image 67052 25 v1

Elektriฤka v Petrลพalke โ€“ urbanistickรก sรบลฅaลพ

Partneri sekcie:

V Bratislave sme si eลกte nestihli zvyknรบลฅ na to, ลพe infraลกtruktรบrne projekty a veฤพkรฉ verejnรฉ investรญcie mรดลพu vychรกdzaลฅ zo sรบลฅaลพe nรกvrhov, kde svoj nรกzor vyslovia odbornรญci โ€“ urbanisti, architekti ฤi dopravnรญ inลพinieri. Hneฤ prvรก takรกto sรบลฅaลพ o petrลพalskej elektriฤke priniesla viac otรกznikov ako odpovedรญ.

Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy sme oslovili s otรกzkami o ฤalลกom priebehu 2. etapy projektu Nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu v Bratislave, teda elektriฤky v Petrลพalke od Bosรกkovej ulice aลพ po Janรญkov dvor. Na niektorรฉ odpovedal Ing. Tibor Schlosser, hlavnรฝ dopravnรฝ inลพinier Bratislavy, a na ostatnรฉ Ing. arch. Ingrid Konrad, hlavnรก architektka Bratislavy. Vzhฤพadom na to, ลพe okolo vรฝsledkov sรบลฅaลพe nastal nejasnรฝ informaฤnรฝ ลกum, odpoveฤ na poslednรบ otรกzku Ingrid Konrad rozลกรญrila o vyjadrenie k celkovรฉmu priebehu sรบลฅaลพe.

Akรฝ je ฤasovรฝ harmonogram 2. etapy (vrรกtane priebehu sรบลฅaลพe nรกvrhov na urbanistickรฉ rieลกenie centrรกlnej osi Petrลพalky) verejnรฉho obstarรกvania na zhotovovateฤพa projektovej dokumentรกcie petrลพalskej elektriฤky?

Tibor Schlosser: V sรบฤasnosti je platnรก zmluva s konzorciom na 2. etapu do รบrovne projektovej dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie. Potom bude musieลฅ prebehnรบลฅ novรก sรบลฅaลพ na dodรกvateฤพa projektovej dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie, ako aj na realizรกciu. Moลพno to pripraviลฅ aj pomocou ลพltรฉho ยญFIDIC-u, kde by bola jedna sรบลฅaลพ a vyberal by sa jeden subjekt na projektovรบ dokumentรกciu aj na realizรกciu. Predpokladรก sa, ลพe sa to udeje do konca roka 2015, aby sa mohlo kontinuรกlne pokraฤovaลฅ.

Akรฝ je predpokladanรฝ ฤasovรฝ harmonogram realizรกcie stavebnรฉho diela elektriฤkovej trate v Petrลพalke?
Tibor Schlosser: Roky 2016 aลพ 2019.

Akรก je predpokladanรก cena projektovej dokumentรกcie?
Tibor Schlosser: Cena nie je znรกma. Bude aลพ po verejnej sรบลฅaลพi.

Z akรฝch zdrojov bude projektovรก dokumentรกcia financovanรก?
Tibor Schlosser: Z eurรณpskych fondov โ€“ Operaฤnรฝ program doprava (OPD)

Z akรฝch zdrojov bude financovanรก realizรกcia dopravnej stavby samotnej elektriฤkovej trate?
Tibor Schlosser: Z eurรณpskych fondov โ€“ Operaฤnรฝ program doprava (OPD)

Z akรฝch zdrojov bude financovanรก realizรกcia รบprav verejnรฉho priestoru v okolรญ elektriฤkovej trate?
Ingrid Konrad: Eรš bude financovaลฅ len zรกkladnรฉ โ€žprรญsluลกenstvoโ€œ k elektriฤkovej trati, t. j. bezprostrednรฉ plochy okolo trate vrรกtane zastรกvok, nevyhnutnรฉ prieฤne prepojenia so sรบฤasnรฝmi komunikรกciami, respektรญve kriลพovanie s nimi a plochy aj komunikรกcie dรดleลพitรฉ na napojenie na doplnkovรบ autobusovรบ dopravu.

