Projekt elektriฤky v Petrลพalke
Petrลพalskรก elektriฤka sa mรก vybudovaลฅ v รบzemรญ oznaฤovanom ako centrรกlna rozvojovรก os a v napojenรญ na Starรฝ most cez Bosรกkovu ulicu aลพ po Janรญkov dvor. Prvรก etapa projektu (od ล afรกrikovho nรกmestia po Bosรกkovu ulicu) je vo vรฝstavbe, prรญpravy druhej etapy sรบ v ลกtรกdiu, keฤ v rรกmci verejnรฉho obstarรกvania prebehla sรบลฅaลพ nรกvrhov na urbanistickรฉ rieลกenie รบzemia. Keฤลพe ide o vรฝraznรฝ zรกsah, ba priam rez do existujรบceho organizmu, celรฝ proces vnรญmajรบ obyvatelia Petrลพalky veฤพmi citlivo.
Tento dopravnรฝ projekt mรดลพe koneฤne pomรดcลฅ vytvoriลฅ v panelรกkovej dลพungli, ktorรก je v podstate tretรญm najvรคฤลกรญm mestom na Slovensku, dosiaฤพ neexistujรบce centrum. To, ฤi sรบลฅaลพ nรกvrhov a tempo, v akom prebehla, je naozaj dobre vyuลพitou ลกancou, uลพ mรดลพeme nechaลฅ bokom. Priestor na vysvetlenie celรฉho procesu sรบลฅaลพe a ฤalลกรญch krokov, ktorรฉ budรบ nasledovaลฅ, sme poskytli hlavnej architektke mesta Bratislavy Ingrid Konrad. Na druhej strane uverejลujeme aj vyjadrenie Martina Kuglu z obฤianskej iniciatรญvy Za efektรญvnu a ekologickรบ dopravu, ktorรฝ pozorne sleduje celรฝ prรญbeh petrลพalskej elektriฤky.
Rรฝchla sรบลฅaลพ
Ak developeri tvrdia, ลพe dobrรก marketingovรก stratรฉgia im dnes dokรกลพe predaลฅ projekt uลพ aj z papiera, je nepochopiteฤพnรฉ, ako mesto pristupuje ku komunikรกcii projektu petrลพalskej elektriฤky na verejnosti. ฤasovรฝ harmonogram je verejnosti neznรกmy, jednotlivรฉ kroky sรบ oznamovanรฉ s malรฝm ฤasovรฝm predstihom a na magistrรกtnej webstrรกnke v zloลพke s januรกrovรฝm dรกtumom sa dajรบ nรกjsลฅ aj dokumenty datovanรฉ o ลกtyri mesiace neskรดr. Na konci novembra 2013 bola vyhlรกsenรก sรบลฅaลพ nรกvrhov โ architekti, urbanisti a dopravnรญ experti presedeli nad vรฝkresmi vianoฤnรฉ sviatky a vo februรกri 2014 uลพ zasadala odbornรก porota a hodnotila 15 sรบลฅaลพnรฝch prรกc. Funkciu poradcu a pozorovateฤพa mal aj jeden vylosovanรฝ zรกstupca obฤanov. Koncom marca potom mesto vyhlรกsilo vรฝsledky a nasledovalo niekoฤพkotรฝลพdลovรฉ ticho. Je znรกme, kto je vรญลฅazom sรบลฅaลพe, aj to, ลพe ฤalลกie miesta neboli udelenรฉ. Avลกak aลพ keฤ bude koniec verejnรฉmu obstarรกvaniu, budeme vedieลฅ, kto projekt v skutoฤnosti vypracuje.
