J. Valko: โDo vรฝstavby tunela sme iลกli sย reลกpektom…โ
... tak hodnotรญ poฤiatky vรฝstavby tunela Ovฤiarsko Ing. Jozef Valko, hlavnรฝ stavbyvedรบci pri projekte tohto tunela. Nakoniec to nebolo aลพ takรฉ nรกroฤnรฉ, severnรก tunelovรก rรบra bola prerazenรก v aprรญli 2016 a juลพnรก v jรบli tohto roka. Tunel s celkovou dฤบลพkou 2 367 m by mal byลฅ v plnom profile odovzdanรฝ do uลพรญvania koncom roka 2018. Ako to vyzerรก s jeho vรฝstavbou v sรบฤasnosti?
Firma URANPRES, s. r. o., realizuje pod vaลกรญm vedenรญm stavebnรบ a razenรบ ฤasลฅ tunela Ovฤiarsko. Ako sa vyvรญja situรกcia vo vรฝstavbe tohto tunela?
Do vรฝstavby tohto tunela sme iลกli s reลกpektom, keฤ sme sa vลกak nakoniec dostali do masรญvu, ukรกzalo sa, ลพe geolรณgia je lepลกia, neลพ sa predpokladalo. Nakoniec sa viac prรกc robilo vrtno-trhacรญmi prรกcami ako strojnรฝm rozpojovanรญm, takลพe to nebolo aลพ takรฉ nรกroฤnรฉ. Nejakรฉ problรฉmy sa, samozrejme, objavili, najmรค na vรฝchode, kde sa pohla portรกlovรก stena. Vรฝstavba sa potom pozastavila a museli sa vykonaลฅ sanaฤnรฉ prรกce. Dรดvodom bolo najmรค to, ลพe portรกl prรญliลก dlho โstรกlโ, keฤลพe sa menil projekt. To spรดsobilo v zosuvnom รบzemรญ vรฝchodnรฉho portรกlu degradรกciu masรญvu za portรกlovou stenou. Vรฝsledkom bol asi polroฤnรฝ ฤasovรฝ sklz, ktorรฝ viedol k prepracovaniu harmonogramu prรกc. Severnรก tunelovรก rรบra bola nakoniec prerazenรก v aprรญli 2016 (iba tri mesiace po pรดvodne plรกnovanom termรญne) a juลพnรก v jรบli tohto roka, asi s mesaฤnรฝm predstihom oproti novรฉmu harmonogramu. Celรฝ tunel sa razil Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou.
Pri tuneli Viลกลovรฉ sa v rรกmci rรดznych zmien a dlhej histรณrie menilo aj trasovanie, v prรญpade tunela Ovฤiarsko zostalo podฤพa pรดvodnรฉho nรกvrhu?
Trasovanie, ktorรฉ sa navrhlo uลพ poฤas razenia prieskumnej ลกtรดlne, zostalo v tomto prรญpade zachovanรฉ. Poฤas vรฝstavby doลกlo len k menลกรญm รบpravรกm, a to v nadvรคznosti na zmenu rรฝchlostnej kategรณrie na 100 km/h. Robila sa tzv. reprofilรกcia, ฤiลพe sa upravovali oblรบky, najmรค v juลพnej tunelovej rรบre, aby vyhovovali nรกvrhovej rรฝchlosti.
Firma URANPRES, s. r. o., realizovala aj poฤiatoฤnรฉ razenie tunela Viลกลovรฉ, ako to tam prebiehalo?
Mali sme na starosti prvรฝch 100 m z kaลพdej strany tunela. Pri vรฝchodnom portรกli sme nemali obavy, pri zรกpadnom sme vลกak oฤakรกvali zloลพitรบ geolรณgiu. Nakoniec sme sรญce รบspeลกne vyrazili aj viac ako 100 m, ale ako to uลพ bรฝva, nebolo to bez prekvapenรญ, ktorรฉ nรกm neoฤakรกvane priniesol vรฝchodnรฝ portรกl. Aj pri tomto razenรญ sme vyuลพili Novรบ rakรบsku tunelovaciu metรณdu. Systรฉmom ADECO sa zaฤalo postupovaลฅ aลพ po ukonฤenรญ naลกich prรกc.