Akรฝm spรดsobom bude prebiehaลฅ participatรญvne plรกnovanie a ktorรฉ konkrรฉtne akcie (s ฤasovรฝm rozvrhom) k tomu pripravujete?
Ingrid Konrad: Participรกcia bude prebiehaลฅ vo fรกze tvorby zadania urbanistickej ลกtรบdie. Bude maลฅ tri fรกzy โ€“ informaฤnรบ, aktรญvnu (napr. formou Urban walk) a prieskum. Mala by prebiehaลฅ v auguste a septembri 2014.

Trasa elektriฤkovej trate je uลพ pevne stanovenรก alebo je moลพnรฉ eลกte stรกle uvaลพovaลฅ o alternatรญvnom trasovanรญ, alebo aj alternatรญvnom uloลพenรญ trate โ€“ pozemnรก, estakรกdovรก, zapustenรก, inรฉ…?
Ingrid Konrad: Zรกkladnรก os trasovania elektriฤky je definovanรก a overovala ju urbanistickรก sรบลฅaลพ nรกvrhov. Odporรบฤanie Eurรณpskej komisie je povrchovรฝ variant.  

Do akej miery mรดลพe eลกte tretia strana (obฤianske zdruลพenia alebo aktivisti) zasiahnuลฅ do spรดsobu vedenia trate?
Ingrid Konrad: Traลฅ je nevyhnutnรฉ viesลฅ v sรบlade s technickรฝmi moลพnosลฅami, ฤo najviac reลกpektovaลฅ prรญrodnรฉ danosti a prispรดsobiลฅ im osadenie trate na terรฉne.

Ktorรฉ pripomienky k รบzemiu zo strany obฤianskych zdruลพenรญ a aktivistov boli prospeลกnรฉ a boli alebo budรบ zohฤพadnenรฉ vo vรฝslednej projektovej dokumentรกcii?
Ingrid Konrad: Obฤania dali jasne najavo, ลพe rozmรฝลกฤพajรบ v sรบlade so sรบฤasnรฝmi trendmi rozvoja miest v zmysle tvorby udrลพateฤพnรฉho rozvoja mesta. Podporili elektriฤku a ฤo sa tรฝka vedenia paralelnej dopravnej komunikรกcie pozdฤบลพ elektriฤkovej trate, dali jednoznaฤnรฝ signรกl, ลพe nesmie byลฅ vedenรก po celej dฤบลพke elektriฤkovej trate. Aktรญvni obฤania zorganizovali petรญciu โ€žChceme pri Chorvรกtskom ramene mestskรฝ park a cyklotrasy โ€“ nie ลกtvorprรบdovรบ cestuโ€œ, ktorรบ, mimochodom, podpรญsalo pribliลพne 6 000 ฤพudรญ a na internete sa k nim pridalo ฤalลกรญch 9 000. Podporili aj vypรญsanie urbanistickej sรบลฅaลพe. Okrem inรฉho ลพiadali ฤo v najvรคฤลกej moลพnej miere zachovaลฅ jestvujรบce stromy a zelenรฉ plochy. Ich poลพiadavky, ako aj nรกzor ลกirokej verejnosti budeme diskutovaลฅ v participaฤnom procese pri tvorbe zadania, t. j. spolu s obyvateฤพmi a s autorom vรญลฅaznรฉho sรบลฅaลพnรฉho nรกvrhu budeme hฤพadaลฅ optimรกlne rieลกenia, diskutovaลฅ o zachovanรญ a tvorbe novรฝch prรญrodnรฝch plรดch a verejnรฝch priestorov v kontexte severojuลพnej rozvojovej osi Petrลพalky.

