image 67021 25 v1
Galรฉria(3)

Projekt elektriฤky v Petrลพalke

Partneri sekcie:

Petrลพalskรก elektriฤka sa mรก vybudovaลฅ v รบzemรญ oznaฤovanom ako centrรกlna rozvojovรก os a v napojenรญ na Starรฝ most cez Bosรกkovu ulicu aลพ po Janรญkov dvor. Prvรก etapa projektu (od ล afรกrikovho nรกmestia po Bosรกkovu ulicu) je vo vรฝstavbe, prรญpravy druhej etapy sรบ v ลกtรกdiu, keฤ v rรกmci verejnรฉho obstarรกvania prebehla sรบลฅaลพ nรกvrhov na urbanistickรฉ rieลกenie รบzemia. Keฤลพe ide o vรฝraznรฝ zรกsah, ba priam rez do existujรบceho organizmu, celรฝ proces vnรญmajรบ obyvatelia Petrลพalky veฤพmi citlivo.

BK7A1080
BK7A1079

Tento dopravnรฝ projekt mรดลพe koneฤne pomรดcลฅ vytvoriลฅ v panelรกkovej dลพungli, ktorรก je v podstate tretรญm najvรคฤลกรญm mestom na Slovensku, dosiaฤพ neexistujรบce centrum. To, ฤi sรบลฅaลพ nรกvrhov a tempo, v akom prebehla, je naozaj dobre vyuลพitou ลกancou, uลพ mรดลพeme nechaลฅ bokom. Priestor na vysvetlenie celรฉho procesu sรบลฅaลพe a ฤalลกรญch krokov, ktorรฉ budรบ nasledovaลฅ, sme poskytli hlavnej architektke mesta Bratislavy Ingrid Konrad. Na druhej strane uverejลˆujeme aj vyjadrenie Martina Kuglu z obฤianskej iniciatรญvy Za efektรญvnu a ekologickรบ dopravu, ktorรฝ pozorne sleduje celรฝ prรญbeh petrลพalskej elektriฤky.

Rรฝchla sรบลฅaลพ

Ak developeri tvrdia, ลพe dobrรก marketingovรก stratรฉgia im dnes dokรกลพe predaลฅ projekt uลพ aj z papiera, je nepochopiteฤพnรฉ, ako mesto pristupuje ku komunikรกcii projektu petrลพalskej elektriฤky na verejnosti. ฤŒasovรฝ harmonogram je verejnosti neznรกmy, jednotlivรฉ kroky sรบ oznamovanรฉ s malรฝm ฤasovรฝm predstihom a na magistrรกtnej webstrรกnke v zloลพke s januรกrovรฝm dรกtumom sa dajรบ nรกjsลฅ aj dokumenty datovanรฉ o ลกtyri mesiace neskรดr. Na konci novembra 2013 bola vyhlรกsenรก sรบลฅaลพ nรกvrhov โ€“ architekti, urbanisti a dopravnรญ experti presedeli nad vรฝkresmi vianoฤnรฉ sviatky a vo februรกri 2014 uลพ zasadala odbornรก porota a hodnotila 15 sรบลฅaลพnรฝch prรกc. Funkciu poradcu a pozorovateฤพa mal aj jeden vylosovanรฝ zรกstupca obฤanov. Koncom marca potom mesto vyhlรกsilo vรฝsledky a nasledovalo niekoฤพkotรฝลพdลˆovรฉ ticho. Je znรกme, kto je vรญลฅazom sรบลฅaลพe, aj to, ลพe ฤalลกie miesta neboli udelenรฉ. Avลกak aลพ keฤ bude koniec verejnรฉmu obstarรกvaniu, budeme vedieลฅ, kto projekt v skutoฤnosti vypracuje.