Verejnรก sprcha
Aลพ 19. mรกja 2014 sa obฤania doฤkali verejnej prezentรกcie, kde predseda poroty Peter Gero struฤne zhodnotil jednotlivรฉ nรกvrhy. Hlavnรก architektka Bratislavy Ingrid Konrad vysvetlila prรญtomnรฝm niekoฤพko zรกkladnรฝch princรญpov, ktorรฉ boli kฤพรบฤom k posudzovaniu sรบลฅaลพnรฝch nรกvrhov. A potom sa spustila sprcha pripomienok od obฤanov zastupujรบcich buฤ samรฝch seba, alebo petrลพalskรบ samosprรกvu ฤi obฤianske zdruลพenia a iniciatรญvy. Zaujรญmavosลฅou je, ลพe zo stotridsaลฅtisรญcovej Petrลพalky sa o verejnej prezentรกcii dozvedela a unรบvala sa prรญsลฅ pribliลพne stovka obฤanov, z ktorรฝch verejne prezentovala svoj nรกzor asi desatina. Z pripomienok a reakciรญ obฤanov vyplรฝva, ลพe verejnosลฅ je informovanรก nedostatoฤne, ฤพudia sa boja o svoj priestor a o svoje zvyky. รzemie bolo roky zamknutรฉ stavebnou uzรกverou, ฤo vลกak nebrรกnilo nรกletovej zeleni vytvoriลฅ pri vodnom koridore Chorvรกtskeho ramena samozvanรฝ parฤรญk a rokmi vyลกliapanรฉ chodnรญฤky sa stali overenรฝmi prechรกdzkovรฝmi, beลพeckรฝmi a rekreaฤnรฝmi trasami. Predstava, ลพe do tohto zelenรฉho pรกsu sa bude napokon predsa len a v sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom naozaj zasahovaลฅ, dokรกลพe vyburcovaลฅ aj menej aktรญvnejลกiu ฤasลฅ verejnosti k ลกรญreniu pesimizmu. Bez ohฤพadu na รบzemnรฝ plรกn si ฤพudia na svoje nedokonalรฉ รบzemie zvykli a je im bliลพลกia existujรบca koลกeฤพa ako kabรกt, ktorรฝ je zatiaฤพ iba na papieri.
Vizuรกlne orientaฤnรฉ body – zastรกvka Bosรกkova s ikonickรฝm objektom kultรบrnej vybavenosti
Akรฉ mรกte plรกny na leto?
Prรญsฤพub participatรญvneho plรกnovania zo strany mesta vyzerรก ako ponรบknutรก ruka, otรกzniky vyvolรกva jeho dฤบลพka a termรญn โ august a september 2014. Ruku na srdce, kto zruลกรญ dovolenku pri mori, aby sa mohol vyjadriลฅ k polohe novej elektriฤkovej zastรกvky? Natรญska sa รบvaha, ลพe snaha mesta zรญskaลฅ nรกzor a podporu ลกirokej petrลพalskej verejnosti mรดลพe stroskotaลฅ na nevhodnom ฤasovom rozvrhu a ลพe pripomienky prรญdu opรคลฅ len od niekoฤพkรฝch dobre organizovanรฝch aktivistov. Niฤ proti aktivistom ฤi obฤianskym zdruลพeniam, ale tieto subjekty si mohlo mesto podchytiลฅ v diskusii hneฤ od zaฤiatku a ฤalลกie komunikaฤnรฉ nรกstroje nasmerovaลฅ k ลกirokej verejnosti. Zรกkladnรฝm kritรฉriom pri hodnotenรญ sรบลฅaลพnรฝch nรกvrhov bolo dodrลพanie naplรกnovanej trasy elektriฤky. Ak bola trasa zrejmรก dรกvno pred sรบลฅaลพou, preฤo proces participatรญvneho plรกnovania nebeลพal uลพ oveฤพa skรดr, aby sa doล mohla verejnosลฅ skutoฤne zapojiลฅ? Aj Peter Gero povedal: โParticipรกcia nie je zohฤพadnenie myลกlienok malej skupiny ฤพudรญ, ktorรญ sรบ v prostredรญ aktรญvni, ale ฤo najvรคฤลกej skupiny obyvateฤพov dotknutรฉho รบzemia.โ
Vedeckรก konferencia