Z akรฉho dรดvodu majรบ byลฅ okrem vรญลฅaza sรบลฅaลพe nรกvrhov prizvanรฉ aj ฤalลกie dva architektonickรฉ tรญmy?
Ingrid Konrad: Od 1. jรบla 2013 vstรบpila do platnosti novelizรกcia zรกkona ฤ. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarรกvanรญ (zmena 95/2013 Z. z.) a v intenciรกch tohto zรกkona bolo potrebnรฉ nastaviลฅ sรบลฅaลพnรฉ podmienky sรบลฅaลพe nรกvrhov ako proces verejnรฉho obstarรกvania. To sa od zaฤiatku javilo ako priekopnรญcka a ฤasovo veฤพmi nรกroฤnรก prรกca, ktorej sรบฤasลฅou boli priebeลพnรฉ konzultรกcie na รšrade pre verejnรฉ obstarรกvanie, ako aj so Slovenskou komorou architektov pri prรญprave sรบลฅaลพnรฝch podmienok. Ukazuje sa, ลพe definovanie sรบลฅaลพe nรกvrhov v procese verejnรฉho obstarรกvania tak, aby to naozaj zodpovedalo hฤพadaniu optimรกlneho rieลกenia a sรบฤasne aj jeho oceneniu v zmysle zadania zรกkazky, mรก pri sรบฤasnรฝch prรกvnych predpisoch veฤพa รบskalรญ, najmรค v sรบvislosti s rokovanรญm o zmluvnรฝch podmienkach, hlavne o cene. Podฤพa nรกลกho nรกzoru, ako aj nรกzoru komory architektov by vygenerovanie najlepลกieho rieลกenia z urbanistickej sรบลฅaลพe malo byลฅ preferenciou pri zadanรญ zรกkazky, pretoลพe tu ide o duลกevnรฉ dielo, nie o nรกkup tovaru.

V oblasti architektรบry, urbanizmu a รบzemnรฉho plรกnovania povaลพujeme za prvoradรบ kvalitu diela, o ktorej mohla rozhodnรบลฅ len verejnรก anonymnรก ideovรก urbanistickรก sรบลฅaลพ nรกvrhov. Poslanรญm sรบลฅaลพe nรกvrhov bolo vygenerovaลฅ inovatรญvne a optimรกlne urbanistickรฉ rieลกenie predmetnรฉho รบzemia v kontexte s eurรณpskymi dohovormi โ€“ primรกtor Milan Ftรกฤnik podpรญsal v roku 2012 v sรบlade s Programom hospodรกrskeho a sociรกlneho rozvoja strategickรฝ dokument Dohovor primรกtorov a starostov eurรณpskych miest, ktorรฝm sa Bratislava hlรกsi k plneniu stanovenรฝch cieฤพov stratรฉgie Eurรณpa 20-20 znรญลพiลฅ do roku 2020 emisie sklenรญkovรฝch plynov o 20 % oproti roku 1990 a zvรฝลกiลฅ podiel obnoviteฤพnรฝch zdrojov na 20 % a energetickรบ efektรญvnosลฅ o 20 %.