Verejnรก sprcha

Aลพ 19. mรกja 2014 sa obฤania doฤkali verejnej prezentรกcie, kde predseda poroty Peter Gero struฤne zhodnotil jednotlivรฉ nรกvrhy. Hlavnรก architektka Bratislavy Ingrid Konrad vysvetlila prรญtomnรฝm niekoฤพko zรกkladnรฝch princรญpov, ktorรฉ boli kฤพรบฤom k posudzovaniu sรบลฅaลพnรฝch nรกvrhov. A potom sa spustila sprcha pripomienok od obฤanov zastupujรบcich buฤ samรฝch seba, alebo petrลพalskรบ samosprรกvu ฤi obฤianske zdruลพenia a iniciatรญvy. Zaujรญmavosลฅou je, ลพe zo stotridsaลฅtisรญcovej Petrลพalky sa o verejnej prezentรกcii dozvedela a unรบvala sa prรญsลฅ pribliลพne stovka obฤanov, z ktorรฝch verejne prezentovala svoj nรกzor asi desatina. Z pripomienok a reakciรญ obฤanov vyplรฝva, ลพe verejnosลฅ je informovanรก nedostatoฤne, ฤพudia sa boja o svoj priestor a o svoje zvyky. รšzemie bolo roky zamknutรฉ stavebnou uzรกverou, ฤo vลกak nebrรกnilo nรกletovej zeleni vytvoriลฅ pri vodnom koridore Chorvรกtskeho ramena samozvanรฝ parฤรญk a rokmi vyลกliapanรฉ chodnรญฤky sa stali overenรฝmi prechรกdzkovรฝmi, beลพeckรฝmi a rekreaฤnรฝmi trasami. Predstava, ลพe do tohto zelenรฉho pรกsu sa bude napokon predsa len a v sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom naozaj zasahovaลฅ, dokรกลพe vyburcovaลฅ aj menej aktรญvnejลกiu ฤasลฅ verejnosti k ลกรญreniu pesimizmu. Bez ohฤพadu na รบzemnรฝ plรกn si ฤพudia na svoje nedokonalรฉ รบzemie zvykli a je im bliลพลกia existujรบca koลกeฤพa ako kabรกt, ktorรฝ je zatiaฤพ iba na papieri.

Vizuรกlne orientaฤnรฉ body – zastรกvka Bosรกkova s ikonickรฝm objektom kultรบrnej vybavenosti

Akรฉ mรกte plรกny na leto?

Prรญsฤพub participatรญvneho plรกnovania zo strany mesta vyzerรก ako ponรบknutรก ruka, otรกzniky vyvolรกva jeho dฤบลพka a termรญn โ€“ august a september 2014. Ruku na srdce, kto zruลกรญ dovolenku pri mori, aby sa mohol vyjadriลฅ k polohe novej elektriฤkovej zastรกvky? Natรญska sa รบvaha, ลพe snaha mesta zรญskaลฅ nรกzor a podporu ลกirokej petrลพalskej verejnosti mรดลพe stroskotaลฅ na nevhodnom ฤasovom rozvrhu a ลพe pripomienky prรญdu opรคลฅ len od niekoฤพkรฝch dobre organizovanรฝch aktivistov. Niฤ proti aktivistom ฤi obฤianskym zdruลพeniam, ale tieto subjekty si mohlo mesto podchytiลฅ v diskusii hneฤ od zaฤiatku a ฤalลกie komunikaฤnรฉ nรกstroje nasmerovaลฅ k ลกirokej verejnosti. Zรกkladnรฝm kritรฉriom pri hodnotenรญ sรบลฅaลพnรฝch nรกvrhov bolo dodrลพanie naplรกnovanej trasy elektriฤky. Ak bola trasa zrejmรก dรกvno pred sรบลฅaลพou, preฤo proces participatรญvneho plรกnovania nebeลพal uลพ oveฤพa skรดr, aby sa doลˆ mohla verejnosลฅ skutoฤne zapojiลฅ? Aj Peter Gero povedal: โ€žParticipรกcia nie je zohฤพadnenie myลกlienok malej skupiny ฤพudรญ, ktorรญ sรบ v prostredรญ aktรญvni, ale ฤo najvรคฤลกej skupiny obyvateฤพov dotknutรฉho รบzemia.โ€œ

