image 88710 25 v1
Galรฉria(6)

J. Valko: โ€žDo vรฝstavby tunela sme iลกli sย reลกpektom…โ€œ

Partneri sekcie:

... tak hodnotรญ poฤiatky vรฝstavby tunela Ovฤiarsko Ing. Jozef Valko, hlavnรฝ stavbyvedรบci pri projekte tohto tunela. Nakoniec to nebolo aลพ takรฉ nรกroฤnรฉ, severnรก tunelovรก rรบra bola prerazenรก v aprรญli 2016 a juลพnรก v jรบli tohto roka. Tunel s celkovou dฤบลพkou 2 367 m by mal byลฅ v plnom profile odovzdanรฝ do uลพรญvania koncom roka 2018. Ako to vyzerรก s jeho vรฝstavbou v sรบฤasnosti?

01a Valko
06 Ovciarsko
na vymenu 1
na vymenu 2
na vymenu 4

Firma URANPRES, s. r. o., realizuje pod vaลกรญm vedenรญm stavebnรบ a razenรบ ฤasลฅ tunela Ovฤiarsko. Ako sa vyvรญja situรกcia vo vรฝstavbe tohto tunela?

Do vรฝstavby tohto tunela sme iลกli s reลกpektom, keฤ sme sa vลกak nakoniec dostali do masรญvu, ukรกzalo sa, ลพe geolรณgia je lepลกia, neลพ sa predpokladalo. Nakoniec sa viac prรกc robilo vrtno-trhacรญmi prรกcami ako strojnรฝm rozpojovanรญm, takลพe to nebolo aลพ takรฉ nรกroฤnรฉ. Nejakรฉ problรฉmy sa, samozrejme, objavili, najmรค na vรฝchode, kde sa pohla portรกlovรก stena. Vรฝstavba sa potom pozastavila a museli sa vykonaลฅ sanaฤnรฉ prรกce. Dรดvodom bolo najmรค to, ลพe portรกl prรญliลก dlho โ€žstรกlโ€œ, keฤลพe sa menil projekt. To spรดsobilo v zosuvnom รบzemรญ vรฝchodnรฉho portรกlu degradรกciu masรญvu za portรกlovou stenou. Vรฝsledkom bol asi polroฤnรฝ ฤasovรฝ sklz, ktorรฝ viedol k prepracovaniu harmonogramu prรกc. Severnรก tunelovรก rรบra bola nakoniec prerazenรก v aprรญli 2016 (iba tri mesiace po pรดvodne plรกnovanom termรญne) a juลพnรก v jรบli tohto roka, asi s mesaฤnรฝm predstihom oproti novรฉmu harmonogramu. Celรฝ tunel sa razil Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou.

Tunel Ovฤiarsko sa razil Novou rakúskou tunelovacou metódou.

Pri tuneli Viลกลˆovรฉ sa v rรกmci rรดznych zmien a dlhej histรณrie menilo aj trasovanie, v prรญpade tunela Ovฤiarsko zostalo podฤพa pรดvodnรฉho nรกvrhu?

Trasovanie, ktorรฉ sa navrhlo uลพ poฤas razenia prieskumnej ลกtรดlne, zostalo v tomto prรญpade zachovanรฉ. Poฤas vรฝstavby doลกlo len k menลกรญm รบpravรกm, a to v nadvรคznosti na zmenu rรฝchlostnej kategรณrie na 100 km/h. Robila sa tzv. reprofilรกcia, ฤiลพe sa upravovali oblรบky, najmรค v juลพnej tunelovej rรบre, aby vyhovovali nรกvrhovej rรฝchlosti.

Firma URANPRES, s. r. o., realizovala aj poฤiatoฤnรฉ razenie tunela Viลกลˆovรฉ, ako to tam prebiehalo?

Mali sme na starosti prvรฝch 100 m z kaลพdej strany tunela. Pri vรฝchodnom portรกli sme nemali obavy, pri zรกpadnom sme vลกak oฤakรกvali zloลพitรบ geolรณgiu. Nakoniec sme sรญce รบspeลกne vyrazili aj viac ako 100 m, ale ako to uลพ bรฝva, nebolo to bez prekvapenรญ, ktorรฉ nรกm neoฤakรกvane priniesol vรฝchodnรฝ portรกl. Aj pri tomto razenรญ sme vyuลพili Novรบ rakรบsku tunelovaciu metรณdu. Systรฉmom ADECO sa zaฤalo postupovaลฅ aลพ po ukonฤenรญ naลกich prรกc.