Odbornรก medzinรกrodnรก porota vyhodnotila sรบลฅaลพ tak, ลพe na zรกklade bodovรฉho hodnotenia udelila prvรบ cenu nรกvrhu ฤ. 6 โ€“ autori: prof. Ing. arch. Bohumil Kovรกฤ, PhD., Ing. Ladislav Benฤek, PRO.BE; spoluautori: Ing. arch. Karol Gรถrner, Ing. arch. Lucia ล tefancovรก; spoluprรกca: Ing. arch. Igor Hianik, Ing. arch. Nikola Winkovรก. Vzhฤพadom na veฤพkรฝ, aลพ vyลกe 30-percentnรฝ, bodovรฝ rozdiel medzi prvรฝm a ostatnรฝmi nรกvrhmi sa porota rozhodla druhรบ a tretiu cenu neudeliลฅ. Do rokovacieho konania boli na zรกklade sรบลฅaลพnรฝch podmienok, kde boli zahrnutรฉ aj poลพiadavky verejnรฉho obstarรกvania, vyzvanรญ prvรญ traja sรบลฅaลพiaci v poradรญ podฤพa poฤtu bodov, t. j. aj nรกvrh ฤ. 1 โ€“ Zdruลพenie โ€žAPROX โ€“ DOPRAVOPROJEKTโ€œ โ€“ autori: Ing. arch. ฤฝubomรญr Mezovskรฝ, Ing. arch. Jozef Marioth, Ing. Ivan Kaฤo, a nรกvrh ฤ. 4 โ€“ autori: Ing. arch. Tomรกลก ล ebo, Mgr. art. Igor Lichรฝ, Ing. arch. Aleลก Hradeckรฝ, PhD., Ing. arch. Peter Gura; dopravnรฉ rieลกenie: Ing. Dr. Milan Skyva. Po ukonฤenรญ urbanistickej sรบลฅaลพe nรกvrhov vyzval vyhlasovateฤพ podฤพa zรกkona o verejnom obstarรกvanรญ spracovateฤพa nรกvrhu, ktorรฉmu bola udelenรก prvรก cena, a v zmysle bodovรฉho hodnotenia aj spracovateฤพov nรกvrhov, ktorรฝm porota cenu neudelila a umiestnili sa na ลกtvrtom a piatom mieste.

Z dรดvodu procesu verejnรฉho obstarรกvania, v rรกmci ktorรฝch nemรดลพu byลฅ do ukonฤenia sรบลฅaลพe na vรฝber spracovateฤพa urbanistickej ลกtรบdie vรดbec zverejnenรฉ informรกcie o priebehu, hodnotenรญ a prรกci poroty ani nemoลพno predstaviลฅ ocenenรฉ nรกvrhy sรบลฅaลพe, sa na verejnosลฅ dostali len oficiรกlne informรกcie z Vestnรญka verejnรฉho obstarรกvania. Keฤลพe nรกs  v sรบvislosti s tรฝm oslovila odbornรก verejnosลฅ, zverejnili sme na webe mesta vลกetky sรบลฅaลพnรฉ nรกvrhy. Aj v tomto nastavenรญ je proces po sรบลฅaลพi na centrรกlnu rozvojovรบ os Petrลพalky prinajmenลกom atypickรฝ a vลกetci zรบฤastnenรญ, ako aj odbornรก verejnosลฅ ho vnรญmajรบ veฤพmi kriticky. Samozrejme, ลพe v kontexte celej problematiky to povaลพujem za neลกลฅastnรฉ a sledujem diskusiu medzi niektorรฝmi kolegami, ktorรญ, a s tรฝm sa stretรกvam v mojej krรกtkej praxi po prvรฝ raz, znevaลพujรบ jednomyseฤพnรฉ rozhodnutie medzinรกrodnej sรบลฅaลพnej poroty eลกte pred tรฝm, ako mohol autor ocenenรฝ nรกvrh verejne predstaviลฅ. Navonok je to, ลพiaฤพ, prรกve pre architektov neveฤพmi dobrรก reklama, pretoลพe prรกve preto volรกme po architektonickรฝch sรบลฅaลพiach, aby sa zvรฝลกila stavebnรก kultรบra a tรฝm aj vรกลพnosลฅ nรกลกho povolania. A kaลพdรฝ z nรกs mรดลพe byลฅ raz v porote, raz sรบลฅaลพiacim. 

Projekt elektriฤky v Petrลพalke

Elektriฤka v Petrลพalke: cynickรก hra s verejnosลฅou

Redakฤnรก รบprava: Mรกria Novรกkovรก
Dokumentรกcia: Magistrรกt hl. mesta SR Bratislavy