Na stavbรกch nielen tohto typu sรบ nesmierne dรดleลพitรฉ aj ฤพudskรฉ zdroje, nemรกte problรฉm s ich obsadenรญm?
To, ลพe takto dobre postupujeme, je aj vฤaka skvelรฝm ฤพuฤom, s ktorรฝmi staviame uลพ niekoฤพkรฝ tunel. Hoci treba povedaลฅ, ลพe asi pred dvomi rokmi nastal vo vรฝstavbe tunelov veฤพkรฝ boom (uลพ len v okolรญ ลฝiliny sa zaฤalo stavaลฅ asi ลกesลฅ tunelov), ktorรฝ narobil problรฉmy. Pri tuneli Ovฤiarsko sme si eลกte stihli k sebe stiahnuลฅ vรฝbornรฝch tunelรกrov, keฤ sa vลกak zaฤala vรฝstavba Viลกลovรฉho, uลพ sme nedostatok ฤพudรญ pocรญtili aj my. Nakoniec nรกm pomohlo pozastavenie vรฝstavby tunela ฤebraลฅ.
S รบspeลกnรฝm postupom prรกc รบzko sรบvisรญ aj dobrรฉ technologickรฉ a strojnรฉ vybavenie, mรกte ho k dispozรญcii?
V tomto smere sme nemali problรฉmy ani pri jednom z tunelov, o ktorรฝch sa bavรญme. Mรกme nasadenรบ flotilu stavebnรฝch strojov VOLVO, ktorรฉ pracujรบ v 24-hodinovej prevรกdzke. Ide o nรกkladnรฉ autรก (dampery) a ฤelnรฉ nakladaฤe, ktorรฉ vyuลพรญvame pri nakladanรญ vyลฅaลพenej horniny.
ฤalej mรกme techniku od spoloฤnosti Atlas Copco โ ide o vrtnรฉ vozy, stroje na striekanรฉ betรณny, ploลกiny a niektorรฉ ฤalลกie menลกie stroje ako ventilรกtory a podobne. V neposlednom rade treba spomenรบลฅ eลกte tunelovรฉ bagre od spoloฤnosti Liebherr. Inรฝmi slovami, platรญ, ฤo ste povedali โ ak je k dispozรญcii dobrรก technika, nemusรญte sa obรกvaลฅ, ลพe nedokonฤรญte stanovenรบ prรกcu pre rรดzne poruchy.
Keฤ zoberieme do รบvahy celรฝ รบsek diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, kedy sa plรกnuje jeho odovzdanie do uลพรญvania?
Celรฝ รบsek Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka by mal byลฅ hotovรฝ v roku 2018. Robรญme vลกetko preto, aby objekt tunela, za ktorรฝ zodpovedรกme, bol v danom termรญne pripravenรฝ na odovzdanie do uลพรญvania. Vzhฤพadom na to a na uลพ spomรญnanรฝ ฤasovรฝ sklz sme pristรบpili aj k nasadeniu dvoch debniacich vozov. Prรกve zaฤรญname betรณnovaลฅ prvรฉ bloky v juลพnej tunelovej rรบre, v severnej rรบre mรกme zabetรณnovanรฝch uลพ 56 blokov, ฤiลพe okolo 600 m.
Verรญte teda, ลพe sa vรฝstavbu tunela Ovฤiarsko podarรญ ukonฤiลฅ v stanovenom termรญne?
รno, pevne verรญm, ลพe sa to podarรญ.
Parametre tunela Ovฤiarsko
STR
Dฤบลพka razenej ฤasti: 2 300 m
Dฤบลพka hฤบbenej ฤasti: 72,5 m
Celkovรก dฤบลพka po odovzdanรญ do uลพรญvania: 2 372,5 m
JTR
Dฤบลพka razenej ฤasti: 2 320 m
Dฤบลพka hฤบbenej ฤasti: 47 m
Celkovรก dฤบลพka po odovzdanรญ do uลพรญvania: 2 367 m
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 100 km/h
Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก.
FOTO: URANPRES