Tunel Ovฤiarsko by mal byลฅ v plnom profile odovzdaný do uลพívania koncom roka 2018.

Na stavbรกch nielen tohto typu sรบ nesmierne dรดleลพitรฉ aj ฤพudskรฉ zdroje, nemรกte problรฉm s ich obsadenรญm?

To, ลพe takto dobre postupujeme, je aj vฤaka skvelรฝm ฤพuฤom, s ktorรฝmi staviame uลพ niekoฤพkรฝ tunel. Hoci treba povedaลฅ, ลพe asi pred dvomi rokmi nastal vo vรฝstavbe tunelov veฤพkรฝ boom (uลพ len v okolรญ ลฝiliny sa zaฤalo stavaลฅ asi ลกesลฅ tunelov), ktorรฝ narobil problรฉmy. Pri tuneli Ovฤiarsko sme si eลกte stihli k sebe stiahnuลฅ vรฝbornรฝch tunelรกrov, keฤ sa vลกak zaฤala vรฝstavba Viลกลˆovรฉho, uลพ sme nedostatok ฤพudรญ pocรญtili aj my. Nakoniec nรกm pomohlo pozastavenie vรฝstavby tunela ฤŒebraลฅ.

S รบspeลกnรฝm postupom prรกc รบzko sรบvisรญ aj dobrรฉ technologickรฉ a strojnรฉ vybavenie, mรกte ho k dispozรญcii?

V tomto smere sme nemali problรฉmy ani pri jednom z tunelov, o ktorรฝch sa bavรญme. Mรกme nasadenรบ flotilu stavebnรฝch strojov VOLVO, ktorรฉ pracujรบ v 24-hodinovej prevรกdzke. Ide o nรกkladnรฉ autรก (dampery) a ฤelnรฉ nakladaฤe, ktorรฉ vyuลพรญvame pri nakladanรญ vyลฅaลพenej horniny.
ฤŽalej mรกme techniku od spoloฤnosti Atlas Copco โ€“ ide o vrtnรฉ vozy, stroje na striekanรฉ betรณny, ploลกiny a niektorรฉ ฤalลกie menลกie stroje ako ventilรกtory a podobne. V neposlednom rade treba spomenรบลฅ eลกte tunelovรฉ bagre od spoloฤnosti Liebherr. Inรฝmi slovami, platรญ, ฤo ste povedali โ€“ ak je k dispozรญcii dobrรก technika, nemusรญte sa obรกvaลฅ, ลพe nedokonฤรญte stanovenรบ prรกcu pre rรดzne poruchy.

Firma URANPRES, s. r. o., realizovala aj poฤiatoฤné razenie tunela Višลˆové.

Keฤ zoberieme do รบvahy celรฝ รบsek diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, kedy sa plรกnuje jeho odovzdanie do uลพรญvania?

Celรฝ รบsek Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka by mal byลฅ hotovรฝ v roku 2018. Robรญme vลกetko preto, aby objekt tunela, za ktorรฝ zodpovedรกme, bol v danom termรญne pripravenรฝ na odovzdanie do uลพรญvania. Vzhฤพadom na to a na uลพ spomรญnanรฝ ฤasovรฝ sklz sme pristรบpili aj k nasadeniu dvoch debniacich vozov. Prรกve zaฤรญname betรณnovaลฅ prvรฉ bloky v juลพnej tunelovej rรบre, v severnej rรบre mรกme zabetรณnovanรฝch uลพ 56 blokov, ฤiลพe okolo 600 m.

Verรญte teda, ลพe sa vรฝstavbu tunela Ovฤiarsko podarรญ ukonฤiลฅ v stanovenom termรญne?

รno, pevne verรญm, ลพe sa to podarรญ.

Parametre tunela Ovฤiarsko
STR
Dฤบลพka razenej ฤasti: 2 300 m
Dฤบลพka hฤบbenej ฤasti: 72,5 m
Celkovรก dฤบลพka po odovzdanรญ do uลพรญvania: 2 372,5 m
JTR
Dฤบลพka razenej ฤasti: 2 320 m
Dฤบลพka hฤบbenej ฤasti: 47 m
Celkovรก dฤบลพka po odovzdanรญ do uลพรญvania: 2 367 m
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 100 km/h

Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก.
FOTO: URANPRES