝmi na ozdravnรฝ โ€žslneฤnรฝ kรบpeฤพโ€œ aลพ po zasklenรฉ chrรณmom ลพiariace priestory jedรกlne sย estrรกdnym pรณdiom aย modernรฝm barom. Kรบpeฤพnรฝ ลพivot vลกak vย Machnรกฤi prebiehal len vย letnej sezรณne, na zimu oknรก zabednili izolaฤnรฝmi doskami aย dom nechali temperovaลฅ do ฤalลกieho leta.

Na predaj

Sezรณna vย roku 2002 bola pre lieฤebnรฝ dom poslednou. Jeho vtedajลกรญ majiteฤพ (Slovenskรฉ lieฤebnรฉ kรบpele) totiลพ Machnรกฤ uzavrel pre rastรบce technickรฉ problรฉmy aย pre sย tรฝm spojenรบ klesajรบcu nรกvลกtevnosลฅ. Uลพ po druhej svetovej vojne pritom lieฤebnรฝ dom prijรญmal hostรญ celoroฤne aย dokonca svojho fungovania patril kย najvรคฤลกรญm ubytovacรญm zariadeniam mesteฤka. Na zaฤiatku milรฉnia sa vลกak zdala รบspeลกnรก medzivojnovรก epocha Machnรกฤa uลพ zabudnutรก aย poloลกtรกtna firma sa rozhodla objekt predรกvaลฅ sย โ€žลฅarchouโ€œ nรกrodnej kultรบrnej pamiatky. Banner sย nรกpisom For sale (Na predaj) sa od tohto obdobia stal charakteristickรฝm znakom lieฤebnรฉho domu, akoby uลพ bol sรบฤasลฅou jeho architektรบry.

NEVYLIEฤŒITEฤฝNร MACHNรฤŒ

Dnes je to uลพ 20 rokov od vyhlรกsenia tohto ลกpiฤkovรฉho diela za pamiatku. Za ten ฤas sa stihol niekoฤพkokrรกt zmeniลฅ majiteฤพ aย vzniklo aj niekoฤพko projektov, ako dom adaptovaลฅ. Cieฤพom doposiaฤพ prezentovanรฝch projektov bolo premeniลฅ lieฤebnรฝ dom na luxusnรฝ hotel, ฤo uลพ samo osebe generuje zรกkladnรฝ rรฉbus obnovy โ€“ ako zvรฝลกiลฅ komfort vย izbรกch bez hygienickรฉho zariadenia tak, aby neklesol ich poฤet aย sย nรญm ani rentabilita projektu, aleboย ako zabrรกniลฅ รบnikom tepla zย tejto โ€žletnejโ€œ stavby zย oceฤพobetรณnovรฉho skeletu sย tehlovou vรฝplลˆou hrubou len 25 cm?

Uspokojivรฉ rieลกenie, ktorรฉ by zachovalo elegantnรบ ลกtรญhlosลฅ aย ฤพahkosลฅ tejto pamiatky, zatiaฤพ ลพiaden developermi pripravenรฝ, ekonomicky priaznivรฝ projekt nedokรกzal priniesลฅ. Ich nรกvrhy totiลพ vo veฤพkej miere vychรกdzali zoย ลกtandardnรฝch prรญstupov, akรฉ poznรกme zo โ€žzatepฤพovaniaโ€œ panelovรฝch domov aย dostavieb novรฝch spojovacรญch chodieb, ktorรฉ bezprecedentne deformovali pรดvodnรบ siluetu diela. Prirodzene tak narazili na odpor pamiatkarov aย odbornรญkov na modernรบ architektรบru, rozpรบtali onรบ diskusiu oย hraniciach zachrรกnenia aย zachovania pamiatky.

Zlyhanie ฤi zmena stratรฉgie?

Hฤพadanie rieลกenia pre Lieฤebnรฝ dom Machnรกฤ vลกak nevychรกdzalo len zย รบsilia investorov, sรกm Krajskรฝ pamiatkovรฝ รบrad Trenฤรญn vyvรญjal aktivity. Vย roku 2006 zorganizoval konferenciu, na ktorej sa stretli viacerรฉ kapacity zย oblasti obnovy architektรบry zo Slovenska aj ฤŒiech, navrhovali rieลกenia zdruลพovania izieb tak, aby vznikla plocha na vloลพenie potrebnรฝch hygienickรฝch ลกtandardov, skรบmali moลพnosti tepelnej izolรกcie, avลกak ลพiaden zย ich nรกvrhov investori neprijali.