ฤalลกรญm mรญฤพnikom v sรบvislosti s petrลพalskou elektriฤkou bola vedeckรก konferencia Rieลกenie centrรกlnej rozvojovej osi Petrลพalky: navrhnรบลฅ mesto v meste. Konala sa 29. mรกja 2014 v spoluprรกci s Francรบzskym inลกtitรบtom, koncepciu pripravila Alena Kubovรก-Gauchรฉ, ktorรก bola aj ฤlenkou poroty v spomรญnanej sรบลฅaลพi nรกvrhov. Konferencia sa konรก kaลพdรฝ rok a zameriava sa na rozvoj mesta. Tento roฤnรญk bol venovanรฝ fenomรฉnu elektriฤky v meste. Z radov odbornej verejnosti bola รบฤasลฅ รบbohรก, na druhej strane, niektorรฉ prezentรกcie by si zaslรบลพili ลกirokospektrรกlne publikum minimรกlne vo forme verejnej prezentรกcie. Michel Thiolliรจre je bรฝvalรฝ primรกtor mesta Saint-Etienne, ktorรฝ do centra priviedol projekt elektriฤky. Zdรดraznil, ลพe elektriฤka mรก v meste pรกkovรฝ efekt, pรดsobรญ ako hybnรก sila rozvoja. Prรกve rozvoja a s tรฝm sรบvisiacej vรฝstavby sa v Petrลพalke obรกvajรบ asi najviac. Obyvatelia majรบ v ลพivej pamรคti prรญpady, keฤ developer zaฤal stavaลฅ obyvateฤพom rovno pred oknami a eลกte posunul svoj objekt o dva metre bliลพลกie. Petrลพalฤania sรบ na novรบ vรฝstavbu alergickรญ, a tak aj stavbu samotnej elektriฤky vnรญmajรบ veฤพmi citlivo a ich ลพiadosti vytvoriลฅ pozdฤบลพ trate len centrรกlny park s vylรบฤenรญm paralelnej komunikรกcie sรบ pochopiteฤพnรฉ. Ak by sa v novom jadre Petrลพalky mali vytvoriลฅ novรฉ moลพnosti na bรฝvanie, sluลพby, pracovnรฉ prรญleลพitosti, voฤพnoฤasovรฉ a kultรบrne aktivity, znamenalo by to koniec neorganizovanรฉmu, ale existujรบcemu pรกsu zelene.
Porotcovskรฉ desatoro
Na konferencii zaznela aj zaujรญmavรก prezentรกcia Patrika Kotasa, ฤeskรฉho architekta a odbornรญka na verejnรฉ priestory a elektriฤkovรบ dopravu, ktorรฝ bol tieลพ ฤlenom poroty sรบลฅaลพe. Predstavil โDesatoro pre Petrลพalkuโ โ sรบhrn zรกkladnรฝch princรญpov, podฤพa ktorรฝch porota posudzovala moลพnosti, ktorรฉ jednotlivรฉ nรกvrhy ponรบkajรบ v prรญpadnom ฤalลกom rozpracovanรญ. Desatoro do znaฤnej miery objasnilo rozhodovanie poroty aj vรฝber vรญลฅaza a zรกroveล oฤakรกvania vypisovateฤพa sรบลฅaลพe pri ฤalลกom spracovanรญ projektu. Hneฤ na zaฤiatku uviedol na pravรบ mieru zรกmer sรบลฅaลพe, nebola totiลพ vyhฤพadรกvacia, ฤo znamenรก, ลพe bolo potrebnรฉ reลกpektovaลฅ stanovenรบ trasu aj poฤet zastรกvok. Od sรบลฅaลพiacich sa oฤakรกvalo, ลพe pochopia zadefinovanรฝ systรฉm ako podklad na ฤalลกรญ rozvoj, vetvenie a napojenie cez viac neลพ jeden most cez Dunaj. Systรฉm mal zรกroveล ponรบknuลฅ moลพnosลฅ kombinovaลฅ v budรบcnosti spรดsob prepravy ako TRAMTRAIN s nadvรคznosลฅou na ลพelezniฤnรบ traลฅ. Najdรดleลพitejลกรญm kritรฉriom z pohฤพadu urbanizmu bolo, ฤi v nรกvrhu ostala elektriฤka v รบrovลovom rieลกenรญ na existujรบcom terรฉne. Novรก traลฅ nemรก byลฅ rieลกenรก ako rรฝchlodrรกha na estakรกde ฤi v tuneli, mรก priestormi prechรกdzaลฅ, nie ich obchรกdzaลฅ. Existujรบci stav elementu vody a zelene ako lรญniovรฉho prvku porota brala do รบvahy, ale ocenila, ak v nรกvrhoch neostali ako kontinuรกlny park, ale skรดr ako rozdielne komponovanรฉ verejnรฉ a poloverejnรฉ zelenรฉ plochy.