Vedeckรก konferencia

ฤŽalลกรญm mรญฤพnikom v sรบvislosti s petrลพalskou elektriฤkou bola vedeckรก konferencia Rieลกenie centrรกlnej rozvojovej osi Petrลพalky: navrhnรบลฅ mesto v meste. Konala sa 29. mรกja 2014 v spoluprรกci s Francรบzskym inลกtitรบtom, koncepciu pripravila Alena Kubovรก-Gauchรฉ, ktorรก bola aj ฤlenkou poroty v spomรญnanej sรบลฅaลพi nรกvrhov. Konferencia sa konรก kaลพdรฝ rok a zameriava sa na rozvoj mesta. Tento roฤnรญk bol venovanรฝ fenomรฉnu elektriฤky v meste. Z radov odbornej verejnosti bola รบฤasลฅ รบbohรก, na druhej strane, niektorรฉ prezentรกcie by si zaslรบลพili ลกirokospektrรกlne publikum minimรกlne vo forme verejnej prezentรกcie. Michel Thiolliรจre je bรฝvalรฝ primรกtor mesta Saint-Etienne, ktorรฝ do centra priviedol projekt elektriฤky. Zdรดraznil, ลพe elektriฤka mรก v meste pรกkovรฝ efekt, pรดsobรญ ako hybnรก sila rozvoja. Prรกve rozvoja a s tรฝm sรบvisiacej vรฝstavby sa v Petrลพalke obรกvajรบ asi najviac. Obyvatelia majรบ v ลพivej pamรคti prรญpady, keฤ developer zaฤal stavaลฅ obyvateฤพom rovno pred oknami a eลกte posunul svoj objekt o dva metre bliลพลกie. Petrลพalฤania sรบ na novรบ vรฝstavbu alergickรญ, a tak aj stavbu samotnej elektriฤky vnรญmajรบ veฤพmi citlivo a ich ลพiadosti vytvoriลฅ pozdฤบลพ trate len centrรกlny park s vylรบฤenรญm paralelnej komunikรกcie sรบ pochopiteฤพnรฉ. Ak by sa v novom jadre Petrลพalky mali vytvoriลฅ novรฉ moลพnosti na bรฝvanie, sluลพby, pracovnรฉ prรญleลพitosti, voฤพnoฤasovรฉ a kultรบrne aktivity, znamenalo by to koniec neorganizovanรฉmu, ale existujรบcemu pรกsu zelene.

Porotcovskรฉ desatoro

Na konferencii zaznela aj zaujรญmavรก prezentรกcia Patrika Kotasa, ฤeskรฉho architekta a odbornรญka na verejnรฉ priestory a elektriฤkovรบ dopravu, ktorรฝ bol tieลพ ฤlenom poroty sรบลฅaลพe. Predstavil โ€žDesatoro pre Petrลพalkuโ€œ โ€“ sรบhrn zรกkladnรฝch princรญpov, podฤพa ktorรฝch porota posudzovala moลพnosti, ktorรฉ jednotlivรฉ nรกvrhy ponรบkajรบ v prรญpadnom ฤalลกom rozpracovanรญ. Desatoro do znaฤnej miery objasnilo rozhodovanie poroty aj vรฝber vรญลฅaza a zรกroveลˆ oฤakรกvania vypisovateฤพa sรบลฅaลพe pri ฤalลกom spracovanรญ projektu. Hneฤ na zaฤiatku uviedol na pravรบ mieru zรกmer sรบลฅaลพe, nebola totiลพ vyhฤพadรกvacia, ฤo znamenรก, ลพe bolo potrebnรฉ reลกpektovaลฅ stanovenรบ trasu aj poฤet zastรกvok. Od sรบลฅaลพiacich sa oฤakรกvalo, ลพe pochopia zadefinovanรฝ systรฉm ako podklad na ฤalลกรญ rozvoj, vetvenie a napojenie cez viac neลพ jeden most cez Dunaj. Systรฉm mal zรกroveลˆ ponรบknuลฅ moลพnosลฅ kombinovaลฅ v budรบcnosti spรดsob prepravy ako TRAMTRAIN s nadvรคznosลฅou na ลพelezniฤnรบ traลฅ. Najdรดleลพitejลกรญm kritรฉriom z pohฤพadu urbanizmu bolo, ฤi v nรกvrhu ostala elektriฤka v รบrovลˆovom rieลกenรญ na existujรบcom terรฉne. Novรก traลฅ nemรก byลฅ rieลกenรก ako rรฝchlodrรกha na estakรกde ฤi v tuneli, mรก priestormi prechรกdzaลฅ, nie ich obchรกdzaลฅ. Existujรบci stav elementu vody a zelene ako lรญniovรฉho prvku porota brala do รบvahy, ale ocenila, ak v nรกvrhoch neostali ako kontinuรกlny park, ale skรดr ako rozdielne komponovanรฉ verejnรฉ a poloverejnรฉ zelenรฉ plochy.