Na Machnรกฤi tak zaฤal prebiehaลฅ proces, ktorรฝ sme videli uลพ pri viacerรฝch pamiatkovรฝch objektoch. Majiteฤพ nemรก zรกujem udrลพiavaลฅ ani strรกลพiลฅ objekt aย ลกtรกt nemรก dosลฅ sily, aby ho motivoval ฤi prinรบtil sa oย svoj majetok staraลฅ. Do nestrรกลพenรฉho objektu stรกle ฤastejลกie vnikali ฤพudia aย za prekvapujรบcej nevลกรญmavosti okolia aย miestnych autorรญt zย neho rรกzom zmizli kovovรฉ zรกbradlia schodรญsk, boli systematicky rozbitรฉ vลกetky umรฝvadlรก vย izbรกch ฤi dokorรกn pootvรกranรฉ oknรก. รšsilie pamiatkarov oย zรกkladnรฉ zabezpeฤenie stavby napokon doviedlo majiteฤพa kย stratรฉgii znรกmej zย rรดznych medializovanรฝch kรกuz โ€“ objekt previedol na firmu vย zahraniฤรญ, takลพe vymรกhanie zรกkladnej รบdrลพby aย zabezpeฤenie pamiatky je takpovediac nemoลพnรฉ. Zย lieฤebnรฉho domu sa za niekoฤพko rokov stala ruina.

ฤŒakanie na novรบ vรญziu

Paradoxne, lieฤebnรฝ dom nestrรกca svoje ฤaro ani dnes. Stรกle lรกka mnoลพstvo ฤพudรญ, nielen zvedavcov, takzvanรฝch โ€žurbanexplorerovโ€œ, ale aj mladรฝch angaลพovanรฝch umelcov aย architektov, ktorรญ svoju prvotnรบ zvedavosลฅ pretavili do รบsilia upozorniลฅ aย zachrรกniลฅ tรบto pamiatku. Od roku 2011 pripravilo neformรกlne zdruลพenie Abandoned (re)creation sรฉriu podujatรญ, umeleckรฝch intervenciรญ, prednรกลกok ฤi prezentรกciรญ tematizujรบcu problรฉmy tejto pamiatky. Pravidelnรฉ aktivity, ktorรฉ sa konali sย podporou najvรคฤลกieho medzinรกrodnรฉho kultรบrneho podujatia Trenฤianskych Teplรญc (festivalu Artfilm), prebรบdzali zรกujem verejnosti, prinรกลกali diskusiu oย novรฝch investiฤnรฝch prรญstupoch aย rieลกeniach, ako priviesลฅ kย novรฉmu ลพivotu aj takรบto komplikovanรบ stavbu.

Takรฉto aktivity moลพno povaลพovaลฅ za mladรญcke snรญvanie alebo hru, no prรญklady zo zahraniฤia aย uลพ aj zย domรกceho prostredia (napr. obnova neologickej synagรณgy vย ลฝiline ฤi tabakovej tovรกrne vย Koลกiciach) naznaฤujรบ, ลพe nielen veฤพkรญ hrรกฤi zย biznisu ฤi ลกtรกt sรบ schopnรญ zachrรกniลฅ chรกtrajรบcu pamiatku. Hฤพadanie neลกtandardnรฝch stratรฉgiรญ vo vyuลพitรญ, ale aj financovanรญ aย samotnom spรดsobe obnovy azda mรดลพe byลฅ jednรฝm zย vรฝchodรญsk, ako zachovaลฅ pamiatky, kde jednoduchรก matematika investรญcie aย zisku nedokรกลพe fungovaลฅ. Kultรบrny aย kreatรญvny priemysel, ako novรฉ odvetvie ekonomiky aย biznisu, je vย postindustriรกlnych krajinรกch na vzostupe. Na konzervatรญvnejลกom Slovensku je vลกak stรกle vnรญmanรฝ sย nedรดverou a,ย bohuลพiaฤพ, mesto Trenฤianske Teplice je jednรฝm zย prรญkladov takejto zdrลพanlivosti. Kreatรญvny priemysel tento rok stratil vย meste svoju najsilnejลกiu oporu โ€“ najstarลกรญ aย najrenomovanejลกรญ slovenskรฝ filmovรฝ festival sa po rokoch prehlbujรบcej sa stagnรกcie aย nezรกujmu zo strany mesta presunul do Koลกรญc.

Histรณria รบspechov mesta bola vลพdy spojenรก so silnรฝmi aย invenฤnรฝmi osobnosลฅami jeho sprรกvcov. ฤŒi uลพ to bol zakladateฤพ grรณf Illeshรกzy, veฤพkopodnikateฤพ barรณn Sinna, alebo prvorepublikovรฝ riaditeฤพ kรบpeฤพov Topinka, kaลพdรฝ zย nich svojimi odvรกลพnymi vรญziami dokรกzal posunรบลฅ mesto ฤalej. Ostรกva teda dรบfaลฅ, ลพe iย dneลกnรฉ autority opรคลฅ nรกjdu podobnรบ gurรกลพ aย nรกpaditosลฅ. Moลพno prรกve aj pri zรกchrane jednej zย vlajkovรฝch lodรญ minulรฝch รบspechov โ€“ pri Kรบpeฤพnom dome Machnรกฤ.

TEXT: Mgr. Peter Szalay PhD., รšstav stavebnรญctva aย architektรบry SAV

FOTO: ARCHรV ARCHITEKTรšRY รšSTARCH SAV

ฤŒlรกnok bol uverejennรฝ v ฤasopise ASB

Najฤรญtanejลกie