Patrik Kotas zdรดraznil, ลพe Chorvรกtske rameno je spolu s elektriฤkou najdรดleลพitejลกรญ fenomรฉn รบzemia. Jeden tam uลพ je, druhรฝ treba vytvoriลฅ. Zadanie sรบลฅaลพe definovalo lokality na zastรกvky, ale nie รบplne presne. Bolo moลพnรฉ sa pohraลฅ s budรบcimi kryลกtalizaฤnรฝmi centrami a zastรกvky nemuseli byลฅ nevyhnutne v kriลพovatkรกch s prieฤnymi komunikรกciami. Obsluลพnรฉ komunikรกcie nemali byลฅ paralelnรฉ s traลฅou, mali maลฅ skรดr reลกtrikฤnรฝ charakter a zdรดrazniลฅ hierarchiu dopravy v รบzemรญ. Jednotlivรฉ zastรกvky mali vytvรกraลฅ v รบzemรญ vizuรกlne orientaฤnรฉ body. Patrik Kotas zdรดraznil, ลพe uลพ samotnรก jazda elektriฤkou by mala byลฅ zรกลพitkom. V neposlednom rade porota ocenila moลพnosลฅ etapovitej vรฝstavby v รบzemรญ so vstupom rรดznych investorov. Urbanista totiลพ nemรดลพe diktovaลฅ, ฤo sa mรก postaviลฅ, ale mรก vytvoriลฅ len pevnรฉ mantinely rozvoja. Elektriฤka mรก vchรกdzaลฅ do รบzemia prvรก, za ลou mรดลพu nasledovaลฅ developeri. Patrik Kotas nรกsledne premietol sรฉriu prรญkladov, ako sa dรก zvlรกdnuลฅ zosรบladenie elektriฤkovej trate s morfolรณgiou terรฉnu ฤi inรฝmi formami verejnej dopravy, ako nestavaลฅ traลฅ ako โholobytโ, ale zakomponovaลฅ ju do รบzemia.
Ako nezahodiลฅ ลกancu
ล koda, ลพe porotcovskรฉ desatoro nebolo zadefinovanรฉ eลกte pred zadanรญm sรบลฅaลพnรฝch podmienok a predstavenรฉ vฤas verejnosti a primerane โodkomunikovanรฉโ. Jednak by bolo moลพnรฉ verejnosลฅ naladiลฅ voฤi projektu pozitรญvnejลกie a po druhรฉ, sรบลฅaลพnรฉ tรญmy by sa pri svojej prรกci zrejme vyhli nevhodnรฝm nรกvrhom. Prรญpadne mohla ฤasลฅ participaฤnรฉho procesu prebehnรบลฅ eลกte pred sรบลฅaลพou, aby zรกsadnรฉ pripomienky verejnosti boli zohฤพadnenรฉ uลพ vo vypracovanรฝch sรบลฅaลพnรฝch nรกvrhoch. Najbliลพลกรญm termรญnom je koniec jรบna 2014, keฤ hlavnรก architektka Bratislavy Ingrid Konrad predstavรญ koneฤnรฉho vรญลฅaza sรบลฅaลพe a aj detaily participaฤnรฉho procesu pri tvorbe zadania budรบcej urbanistickej ลกtรบdie. Urฤite stojรญ za zvรกลพenie, ฤi si takรฝto strategickรฝ projekt, ktorรฝm sa zรกroveล rieลกi ฤasลฅ budรบceho nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu v Bratislave, nezaslรบลพi zo strany mesta vรคฤลกรญ rozpoฤet na organizaฤnรฝ tรญm, dlhodobรฉ nasadenie vรคฤลกieho poฤtu odbornรฝch kapacรญt, a najmรค rozpoฤet na informovanie verejnosti (mรดลพeme to nazvaลฅ aj marketing) primeranรฝ vรฝลกke investรญcie. Pretoลพe vรฝhovorky typu โnebol ฤasโ alebo โje mรกlo odbornรญkov a peลazรญโ pri tvorbe novej kostry mesta v meste neobstoja. ฤalลกie generรกcie Petrลพalฤanov by raz za osvietenรฝ prรญstup na รบrovni 21. storoฤia mohli byลฅ svojmu mestu vฤaฤnรญ.
TEXT: Mรกria Novรกkovรก
Dokumentรกcia: Magistrรกt hl. mesta SR Bratislavy
ฤlรกnok bol zverejnenรฝ v ฤasopise ASB.