Patrik Kotas zdรดraznil, ลพe Chorvรกtske rameno je spolu s elektriฤkou najdรดleลพitejลกรญ fenomรฉn รบzemia. Jeden tam uลพ je, druhรฝ treba vytvoriลฅ. Zadanie sรบลฅaลพe definovalo lokality na zastรกvky, ale nie รบplne presne. Bolo moลพnรฉ sa pohraลฅ s budรบcimi kryลกtalizaฤnรฝmi centrami a zastรกvky nemuseli byลฅ nevyhnutne v kriลพovatkรกch s prieฤnymi komunikรกciami. Obsluลพnรฉ komunikรกcie nemali byลฅ paralelnรฉ s traลฅou, mali maลฅ skรดr reลกtrikฤnรฝ charakter a zdรดrazniลฅ hierarchiu dopravy v รบzemรญ. Jednotlivรฉ zastรกvky mali vytvรกraลฅ v รบzemรญ vizuรกlne orientaฤnรฉ body. Patrik Kotas zdรดraznil, ลพe uลพ samotnรก jazda elektriฤkou by mala byลฅ zรกลพitkom. V neposlednom rade porota ocenila moลพnosลฅ etapovitej vรฝstavby v รบzemรญ so vstupom rรดznych investorov. Urbanista totiลพ nemรดลพe diktovaลฅ, ฤo sa mรก postaviลฅ, ale mรก vytvoriลฅ len pevnรฉ mantinely rozvoja. Elektriฤka mรก vchรกdzaลฅ do รบzemia prvรก, za ลˆou mรดลพu nasledovaลฅ developeri. Patrik Kotas nรกsledne premietol sรฉriu prรญkladov, ako sa dรก zvlรกdnuลฅ zosรบladenie elektriฤkovej trate s morfolรณgiou terรฉnu ฤi inรฝmi formami verejnej dopravy, ako nestavaลฅ traลฅ ako โ€žholobytโ€œ, ale zakomponovaลฅ ju do รบzemia.

Ako nezahodiลฅ ลกancu

ล koda, ลพe porotcovskรฉ desatoro nebolo zadefinovanรฉ eลกte pred zadanรญm sรบลฅaลพnรฝch podmienok a predstavenรฉ vฤas verejnosti a primerane โ€žodkomunikovanรฉโ€œ. Jednak by bolo moลพnรฉ verejnosลฅ naladiลฅ voฤi projektu pozitรญvnejลกie a po druhรฉ, sรบลฅaลพnรฉ tรญmy by sa pri svojej prรกci zrejme vyhli nevhodnรฝm nรกvrhom. Prรญpadne mohla ฤasลฅ participaฤnรฉho procesu prebehnรบลฅ eลกte pred sรบลฅaลพou, aby zรกsadnรฉ pripomienky verejnosti boli zohฤพadnenรฉ uลพ vo vypracovanรฝch sรบลฅaลพnรฝch nรกvrhoch. Najbliลพลกรญm termรญnom je koniec jรบna 2014, keฤ hlavnรก architektka Bratislavy Ingrid Konrad predstavรญ koneฤnรฉho vรญลฅaza sรบลฅaลพe a aj detaily participaฤnรฉho procesu pri tvorbe zadania budรบcej urbanistickej ลกtรบdie. Urฤite stojรญ za zvรกลพenie, ฤi si takรฝto strategickรฝ projekt, ktorรฝm sa zรกroveลˆ rieลกi ฤasลฅ budรบceho nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu v Bratislave, nezaslรบลพi zo strany mesta vรคฤลกรญ rozpoฤet na organizaฤnรฝ tรญm, dlhodobรฉ nasadenie vรคฤลกieho poฤtu odbornรฝch kapacรญt, a najmรค rozpoฤet na informovanie verejnosti (mรดลพeme to nazvaลฅ aj marketing) primeranรฝ vรฝลกke investรญcie. Pretoลพe vรฝhovorky typu โ€žnebol ฤasโ€œ alebo โ€žje mรกlo odbornรญkov a peลˆazรญโ€œ pri tvorbe novej kostry mesta v meste neobstoja. ฤŽalลกie generรกcie Petrลพalฤanov by raz za osvietenรฝ prรญstup na รบrovni 21. storoฤia mohli byลฅ svojmu mestu vฤaฤnรญ. 

TEXT: Mรกria Novรกkovรก
Dokumentรกcia: Magistrรกt hl. mesta SR Bratislavy

ฤŒlรกnok bol zverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Elektriฤka v Petrลพalke: cynickรก hra s verejnosลฅou

Najฤรญtanejลกie